Kirjoittaja kah » 14.06.2010 14:05
Juu, olen ilmeisesti aika syvällä tenttisuossa, kun ryhdyinkin nyt yhtäkkiä kirjoittelemaan nettipalstalle. Mutta annan sen itselleni anteeksi ja siirryn taas hetkenkuluttua Suomen lain pariin. Pyydän jo etukäteen anteeksi, että se, että olen joutunut lukemaan lakitekstiä saattaa näkyä seuraavassa. Mutta niin se menee, jos haluat kirjoittaa hyviä runoja, kannattaa runoja lukea paljon ja jos haluat kirjoittaa lakia uudelleen, lue lakia. Noh, en sentään ole muuttamassa lakia enkä ajatellut kirjoittaa juuri nyt runojakaan...
Olen aina miettinyt (ja tämä ei nyt koske ketään yksittäistä henkilöä) että mikä on yksilön vastuu omista tunteistaan? Ts. mikä on minun vastuuni siitä, miten koen asiat ja miten niihin suhtaudun? Esim. teko A aiheuttaa tunteen B. Onko niin, että teon A tehnyt henkilö H on myös vastuussa tunteestani B? Vai onko niin, että minä vastaan siitä, mitä tunteita A aiheuttaa minussa ja kuinka niihin reagoin. Joskus on nimittäin käynyt niin, että joku on tehnyt asioita, jotka ovat herättäneet minussa aivan erilaisia tunteita, kuin on alunperin ollut tarkoitus. Olisiko siis tekijän pitänyt aavistaa minun tunteeni ja toimia toisin (, jos olen siis esim.harmistunut) vai onko kenties minun vastuullani se, että ymmärrän henkilön tarkoitusperät ja suhteutan tunteeni niihin? Entä jos joku tieten tahtoen vahingoittaa ja satuttaa minua? Onko silloin vastuuni omista tunteistani muuttunut? Vai onko niin, että edelleen olen vastuussa tunteistani ja siitä miten tunteeni näytän/osoitan? Ja jos olen vastuussa siitä, eikö ole myös minun vastuullani suojata itseäni siitä, että tilanne ei toistu? Vai onko niin, että voin odottaa, että joku tai jotkut eivät toista tekoaan ja siksi minä voin edelleen toimia samalla tavalla kuin silloin kun altistuin loukkaukselle. Entä jos käytäntö on osoittanut, että tulen jatkuvasti loukatuksi joltakin taholta, tulisiko minun vastuullisena ihmisenä huolehtia siitä, että en enää saata itseäni tilanteeseen jossa saatan tulla uudelleen loukatuksi - eli huolehtia vastuullisesti omista tunteistani ja siitä, mitä niistä seuraa.
Ehkä tekstistä huomaa, että olen tullut nimenomaa siihen tulokseen sitten kuitenkin että minä olen ainoa ihminen, joka voi itsestäni huolehtia ja omista mielialoistani. Tämä ei tarkoita sitä, että olisin aina siinä onnistunut. Mutta siis, olen tullut siihen tulokseen, että en voi vastuullisena ihmisenä altistaa itseäni jatkuville loukkaantumiselle ja kivulle. Jokainen on vastuussa omista tekemisistään ja niiden seurauksista silloinkin, kun kyseessä on asia, johon ei voi vaikuttaa. Se ei mielestäni ole vääryyden hyväksymistä tai huonon toiminnan tukemista, jos väistää jatkuvan kivun. Se on ikäänkuin tosiasioiden tunnustamista. Olen niin ikää pyrkinyt siihen, että valitsen taisteluni. Joskus vois olla aiheellista venyttää pinnaa ja altistua loukkaamiselle ja loukkaantumiselle esim. lapsia kasvattaessa, mutta... Että aikuisten kesken taistelisin kauhean pitkään sellaisten asioiden kanssa, jotka eivät ole osoittaneet muuttumisen merkkejä ja toistuvasti minua satuttaisivat ja loukkaisivat... Miksi?
Eli periaatteessa, miksi nettiyhteisöissä taistellaan, loukkaannutaan, satutetaan ja altistutaan satuttamiselle? Miksi vieraiden ihmisten, siis joita ei itse tunne ja jotka eivät tunne minua, antaisi toistuvasti vaikuttaa omaan mielialaan ja tunnetiloihin? Luen ihmisten keskusteluja ja erityisesti blogeja samasta syystä kuin kirjallisuutta yleensäkin eli jotta saisin käsityksen kokemuksista ja asioista, joita en omaan elämääni halua. Esimerkiksi nyt vaikka huumeongelma. Siitä on mielenkiintoista lukea, mutta heti jos se tulee lähemmäksi, se satuttaa ja pahasti. Mutta blogeissa kirjoittajat pysyvät minulle fiktiivisinä - luen mitä kirjoitetaan, mutta en tiedä mitä minulle ei kirjoiteta, joten en voi kuvitella tuntevani ihmistä hänen kirjoitustensa perusteella. Aivan, kuten ei minunkaan kirjoitusteni perusteella minua tunneta. Tyhjät aukot lienee jokainen täyttää omalla mielikuvituksellaan? Kah on siis fiktiivinen hahmo. Vai? Mutta voisiko kah olla jotain aivan muuta kuin minä kah-henkilön takana? Voisinko siis rellestää netissä ilman, että se vaikuttaa minuun tekstin takana? Voisinko loukata ja loukkaantua? Vai kävisikö siinä niin kuin monella näyttelijällä - rooli jäisi päälle?
Olisi kiva, jos joku kokeneempi nettieläjä selittäisi asiaa hieman. Minä kun olen ymmärtämiseni rajalla. Selvästi.