Kuten sanoin, tämä jälkimmäinen keskustelu on mielestäni tarkemmin ajateltu ja sikäli edustaa tarkemmin sitä mitä ajattelen. Siksi toivoisin, että sinäkin näkisit sen enemmän minun ajatuksiani kuvaavana kuin sen aikaisemman.
Mutta siis onnea taisteluun. Olen kyllä oikeasti utelias sen suhteen, mitä teistä kumpikaan taistelusta todella saa. Tristan voi kirjoittaa muillakin nimimerkeillä ja mitä tahtoo, minne tahtoo. Todennäköisesti et siis voi toimia muiden suojelijana tässä asiassa vaikka kuinka haluaisitkin. Sen sijaan, onko mahdollista, että väsyt itse taistelussasi ja tulet vielä enemmän ja enemmän loukatuksi? Onko sellainen mahdollista välttää?
Ja käsittääkseni en ole ottanut mitään kantaa siihen, mitä kukakin on sanonut ja tehnyt. En ole siis väittänyt sinun puhuvan paskaa (on muuten rumasti sanottu: puhua paskaa) tai valehtelevan mistään enkä mitään. Mutta silti uskon, että Tristankin voi kokea omat tekonsa oikeutettuna vaikka kukaan muu niin kokisi. Tai itseasiassa eihän se, että subjektiivisesti kokeen omien tunteidensa olevan oikeutettua itseasiassa vaadi mitään todellista oikeutusta kenenkään kohdalla. Eivät minun ajatukseni ja kokemukseni asioista ole absoluuttisia totuuksia eikä kenenkään muunkaan. Ne ovat vain mitä ne ovat. Minun ajatuksiani ja minun kokemuksiani. Ja niin on varmasti muillakin. Jokainen yksilö on oikeutettu kokemaan omat ajatuksensa ja kokemuksensa oikeutettuna, koska se tarkoittaa samalla sitä, että kokee oman olemassaolonsa oikeutettuna. Eikai sinunkaan mielestäsi kenenkään olemassaolon oikeutusta voi kyseenalaistaa?
Olen kommentoinut vain tätä nykyistä tilannetta, joka minun silmiini näyttää kuluttavalta ja hedelmättömältä taistelulta... Mutta voihan se tosiaan olla, että se antaa jotakin sellaista jollekulle osapuolelle, jota en ymmärrä enkä näe.
En muuten aio riidellä kenenkään kanssa mistään täällä netissä. Ihmettelenpä vain. Ja näköjään intoudunkin keskustelemaan vaikka aika hedelmättömältä tämä minunkin pieni sanailuni taitaa olla.