Psykopatologia kirjoitti:Onko teistä "reikäpää" pahastikin sanottu?
Mirri kirjoitti:Minä olen nyt tullut ajatelleeksi, että otsikossa olevalla ja käyttämälläni sanonnalla olen tullut loukanneeksi tämän foorumin ylläpitäjää niin, että varmaan tämä asia on syytä ruotia omassa ketjussaan.
Joten tänne vain kaikki virkkeet, joissa ilmenee tuo oletko tullut ajatelleeksi...
(Muoks. Poistin ylimääräisen sanan.)

Hilppa kirjoitti:
Sellainen sanonta, oletko tullut ajatelleeksi, että... on tosiaan suoraan perseestä. Onhan kuulija toki tullut ajatelleeksi montaakin asiaa ja voihan olla, että kyseinen ajatus on joskus käväissyt päässä.
Ikään kuin kuulija ei ajattelisi... Krhrhöm!

Mirri kirjoitti:Onko verbi ajatella jotenkin erikseen arvotettu niin, että oletko tullut ajatelleeksi mielletään loukkaavaksi ja väheksyväksi, vai ovatko perseestä myös oletko tullut käyneeksi/katsoneeksi/vilkaisseeksi/ostaneeksi/vertailleeksi/maininneeksi/kertoneeksi...?
Kyseiseen suomen kielen verbiliittoon sopii aika moni verbi ja ihan oikeakielisesti. Esim. oletko tullut valvoneeksi viime aikoina?
Olisi kiva tietää miksi on sopimatonta ja väheksyvää kysyä oletko tullut ajatelleeksi tätä tai tuota asiaa. Tai miksi olisi vähättelevää (vai peräti teeskentelevää?) sanoa olen tullut ajatelleeksi/en ole tullut ajatelleeksi.
Vaikuttaa siltä, että ajatteleminen on arka asia.
Mirri kirjoitti:Vaikuttaa siltä, että ajatteleminen on arka asia.
Mirri kirjoitti:Hilppa kirjoitti:
Sellainen sanonta, oletko tullut ajatelleeksi, että... on tosiaan suoraan perseestä. Onhan kuulija toki tullut ajatelleeksi montaakin asiaa ja voihan olla, että kyseinen ajatus on joskus käväissyt päässä.
Onko verbi ajatella jotenkin erikseen arvotettu niin, että oletko tullut ajatelleeksi mielletään loukkaavaksi ja väheksyväksi, vai ovatko perseestä myös oletko tullut käyneeksi/katsoneeksi/vilkaisseeksi/ostaneeksi/vertailleeksi/maininneeksi/kertoneeksi...?
Kyseiseen suomen kielen verbiliittoon sopii aika moni verbi ja ihan oikeakielisesti. Esim. oletko tullut valvoneeksi viime aikoina?
Olisi kiva tietää miksi on sopimatonta ja väheksyvää kysyä oletko tullut ajatelleeksi tätä tai tuota asiaa. Tai miksi olisi vähättelevää (vai peräti teeskentelevää?) sanoa olen tullut ajatelleeksi/en ole tullut ajatelleeksi.
Vaikuttaa siltä, että ajatteleminen on arka asia.
Hermes kirjoitti:Sanononnassa "oletko tullut ajatelleeksi" epäsuorasti vihjataan, että henkilö ei ole päässään ajatellut edes tätä yksinkertaista asiaa.

Hilppa kirjoitti:Oman itsen vähättely on epäaitoa sontaa. Sivistyneemmin pitäisi tietysti ilmaista, että teeskentelyä. Kuka nyt itseään vähättelee? Ei ainakaan tosissaan tai ei ainakaan vakuuttavasti. Sen sijaan omien puutteiden myöntäminen on paikallaan.
Lette kirjoitti:"...otsikossa olevalla ja käyttämälläni sanonnalla olen tullut loukanneeksi tämän foorumin ylläpitäjää..."
Tässä asetutaan toisen yläpuolelle sanomalla, että toinen on loukkaantunut. Kyseessä on vallankäyttö.
Vaikuttaa että silttä, sanoja on itse loukkaantunut. Loukkaantuminen on tietenkin sallittua.

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa