Oletko tullut ajatelleeksi...?

Oletko tullut ajatelleeksi...?

ViestiKirjoittaja Mirri » 15.11.2012 22:05

Minä olen nyt tullut ajatelleeksi, että otsikossa olevalla ja käyttämälläni sanonnalla olen tullut loukanneeksi tämän foorumin ylläpitäjää niin, että varmaan tämä asia on syytä ruotia omassa ketjussaan.

Joten tänne vain kaikki virkkeet, joissa ilmenee tuo oletko tullut ajatelleeksi...

(Muoks. Poistin ylimääräisen sanan.)
Viimeksi muokannut Mirri päivämäärä 15.11.2012 22:48, muokattu yhteensä 1 kerran
Mirri

Re: Oletko tullut ajatelleeksi...?

ViestiKirjoittaja Kahvi » 15.11.2012 22:31

En ole tullut ajatelleeksi, että "oletko tullut ajatelleeksi" tulisi jotenkin olla ajattelemisen arvoinen ajatus.
Kahvi

ViestiKirjoittaja mr jalsan » 16.11.2012 02:25

Et ole vastuussa foorumin ylläpitäjän tunteista.

Oletko tullut ajatelleeksi, että nyt juuri käyttäydyt niinkuin "oletko tullut ajatelleeksi"- viestisi sisällöllä hahmotit. :?:
mr jalsan

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 16.11.2012 02:44

Onko teistä "reikäpää" pahastikin sanottu?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja mr jalsan » 16.11.2012 03:28

Psykopatologia kirjoitti:Onko teistä "reikäpää" pahastikin sanottu?

Eipä oikeastaan. Minua ei ole koskaan liiemmin vaivannut se, että joku minua nimittelisi; voinhan itse päättää miten suhtaudun asioihin, mutten sitä, miten toinen käyttäytyy.
Jeesustelematta, olen kuitenkin joutunut aikuisten miestenkin käytöstä ohjaamaan. Hyvin harkiten siihen ryhdyn, joten välttämättömissä tilanteissa ainoastaan. Tosin tarvehan olisi jatkuvaakin.
mr jalsan

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 16.11.2012 08:25

Mirri kirjoitti:Minä olen nyt tullut ajatelleeksi, että otsikossa olevalla ja käyttämälläni sanonnalla olen tullut loukanneeksi tämän foorumin ylläpitäjää niin, että varmaan tämä asia on syytä ruotia omassa ketjussaan.

Joten tänne vain kaikki virkkeet, joissa ilmenee tuo oletko tullut ajatelleeksi...

(Muoks. Poistin ylimääräisen sanan.)

Tuo kuulostaa kuulijasta kyllä pikkuisen siltä, että sanoja ei arvostaisi kuulijan ajattelukykyä kovin korkealle.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 16.11.2012 17:58

Entä jos henkilö sanoo itsestään, että olen tai en ole tullut ajatelleeksi, vähätteleekö hän omaa ajattelukykyään eikä arvosta sitä?
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 16.11.2012 18:48

Hän voi esimerkiksi teeskennellä "vaatimatonta" tms. eri syistä.

Stereotypiat kätkevät aina taakseen jotain saastaa.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 16.11.2012 18:57

Oman itsen vähättely on epäaitoa sontaa. Sivistyneemmin pitäisi tietysti ilmaista, että teeskentelyä. Kuka nyt itseään vähättelee? Ei ainakaan tosissaan tai ei ainakaan vakuuttavasti. Sen sijaan omien puutteiden myöntäminen on paikallaan.

Sellainen sanonta, oletko tullut ajatelleeksi, että... on tosiaan suoraan perseestä. Onhan kuulija toki tullut ajatelleeksi montaakin asiaa ja voihan olla, että kyseinen ajatus on joskus käväissyt päässä.

Ikään kuin kuulija ei ajattelisi... Krhrhöm!
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 16.11.2012 19:02

Saksan kielestä (ehkä), kirjoitti Obelix aiemmin fiksuun tyyliinsä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 16.11.2012 19:03

Kysymyksen voisi kuitenkin esittää Volter Kilvelle. Siis jos hän vielä olisi elossa.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 16.11.2012 20:52

Hilppa kirjoitti:
Sellainen sanonta, oletko tullut ajatelleeksi, että... on tosiaan suoraan perseestä. Onhan kuulija toki tullut ajatelleeksi montaakin asiaa ja voihan olla, että kyseinen ajatus on joskus käväissyt päässä.

Onko verbi ajatella jotenkin erikseen arvotettu niin, että oletko tullut ajatelleeksi mielletään loukkaavaksi ja väheksyväksi, vai ovatko perseestä myös oletko tullut käyneeksi/katsoneeksi/vilkaisseeksi/ostaneeksi/vertailleeksi/maininneeksi/kertoneeksi...?

Kyseiseen suomen kielen verbiliittoon sopii aika moni verbi ja ihan oikeakielisesti. Esim. oletko tullut valvoneeksi viime aikoina?

Olisi kiva tietää miksi on sopimatonta ja väheksyvää kysyä oletko tullut ajatelleeksi tätä tai tuota asiaa. Tai miksi olisi vähättelevää (vai peräti teeskentelevää?) sanoa olen tullut ajatelleeksi/en ole tullut ajatelleeksi.
Vaikuttaa siltä, että ajatteleminen on arka asia.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 16.11.2012 21:28

Ajattelukyky on kaikissa yhteisöissä huippuarvostettua.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 16.11.2012 21:38

Mirri kirjoitti:Onko verbi ajatella jotenkin erikseen arvotettu niin, että oletko tullut ajatelleeksi mielletään loukkaavaksi ja väheksyväksi, vai ovatko perseestä myös oletko tullut käyneeksi/katsoneeksi/vilkaisseeksi/ostaneeksi/vertailleeksi/maininneeksi/kertoneeksi...?

Kyseiseen suomen kielen verbiliittoon sopii aika moni verbi ja ihan oikeakielisesti. Esim. oletko tullut valvoneeksi viime aikoina?

Olisi kiva tietää miksi on sopimatonta ja väheksyvää kysyä oletko tullut ajatelleeksi tätä tai tuota asiaa. Tai miksi olisi vähättelevää (vai peräti teeskentelevää?) sanoa olen tullut ajatelleeksi/en ole tullut ajatelleeksi.

Hyvää äidin kieltä on esimerkiksi kysyä, että "oletko ajatellut?" tai "oletko käynyt".

Tuommoiset "oletko tullut tehneeksi sitä tai tätä" -rakenteet ovat ovat raskaslukuisia, niissä on paljon sanoja, mutta asiasisältö jää pieneksi.

Hyvässä, sujuvassa tekstissä asiat esitetään tiivistetysti, lyhyesti ja ytimekkäästi ilman korulauseita.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 16.11.2012 23:42

Mirri kirjoitti:Vaikuttaa siltä, että ajatteleminen on arka asia.

Ei vaan jos ilmaisu viittaa kuulijan ajattelun vähyyteen.

Kuten sanoin asiaa voi yrittää lähestyä Kilpimäisesti. Ja käyttää ajattelun ajattelemiseen tovin. Mutta sellaisen ilmaisemiseen minusta ainakaan ei ole. Olen suoraviivaisempi. Tykkään lyhyistä lauseistakin.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hermes » 17.11.2012 08:18

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:

Onko verbi ajatella jotenkin erikseen arvotettu niin, että oletko tullut ajatelleeksi mielletään loukkaavaksi ja väheksyväksi, vai ovatko perseestä myös oletko tullut käyneeksi/katsoneeksi/vilkaisseeksi/ostaneeksi/vertailleeksi/maininneeksi/kertoneeksi...?

Sanononnassa "oletko tullut ajatelleeksi" epäsuorasti vihjataan, että henkilö ei ole päässään ajatellut edes tätä yksinkertaista asiaa.
Hermes

ViestiKirjoittaja Mirri » 17.11.2012 10:10

Hermes kirjoitti:Sanononnassa "oletko tullut ajatelleeksi" epäsuorasti vihjataan, että henkilö ei ole päässään ajatellut edes tätä yksinkertaista asiaa.

Onko muoto oletko ajatellut vähemmän vihjaava ja vähemmän loukkaava? Esim. oletko ajatellut, että isänpäivänä kaupat ovat kiinni?
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 17.11.2012 11:44

Tuossa ratkaisevaa voisi olla, onko kyseessä satunnainen hoksaamattomuus
(isänpäivä) tai perusteellisempi tyhmyys (Ruotsi ei ole EU:n jäsen).
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Lette » 17.11.2012 11:45

Hilppa kirjoitti:Oman itsen vähättely on epäaitoa sontaa. Sivistyneemmin pitäisi tietysti ilmaista, että teeskentelyä. Kuka nyt itseään vähättelee? Ei ainakaan tosissaan tai ei ainakaan vakuuttavasti. Sen sijaan omien puutteiden myöntäminen on paikallaan.

Vahvaa tekstiä Hilpalta.
Aloitteessa:
"...otsikossa olevalla ja käyttämälläni sanonnalla olen tullut loukanneeksi tämän foorumin ylläpitäjää..."
Tässä asetutaan toisen yläpuolelle sanomalla, että toinen on loukkaantunut. Kyseessä on vallankäyttö.
Vaikuttaa että silttä, sanoja on itse loukkaantunut. Loukkaantuminen on tietenkin sallittua.
Lette

ViestiKirjoittaja Mirri » 17.11.2012 12:06

Lette kirjoitti:"...otsikossa olevalla ja käyttämälläni sanonnalla olen tullut loukanneeksi tämän foorumin ylläpitäjää..."
Tässä asetutaan toisen yläpuolelle sanomalla, että toinen on loukkaantunut. Kyseessä on vallankäyttö.
Vaikuttaa että silttä, sanoja on itse loukkaantunut. Loukkaantuminen on tietenkin sallittua.

Jos minulle sanotaan, että jokin käyttämäni sanonta on perseestä, oletan toki, että noin voimakkaan sanan käyttäjä on loukkaantunut käyttämäni sanonnan vuoksi - tuskin hän muuten sanoisi sanontani olevan perseestä. Ja toisaalta toki minä pahastun, jos minuun kohdistetaan noin voimakas - aggressiivinen - sana omasta mielestäni aiheettomasti.

Missä kohdassa tässä kuviossa on vallankäyttöä? Inhimillistä pahastuneisuutta puolin ja toisin, mutta entä vallankäyttö?
Mirri

Seuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa