"Mikä on seksismin ja naisvihan ero?"

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: "Mikä on seksismin ja naisvihan ero?"

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 28.10.2012 11:23

Miten naisrakkaus määritellään? Kuva

Kai Hyttinen: Naiset + Lyrics
http://www.youtube.com/watch?v=JF6wUoPcFvU
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Kahvi » 28.10.2012 11:35

Hilppa kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:--
Mutta eikö termi kuitenkin viittaa (enemmän) seksiin p u s i-p u s i-mielessä
kuin suku p u o l e e n ?

Kyllä viittaa. Seksismi on muka hyvällä tarkoituksella ja muka hyvässä hengessä tapahtuvaa lähentelyä, jonka on kohteelle vastenmielistä, ahdistavaa ja ei-toivottavaa.

Tämän määritelmän mukaan aloitusviestissä mainitut feministiset vaikuttajat ovat seksismistä pihalla kuin lintulauta.

Annan kuitenkin omakohtaisen esimerkin tämmöisestäkin tapahtumasta:
Eräs nainen loukkaantui sydänjuuriaan myöden, kun minulla ei tehnyt mieli sextailla juuri sillä hetkellä. Tuossa hän harrasti seksismiä: harrasti muka hyvässä hengessä tapahtuvaa lähetelyä, joka minulle oli vastenmielistä, ahdistavaa ja ei-toivottua - lisäksi hän korosti sukupuolten eroja nojaten siihen stereotypiaan, että mies on aina ja kaikkialla halukas.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Mirri » 28.10.2012 11:46

Kahvi kirjoitti:
Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Että seksismi tarkoittaakin (vastenmielistä, ahdistavaa ja ei-toivottavaa) lähentelyä...?

Mitä se sinun mielestäsi on? Enkä odota nyt sanakirjoihin tukeutumista.

Minä ymmärrän - olen aina ymmärtänyt - sanan seksismi niin kuin sanakirjani sanovat sen olevan. Seksismillä ei käsitykseni mukaan ole mitään tekemistä minkäänlaisen lähentelyn kanssa, eikä lähentelyistä pitäisi käyttää sanaa seksismi.
Miksi ihmeessä lähentelyjä voidaan/saadaan sanoa seksismiksi; minusta tuollainen sanojen tärveleminen ja väärinkäyttäminen on törkeää. Seksismillä kertakaikkiaan ei ole mitään tekemistä minkäänlaisten lähentelyjen kanssa, joten sinä käytät kyseistä sanaa käsittämättömällä tavalla väärin.

Tämä lienee vähän samantapainen ongelma kun fakta - yksi ymmärtää sanalla yhtä ja toinen toista...

Tässä Mirri teilaa niin että heilahtaa Hilpan. Todistaa tämän olevan väärässä, mutta ei vastaa esitettyyn kysymykseen.

Ahaa...

Vastaan Hilpan kysymykseen uudelleen; ilmeisesti vastasin epäselvästi, kun en erikseen maininnut, että minun mielestäni:
Minun mielestäni sana seksismi on sukupuolierottelua, -luokittelua, - syrjintää; arvottamista ja määrittelyä sukupuolen mukaan. Eli sitä mitä se käsittääkseni sanakirjojenkin mukaan on. Luulen, että mielipiteeni kyseisen sanan sisällöstä ei juurikaan poikkea sanakirjojen määritelmästä.

Sanakirjoja ja niihin tukeutumista kunnioitan suuresti, koska juuri sanakirjat auttavat tulkitsemaan sanoja ja kieltä edes suurin piirtein yhteneväisesti. Sanat eivät ole tulkittavissa sen mukaan mitä ne kenenkin mielestä tarkoittavat - eivät ainakaan, jos edes jollakin tavoin halutaan ymmärtää toisiamme.

Tuli vielä mieleeni... Hilppa olisi voinut kysyä asian toisin; niin, että minäkin olisin käsittänyt hänen kysymyksensä: miten sinä ymmärrät sanan seksismi. Minulla menee yli horisontin kysymys, jossa tiedustellaan jonkin sanan sisältöä mielipideasiana.
Sanoja voidaan ymmärtää eri tavoin, mutteivät sanat ole asioita, joiden sisältö vaihtelee yksilöllisten mielipiteiden mukaan.
Viimeksi muokannut Mirri päivämäärä 28.10.2012 11:56, muokattu yhteensä 1 kerran
Mirri

ViestiKirjoittaja Kahvi » 28.10.2012 11:55

Minusta Hilppa kysyi Mirriltä, että mitä hänen mielestään "vastenmielinen, ahdistavaa ja ei-toivottava lähentely" on.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 28.10.2012 11:58

Riidankylväjä kirjoitti:Miten naisrakkaus määritellään? Kuva

Kai Hyttinen: Naiset + Lyrics
http://www.youtube.com/watch?v=JF6wUoPcFvU

Naiset nuo (4x)

Jos naiset ois meiltä pois
En elää silloin vois
Tää yksitoikkoiseksi muuttuis
Kapakkaan istumaan
Sais yksin mennä vaan
Jos naiset maailmasta puuttuis

Kun merta viikkokaudet kyntää
Ja maihin ryntää
Niin riemun suo

Naiset nuo (2x)

Seksikkäät pörröpäät
Kun maissa silloin näät
Se hetki elämälle näyttää
Shamppanjaa kuohuvaa
Saat naista tanssittaa
Niin mielen suuri riemu täyttää
Voit uuden seikkailuihis liittää
Ja niitä riittää
Kun merta käy

refrain:
Nuo naiset laitakadun
Ja tähdet kabareen
Tytöt kuin iltasadun
Naiset nuo
Nuo geishat Kaukoidän
Ja Lontoo pubeineen
Mä siitä pidän niin

Kun taas mainosvalot hohtaa
Niin riemun kohtaa
Sen naiset suo

Häipyy maa, laine saa
Mun uneen tuudittaa
Niin naisen silmät uneen hohtaa
Hampurin riemuihin
Käyn kevyin askelin
St. Paulin suuntaan kulku johtaa

Kun portit kaupungin taas aukee
Niin hermot laukee
Taas naisen nään

refrain

Kun maa horisonttiin piirtyy
Niin mietteet siirtyy
Taas naisiin
Taas kohta surut on poissa

Nuo geishat Kaukoidän
Ja Lontoo pubeineen
Mä siitä pidän niin

Naiset nuo, kaiken suo
Naiset riemun tuo

http://lirama.net/song/245747

Hyi Kattiselle naiset ovatten sama asia kuin huorat :o
Kahvi

ViestiKirjoittaja Mirri » 28.10.2012 12:00

Kahvi kirjoitti:Minusta Hilppa kysyi Mirriltä, että mitä hänen mielestään "vastenmielinen, ahdistavaa ja ei-toivottava lähentely" on.

Ahaa...? Nyt on varmaan viisainta jäädä odottamaan Hilpan omaa näkemystä siitä, että mitä hän minulta kysyi. Vastaan sitten taas - jos osaan. :) :D
Mirri

ViestiKirjoittaja Kahvi » 28.10.2012 12:02

Aarne Tenkanen : Hemaisevan seksikäs pörröpää Live
http://www.youtube.com/watch?v=VDQKjBrZ4rU

Se on kuin nousu auringon,
kun annat mulle nautinnon.
Mä vielä siihen voinhan luottaa?

Kun saavun luokses uudestaan
ja terälehtes auki saan,
sä tyydytystä tahdot tuottaa.

Hemaisevan seksikäs pörröpää,
kaipaan luoksesi lämpimään,
kun kanssas kahden me kohti taivaanrantaa
yhdessä kuljettiin.

kun tahdoin pörröäs pörröttää,
sä annoit sen minkä sulta saada tahdoinkin.

Mä laulamaan jos pystyisin,
tai kirjoittamaan kirjaimin,
sen minkä sydämestäin sorvaa.

Ei siihen riitä riimitkään,
tai kossu-vissy viinitkään.
Ei koppa kaljaakaan sua korvaa.

kaipaan luoksesi lämpimään,
kun kanssas kahden me kohti taivaanrantaa
yhdessä kuljettiin.

kun tahdoin pörröäs pörröttää,
sä annoit sen minkä sulta saada tahdoinkin.

-ja kiitokset siitä-

http://www.lyricspedia.com/aarne-tenkan ... aa-lyrics/

Aarne Tenkanen, tuo miästen mieäs, omaa selvästi naista kunnioittavan asenteen. Ei merkkiäkään seksismistä saati naisvihasta - päinvastoin korostetaan win-win tilanteen hienoittua!
Kahvi

ViestiKirjoittaja Hilppa » 28.10.2012 12:30

Mirri kirjoitti:hänen kysymyksensä: miten sinä ymmärrät sanan seksismi. Minulla menee yli horisontin kysymys, jossa tiedustellaan jonkin sanan sisältöä mielipideasiana.
Sanoja voidaan ymmärtää eri tavoin, mutteivät sanat ole asioita, joiden sisältö vaihtelee yksilöllisten mielipiteiden mukaan.

Ei kenenkään sana kuitenkaan laki ole. (Paitsi ylläpitäjä voi sanella joitakin ehtoja.) Tasavertaisia kirjoittajia olemme kaikki vaan. Tämä on vain keskustelua ja sosiaalista toimintaa (, jonka pitäisi lisäksi olla tukevaa).

En kysynyt mielipideasiana vaan oman kokemuksen kautta muodostuneena merkitysasiana. Tämä on ketju, jossa aiheena on nimenomaan pohtia kahden käsitteen merkityksiä. Ne voidaan käsitellä sanakirjojen tai esimerkkien kautta sekä myös ihmisten elämän kokemusten kautta syntyneiden käsityksien kautta. (Toisin kuin "Miksi aina samaa kiusataan?" -ketjussa kiistanalainen "fakta" -sana, joka oli eräs riitelyn kohde.)

Käsitteen merkitys on kullekin muodostunut oman elämänsä aikana. Onhan seksismin merkitys muuttunut aikojenkin saatossa tai ainakin saanut uusia ilmenemismuotoja edellisten väistyessä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kahvi » 28.10.2012 12:35

Edit @ 11:38
Vastasin vahingossa väärään ketjuun, siirsin viestin oikeaan ketjuun.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Hilppa » 28.10.2012 12:40

Kahvi kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:Yksi toisensa jälkeen esimerkit naisten harrastamasta seksismistä kumotaan, milloin milläkin perusteella. Yritetäänkö nyt väittää, että moista ilmiötä ei olisi olemassa ollenkaan (tai ainakin se on erittäin erittäin marginaalinen)?

Minä olen antanut esimerkin ja oman käsitykseni seksismistä ts. seksistisestä käyttäytymisestä, mutta et ole kommentoinut kuin aloitusta viestistäni. Ja Mirri on tietysti teilannut sen täysin jo aloituksesta lähtien myöskään kommentoimatta koko viestiäni.

Olen lainannut osan viestistäsi, mutta kommentoinut koko viestiä.

Mutta itse nyt teilasit minut ja samalla jätit vastaamatta selvään kysymykseeni.

En teilaa ihmisiä eikä tarkoitukseni ole sellainen.

En väitä, en väittele sinun kanssasi, esitän ainoastaan oman näkemykseni omissa viesteissäni.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kahvi » 28.10.2012 12:45

Hilppa kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:Yksi toisensa jälkeen esimerkit naisten harrastamasta seksismistä kumotaan, milloin milläkin perusteella. Yritetäänkö nyt väittää, että moista ilmiötä ei olisi olemassa ollenkaan (tai ainakin se on erittäin erittäin marginaalinen)?

Minä olen antanut esimerkin ja oman käsitykseni seksismistä ts. seksistisestä käyttäytymisestä, mutta et ole kommentoinut kuin aloitusta viestistäni. Ja Mirri on tietysti teilannut sen täysin jo aloituksesta lähtien myöskään kommentoimatta koko viestiäni.

Olen lainannut osan viestistäsi, mutta kommentoinut koko viestiä.

Mutta itse nyt teilasit minut ja samalla jätit vastaamatta selvään kysymykseeni.

En teilaa ihmisiä eikä tarkoitukseni ole sellainen.

En väitä, en väittele sinun kanssasi, esitän ainoastaan oman näkemykseni omissa viesteissäni.

Mitä nainen jahkaat ja pakoilet? Kerro, kun mitä ilmeisimmin tiedät! Sano suoraan, miksi sinun mielestäsi naisten harrastamaa seksismiä ei ole, tai se on erittäin erittäin marginaalinen ilmiö.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Hilppa » 28.10.2012 12:49

Kahvi: Mitä nainen jahkaat ja pakoilet? Kerro, kun mitä ilmeisimmin tiedät!

Minä en pakoile. Minä lauhdutan liiallista kiivauttanne. Sinun ja Mirrin.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kahvi » 28.10.2012 13:02

Hilppa kirjoitti:Kahvi: Mitä nainen jahkaat ja pakoilet? Kerro, kun mitä ilmeisimmin tiedät!

Eli olet kuin Mirri ja Kyllästynyt: mieluummin vittuilet kuin vastaat suoriin kysymyksiin.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Hilppa » 28.10.2012 13:12

Löysin hienon linkin, jonka määrittely miellyttää minua, mutta vain tarkennuksena tai lisänä edellisiin määrittelyihin

In my opinion a sexist is someone who makes inappropriate comments with no thought or regard to who they hurt.

A chauvinist makes those comments for the express purpose of making themselves feel better by making others feel less than important

Read more: What is the difference between a chauvinist and a sexist?
| Answerbag http://www.answerbag.com/q_view/1336900#ixzz2AaQmpAGH

Ilmeisesti uudella mantereella pohditaan ja on pitkään pohdittu näitä sukupuolikysymyksiä aina hiusten halkomiseen asti. Onhan siellä tavanomaista tuo lakitupaan asioiden vienti ja ilmeisesti myös suosittua sukupuolidebatti ainakin pohjoisissa osavaltioissa.

Sopimattomat kommentit tuossa ilmeisesti tarkoittavat seksiin tai sukupuoleen liittyviä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 28.10.2012 13:19

Tuo sopisi paremin vaikka huonon käytöksen määritelmäksi yleisesti.

Tuo on hyvä esimerkki siitä, että feministit keksivät kaikenlaisia uusia termejä, joilla lyödä mies sukupuolta ja alkavat vasta sitten pohtia mitä termi mahtaisi oikeasti tarkoittaa.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 28.10.2012 13:23

Riidankylväjä kirjoitti:Tuo sopisi paremin vaikka huonon käytöksen määritelmäksi yleisesti.

Tuo on hyvä esimerkki siitä, että feministit keksivät kaikenlaisia uusia termejä, joilla lyödä mies sukupuolta ja alkavat vasta sitten pohtia mitä termi mahtaisi oikeasti tarkoittaa.

Elämä on kuitenkin muuttunut huomattavasti helpommaksi naisille esimerkiksi työpaikoilla, kun on ohjeistettu sukupuolineutraalimpaan käytökseen. Ainakin minä koen noin.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kahvi » 28.10.2012 13:29

Riidankylväjä kirjoitti:Tuo sopisi paremin vaikka huonon käytöksen määritelmäksi yleisesti.

Nykyfeministit, varsinkin äärisellaiset ja erityisesti "keskeiset feministiset vaikuttajat" ovat tunnettuja siitä, että jäävät tämän tästä kiinni kaksinaismoraalistaan ns housut kintuissa.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 28.10.2012 13:32

Hilppa kirjoitti:Elämä on kuitenkin muuttunut huomattavasti helpommaksi naisille esimerkiksi työpaikoilla, kun on ohjeistettu sukupuolineutraalimpaan käytökseen. Ainakin minä koen noin.

Minä taas koen, että se on muuttunut vaikeammaksi. Minä miehenä en voi sanoa naiselle esim "onpas sinulla tänään kaunis puku päällä!". En voi siksi, että se tulkitaan niin kovin helposti jopa seksuaaliseksi häirinnäksi - vähintäänkin joksikin ikäväksi.

Jos olisin homomies, voisin sanoa noin. Jos olisin nainen, niin voisin sanoa noin. Mutta kun olen heteromies, niin en voi sanoa noin. Onko tämä tämmöinen nyt sitten naisten harjoittamaa seksismiä vai mitä se on? Kysyn kun en tiedä / osaa itse määritellä.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 28.10.2012 13:50

Mitä taas luultavasti voin aika vapaasti tuoda esiin naisten positiivisia puolia.

Yleensäkin - täälläkin - voi täysin sama sisältö kuulostaa erilaiselta riippuen siitä,
kuka sanoo.

Minusta terve ihminen voi aika pitkälle luottaa tuollaiseen subjektiiviseen
- mitä kuulostaa - kriteeriin.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 28.10.2012 14:27

Hilppa kirjoitti:Kahvi: Mitä nainen jahkaat ja pakoilet? Kerro, kun mitä ilmeisimmin tiedät!

Voisitko tehdä saman palveluksen Kyllästyneellekin, kun huomaat hänen alkavan savuta? :)
Mirri

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko