"Mikä on seksismin ja naisvihan ero?"

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: "Mikä on seksismin ja naisvihan ero?"

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 27.10.2012 18:52

18:53
Seksismi: nainen naista kohtan; mies miestä kohtaan.

Naisviha: nainen naista kohtaan; mies miestä kohtaan.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kahvi » 27.10.2012 18:54

Kovasti minulta pyydetään esimerkkejä naisten harjoittamasta seksismistä. Ilmeisesti nyt kysytään, että mihin seksismiin minä olen itse henkkoht törmännyt.

Moisia löytyy, mutta pitää vaan hetki kelata kun viimeaikaisimmat kokemukset naisten suhtautumisesta minuun ovat olleet varsin mukavia ja erittäin ei-seksistisiä :P

Hetko, palaan asiaan kyllä.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Mirri » 27.10.2012 18:59

Seksismiä sukupuolisyrjinnän merkityksessä miehet kokevat ehkä kaikkein rankimmin huoltajuuskiistoissa ja suhteessa omiin lapsiinsa. Miehet ovat lastensa (ja muutenkin lisääntymisasioiden) suhteen heikoilla; mielestäni oikein hyvin voidaan puhua sukupuolisyrjinnästä - seksismistä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kahvi » 27.10.2012 18:59

No heti muistin!
Aikanaan avioeron aikana eräs naispuolinen keskusteli eropohdinnoista pitkään kanssani. Hän oli vakaasti sitä mieltä, että en osallistu huushollaamiseen riittävän paljon. Kysyin häneltä arviota, että montako prosenttia minä teen kotihommista - ei osannut antaa arviota.

Tein tuolloin kotihommia, parhaimmillaan yli 95% kaikesta mahdollisesta.

Seksismiä tässä oli se, että hän oletti, etten osallistu arkiaskareisiin ollenkaan tai todella vähän - vain sen takia, että minä olen mies.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 27.10.2012 19:02

Psykopatologia kirjoitti:En erota Kahvin määrittämää naisvihaa.

Eli määritelmäni on joko vajavainen, tai sitten naisvihaa ei ole erotettavissa siksi, että sitä ei ole?
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 27.10.2012 19:03

Kyllästynyt kirjoitti:Tarkoitatko, että Hilppa on kanssasi samaa mieltä siitä, että jotkut naiset harrastavat seksismmiä - vai että minä olisin kanssasi samaa mieltä tuosta asiasta?

Sinä.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 27.10.2012 19:17

Kyllästynyt kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Naisvihaa ei vissiin ole määritetty.

Ko. kvaliteetti on muistaakseni saatettu asettaa Obelixille ja Riidankylväjälle.

Ja Kahville.

Kahvia korventaa ilmeisen syvä kauna ja katkeruus koko naissukupuolta kohtaan.

Riidankylväjän ajattelu haisee sovinismille, mutta viha ei hänen kirjoituksistaan
paista ainakaan niin selvästi kuin Kahvin ja Obelixin.

On pyydetty oikeastaan persoonallisuuden arviointeja ja todistuksia yms.

Viestinnässä tulisi keskittyä viesteihin, ei persoonallisuuteen.
Siksi saatan rajoittaa keskustelua tästä spesifistä teemasta.

Muutenkin keskustelu näyttää menneen likaa persoonaan.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 27.10.2012 19:18

Kahvi kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:En erota Kahvin määrittämää naisvihaa.

Eli määritelmäni on joko vajavainen, tai sitten naisvihaa ei ole erotettavissa siksi, että sitä ei ole?

Minusta et ole kirjoittanut naisvihan määritelmää (vain lainannut).
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 27.10.2012 19:24

Kahvi kirjoitti:Seksismiä tässä oli se, että hän oletti, etten osallistu arkiaskareisiin ollenkaan tai todella vähän - vain sen takia, että minä olen mies.

Samanlaista arkielämän seksismiä miehet käsittääkseni kohtaavat monenlaisissa tilanteissa; oletetaan jotakin vain sen vuoksi, että henkilö sattuu olemaan mies. Huoltajuuskiistat ovat yksi ääriesimerkki, mutta arjessa on paljon enemmän ja vähemmän pieniä asioita, joista henkilö - usein naisvoimin - sysätään syrjään sillä perusteella, että hän on mies. Tai ei uskota ja naureskellaan miehen yrittäessä selittää, että hän kyllä osaa ja pärjää...

Entäpä sanonnat miehet ovat ikuisia lapsia ja pojat on aina poikia; olisiko niissä jotakin seksististä? En muista ensimmäistäkään kertaa, jolloin olisin kuullut miehen käyttävän noita sanontoja; käsittääkseni nimenomaan naiset rakastavat niitä. Etenkin ensiksi mainittua...
Mirri

ViestiKirjoittaja Kahvi » 27.10.2012 19:31

Psykopatologia kirjoitti:Minusta et ole kirjoittanut naisvihan määritelmää (vain lainannut).

Kas, määrittelin naisvihan Wikipedian kautta, mutta siinäkin määriteltiin naisviha miesvihan vastakohdaksi. Onpa noloa minulta!

Miesvihan määritelmän kyllä postasin myöhemmin palstalle (viewtopic.php?f=8&t=7415&start=50#p89767)

Naisviha tarkoittaa siis naisukupuoleen kohdistuvaa vihaa. Henkilöä, siis tässä tapauksessa naista, vihataan vain ja ainoastaan hänen sukupuolensa takia. Eli henkilö, joka on naisvihaaja, vihaa kaikkia naisia, ja tämä ilmenee hänen käytöksessään mm syrjintänä, epäasiallisena käytöksenä tai peräti kiusaamisena.

Mitä se viha sitten tarkemmin ottaen on?
Tähänkin jo aikaisemmin lainasin Wikipediaa (viewtopic.php?f=8&t=7415&start=50#p89765)
Viha on siis sellaista, joka helposti johtaa hallitsemattomaan aggressiiviseen käytökseen, siis sellaiseen, joka ei tule vastapuolen välittömästä toiminnasta/käytöksestä, vaan käytännössä puhtaasta tunteesta.

Väkivaltainen naisvihaaja saattaa pieksää eteensä osuneen naisen vain sen takia, että hän on nainen.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 27.10.2012 19:32

Kyllästynyt kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Tarkoitatko, että Hilppa on kanssasi samaa mieltä siitä, että jotkut naiset harrastavat seksismmiä - vai että minä olisin kanssasi samaa mieltä tuosta asiasta?

Sinä.

En ole.
Sanoin jo, että olisi typerää väittää, ettei yksikään nainen koskaan tai missään olisi osoittanut seksismiä miehiä kohtaan, mutta itse en keksi mitä tai minkälaisia ne voisivat olla.

Olemme siis samaa mieltä siitä, että naisetkin voivat harrastaa seksismiä, mutta validien esimerkkien keksiminen on vaikeaa.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 27.10.2012 19:33

19:32
Yllä (naisviha) on ilmauksia, jotka loukkaavat naisia ja joista naiset loukkaantuvat.

Onko tuo sama asia kuin naisviha?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kahvi » 27.10.2012 19:35

Mirri kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:Seksismiä tässä oli se, että hän oletti, etten osallistu arkiaskareisiin ollenkaan tai todella vähän - vain sen takia, että minä olen mies.

Samanlaista arkielämän seksismiä miehet käsittääkseni kohtaavat monenlaisissa tilanteissa; oletetaan jotakin vain sen vuoksi, että henkilö sattuu olemaan mies. Huoltajuuskiistat ovat yksi ääriesimerkki, mutta arjessa on paljon enemmän ja vähemmän pieniä asioita, joista henkilö - usein naisvoimin - sysätään syrjään sillä perusteella, että hän on mies. Tai ei uskota ja naureskellaan miehen yrittäessä selittää, että hän kyllä osaa ja pärjää...

Minusta Mirri on oikeassa: varsinkin huoltajuuskiistoissa viranomaisten seksismi on joskus todella räikeää.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 27.10.2012 19:40

Psykopatologia kirjoitti:19:32
Yllä (naisviha) on ilmauksia, jotka loukkaavat naisia ja joista naiset loukkaantuvat.

Enemmän niissä on minussa sovinismin kuin naisvihan makua. Ehkä Opelixi pitää naisia alempiarvoisempana sukupuolena, mutta mitenkään en hänestä saa sellaista kuvaa, että hän vihaisi naisia - pikemminkin juuri päinvastoin.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 27.10.2012 19:43

Kyllästynyt kirjoitti:Jaa'a.
Ja mistäköhän se voisi johtua?

Kuuntelen...

Ehkäpä se johtuu siitä, että naisen harrastama seksismi on niin yleistä, että tuskin huomaamme sitä.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 27.10.2012 19:44

Kyllästynyt kirjoitti:Eli sinun mielestäsi on todennäköistä, että mies joka mm. väittää, ettei raiskauksesta koidu uhrille (naiselle) mitään haittaa. sanoja ei podekaan naisvihaa vaan "pikemminkin juuri päinvastoin"?

Jos joku, kuka tahansa, pitää naisia "vähempiarvoisena sukupuolena" - se on naisvihaa.

Minusta on kysymys noista enemmän sovinismista ja/tai typeryydestä kuin naisvihasta.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 27.10.2012 19:46

Kyllästynyt kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Jaa'a.
Ja mistäköhän se voisi johtua?

Kuuntelen...

Ehkäpä se johtuu siitä, että naisen harrastama seksismi on niin yleistä, että tuskin huomaamme sitä.

Tai todennäköisempi selitys:
Se on niin harvinaista, ettet ole etsimälläkään pystynyt sellaisia löytämään.

En usko, että se on harvinaista. Monta esimerkkiä on jo tässä ketjussa minun ja Mirrinkin toimesta esitetty - se on tietty eri asia, että ovatko esimerkin tapaukset puhdasta vai osittaista seksismiä - tai mahdollisesti jotain ihan muuta.

Mitä mieltä muuten olet minun antamastani omakohtaisesta esimerkistäni?
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 27.10.2012 19:47

Psykopatologia kirjoitti:19:32

Olisi keskustelun kannalta varmaan hyödyllistä kuulla myös Kyllästyneen määritelmä naisvihasta.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Mirri » 27.10.2012 19:51

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:
Entäpä sanonnat miehet ovat ikuisia lapsia ja pojat on aina poikia; olisiko niissä jotakin seksististä? En muista ensimmäistäkään kertaa, jolloin olisin kuullut miehen käyttävän noita sanontoja; käsittääkseni nimenomaan naiset rakastavat niitä. Etenkin ensiksi mainittua...

En muista kuinka monta vuotta siitä on kun viimeksi kuulin kuulin käytettävän noita fraaseja, mutta silloin niitä käytettiin puolustelemaan miesten kusipäistä käytöstä.

Mielestäni tarvitaan seksistisiä asenteita kyseisten fraasien käyttämiseen. Asenteet ovat hitaasti muuttuvia, joten ne voivat pysyä sinnikkäästi hengissä, vaikkei vanhoja fraaseja enää käytettäisikään.

Näen miehiin kohdistuvaa seksismiä siinä, että jotkut - miehiin seksistisesti suhtautuvat - tuntevat tarvetta puolustella miesten kusipäistä käytöstä. Ilman miehiin kohdistuvaa seksismiä tuskin kukaan asennoituisi miehiin noiden fraasien osoittamalla tavalla; ei kukaan tuntisi tarvetta puolustella erityisesti miesten kusipäistä käytöstä. Seksistiset asenteet panevat niin puolustamaan kuin syyttämäänkin ihmisiä eri tavoin heidän sukupuolensa mukaan.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 27.10.2012 19:54

Kyllästynyt kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:Minusta on kysymys noista enemmän sovinismista ja/tai typeryydestä kuin naisvihasta.

Ei helvetti.

Nyt on pakko mennä yrittämään oksentamista
...

Siirryttiin sitten taas dramatiikan puolelle. Seksismiä tämäkin, mutta sanon silti; mielestäni vain (huomiohakuiset, yms.) naiset voivat käyttäytyä asiakeskustelussa noin dramaattisesti ja typerästi.
Mirri

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko