Psykopatologia kirjoitti:Riidankylväjä kirjoitti:Valokin on sähkömagneettista säteilyä.
Monet saavat runsaasta auringonvalosta iho-oireita varsinkin keväällä.
Käsittääkseni väitetty sähköallergia ilmenisi kuitenkin heti säteilykentässä,
ei viiveellä.
En oikein ymmärrä mistä on syntynyt sellainen käsitys, että sähköyliherkkyyden pitäisi ilmetä
heti säteilykentässä voidakseen olla todellista yliherkkyyttä. Kai se olisi kuten muutkin yliherkkyydet ja allergiat; ilmeneminen olisi riippuvaista altistuksen määrästä ja kestosta. Yliherkkyys auringollekin on hyvin yksilöllistä; yksi reagoi herkästi toinen vähemmän herkästi - säteilyn määrä ja altistusaika vaihtelevat eri ihmisten kohdalla. Joku pärjää valoisana vuodenaikana pilvisellä säällä, joku toinen reagoi niin herkästi, ettei pilviverhokaan ole riittävä suoja.
Kaikille yliherkkyyksille lienee kuitenkin aika tyypillistä, että niillä on taipumus voimistua - herkistyminen pahenee, jos aiheuttajasta ei pääse eroon. Voisiko herkistyminen myös parantua, sitä en oikein tiedä. Esim. voisiko minun kissa-allergiani kadota, ellen eläisi kahden kissan kanssa... Se voisi ainakin lievittyä. Toisaalta tuoksuyliherkkänä elän nykyisin aika tuoksutonta elämää, silti ns. 'raskaat tuoksut' aiheuttavat kiusallisia oireita hetkessä; voimakas reagointi on säilynyt, vaikka yritänkin parhaan kykyni mukaan suojata itseäni altistumisilta.
Minulla on myös homeyliherkkyys kosteusvauriokodissa asumisen seurauksena. Siinä on sama juttu kuin tuoksujen suhteen; kosteusvaurioisissa ja homehtumassa olevissa tiloissa oireet voivat ilmaantua suht nopeasti. Kiusallinen ongelma, koska rakennuksista vastaavat ihmiset yleensä ovat sitä mieltä, ettei rakennuksissa ole kosteusvaurioita - homeesta puhumattakaan... Niinpä me, jotka reagoimme rakennusten homeelle, leimaudumme herkästi hysteerikoiksi.
Kissa-allergiasta vielä... Kissojen ottamista harkitessani epäilin olevani kissoille allerginen, joten päätin testata itseni ominpäin. Menin paikalliseen löytökissataloon olemaan; olin siellä tuntitolkulla. Ei mitään oireita - enhän minä tietysti mitenkään sitten voinut olla kissoille allerginen, kun en kerran reagoinut monikymmenpäisen kissalauman keskellä. Kyllä olin allerginen, tilapäinen oleskelu kissalaumassa vain ei ollut riittävän suuri ja pitkäaikainen altistus aiheuttamaan reaktioita.