Essee

Re: Essee

ViestiKirjoittaja Mirri » 30.09.2012 22:15

Hilppa kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:
Obelix kirjoitti:Ainakin minulle saa saa sanoa, että olen oksettava juttuineni.

Tuo on tärkeä aspekti. - Kirjoittajien olisi hyvä ajoissa antaa jotain selkeää
signaalia, jos jonkun viestintä rupeaa liikaa ottamaan päähän.

Paitsi Mirrille.

Hilppa, haastatko riitaa?
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 30.09.2012 22:19

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:
Obelix kirjoitti:Ainakin minulle saa saa sanoa, että olen oksettava juttuineni.

Tuo on tärkeä aspekti. - Kirjoittajien olisi hyvä ajoissa antaa jotain selkeää
signaalia, jos jonkun viestintä rupeaa liikaa ottamaan päähän.

Paitsi Mirrille.

Hilppa, haastatko riitaa?

En.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 30.09.2012 22:38

Hilppa kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Hilppa, haastatko riitaa?

En.

Ok, hyvä juttu.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 30.09.2012 23:11

Jail kirjoitti:Rupesin miettimään biologian esseen pituutta.
Kuinka pitkiä esseiden tulisi olla? Minulla on käsitys, että noin 2-3 sivua.
Onko muita tietoja?

Miten tehtävän antaja on määritellyt ohjeen? Kun on pyydetty kirjoittamaan essee, on merkillistä, jos eivät ole kertoneet mitään ohjeistavaa perusasioista, kuten pituudesta ja sisällön pääkappalejaosta. Aikoinaan lukiossa ollessani kymmeniä vuosia sitten meillä teetätettiin historianessee. Sen pituus sai vaihdella muutamasta sivusta noin kymmeneen puolentoista rivivälillä ja koneella kirjoitettuna.
Jail kirjoitti:Ensi viikolla on tentti ja esseen tulee olla valmis.

Onko essee jo valmis?
Jail kirjoitti:Minulla on vaikeuksia hahmottaa asioiden kokonaisuutta. Toinen vaikeus on kirjoittaa omin sanoin,
kun tuntuu, ettei omia sanoja ole.

Sehän se vaikeus on, kun täytyy tuottaa kokonaisuus valmiista paloista. Mieti omaa näkemystäsi aiheeseen, mitä haluat kertoa lukijoille tai millaisen tarinan haluat kertoa. Toisaalta asiatekstin kirjoittaminen on helpompaa kuin kaunokirjallisen, koska se on vain olemassaolevan tiedon julkaisemista eikä niinkään paljolti uuden luomista.
Jail kirjoitti:Minulle jäävät mieleen vain yksityiskohdat ja ne eivät hahmotu toisiinsa kiinni.

Aluksi voi jäädäkin mieleen vain yksityiskohtia, mutta kun olet työstänyt aihetta mielessäsi, sinulle on muodostunut jokin käsitys, mitä kaikkea esseen täytyy sisältää. Kirjoittaminen on prosessi. Nykyisin työstäminen on helpompaa, koska on mahdollista käyttää tekstinkäsittelyohjelmaa ja muuttaa jo syntynyttä luomusta melko vaivatta.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 30.09.2012 23:32

Hilppa kirjoitti: Aikoinaan lukiossa ollessani kymmeniä vuosia sitten meillä teetätettiin historianessee. Sen pituus sai vaihdella muutamasta sivusta noin kymmeneen puolentoista rivivälillä ja koneella kirjoitettuna.

Taitaa nykylukiossa esseekirjoittaminen olla arkipäiväisempää kuin kymmeniä vuosia sitten. Kouluessee on (ilmeisesti) myös muuttanut muotoaan siten, että se pitäisi saada mahtumaan yhdelle taitetulle konseptiarkille.

Minun lukiokokemukseni ovat 90-luvun alusta ja silloin esseitä piti osata kirjoittaa reaaliaineiden kokeissa. Koekysymyksiä saattoi olla kolme, mutta vain yhteen sai vastata. Piti kirjoittaa essee koevastaukseksi. Lukion alussa koekysymyksiä oli enemmän ja vastauksetkin saivat olla muuta kuin esseekirjoittamista. Lukion lopussa vain esseekirjoitus kelpasi reaaliaineiden koevastaukseksi.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 30.09.2012 23:36

Noihin akoihin realikokeen luonne muuttui tietotentistä kaunokirjallisuudeksi:
nyt laiskat runoilija-boheemitkin pärjäsivät.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 30.09.2012 23:53

Psykopatologia kirjoitti:Noihin akoihin realikokeen luonne muuttui tietotentistä kaunokirjallisuudeksi:

Voi olla noin.

On vähintäänkin järkevää ja vastuullista olla ryhtymättä tällaisella foorumilla nykyisten koulujen vaatiman esseekirjoittamisen anonyymiksi ohjaajaksi. Täällä luulemme tietävämme mitä kouluesseen kirjoittaminen tarkoittaa, muttemme oikeasti tiedä - luulemme vain.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 01.10.2012 04:23

Mirri kirjoitti:Ette kai te sentään tosissanne houkuttele ketään laittamaan nettiin tuntemattomien ihmisten eteen
omaa kouluesseetään 'tarkasteltavaksi' ja 'ohjattavaksi'? Oletatte jonkun tuovan omia taitojaan tänne
arvioitaviksi ja tutkailtaviksi niinkin paljon kuin esseen verran?

Luulin Psykopatologian murjaisseen vitsin hänen ehdottaessaan esseen laittamista tänne, muttei se
tainnut ollakaan vitsi. Käy peremmälle, sanoi hämähäkki kärpäselle...?

itse vankina verkkonsa takaa, lukki onnettomuutta vain jakaa...

Olavi Virta: Yön kulkija (1957)
http://www.youtube.com/watch?v=6jLAXhBV ... laynext=96 (3:41)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Jail » 01.10.2012 09:12

Hilppa, pituudesta ei annettu mitään erillistä ohjetta jaa sen takia olen miettinyt sitä, että
kuinka pitkä sen olisi hyvä olla.

Kyllä essee on valmis ja se täyttää todella yhden konseptipaperin.

Minulla ei ole paljoa kokemusta esseen kirjoittamisesta, ainut kokemus on se, kun tein lukion psykologian esseitä.

Silloin asia oli täysin uusi minulle. Jotenkin se on minulle aina ollut helpointa opetella asia niinkuin se sanotaan, eikä

joutua sitä sen kummemmin ajattelemaan.

Mutta eiköhän se kokemus siitä kartu, mitä enemmän niitä tekee.
Jail

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 01.10.2012 09:27

Trisse laittoi joitain työpaikkahakemustekstejään Tukiasema.netiin muiden ruodittavaksi.
Mahtoiko hänelle olla suurtakin haittaa moisesta?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 01.10.2012 10:14

Tuskin työpaikkahakemustekstin laittamisesta julki haittaa on. Opinnäytetyö on hieman eri asia, koska ajatuksena on, että oppilas saa siitä arvosanan ja työn tulisi olla autenttinen oppilaan suorittama eikä kopio. Tuolloin internet-julkisuus ei ole ihan hyvä asia, kuten jo mainitsin aiemmassa viestissäni. Yksityisviestillä voi tietenkin kysyä tarkempia neuvoja, koska jotkin kirjoittajat ovat niin ilmaisseet. Edellyttää tietenkin luottamusta, että tekstiä ei sitten levitellä mihinkään eikä julkaista toisaalla.

Ohjaaminen ja avun vastaanottaminen ei ole kielletty, vaan kuuluu oppimisprosessiin. Varsin monet opiskelijat luetuttavat gradutekstejään ja väittärin lektiotekstejään ystävillään tai jopa vanhemmillaan etc. Tottakai neuvoja saa kysyä. Täällä on esitetty omituinen asenne, että ohjattavaksi asettautuminen olisi haitallista ja käytetty ikävää ja negatiivista ilmaisua ruodittavaksi asettaminen. Kaikki neuvot ovat aina ohjeellisia, eivät mitään määräyksiä. Opinnäytetyön tekijä päättää itse, mitä saamiaan neuvoja hän soveltaa.
Viimeksi muokannut Hilppa päivämäärä 01.10.2012 11:57, muokattu yhteensä 1 kerran
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 01.10.2012 11:56

Eri asia, mutta Mirrin esiin tuomat hirveät vaarat ovat kai kuitenkin samantyyppisiä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 01.10.2012 12:01

Mirri ei spesifioinut vaaroja. Lähinnä vaikuttaa siltä, että ne ovat hänen autistista fantasiaansa.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 01.10.2012 12:16

Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 01.10.2012 13:23

Hilppa kirjoitti:Mirri ei spesifioinut vaaroja. Lähinnä vaikuttaa siltä, että ne ovat hänen autistista fantasiaansa.

Hilppa, sinäkö laittaisit omaan opiskeluusi liittyvän esseen tällaiselle nettifoorumille luettavaksi arviointia, ohjausta ja neuvontaa varten, ja suosittelisit muillekin, että niin kannattaa tehdä?
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 01.10.2012 14:11

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Mirri ei spesifioinut vaaroja. Lähinnä vaikuttaa siltä, että ne ovat hänen autistista fantasiaansa.

Hilppa, sinäkö laittaisit omaan opiskeluusi liittyvän esseen tällaiselle nettifoorumille luettavaksi arviointia, ohjausta ja neuvontaa varten, ja suosittelisit muillekin, että niin kannattaa tehdä?

Mitään tuollaista en ole sanonut. Tulkintasi puheistani on pelkkää paskaa.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 01.10.2012 14:16

Mikäli olisin opiskeluvaiheessa, antaisin Psykopatologian mielihyvin tarkastaa tekstini. Hänen ystävällisesti ojentamansa apu olisi tullut tarpeeseen etenkin, koska minulla ei ollut ketään, joka olisi opinnäytetöitäni luekenut. Aikoinaan ainoastaan ohjaajani luki töitäni eikä hänelläkään ollut aikaa tekstien kaikkia osia lukea läpi.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 01.10.2012 14:41

Hilppa kirjoitti:
Mirri kirjoitti:

Mitään tuollaista en ole sanonut. Tulkintasi puheistani on pelkkää paskaa.

Mikäli olisin opiskeluvaiheessa, antaisin Psykopatologian mielihyvin tarkastaa tekstini. Hänen ystävällisesti ojentamansa apu olisi tullut tarpeeseen etenkin, koska minulla ei ollut ketään, joka olisi opinnäytetöitäni luekenut. Aikoinaan ainoastaan ohjaajani luki töitäni eikä hänelläkään ollut aikaa tekstien kaikkia osia lukea läpi.

Kiitos vastauksesta, vaikka olikin vähän hyökkäävä.

Jos ymmärsin vastauksesi oikein, niin ainakaan sinä et laittaisi opiskeluusi liittyviä kirjoitelmiasi 'tarkasteltavaksi' ja 'ohjattavaksi' tällaiselle anonyymille nettifoorumille, vaikka mielelläsi teksteinesi olisitkin psykologi Pertti Luukkosen ohjattavana ja antaisit tekstisi hänen tarkastettavakseen.
Puhutaan ilmeisesti kahdesta eri asiasta; esseen antamisesta tämän foorumin ylläpitäjän 'tarkasteltavaksi', ja esseen laittamisesta tälle nimettömien ja ventovieraiden kirjoittajien foorumille 'tarkasteltavaksi'.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 01.10.2012 16:20

Mirri kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Noihin akoihin realikokeen luonne muuttui tietotentistä kaunokirjallisuudeksi:

Voi olla noin.

On vähintäänkin järkevää ja vastuullista olla ryhtymättä tällaisella foorumilla
nykyisten koulujen vaatiman esseekirjoittamisen anonyymiksi ohjaajaksi.
Täällä luulemme tietävämme mitä kouluesseen kirjoittaminen tarkoittaa,
muttemme oikeasti tiedä - luulemme vain.

Noin on, ellei sitten lasten kautta ole tullut oppia.

Vanhan koulun akateeminen ohjaaja suhtautuu nykyisten ammattikoulujen
löysiin vaatimuksiin liian ankarasti.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 01.10.2012 21:07

Mitä vaaroja Mirri näkee? Vastaus: Ei mitään!
Psykopatologia
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista