Jail kirjoitti:Rupesin miettimään biologian esseen pituutta.
Kuinka pitkiä esseiden tulisi olla? Minulla on käsitys, että noin 2-3 sivua.
Onko muita tietoja?
Miten tehtävän antaja on määritellyt ohjeen? Kun on pyydetty kirjoittamaan essee, on merkillistä, jos eivät ole kertoneet mitään ohjeistavaa perusasioista, kuten pituudesta ja sisällön pääkappalejaosta. Aikoinaan lukiossa ollessani kymmeniä vuosia sitten meillä teetätettiin historianessee. Sen pituus sai vaihdella muutamasta sivusta noin kymmeneen puolentoista rivivälillä ja koneella kirjoitettuna.
Jail kirjoitti:Ensi viikolla on tentti ja esseen tulee olla valmis.
Onko essee jo valmis?
Jail kirjoitti:Minulla on vaikeuksia hahmottaa asioiden kokonaisuutta. Toinen vaikeus on kirjoittaa omin sanoin,
kun tuntuu, ettei omia sanoja ole.
Sehän se vaikeus on, kun täytyy tuottaa kokonaisuus valmiista paloista. Mieti omaa näkemystäsi aiheeseen, mitä haluat kertoa lukijoille tai millaisen tarinan haluat kertoa. Toisaalta asiatekstin kirjoittaminen on helpompaa kuin kaunokirjallisen, koska se on vain olemassaolevan tiedon julkaisemista eikä niinkään paljolti uuden luomista.
Jail kirjoitti:Minulle jäävät mieleen vain yksityiskohdat ja ne eivät hahmotu toisiinsa kiinni.
Aluksi voi jäädäkin mieleen vain yksityiskohtia, mutta kun olet työstänyt aihetta mielessäsi, sinulle on muodostunut jokin käsitys, mitä kaikkea esseen täytyy sisältää. Kirjoittaminen on prosessi. Nykyisin työstäminen on helpompaa, koska on mahdollista käyttää tekstinkäsittelyohjelmaa ja muuttaa jo syntynyttä luomusta melko vaivatta.