Kansallinen itsehäpäisy

Re: Kansallinen itsehäpäisy

ViestiKirjoittaja Mirri » 28.09.2012 14:28

Hilppa kirjoitti:Että saa vastata, jos haluaa ja tuntee tarpeelliseksi...

Tarkoitatko kaikkia kirjoittajia vai kirjoitatko itsestäsi? Käytät hyvin epämääräisellä tavalla passiivimaisesti yksikön kolmatta.
Mirri, kenen ymmärryskyvyssä on ollut vikaa?

Hilppa, jos sinä et ymmärrä suomen puhekielistä passiivia, sinun ymmärryskyvyssäsi - tai tietämyksessäsi - passiivin suhteen on jotakin vikaa tai puutetta.

Jos sanon/kirjoitan, että kahvilassa ei saa tupakoida/sisälle voi halutessaan mennä, tarkoitan tietysti minua, sinua, häntä, meitä, teitä, heitä...
Täsmälleen samasta muodosta tässä on kysymys: saa vastata, jos haluaa ja tuntee tarpeelliseksi... Jos sinä koet tuollaisen lauserakenteen hyvin epämääräisellä tavalla passiivimaiseksi, etkä käsitä mitä noin arkipäiväisellä ja tavanomaisella ilmaisulla tarkoitetaan, vika tai puute kielen ymmärtämisen suhteen tietysti löytyy sinusta.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 28.09.2012 15:07

Kannattaako tuotakaan ollenkaan kommentoida,
kun kyseessä on vain autistinen fantasia - aivan
selvästi. Hilippa ei vain huomannut tuoda sitä esiin.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 28.09.2012 15:12

Mirri kirjoitti:

Tarkoitatko kaikkia kirjoittajia vai kirjoitatko itsestäsi? Käytät hyvin epämääräisellä tavalla passiivimaisesti yksikön kolmatta.

Hilppa, jos sinä et ymmärrä suomen puhekielistä passiivia, sinun ymmärryskyvyssäsi - tai tietämyksessäsi - passiivin suhteen on jotakin vikaa tai puutetta.

Jos sanon/kirjoitan, että kahvilassa ei saa tupakoida/sisälle voi halutessaan mennä, tarkoitan tietysti minua, sinua, häntä, meitä, teitä, heitä...
Täsmälleen samasta muodosta tässä on kysymys: saa vastata, jos haluaa ja tuntee tarpeelliseksi... Jos sinä koet tuollaisen lauserakenteen hyvin epämääräisellä tavalla passiivimaiseksi, etkä käsitä mitä noin arkipäiväisellä ja tavanomaisella ilmaisulla tarkoitetaan, vika tai puute kielen ymmärtämisen suhteen tietysti löytyy sinusta.

Jostain kummallisesta syystä kirjoittaja Mirri koki erittäin tarpeelliseksi vastata edellä esitettyyn kysymykseen. Onhan hän tosin aiemmin todennyt, Että saa vastata, jos haluaa ja tuntee tarpeelliseksi...

Suorastaan ihailtavaa vastauksenasettelualttiutta, joka osoittaa poikkeuksellista rohkeutta ja heittäytymistä vaativaa ihmisten ominaisuuksien määrittelykyä. Tuollainen suoraselkäisyys ja jalous on hyvin hyvin harvinaista nykyisin.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 28.09.2012 15:30

Hilppa kirjoitti:Jostain kummallisesta syystä kirjoittaja Mirri koki erittäin tarpeelliseksi vastata edellä esitettyyn kysymykseen. Onhan hän tosin aiemmin todennyt, Että saa vastata, jos haluaa ja tuntee tarpeelliseksi...

Ei tarvittu mitään kummallista syytä; ärsyyntyminen riitti.
Mirri

ViestiKirjoittaja Illusia » 28.09.2012 16:39

Minua ei urheilu juuri kiinnosta. Radiossa sanottiin, että ennen vanhaan kaikki käyttivät dopingia, myös Juha Väätäinen, tai Mieto...
Illusia

ViestiKirjoittaja Hilppa » 28.09.2012 16:56

Mirri kirjoitti:

Miten minun ymmärtämyksessäni voisi olla jotain vikaa? Olithan juuri edeltävässä viestissäsi selittänyt, mitä passiivi tarkoittaa:
Mirri kirjoitti:Passiivia käytetään, kun ei kohdisteta viestiä erityisesti kehenkään, vaan kirjoitetaan/puhutaan ihmisistä yleisellä tasolla. Passiivin käyttö ei ole epämääräistä, vaan päinvastoin suomen passiivin käyttö on hyvin selkeä viesti; passiivia käytetään, kun ei haluta puhua kenestäkään erityisesti - ei itsestä eikä muista. Lukijan ymmärryskyvyssä on vikaa, ellei hän ymmärrä passiivin viestiä - tai sitten lukija ei vain tiedä mitä passiivilla ilmaistaan ja missä yhteydessä sitä käytetään.--

Mutta passiivilla on muitakin ominaisuuksia kuin mitä Mirri on tuonut esiin. Se etäännyttää suullisessa viestinnässä sanojaa kuulijoistaan tai viestin kirjoittajaa lukijoistaan. Passiivilla voidaan myös hämärtää ketä tai keitä oikein tarkoitetaan. Suorassa sosiaalisessa kommunikaatiossa yleensä käytetään minä-sinä-hän -muotoja, kun puhutaan ihmisestä ihmiselle/ihmisille.

Vielä oudompaa on käyttää itsestä hän-muotoa tai passiivia.

Passiivin runsas viljely voi myös antaa kirjoituksissa mielikuvan itsestäänselvyyksien luetteloimisesta. Tai keskustelu voi muuttua autistisen fantasian vuoromonologiksi. (Termien lainaus sovelletusti Psykopatologialta.)
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 28.09.2012 17:29

Tuossa ei passiivi ole epämääräisessä käytössä, vaan täsmällisessä ja tarkoituksenmukaisessa käytössä; en kirjoita itsestäni passiivissa, kirjoitan suorasukaisesti minuna käyttäen sanaa minä, joten ei ole mitään syytä luulla minun tarkoittavan itseäni, vaan nimenomaan kaikkia.
Mutta itsestäänselvyys asia nimenomaan on, joten mielikuvasi itsestäänselvyyden sanomisesta ei ole ollenkaan väärä: saa vastata, jos haluaa ja tuntee tarpeelliseksi.

Runsas passiivin käyttö nettikeskusteluissa voi myös kertoa sinnikkäästä yrityksestä pitää keskustelua yleisellä tasolla. Niinpä en oikein ymmärrä miksi passiivin käyttöä nettikeskusteluissa pitäisi vähentää, mielestäni sitä pitäisi nimenomaan lisätä.

Toinen mahdollisuus tietysti on ns. minä-viestintä, mutta se voi olla netissä liian henkilökohtaista. Ns. sinä-viestintä on huono vaihtoehto, sen avulla tuskin syntyy hyviä keskusteluita netissä; se kun toimii erittäin huonosti livenäkin. Passiivin käyttö on netissä ventovieraiden ihmisten kesken neutraalia ilmaisua verrattuna minä-viestintään, sinä-viestinnästä puhumattakaan.

Näin tämän asian ajattelen ja koen.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 28.09.2012 18:11

Mirri kirjoitti:Jos sanon/kirjoitan, että kahvilassa ei saa tupakoida/sisälle voi halutessaan mennä, tarkoitan tietysti minua, sinua, häntä, meitä, teitä, heitä...

Deterministinen ilmaus, joka tässä tapauksessa kuvaa kieltoa. Verrattavissa käskyihin ja väitteisiin eikä suinkaan mielipiteenilmauksiin, joita aiemmin totesit kirjoituksiesi kernaammin ilmentävän.
Mirri kirjoitti:Täsmälleen samasta muodosta tässä on kysymys: saa vastata, jos haluaa ja tuntee tarpeelliseksi...

Samoin yllä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 28.09.2012 18:28

Väitän nettifoorumeilla yleensä olevan näin: saa vastata, jos haluaa ja tuntee tarpeelliseksi. Lisäksi väitän, että netissä ei tarvitse vastata, ellei halua - vastaamispakkoa ja -velvollisuutta ei voida asettaa.

Hilppa, tästä ilmeisesti olemme yksimielisiä; minä nimenomaan esitin väitteen.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 28.09.2012 18:38

Mirri kirjoitti:Väitän nettifoorumeilla yleensä olevan näin: saa vastata, jos haluaa ja tuntee tarpeelliseksi. Lisäksi väitän, että netissä ei tarvitse vastata, ellei halua - vastaamispakkoa ja -velvollisuutta ei voida asettaa.

Vilpittömästi asia on noin. Sinun kanssa kirjoittaessani välillä kuitenkin tuntuu siltä, että et ole aivan vilpitön vaan pikemminkin laskelmoit, milloin kannattaa vastata milloin ei.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 28.09.2012 19:01

Hilppa kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Väitän nettifoorumeilla yleensä olevan näin: saa vastata, jos haluaa ja tuntee tarpeelliseksi. Lisäksi väitän, että netissä ei tarvitse vastata, ellei halua - vastaamispakkoa ja -velvollisuutta ei voida asettaa.

Vilpittömästi asia on noin. Sinun kanssa kirjoittaessani välillä kuitenkin tuntuu siltä, että et ole aivan vilpitön vaan pikemminkin laskelmoit, milloin kannattaa vastata milloin ei.

Mielenkiintoinen ajatus tuo, että yhdistät tähän keskusteluun vilpittömyyden/vilpillisyyden. Minusta toivottavasti ei kuuna päivänä tule niin 'vilpitöntä', että vastaan aina ihmisten tahtoessa/vaatiessa minulta vastauksia. Totta kai mietin oman etuni harkitessani vastaamista; niin kaikki muutkin toivottavasti tekevät ja ovat oppineet arvokkaan taidon jo kasvuvuosinaan. 'Vilpillinen' on aikuinen, joka väittää vastaavansa aina kun häneltä kysytään - ei kukaan aikuinen tee niin, terve itsesuojeluvaisto jo estää. Lapsetkaan eivät - onneksi - tee niin, vaan oppivat jo varhain suojaamaan itseään valikoimalla mihin vastaavat ja mihin eivät.

Hilppa, turha edes yrittää syyllistää minua ja höpistä vilpillisyydestä/vilpittömyydestä siinä, että mietin tarkkaan mihin netissä vastaan ja mihin en. Aivan sama, vaikka sinä paheksuisit ja puhuisit 'laskelmoinnista' ja 'vilpillisyydestä'. Minä tosiaan vastaan nettikysymyksiin vain, jos osaan itselleni kertoa miksi haluan vastata. Jos en osaa, jätän vastaamatta - 'vilpillistä' ja 'laskelmoivaa' tai ei.

Voi voi, nyt sinusta kenties tuntuu, että olen 'vilpillisyyden' ja 'laskelmoivuuden' lisäksi vielä 'ylimielinen'... Minä haluan valokeilasta ja tarkastelun kohteena olemisesta pois, joten lopetan itseeni liittyvän keskustelun tähän.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 28.09.2012 19:43

Muistan Mirrin kannan parin vuoden takaa: preferoitua olisi sellainen vastaaminen,
jossa ei mitenkään viitattaisi toiseen persoonana tyyliin "nimimerkki himokas
joka kertoi tykkäävänsä pilkkimisestä".
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 28.09.2012 20:35

Puhutaanko nyt minusta?

Obelix, kiva, kun tulit tyrkylle. Minua tämä valokeilassa paistattelu alkoikin jo kyllästyttää.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 29.09.2012 10:53

Kari-Pekka Kyrö otti Tavastian lavan haltuun
STT 27.9.2012 19:57

Kari-Pekka Kyrö nousi torstai-iltana helsinkiläisen rockklubin Tavastian lauteille ja otti lavan haltuunsa yhtä sfinksimäiseksi kivettyneenä kuin silloin, kun hänet Lahden 2001 dopingskandaalin jälkimainingeissa äänestettiin Suomen seksikkäimmäksi mieheksi.

Maastohiihdon ex-päävalmentaja avasi osuutensa dopingpaneelissa myöntämällä ilmeettömänä, että "on vaikea olla täällä hyvisten puolella", kun vierellä istuivat dopingista keskustelemassa kansliapäällikkö Lauri Tarasti, kansanedustaja Tuija Brax, dopingtutkija Sandro Donati ja kulttuuriministeri Paavo Arhinmäki.

Kuva
Alessandro Donati, Lauri Tarasti ja Kari-Pekka Kyrö Tavastialla Sinivalkoinen valhe -elokuvaan liittyvässä dopingpaneelissa.

http://www.hs.fi/urheilu/Kari-Pekka+Kyrö+otti+Tavastian+lavan+haltuun/a1305601989052

Ja mehän jaksamme repiä tästä kaiken irti.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 29.09.2012 10:57

Niin jos Matti-Esko Hytöseen vertaa.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 29.09.2012 11:20

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Jostain kummallisesta syystä kirjoittaja Mirri koki erittäin tarpeelliseksi vastata edellä esitettyyn kysymykseen.
Onhan hän tosin aiemmin todennyt, Että saa vastata, jos haluaa ja tuntee tarpeelliseksi...

Ei tarvittu mitään kummallista syytä; ärsyyntyminen riitti.

Ko. syy on kummallinen.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Väisänen A-studiossa KOHTA!

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 01.10.2012 21:04

-
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 01.10.2012 21:44

A-studiossa kuultiin Kari Väisäsen haastattelu pätkittynä; tässä puolituntinen haastattelu kokonaan:
http://yle.fi/uutiset/kari_vaisanen_dop ... un/6317612
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 01.10.2012 22:01

Raskasta, kun läheisimmät, esimerkiksi puoliso - tässä tapauksessa isä
- asettuu pahan puolelle.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 01.10.2012 22:08

Oli kaksi uutista. Ihmettelin TS:n uutisen tapahtumisajankohtamainintaa, mutta he viittasivat ilmeisesti oikeudenkäyntivuoteen. Räsäsuutinen pääsi eetteriin juuri ennen Savonlinnan oopperajuhlia 1997 ja hiihtoliiton johdon dopingiinsekaantumisuutinen ilmeisesti juuri ennen Naganon talviolympialaisia (jotka alkoivat 7.2.1998).

Räsäsuutisen muistan sattuneesta syystä, koska olin palaamassa työmatkalta ja autoradiosta kuulin sen.
Hilppa

Edellinen

Paluu Yleistä ja ajankohtaista