Ei telkkaria

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Ei telkkaria

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.08.2012 13:40

Samaa mieltä olen kuin Kahvi. Ja sitäkin mieltä olen, että tv-ohjelmien katselussa 'kärryillä pysyminen' on hyvä keskittymiskyvyn mittari. Omalla kohdallani tiedän, että mitä huonommassa hapessa olen psyykkisesti, sen huonommin jaksan seurata niin, että ymmärtäisin ja pysyisin juonessa mukana. Lukemisestakin (ja etenkin lukemisesta) tuttu ilmiö; mitään ei tajua eikä mikään jää mieleen, vaikka miten yrittäisi tavata...
Tv-ohjelmien katselussa nykytekniikka on hyvä apu; voi tallentaa, kelata, pitää paussia - ja vaikka mitä. Omassa tahdissaan, oman jaksamisensa ja vastaanottokykynsä mukaisesti. Minulle se on ollut hyvä asia, suorastaan kuntouttavaa.

En etsiskelisi 'vikaa' katsojan älystä, jos jokin tv-ohjelma ei tunnu aukeavan; keskittymiskyky ennemminkin voisi olla 'ongelmakohta'. Tai sitten ohjelma ja katsoja vain eivät syystä tai toisesta muuten kohtaa toisiaan, eivät ole toisilleen tarkoitettuja. Tai ohjelma yksinkertaisesti on huono; sekava ja vaikeaselkoinen.
Marple taitaa olla ohjelma, joka vaatii aika hyvää keskittymiskykyä, ihan jo pituutensakin vuoksi; pitäisi olla voimia uppoutua peräti puoleksitoista tunniksi alusta loppuun asti niin, ettei mieli haahuilisi muualla - helpommin sanottu kuin tehty. Tässä asiassa minä käytän tekniikkaa apunani, ja olen ollut aika tyytyväinen, koska tv-ohjelmien seuraaminen toimii kohdallani hyvänä ja aktiivisena depressiivisen mielen kuntouttajana. On jäänyt kauas taakse aika, jolloin en jaksanut katsoa telkkaria, enkä ymmärtänyt näkemäni/kuulemani päälle yhtään mitään, enkä jaksanut keskittyä alkua pitemmälle.

Edelleen kuitenkin mielelläni tallennan ja tarpeen vaatiessa katson pätkissä ohjelman ollessa yli tunnin mittainen... Onnittelen itseäni lämpöisesti huomatessani jaksaneeni syventyä ja eläytyä peräti puoleksitoista tai pariksi tunniksi mielen herpaantumatta ja karkaamatta jonnekin ties minne; tosin sellaista keskittymiskykyä on alkanut ilmetä useammin ja useammin.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 21.08.2012 15:42

Minä taas katson usein kahta ohjelmaa samaan aikaan sekä kirjoitan.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Illusia » 21.08.2012 20:35

Tänään tulee tv:stä hyvä elokuva:
Marie Antoinette
Liv Ti 21.08.2012 klo: 21.00

(Marie Antoinette/USA-Ranska-Japani 2006). Kirsten Dunst esittää Ranskan pahamaineisinta hallitsijaa Sofia Coppolan (Lost in Translation) loisteliaassa historiallisessa draamassa. Marie Antoinette tuodaan Versaillesin hoviin vain 14-vuotiaana Ranskan krununprinssin vaimoksi. Valtaistuimelle noustuaan kuningatteren elämän täyttävät dekadentit huvitukset. Visuaalisuudellaan hurmaava elokuva on kuvattu aidoilla tapahtumapaikoilla Versailles'n palatsissa. Keskeisissä rooleissa nähdään mm. koomikkovirtuoosi Steve Coogan ja laulajalegenda Marianne Faithfull. Pääosissa: Kirsten Dunst, Jason Schwartzman, Steve Coogan, Asia Argento, Marianne Faithfull, Judy Davis, Rip Torn. Ohjaus: Sofia Coppola. (117')
http://telkku.com/programtable/show/1/today

Marie Antoinette - Trailer
Illusia

ViestiKirjoittaja Hilppa » 21.08.2012 21:57

Matkapassissa Mosambique. Nähtävillä YLE Areenassa enää vain 6 päivää, minkä vuoksi yritin katsella. Tilttasi 35 min. kohdalle. Mikä neuvoksi?

On muuten ihan katsomisen arvoinen.

Matkapassi
Mosambik. Ian Wright aloittaa matkansa pääkaupunki Maputon taiteilijoiden parista. Rannikolla sukeltajien paratiisissa elää uhanalaisia merilehmiä eli dugongeja. Maan keskiosissa on yhä raivaamattomia miinakenttiä.

http://areena.yle.fi/tv/1054227
Hilppa

ViestiKirjoittaja Illusia » 22.08.2012 09:41

Elokuva: Aliisa

73 min (1970) Siiri Angerkosken viimeiseksi roolityöksi jäänyt tv-elokuva kertoo vähävaraisen eläkeläisen ongelmista 1960-luvun lopun Suomessa. Ohjaus Jukka Sipilä, käsikirjoitus Aulikki Oksanen.

Katsoin eilen tuon elokuvan, joka oli mielestäni ihan tajuttoman kiinnostava. Suosittelen:

http://yle.fi/ohjelmat/1611680
Illusia

ViestiKirjoittaja Mirri » 22.08.2012 13:35

Kiitos vinkistä, katsoin.

Elokuva oli paitsi mielenkiintoinen, myös aika ahdistava ja rankkaa katsottavaa. Ainakin, jos sattuu olemaan elänyt ja kokenut 60-luvun helsinkiläisen asunnottomuuden ja asumiskurjuuden. Nähtiin realistista kertomaa sen ajan eläkeläisyydestä ja asumisesta. Katsomisen arvoinen elokuva, joka oikeastaan kävisi dokumentista vaikka olikin näytelty.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kahvi » 23.08.2012 10:38

Psykopatologia kirjoitti:Minä taas katson usein kahta ohjelmaa samaan aikaan sekä kirjoitan.

Olet multipersoonallisuus :ugeek:
Kahvi

ViestiKirjoittaja Illusia » 23.08.2012 14:05

Minäkin tein tapani mukaan käsitöitä, kun katsoin telkkaria. Oli vaikeat kavennukset menossa, kun teen kahden koon välistä, koska lanka ei ole ohjeenmukaista.
Illusia

Edellinen

Paluu Romulaatikko