Kun noita poke-hommia teen niin olen samalla harjoituttanut silmääni elekielen tulkintaan. Lähinnä pongaamaan alkavat riidat mahdollisimman ajoissa. Ei voi millään tavoin vielä puhua täydellisyydestä, mutta suhteellisen tyytyväinen olen omaan osaamistasooni jo nyt.
Pointti tuossa touhussa on se, että mitä aikaisemmin pääsee puuttumaan tilanteeseen niin sen helpompi se on puhua auki. Usein on riittänyt, että on siirtynyt näkyvämmäksi ja antanut riitapukareiden huomata itse minut. Joskus on pitänyt oikein käydä kysymässä, että eikös herroilla olekin kaikki hyvin. Ainahan tuommoiset ei toimi, mutta yllättävän usein
Nyt vasta siis hommasin asiaa koskevan kirjan luettavakseni. Aggressiivisien henkilöiden kuvat kirjassa ovat hyvin tuttuja asentoja baarien öisestä sykkeestä.
Käytän myös korviani pongaamaan rähinätilanteet. Särkyvän lasin ääni tietty herättää huomioni, mutta varsinkin jos jostain päin alkaa seurueen äänitaso koveta ja muuttaa tyyliään, on syytä tarkistaa tilanne. Tämä ei tietty onnistu diskon jytkeessä, mutta baareissa kyllä.
Elekielestä myös näkee ulkona lähestyvän baariin haluajan tilasta paljon. Tietty lainkin puolesta pitää karsia selvästi päihtyneet, mutta myös mahdollinen aggressiivisuus on jo tässä vaiheessa mahdollisuus pongata.
Kannattaa muuten seuraavalla baarireissulla katsella ympärilleen tässä mielessä. On varsin mielenkiintoista pongata esim että kuka yrittää iskeä ketä, kuka kerää siihen rohkeutta jne

Hyvin pitkälle alkaa tilanteet hahmottumaan jo pienellä harjoittelulla - täysin kuulematta ao henkilöiden suusanallista viestintää.