Hautuumaiden koristeista

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Hautuumaiden koristeista

ViestiKirjoittaja Hilppa » 30.04.2012 21:21

Eräs tuttuni on säästänyt rakkaan koiransa tuhkat uurnassa, joka oli kirjahyllyn päällä heillä olohuoneessa. En olisi varmaan kiinnittänyt siihen uurnaan mitään huomiota, mutta hän itse alkoi kertoa siitä. Hänen toiveensa on tulla haudatuksi koiransa viereen. Itse kullakin meistä on omat toiveemme.

Hoidan ainoana Suomessa elävänä jälkeläisenä vanhempieni hautaa. Joskus sinne ilmestyy haamumuistamisia. Joku kaukaisemmista sukulaisista käy jättämässä kukan tai kanervan. Vähän kiusallista, kun en tiedä, voinko heittää pois astian kukkien kuihduttua siivotessani hautaa. Vielä ei ole ilmestynyt vappupalloa.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 30.04.2012 21:22

Suomessa laki säätelee hautaustavan aika tarkkaan. Ainakaan luterilaisella haudalla ei saa olla vainajan kuvaa ymym..

En tiedä vappupalloista, mutta ortodokseila on erilainen, suhtautuminen kuin synkillä luterilaisilla.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 30.04.2012 21:31

Tällä palstalla lienee eräs asiantuntija, joka tietää tai jonka ainakin pitäisi tietää, mitä haudoille saa laittaa.

Erään yksityiskohdan muistan ohjeesta lukeneeni. Pienikokoiset kivet, joilla reunustaisi haudan ns. kukkapenkkiosan, eivät ole suositeltavia. Eivät minustakaan ole kauniita vaan muistuttavat ns. "kissanhautakukkapenkkiä", joksi ylipuutarhuri Arno Kasvi nimesi suomalaisten suosiman kukkapenkkityypin.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Gyver » 30.04.2012 21:54

Hilppa kirjoitti:Tällä palstalla lienee eräs asiantuntija, joka tietää tai jonka ainakin pitäisi tietää, mitä haudoille saa laittaa.

Pilkkaa vaan, voit sitten myöhemmin tulla tanssimaan haudalleni.
Gyver

ViestiKirjoittaja Hilppa » 30.04.2012 22:45

Gyver kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Tällä palstalla lienee eräs asiantuntija, joka tietää tai jonka ainakin pitäisi tietää, mitä haudoille saa laittaa.

Pilkkaa vaan, voit sitten myöhemmin tulla tanssimaan haudalleni.

Mikä tuossa oli pilkkaa?

Ei ole ensimmäinen kerta, kun vastaat viesteihini ilkeilyillä.

Gyver kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:
Riidankylväjä kirjoitti:Minun pelkkä olemassaoloni loukkaa teitä.

Olemassaolo ei voi loukata ketään. Teot ovat eri asia. Lähinnä tuo kuulostaa masentuneen lauseelta.

Minua loukkaa useammankin ihmisen olemassaolo, siinä yksi heistä. Tuollainen "ihminen eroitetaan teoistaan" on naurettavaa saivartelua.

Tarkoititko Gyver minua tuolla viittauksellasi? Mikäli näin on ja niin toivot, voin aivan hyvin poistua tältä palstalta kokonaan. Minulle ei tarvitse kahta kertaa sanoa pahasti, kun tajuan sanoa hyvästi.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Gyver » 30.04.2012 22:51

Heihei.
Gyver

ViestiKirjoittaja Gyver » 30.04.2012 23:01

Kyllästynyt kirjoitti:
Gyver kirjoitti:Heihei.

Ei ole mikään Heihei.

Täällä on Gyver muitakin kuin sinä ja jos on valittava, se on sinulle Heihei!

Y-O-U You wanna?
Gyver

ViestiKirjoittaja Gyver » 30.04.2012 23:09

Kyllästynyt kirjoitti:En tiedä mikä sinua kaivelee, mutta ilkeilysi on silmiinpistävää.

Sinun silmiisi pistävätkin vain harvat ja valitut. Puolueettomasti tietenkin.
Gyver

ViestiKirjoittaja Gyver » 01.05.2012 04:04

Tarkoitat tuossa tietenkin Mirriä, minun mokani.

Voit olla varma että otan jatkossakin itseeni tuollaisia epämääräisiä heittoja joita voi tulkita kohdistuvan kehen vaan ja vähän miten hyvänsä.
Gyver

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 01.05.2012 10:29

Miksi ei hautausmaiden?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 01.05.2012 13:36

valitse toinen kirjoitti:Minä olen nähnyt lasten haudoilla leikkiautoja ja nalleja. Ihan ovat sopivia.
Mutta yhdellä haudalla on punainen puutarhatonttu ja se on aika kummallisen näköinen.

Puutarhatontut ovat pakanallisia symbooleja. Eivät sovi kristilliselle hautuumaalle.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 02.05.2012 00:04

Tärkeitä ovat nämä "hautujutut" Severillekin Amerikoissa:
http://www.youtube.com/watch?v=ipO5G2jNjjE (5:53)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 02.05.2012 15:33

Nyt selvisi sekin, miksi muistolehdon haudoille ei toivota jätettävän irtokiviä tai hautaa rajattavan niillä. Syy ei olekaan esteettinen vaan turvallisuussyistä ei kivillä saa reunustaa. Kivet voisivat lennellä työntekijöiden päälle tai hautakiviin aiheuttaen vahinkoa, kun nurmikkoa leikataan. Oli laitettu ohjeistus jätteiden lajittelualueelle. Seurakunta on esimerkillisesti hoitanut kierrätyksen. Kaikille eri astiat (puutarhajäte, pienmetalli sekajäte ja energiajae).
Hilppa

ViestiKirjoittaja Gyver » 02.05.2012 16:32

Hilppa kirjoitti:Kaikille eri astiat (puutarhajäte, pienmetalli sekajäte ja energiajae).

Ja ruumisjäte.
Gyver

ViestiKirjoittaja Hilppa » 02.05.2012 16:54

Gyver kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Kaikille eri astiat (puutarhajäte, pienmetalli sekajäte ja energiajae).

Ja ruumisjäte.

No on sinullakin käsitys hautuumaiden koristeista.

(Tiedoksi vaan, että muistolehdon hautoihin haudataan vain tuhkattuja vainajia.)
Hilppa

Paluu Romulaatikko