Onhan myös kirkolla vastuu harhaopistaan ja ko. henkilökunnalla siitä,
miten harhaoppia syötetään lapselle.
Illusia kirjoitti:Kaikki vanhemmat eivät varmasti tiedä, miten tunnustuksellista opetus seurakunnan kerhoissa on. Kannattaisi tutustua hyvin etukäteen, ennen kuin vie lastaan sellaiseen paikkaan. Ainahan ei ole vaihtoehtoja, mikä on valitettavaa. Lapset kuitenkin kaipaavat toistensa seuraa ja yhteisiä ohjattuja leikkejä, lauluja ja tekemistä. Kasvattajat ja ohjaajat ovat tärkeitä lapselle. ...
Minulle kertomukset Jeesuksesta olivat koulussa aluksi satuja, jotka muuttuivat kerta kerralta pelottavammiksi. Ei ollut enää mukavaa kuunnella opettajan tarinointia. Itse en kuulunut lapsena kirkkoon eikä minua ollut kastettukaan. Toiset lapset haukkuivat minua pakanaksi ja jättivät yksin. Se tuntui pahalta. Jo aiemmin minun oli pitänyt jättää seurakunnan päiväkerho kesken, kun selvisi, ettei siellä voi käydä, jos ei kuulu kirkkoon (en muista tarkkaan, miten se meni.) Pidin kyllä kerhosta, jonne menin serkkuni kanssa ja lopettamisen koin hylkäämisenä.
...
Olemme sitten aika lailla samoihin aikoihin lapsuutemme viettäneet. Oma serkkuni (samoja ikiä myös) kävi rippikoulunsa vasta ennen häitään ja juuri häidensa vuoksi. Itselläni on lähipiirissäni sekä kirkkoon kuuluvia traditiossa pysyneitä perheitä että uskonnottomia perheitä. En ole kuullut, että uskonnottomien perheiden lapsilla olisi ollut vaikeuksia harrastusten puutteen, leikkikaverien puutteen tms. vuoksi. Siis 80-luvun jälkeen oletan tilanteen muuttuneen ja uudella vuosituhannella vielä enemmän, koska koululuokissa on nykyisin paljon eri uskontosuuntauksien edustajia maahanmuuttajien myötä.Illusia kirjoitti:...
Minä en päässyt tietenkään rippikouluunkaan. Se harmitti. Kirkkohäätkin jäivät väliin. Minulla ei ollut myöskään kummia, jonka koin puutteena. Ymmärrän niitä vanhempia, jotka päättävät pysyä seurakunnassa ja pitää lapsensakin seurakuntayhteydessä, vaikka eivät uskovaisia olisikaan. Nykyään on kuitenkin enemmän niitäkin, jotka eivät kuulu kirkkoon. Mitä heille?
Illusia kirjoitti:Suomessa on esikoulujärjestelmä ja nuorisotalot, joita ei minun lapsuudessani ja nuoruudessani ollut. Tätä ennen lapset voivat lakisääteisesti olla päiväkodissa täysipäiväisesti, vaikka vanhemmat olisivat kotona, tietääkseni on puolipäiväryhmiäkin, ja ryhmässä ei ole pakko käydä joka päivä, vaan sopimuksen mukaan. Vaihtoehtoja on enemmän kuin ennen.
En tiedä, miten paljon päiväkodeissa, esikouluissa ja kouluissa nykyään opetetaan uskontoa, mutta luulisin, että pääpaino on muissa asioissa.
Illusia kirjoitti:Minä luulin, että osasyy luostarin paloon on tämä laulu, jonka laitoin tuonne Sielunmusiikkia -osastoon:
Päivi Paunu - "Arkinen hartaus"
http://youtu.be/LVDsno4qVME
Laulun sanoissa sanotaan: "...siinä hyräilen, viritän kiitosvirren kuin tuoksussa nokisen hirren..."
Pian tuon linkin laittamisen jälkeen saimme lukea uutisen luostarin palosta. Minä en kuitenkaan käynyt tuikkaamassa taloa tuleen. Siihen on olemassa ihan oikea selitys. Olen kyllä joskus haaveillut kirkon polttamisesta, mutta eihän se olisi oikein. Hautakiviäkään en kaataisi. Ne ovat ihmisille tärkeitä.
Paluu Yleistä ja ajankohtaista
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa