Kuutar kirjoitti:Mitä sitten, vaikka joogaan liittyisikin hengellisyyttä? En tajua argumenttiasi.
Suomessa on uskonnonvapaus.
Huomasin sinun argumentistasi, ettet tajua.
Tämähän on oikeastaan minun päässäni pyörivä kysymys: mitä sitten, vaikka joogaan liittyisikin hengellisyyttä? Miksi joillakin on niin kiihkeä tarve luoda kuvaa, ettei joogalla ole mitään tekemistä hengellisyyden kanssa?
Mt-ongelmaisten ihmisten kannalta on mielestäni tärkeää tietää joogaan liittyvästä hengellisyydestä. Niinpä mielestäni on väärin (eikä uskonnonvapauden mukaista ollenkaan!) markkinoida joogaa liikuntamuotona muiden joukossa tuomatta julki sen hengellistä puolta.
Uskonnonvapauteen tietysti kuuluu myös se, että ihmisellä on oikeus olla tietoinen esim. joogan hengellisestä ulottuvuudesta, kun sitä aletaan harrastaa. Kirkkoon menijä sentään tietää menevänsä hengelliseen tilaisuuteen, mutta tietääkö joogakurssille tai joogaryhmään menijä pääsevänsä/joutuvansa joogan myötä tekemisiin hengellisten asioiden kanssa?
Jos mt-ongelmaisia pitäisi mielestäsi varoittaa uskonnollisista harjoituksista, siinä tapauksessa sen tulisi tarkoittaa kaikkia uskontoja ja kaikkea hengellisesti tulkittua toimintaa.
Nimenomaan noin mielestäni pitäisi tehdä, ja tietääkseni minä toimin juuri noin. Elävässä elämässä varoitan vakavasti sairaita mt-ongelmaisia menemästä kirkkoonkin, jos tiedän siellä olevan 'sairastuttavan' papin saarnaamassa - puhumattakaan mistään kirkkojen ulkopuolella pidettävistä kristillisistä tilaisuuksista... Kyllä ihan oikeasti mt-ongelmaisia ihmisiä voi olla aihetta varoitella hengellisyydestä. Tai jos ei ihan varoitella, niin vähimmäisvaatimus mielestäni olisi, ettei hengellisyyteen tarvitse törmätä tietämättä sellaisen ulottuvuuden olemassaolosta. Se on esim. joogan kohdalla ongelmana; hengellistä puolta ei syystä tai toisesta haluta tuoda esille, vaan päinvastoin yritetään jopa uskotella, ettei sitä ole.
Kuten otsikosta näkyy, tässä ketjussa on aiheena jooga, ja otsikon aihe kiinnostaa minua, joten jatkan sen ruotimista.