Paras kirjoituksesi kautta aikojen?

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Paras kirjoituksesi kautta aikojen?

ViestiKirjoittaja haller » 16.08.2011 15:08

Taiteellisessa mielessä runoni ovat kirjoituksistani parhaita, jos sen itse voin määritellä.
Yliopisto-opintojen lopputyöni oli myös hyvä siinä mielessä, että sitten pääsin veke yliopistolta eli sain tutkintoni valmiiksi.
haller

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 17.08.2011 13:28

Kokemustuntija kirjoitti:Itse olen tasaisen tyytyväinen moniin kirjoituksiini ja siksi mielestäni parhaan kirjoitukseni löytyminen voi olla mahdotonta, vaikka eräs kansantalousaiheinen niin sanotusti lähellä sydäntäni ollut kirjoitukseni ei herättänytkään keskustelun vyöryä, niin silti se oli mielestäni ansiokas

Merkillinen teksti, joka jo sinällään osoittaa, ettet ylipäätään osaa kirjoittaa!

Esimerkiksi näin:

Itse olen tasaisen tyytyväinen moniin kirjoituksiini, ja siksi mielestäni parhaan kirjoitukseni löytäminen voi olla mahdotonta.
Tosin yksi kansantalousaiheinen - vaikkakaan se ei herättänyt keskustelun vyöryä - on niin sanotusti lähellä sydäntäni ja oli
mielestäni ansiokas.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Maria » 17.08.2011 13:44

Psykopatologia kirjoitti:
Kokemustuntija kirjoitti:Itse olen tasaisen tyytyväinen moniin kirjoituksiini ja siksi mielestäni parhaan kirjoitukseni löytyminen voi olla mahdotonta, vaikka eräs kansantalousaiheinen niin sanotusti lähellä sydäntäni ollut kirjoitukseni ei herättänytkään keskustelun vyöryä, niin silti se oli mielestäni ansiokas

Merkillinen teksti, joka jo sinällään osoittaa, ettet ylipäätään osaa kirjoittaa!

Esimerkiksi näin:

Itse olen tasaisen tyytyväinen moniin kirjoituksiini, ja siksi mielestäni parhaan kirjoitukseni löytäminen voi olla mahdotonta.
Tosin yksi kansantalousaiheinen - vaikkakaan se ei herättänyt keskustelun vyöryä - on niin sanotusti lähellä sydäntäni ja oli
mielestäni ansiokas.

Kiitos Psykopatologia viestistäsi. Muutoin Kokemustuntijan aloitusviesti olisi jäänyt arvoitukseksi ikuisiksi ajoiksi.
Maria

ViestiKirjoittaja Maria » 17.08.2011 15:38

Nimenomaan merkillinen teksti.

Ongelmallista suomen nykykielessä on monien alkuperältään ruotsin kieleen vivahtavien rakenteiden käyttö. Nykysuomessa ilmenevää vapautuneisuutta ei hyväksytty, kun olin vielä koululainen.

Esimerkiksi aloittajan lause: Itse olen tasaisen tyytyväinen moniin kirjoituksiini ja siksi mielestäni parhaan kirjoitukseni löytyminen voi olla mahdotonta, ...

finnas = olla, sijaita, löytyä (Käytetään usein muodossaan finns, esim. Det finns massor av blåbär i skogen just nu.)

Det finns inte bara en utmärkt bra skrift utan många skrifter som är medelmåttiga.

Voisi olla esimerkiksi: Parhaan kirjoitukseni valinta keskinkertaisten ja laadultaan tasaisten tuotosteni joukosta voi olla mahdotonta.

Yksinkertainen ja ytimekäs on kaunista ilmaisua. Hionta palvelee lukijaa. Selkeys on lahja kirjoittajalta lukijalle.

Toinen ongelma liittyy otsakkeeseen: Paras kirjoituksesi kautta aikojen?

Kiellettyjen listalla oli myös kautta aikojen- sanonta.

Ehdotukseni: Mikä on paras kirjoituksesi? (Ethän valitse niitä kuolleiden kirjoittajien kirjoituksien joukosta vaan kysyt elossaolevilta kirjoittajilta itseltään.)
____________________________________________________________________________________________________________________________________
Kirjoittaminen on oppimisprosessi. Samoin lienee kuntoutujan tie.
Maria

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 17.08.2011 15:50

Suomessa ilmaus on "kautta aikain".

Kuka on Suomen paras presidentti kautta aikain?

Vrt.

Kuka on Suomen paras presidentti?
Saatettaisiin viitata (vain) kolmeen elävään.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja maanvaiva » 17.08.2011 15:59

Tyhmäkin ehkä voisi ymmärtää, että Suomen presidenttejä ovat myös ne kuolleet presidentit.
Jos haluttaisiin vain kysyä kolmesta, sanottaisiin kuka elävistä Suomen presidenteistä on paras.
maanvaiva

ViestiKirjoittaja Maria » 17.08.2011 16:09

Javisst Pp. Erityisen ongelmallista nykyviestinnässä on vaikutus kielelliseen kehitykseen, joka vääjäämättä ainakin minulla tuntuu menevän huonompaan suuntaan. Mitä enemmän luen paljon virheitä viliseviä kirjoituksia, sitä enemmän virheet tarttuvat aivojeni sopukoihin. Kirjoitin arvosanan laudatur suomen kielen yo-kokeessa. Enpä kykenisi enää.

Kieltenopettaja taannoin erään vieraan kielen tunnilla huomautti oppimisen strategioista. Kuulemma tutkimusten mukaan kielten opinnoissa ei pitäisi esiintyä ns. negatiivisia tehtäviä, siis sellaisia, joissa poimitaan virheellisten ilmaisujen joukosta oikeat. Perusteena hän esitti, että ihmisen aivot rekisteröivät kaiken eteen tulevan, joten virheellisiä lauseita ei pitäisi nähdä lainkaan ainakaan alkuvaiheessa opintoja, jolloin mieli on erityisen altis ja huomio kiinnittyy kaikkeen uuden vieraan kielen ilmaisussa.
Maria

ViestiKirjoittaja maanvaiva » 17.08.2011 16:21

Ehkä sinun Maria ei sitten kannattaisi lukea kovin paljon Pertti Luukkosen kirjoituksia täällä, jos aivosi noin herkästi reagoivat kielivirheisiin. Sinusta tulee täällä ennen pitkään lukihärönen.

ps. minä sitä olin jo ennen Luukkoseen tutustumista joten minuun hänen lukuisat kielivirheet eivät enää vaikuta.
maanvaiva

ViestiKirjoittaja Maria » 17.08.2011 16:24

Haluaisitko sinä maanvaiva minut täältä kokonaan pois?
Maria

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 17.08.2011 16:26

Kirjoitat, Maanvaiva, kuitenkin tuntuvan hyvin!
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Re: Mikä on tähän mennessä paras kirjoituksesi?

ViestiKirjoittaja Maria » 17.08.2011 16:43

Pitäisi oikeastaan olla.
;)
Maria

ViestiKirjoittaja maanvaiva » 17.08.2011 18:09

Psykopatologia kirjoitti:Kirjoitat, Maanvaiva, kuitenkin tuntuvan hyvin!

Kiitos. Useimmiten kirjoitan tekstinkäsittelyssä joka herjaa virheistä ja yritän ne korjata ja sitten kopioin tänne. Koska te arvostatte tämmöistä.
maanvaiva

ViestiKirjoittaja maanvaiva » 17.08.2011 19:03

Maria kirjoitti:Haluaisitko sinä maanvaiva minut täältä kokonaan pois?

Siis en tietenkään, sinähän sovit tänne kuin nappi kauluspaitaan.
Viestini yritti olla huumoria.
maanvaiva

ViestiKirjoittaja Maria » 17.08.2011 21:42

Tässä oli viesti Kokemustuntijalle.
Viimeksi muokannut Maria päivämäärä 18.08.2011 23:50, muokattu yhteensä 1 kerran
Maria

ViestiKirjoittaja Maria » 17.08.2011 22:12

KSamoin tässä.
Viimeksi muokannut Maria päivämäärä 18.08.2011 23:51, muokattu yhteensä 1 kerran
Maria

ViestiKirjoittaja Maria » 17.08.2011 22:17

No mikä on ylevä päätelmäsi?
Maria

ViestiKirjoittaja Maria » 17.08.2011 22:26

Im Leben muss man Sitzfleisch haben.
Maria

ViestiKirjoittaja Maria » 17.08.2011 22:41

Noh, noh, eipäs nyt sentään ylisanoihin asti kehuissa mennä. Yleensä mikään
ei ole rasittavampaa kuin imartelu.
Maria

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 18.08.2011 16:39

Kokemustuntija kirjoitti:Itse olen tasaisen tyytyväinen moniin kirjoituksiini ja siksi mielestäni
parhaan kirjoitukseni löytyminen voi olla mahdotonta, vaikka eräs
kansantalousaiheinen niin sanotusti lähellä sydäntäni ollut kirjoitukseni
ei herättänytkään keskustelun vyöryä, niin silti se oli mielestäni ansiokas!

Miksi et laita ko. kirjoitusta tänne esille?

Olen pari talouskirjoitustasi lukenut,
mutta ei ainakaan niissä mitään
nerokasta tuntunut olevan.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 18.08.2011 18:54

Saatan poistaa kirjoituksesi tänään.

Tuollainen tyyli ei täällä vetele.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Seuraava