Riidankylväjä kirjoitti:
Minä en ymmärrä mitä on esineellistäminen?
Onko tässä esineellistetty nainen, prostituoitu,...?
koirassairas kirjoitti:Riidankylväjä kirjoitti:Minä en ymmärrä mitä on esineellistäminen?
Varmaankin vielä löytyy pieni joukko ihmisiä, jotka olettavat, että tsoukkailet. Mutta minä olen oppinut, että olet tosissasi. Koet asian juuri noin, ihan aidon vilpittömästi. En tiedä kuinka suuri on meidän joukko, jotka oletamme, ettet tule ehkä koskaan ymmärtämäänkään. Joko sinun elämässäsi ei juurikaan ole naisia, tai jos onkin, niin ehkä yksi tai kaksi, jotka ovat ihan harvinaisen rakastuneita sinuun, pitkämielisiä, sinisilmäisen anteeksiantavaisia. Osa miehistä heittää läpällä tollasia kommentteja kuin sä. Aina joskus, ehkä jätkäporukassa, osa miehistä. ...

Maria kirjoitti:koirassairas kirjoitti:Riidankylväjä kirjoitti:Minä en ymmärrä mitä on esineellistäminen?
Varmaankin vielä löytyy pieni joukko ihmisiä, jotka olettavat, että tsoukkailet. Mutta minä olen oppinut, että olet tosissasi. Koet asian juuri noin, ihan aidon vilpittömästi. En tiedä kuinka suuri on meidän joukko, jotka oletamme, ettet tule ehkä koskaan ymmärtämäänkään. Joko sinun elämässäsi ei juurikaan ole naisia, tai jos onkin, niin ehkä yksi tai kaksi, jotka ovat ihan harvinaisen rakastuneita sinuun, pitkämielisiä, sinisilmäisen anteeksiantavaisia. Osa miehistä heittää läpällä tollasia kommentteja kuin sä. Aina joskus, ehkä jätkäporukassa, osa miehistä. ...
Lyhensin koirassairas-nimimerkin tekstiä lainauksessa.
Voiko toinen ihminen täysin ymmärtää toisen kokemaa? Naisen esineellistäminen on yleistynyt käsite ja naisnäkökulmassa esille tullut. En usko, että läheskään kaikki miehet ymmärtävät, mitä se expliciittisesti tarkoittaa. Jokainen nainen käsittää esineellistämisen omalla henkilökohtaisella tavallaan, joka pohjautuu omiin tunnekokemuksiin, omassa kehityshistoriassa koettuihin tilanteisiin. Mutta sivistykseen kuuluu täysin omalle arvomaailmalle vastakkaistenkin ihanteiden/käsitysten/kokemusten ymmärtäminen. Jos ajatellaan psykodynaamisen käsitysmaailman mukaisesti, että ihanne olisi muodostunut psykodynaamisen kehityskulun aikana koettujen primaaristen loukkausten eräänlaisena hyvityksenä. Tuolloin käsitettäisiin, että ihannetta kunnioitetaan vaikkakin se olisi itselle vastakkainen, koska se pohjautuu kyseisen henkilön omien primaaristen loukkausten hyvitykseen eli itseasiassa ymmärretään loukkauskokemuksen suuruutta.
Vieläkö joku ihmettelee kokemuksiani Alphnse Muchan ja vastaavan tyylisuunnan muiden taiteilijoiden näyttelyissä eurooppalaisissa museoissa? On aivan eri asia selailla netistä googlen kuvahaulla kauniita kuvia Muchan tauluista kuin olla paikan päällä, seinänkokoisten maalausten, piirrosten ja esinepaljouden keskellä. Kyseisen ajan miestaiteilijat, nuo herrasmiehet harrastivat aika outoja juttuja. He kävivät katsomassa naisten "hysteria"-esityksiä teatterissa. Jollain tavalla sen ajan taiteessa tulee näkyviin myös naisen asema tuona aikakautena. Ja se oli tosiaan pikkuisen erilainen kuin nyt.
Riidankylväjä kirjoitti:Jos ymmärrät kaeken, oot varmasti käsittännä viärin!

Riidankylväjä kirjoitti:Sana esineellistäminen on lyömä-ase, jolla femakot mätkivät meitä sovinisteja kuin vierasta sikaa.
Biancaliina kirjoitti:Riidankylväjä kirjoitti:Sana esineellistäminen on lyömä-ase, jolla femakot mätkivät meitä sovinisteja kuin vierasta sikaa.
En ole mikään "femakko"; en myöskään "emakko", "venakko" tai "feministi" (enkä mikään muukaan nisti).

Riidankylväjä kirjoitti:Minä kuljen korvat luimussa, kun naiset sanoo, että miehet esineellistävät heitä.

Kyllästynyt kirjoitti:Riidankylväjä kirjoitti:Minä kuljen korvat luimussa, kun naiset sanoo, että miehet esineellistävät heitä.
Mitä luulet mm. "tissikarttojen" olevan?
Riidankylväjä kirjoitti:Minun mielestäni esineellistämiseen tarvitaan psyko paatti, joka ei tee eroa ihmisten ja esineiden välillä. Jos joku kokee olevansa esine, niin siihen en kykene ottamaan kantaa.
Riidankylväjä kirjoitti:Kyllästynyt kirjoitti:Riidankylväjä kirjoitti:Minä kuljen korvat luimussa, kun naiset sanoo, että miehet esineellistävät heitä.
Mitä luulet mm. "tissikarttojen" olevan?
Tissi on kiinnostava juttu. Ensimmäinen asia vastasyntyneen lapsen mielessä on, että "missä on lähin tissi" ja hän lähtee heti tavoittelemaan sitä.
Onko se esineellisämisen alku?
Muutaman vuoden kuluttua tissit eivät kiinnosta pätkääkään. Mutta pojan varttuessa tissit alkavat taas kiinnostaa. Mikä tämmöisen aiheuttaa?
Mutta tissit eivät ole esineitä kuten esimerkiksi jalkapallo, vaan niillä on syvällisempi (positiivinen) merkitys.
Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa