Psykopatologia kirjoitti:Mirri toi tekstin esiin hyvänä kirjoituksena, ja hänen aiemmat kannanottonsa vastaavat tekstin sisältöä.
Nainen odottaa oikeasti lasta vasta sitten, kun testeissä varmistuu, että lapsi on saamisen arvoinen. Alkuraskaus on tiivistä laaduntarkkailua. Ihmislajin harppoessa kohti täydellisyyttä terveys muuttuu vajaa-arvoisten kuolemantuomioksi.
Terveyden nimissä valvotaan lisääntymistä (Hemminki 1993). Kun terveydenhuoltomenot paisuvat, kasvaa painostus vanhempia kohtaan, etteivät he synnyttäisi sairasta lasta, joka aiheuttaa huomattavia kustannuksia terveydenhuollolle. Tamperelainen ylilääkäri laskeskeli, että Downin oireyhtymää sairastavan ihmisen elämä aiheuttaa lähes parin miljoonan markan lisätaakan veronmaksajille. Raha on johtava terveyskonsultti. Ihmisten hinnoittelu on ihmisarvoa alentavaa. Jos kustannusvaikutukset määräävät elämän arvon, seurauksena on moraalin, oikean ja väärän lopullinen hämärtyminen.
Jotkut palkitut tiedemiehet ovat esittäneet, että vastasyntyneen annettaisiin elää vain, jos hänellä ei todeta geneettistä sairautta. On kuolemansynti synnyttää tietoisesti vammainen lapsi. Pidä Suomi siistinä, hanki valikoiva abortti!
Poistin viestin; Oiva-Antti Mäen pitämän puheen.
Muistan Luukkosen joskus jossakin puhuneen helmien heittämisestä sioille... Eihän sellainen heittely ole ollenkaan viisasta; siksi poistin.
Psykopatologia kirjoitti:Kirjoittaja Mirri » 01.02.2011 16:59
Etenkin tähän terveyssosiologien provokatiiviseen kannanottoon yhdyn:
(- -)
Etenkin tähän terveyssosiologien provokatiiviseen kannanottoon yhdyn:
Kuutar kirjoitti:Mirri:Etenkin tähän terveyssosiologien provokatiiviseen kannanottoon yhdyn:
Jos et tuossa sanonut mitään artikkelin hyvyydestä tai huonoudesta, niin millä tavoin sitten yhdyt siihen?
Crocodile Gena kirjoitti:Voidaanko edes puhua artikkelista; minusta tyylilaji on lähinnä proosallinen essee.
Psykopatologia kirjoitti:Psykopatologia-foorumi on armoton. Kun tänne kirjoittaa, voi odottaa melkein mitä mitä vaan.
Ainakaan foorumi ei unohda.
Mirri kirjoitti:Crocodile Gena kirjoitti:Voidaanko edes puhua artikkelista; minusta tyylilaji on lähinnä proosallinen essee.
Ei ehkä tosiaan pitäisi puhua artikkelista. On vain vaikea keksiä mitään kuvaavaa sanaa tekstille, joka on pieni osa suurempaa kokonaisuutta; tässä tapauksessa opintokokonaisuutta, joka ilmeisesti sisältää muutakin kuin sen yhden tekstin. Ainakaan sitä ei varmaankaan ole tarkoitettu luettavaksi tieteellistä faktaa sisältävänä artikkelina, vaan lähinnä vahvana ja kärjekkäänä kannanottona tietynlaisiin asioihin. Sehän voi olla vaikkapa tarkoitettu terveyssosiologian opiskelijoiden ruodittavaksi ja kritisoitavaksi; tekstiksi, joka herättää keskustelua, ja jonka kanssa voi olla samaa mieltä, eri mieltä, tai vaikka väitellä...
Joka tapauksessa artikkeli tuskin on paras mahdollinen sana kuvaamaan kyseistä tekstiä. Toisaalta, mikä muu se oikein voisi olla kuin artikkeli... Jos se olisi lehtikirjoitus, voitaisiin ehkä puhua kolumnista; vaan kun ei ole.
Kävin katsomassa Kantti.net-sivustolta; kyllä ne kyseisen peruskurssin kirjoitukset on nimetty artikkeleiksi.
Crocodile Gena kirjoitti:En osaa sanoa, mikä tekstilaji on, tai voiko sitä edes määritellä. Sen verran tiedän, tai olen ollut ymmärtäväni, että tieteellinen teksti yleensä perustuu faktoihin. Mutta ainakin ihmistieteissä harrastetaan väljempää (subjektiivisempaa) esseetyyppistä argumentointia. Olen luullut, että näin ei ole luonnontieteissä, mutta ilmeisesti olen väärässä.
Mirri kirjoitti:Crocodile Gena kirjoitti:En osaa sanoa, mikä tekstilaji on, tai voiko sitä edes määritellä. Sen verran tiedän, tai olen ollut ymmärtäväni, että tieteellinen teksti yleensä perustuu faktoihin. Mutta ainakin ihmistieteissä harrastetaan väljempää (subjektiivisempaa) esseetyyppistä argumentointia. Olen luullut, että näin ei ole luonnontieteissä, mutta ilmeisesti olen väärässä.
Se kiistanalainen artikkeli on nimenomaan ihmistieteilijöiden aikaansaannos; ei ollenkaan lääketieteelliseksi tarkoitettu teksti, jota tulkittaisiin luonnontieteen 'pelisääntöjen' mukaisesti.
Paluu Yleistä ja ajankohtaista
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa