Kehitysvamma johtaa yhä useammin aborttiin

Re: Kehitysvamma johtaa yhä useammin aborttiin

ViestiKirjoittaja Mirri » 03.02.2011 19:37

Kun lisäksi on käynyt selväksi se, ettet sinä Mirri ole vieläkään käsittänyt mitä lääkäri on yrittänyt sinulle vuosikymmeniä sitten selittää

Kyllästynyt, luulet vain; olet käsittänyt päin mäntyä. Niinpä tuo väitteesi on varsinaista hevonpaskaa ja valhetta, mutta en rupea oikomaan ja korjailemaan valheellisia luulojasi, jotka liittyvät minun henkilökohtaiseen elämääni. Levität nyt sitten näköjään netissä täyttä pötyä minun henkilökohtaisesta elämästäni, mutta levitä rauhassa, jos sinusta tuntuu hyvältä tehdä niin.

Mutta siis; sinulle ei ole käynyt selväksi yhtään mikään, sinä vain itse luulet ja kuvittelet, että on käynyt selväksi. Pidä luulosi.
Mirri

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 03.02.2011 20:11

Minutkin olisi abortoitu, jollei se Ensio Kurki-Suonio olisi saanut äitiä vakuuttuneeksi, että lapsi tekee äidille vain hyvää. Hän oli kristitty, joka puolusti elämää, on muun muassa runoillut sanat yhteen nykyisen virsikirjan virteen. Hän myös perusti yksityisen synnytyssairaalan ja oli mukana hoitamassa käytännössä kaikkia siellä tapahtuneita synnytyksiä. Moni kunnan sairaalassa huonosti hoidettu äiti meni seuraavalla kerralla Kurki-Suonion Höyhensaarelle synnyttämään. Siellä minäkin olen syntynyt, melkein kaikki sisarukseni. En tiedä, olisiko ollut parempi vai huonompi, että abortti olisi tehty. En ainakaan olisi täällä ärsyttämässä ja häiriötekijänä ja ruikuttamassa ongelmineni, olisi ainakin joitakin ongelmia vähemmän tässä maailmassa.
Varjolilja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 03.02.2011 20:16

Ainakin foorumin kannalta parempi - luultavasti.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Crocodile Gena » 03.02.2011 21:20

Kyllästynyt kirjoitti:Kysymys on mielestäni väärin perustein asetettu; eihän sosiaalisin syin tehtyjen raskaudenkeskeytystenkään katsota olevan pyrkimys karsia köyhiä ihmisiä vaikka varsin hyvin on tiedossa, että vähävaraisten talouksien lapsilla on riski päätyä itsekin vähävaraiseksi.

Ei takuulla nykyään, mutta eikö kunnon 30-luvulla (Ruotsissa, entä Suomessa?) tällaistakin harrastettu? Tai ainakin sterilisaatiota suositeltiin(?) paitsi "vähälahjaisille" myös erittäin köyhissä oloissa eläville.

http://en.wikipedia.org/wiki/Eugenics

Voisiko osa ennakkoluuloista nykyaikaista sikiödiagnostiikka kohtaan perustua tuon ^ tyyppisiin mielikuviin?
Crocodile Gena

ViestiKirjoittaja Crocodile Gena » 03.02.2011 21:35

Kyllästynyt kirjoitti:
Crocodile Gena kirjoitti:Ei takuulla nykyään, mutta eikö kunnon 30-luvulla (Ruotsissa, entä Suomessa?) tällaistakin harrastettu? Tai ainakin sterilisaatiota suositeltiin(?) paitsi "vähälahjaisille" myös erittäin köyhissä oloissa eläville (heidän ja lapsen parhaakseen, muiden ehkäisykeinojen puuttuessa ???).

http://en.wikipedia.org/wiki/Eugenics

Voisiko osa ennakkoluuloista nykyaikaista sikiödiagnostiikka kohtaan perustua tuon ^ tyyppisiin mielikuviin?

Takuusta en tiedä, mutta (vapaaehtoinen) sterilisaatio on saattanut olla hyvinkin toivottu toimenpide siihen aikaan kun muita ehkäisykeinoja ei ollut.
Kuinka moni todellisessa köyhyydessä elävän perheen äiti toivoi lisää lapsia kun jo olemassa olevienkin elättäminen oli äärimmäisen vaikeaa?

Samaa mieltä asiasta, (kuten tuo ensimmäisen kappaleen viimeinen, ja sittemmin kritiikin pelossa poistettu :oops: lause, osoittaa). Lähinnä ajattelin, että mielikuvissa jyvät ja akanat ja historia/nykyaika saattavat mennä sekaisin.
Crocodile Gena

ViestiKirjoittaja Mirri » 03.02.2011 22:06

Kyllä minä tajuan miksi sinä nyt haluat vetäytyä keskustelusta; sinä pelkäät että pyydän sinua selittämään miksi sinulla epäiltiin olevan kohonnut riski toisen Down-lapsen saamiseen - ja sitä sinä et osaa tehdä koska et ole vieläkään asiaa ymmärtänyt.

Kyllästynyt, tuohon sinun 'tajuamiseesi' ja 'tietäväisyyteesi' minun onkin hyvä lopettaa tämä vääntö kanssasi.

Mutta vielä siitä kivellä päähän-jutustasi; itsepä vedit minun henk.koht. elämäni tähän yleiseen keskusteluun, ja kirjoitit elämästäni valheellista hevonpaskaa vakaasti uskoen omiin typeriin luuloihisi. Sitä saa mitä tilaa...

Tähän vastaan erikseen:
Kerro jo vihdoinkin missä olen esittänyt vääriä/virheellisiä tietoja

Minun tietämykseni ei todellakaan riitä kertomaan tuollaista. Mutta se, ettei minun suht vähäinen tietämykseni riitä arvioimaan sinun tietämyksesi tasoa, ei tietystikään vähimmässä määrinkään tarkoita sitä, että sinä 'tietoinesi' olisit näissä asioissa pätevä ja luotettava...
Mirri

ViestiKirjoittaja Samotti » 03.02.2011 22:36

Varjolilja kirjoitti:Minutkin olisi abortoitu, jollei se Ensio Kurki-Suonio olisi saanut äitiä vakuuttuneeksi, että lapsi tekee äidille vain hyvää. Hän oli kristitty, joka puolusti elämää, on muun muassa runoillut sanat yhteen nykyisen virsikirjan virteen. Hän myös perusti yksityisen synnytyssairaalan ja oli mukana hoitamassa käytännössä kaikkia siellä tapahtuneita synnytyksiä. Moni kunnan sairaalassa huonosti hoidettu äiti meni seuraavalla kerralla Kurki-Suonion Höyhensaarelle synnyttämään. Siellä minäkin olen syntynyt, melkein kaikki sisarukseni. En tiedä, olisiko ollut parempi vai huonompi, että abortti olisi tehty. En ainakaan olisi täällä ärsyttämässä ja häiriötekijänä ja ruikuttamassa ongelmineni, olisi ainakin joitakin ongelmia vähemmän tässä maailmassa.

Psykopatologia kirjoitti:Ainakin foorumin kannalta parempi - luultavasti.

Halpamaista.
Samotti

ViestiKirjoittaja Mirri » 03.02.2011 22:58

Samotti, niin oli minustakin.

Mutta Ensio Kurki-Suoniosta... Voi, että läikähti lämpöisiä muistoja, kun tuli täällä esille hänen nimensä ja Höyhensaarikin.

Minulla on ollut ilo ja kunnia tuntea kyseinen gynekologi hänen viimeisinä elinvuosinaan - niin potilaana kuin muissakin yhteyksissä. Ainakin vielä 80-luvulla hän piti vastaanottoakin - juurikin siellä Höyhensaaressa. Vastaanottotila tosin oli kuin museo, ja hän sopi 'museon' tyyliin oikein hyvin. Minut kuitenkin lopulta hoiti kuntoon yleislääkäri nykyaikaisempien keinojen avulla Kurki-Suonion yritettyä sinnikkäästi hoitaa minua oman aikansa pätevän gynekologian avulla...
Olin silloin vasta vähän päälle parikymppinen, ja ihan oikeasti uskoin hänen olevan hyvä ja pätevä gynekologi, koska häntä suositeltiin niin kovasti. Kyllä hän epäilemättä oli hyvä ja pätevä gynekologi omana aikanaan, muttei enää 80-luvulla, jolloin yleislääkärikin oli gynekologiassa jo pätevämpi ja osaavampi kuin hän.

Joka tapauksessa muistan häntä vieläkin lämmöllä ja kunnioituksella; hän oli mieleenpainuva ja vaikutuksen tekevä ihminen ihan viimeisiin aikoihinsa asti. Minulla viimeiset muistot hänestä ovat ajalta, jolloin hän vielä liikkui, mutta hyvin vaivalloisesti kainalosauvojen kanssa. Muistan miten aina pelkäsin hänen putoavan portaissa, koska hän halusi kiivetä portaita ihan viimeiseen asti...
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 03.02.2011 23:18

Psykopatologia kirjoitti:Tässä Pekka-(parka) Louhialan tekstistä koko kappape (lihavoinnit minun). Mirri laittoi tämän esimerkknä hyvästä tekstistä.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________

Kansanterveystieteen laitoksella etiikan opettajana työskentelevä lastentautien erikoislääkäri Pekka Louhiala toteaa, että perinteet vaikuttavat
vahvasti nykyiseen sikiöseulontakäytäntöön.

"Syitä siihen, miksi juuri Downin oireyhtymää seulotaan nykyisin, on etsittävä menneiltä vuosikymmeniltä. Ensimmäiset kromosomitestit tehtiin jo 50-luvulla ja ne alkoivat yleistyä seuraavina vuosikymmeninä. Nykyisin seulotaan sitä, mitä aiemmin on opittu seulomaan. Toisaalta keskittämällä seulonnat Downin oireyhtymän löytämiseen seulotaan itse asiassa kehitysvammaisten "eliittiä". Ei ole olemassa tutkimuksia, joiden perusteella voitaisiin väittää, että heidän elämänlaatunsa olisi jollain tapaa oleellisesti huonompi kuin ei-vammaisten ihmisten, varsinkaan jos oireyhtymään ei liity oheistauteja, kuten epilepsiaa tai sydäntauteja. Eettisestä näkökulmasta katsoen Downin oireyhtymän seulonnalle on siksi vaikea löytää perusteluja. Kuitenkin valtaosa, noin 90 prosenttia raskauksista, joissa Downin oireyhtymä todetaan, keskeytetään etenkin Etelä-Suomen alueella", sanoo Louhiala.

Raskauden keskeytysten seurauksena Downin oireyhtymän esiintyvyys on Louhialan mukaan hieman vähentynyt, mutta muutos on hyvin vähäinen verrattuna kehitysvammaisten henkilöiden kokonaismäärään.
______________________________________________________________________________________________________________________________________

Minusta yllä oleva on esimerkki (sisällöin puolesta) suhteellisen huonosta tekstistä.

Downin oireyhtymän esiintyvyys on Louhialan mukaan hieman vähentynyt,
mutta muutos on hyvin vähäinen verrattuna kehitysvammaisten henkilöiden kokonaismäärään.

En tuohonkaan usko.

Mirri ei näköjään vastaa (kahdenkaan pyynnön jälkeen) "omien" asiantuntijoittensan suoltaman tekstin kritiikkiin.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 03.02.2011 23:26

Samotti kirjoitti:
Varjolilja kirjoitti:Minutkin olisi abortoitu, jollei se Ensio Kurki-Suonio olisi saanut äitiä vakuuttuneeksi, että lapsi tekee äidille vain hyvää. Hän oli kristitty, joka puolusti elämää, on muun muassa runoillut sanat yhteen nykyisen virsikirjan virteen. Hän myös perusti yksityisen synnytyssairaalan ja oli mukana hoitamassa käytännössä kaikkia siellä tapahtuneita synnytyksiä. Moni kunnan sairaalassa huonosti hoidettu äiti meni seuraavalla kerralla Kurki-Suonion Höyhensaarelle synnyttämään. Siellä minäkin olen syntynyt, melkein kaikki sisarukseni. En tiedä, olisiko ollut parempi vai huonompi, että abortti olisi tehty. En ainakaan olisi täällä ärsyttämässä ja häiriötekijänä ja ruikuttamassa ongelmineni, olisi ainakin joitakin ongelmia vähemmän tässä maailmassa.

Psykopatologia kirjoitti:Ainakin foorumin kannalta parempi - luultavasti.

Halpamaista.

Ja millä perusteella?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 03.02.2011 23:29

Mirri kirjoitti:Samotti, niin oli minustakin.

Mutta Ensio Kurki-Suoniosta... Voi, että läikähti lämpöisiä muistoja, kun tuli täällä esille hänen nimensä ja Höyhensaarikin. (- -)

Ja millä perusteella?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 03.02.2011 23:31

Psykopatologia kirjoitti:Mirri ei näköjään vastaa (kahdenkaan pyynnön jälkeen) "omien" asiantuntijoittensan suoltaman tekstin kritiikkiin.

Mitä osaisin vastata heidän puolestaan; omasta mielestäni en yhtään mitään. Etenkin kun ainakin yksi on kuollut; en pääse edes kysymään, että mitä hän milläkin ajatuksellaan on mahtanut tarkoittaa...

Outo ajatus tuo, että minun pitäisi vastata heidän ajatustensa synnyttämään kritiikkiin jotenkin. Käsittääkseni heidän ajatuksensa saavat kaikessa rauhassa synnyttää vaikka minkälaista kritiikkiä ilman, että minulla olisi jokin velvollisuus jotenkin vastata heidän ajatustensa synnyttämään kritiikkiin.

Kritisoida saa minun puolestani ihan vapaasti ja niin paljon kuin 'sielu sietää', tänne laittamani linkit ja tekstit ovat suoraan netistä. En ollenkaan tunne olevani velvollinen ja vastuullinen vastaamaan toisten ihmisten ajatusten ja näkemysten synnyttämään kritiikkiin.

Mutta hyvä, jos syntyy keskustelua - vaikka miten kriittistä...

Asiantuntijoiden 'suoltamasta tekstistä'... Tarkalleen ottaen kaikki ei ole varsinaisesti 'asiantuntijoiden suoltamaa tekstiä'; toivottavasti otetaan huomioon haastattelu, puhe, ja sen sellaiset asiat konteksteineen. Nettiaika taitaa olla sikäli hämäävää, että kaikki näyttää 'asiantuntijoiden suoltamalta tekstiltä'; kontekstit katoavat, samoin kuin niiden vaikutus esim. haastattelun tai puheen sisältöön. Asiantuntijat kuitenkin 'suoltavat' yhdessä paikassa yhdenlaista 'tekstiä', toisessa paikassa toisenlaista; kulloinenkin viitekehys vaikuttaa heidän 'suoltamansa' asian sisältöön enemmän ja vähemmän voimakkaasti.
Viimeksi muokannut Mirri päivämäärä 03.02.2011 23:40, muokattu yhteensä 1 kerran
Mirri

ViestiKirjoittaja Kuutar » 03.02.2011 23:36

Mirri:
Outo ajatus tuo, että minun pitäisi vastata heidän ajatustensa synnyttämään kritiikkiin jotenkin.

Ei tarvitsekaan, vaan että miksi itse pidit näitä kirjoituksia hyvinä tai mitä niissä erityisesti, kun ne linkitit palstalle?
Kuutar

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 03.02.2011 23:44

Eikö Mirri osaa sanoa mitään seuraavasta kahdesta:

1.
Ei ole olemassa tutkimuksia, joiden perusteella voitaisiin väittää, että heidän elämänlaatunsa olisi jollain tapaa oleellisesti huonompi kuin ei-vammaisten ihmisten, varsinkaan jos oireyhtymään ei liity oheistauteja, kuten epilepsiaa tai sydäntauteja. Eettisestä näkökulmasta katsoen Downin oireyhtymän seulonnalle on siksi vaikea löytää perusteluja. Kuitenkin valtaosa, noin 90 prosenttia raskauksista, joissa Downin oireyhtymä todetaan, keskeytetään etenkin Etelä-Suomen alueella", sanoo Louhiala.
2.
Raskauden keskeytysten seurauksena Downin oireyhtymän esiintyvyys on Louhialan mukaan hieman vähentynyt, mutta muutos on hyvin vähäinen verrattuna kehitysvammaisten henkilöiden kokonaismäärään.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 03.02.2011 23:54

Kuutar kirjoitti:Mirri:
Outo ajatus tuo, että minun pitäisi vastata heidän ajatustensa synnyttämään kritiikkiin jotenkin.

Ei tarvitsekaan, vaan että miksi itse pidit näitä kirjoituksia hyvinä tai mitä niissä erityisesti, kun ne linkitit palstalle?

Kuopion yliopistosta löytynyt linkki oli mielestäni hyvä, koska se oli kärjekäs ja provosoiva; sellaisena vähintäänkin ajatuksia herättävä.

Oiva-Antti Mäki taas on tehnyt merkittävän elämäntyön lääketieteilijänä, jolla on henkilökohtaista kokemusta kehitysvammaisuudesta; siinä mielessä hänenkin ajatuksensa ja näkemyksensä ovat mielestäni tutustumisen ja ajattelemisen arvoisia. Lisäksi hän oli Kehitysvammaisten Tukiliiton puheenjohtaja, joten senkin puoleen hänen pohdiskelunsa ovat lukemisen arvoisia - jos halutaan tietää mitä Tukiliitossa ajatellaan näistä asioista.

Sitten se 'Pekka-parka', jonka järkevyyttä Psykopatologia epäili... Kyseinen Pekka on kuitenkin aika oppinut, ja vaikuttaa yhteiskunnassa aika korkealla paikalla; hän kenties myös on kehitysvammaislääketieteen asiantuntija. Joten vaikka hän olisi miten menettänyt järkensä ja haastattelussa puhuisi päättömiä, minusta hänenkin näkemyksissään voisi olla jokin ajattelemisen arvoinen järjen ja ymmärryksen hiven...

Tänne laittamani linkit ja sitaatit eivät omasta mielestäni todellakaan ole alusta loppuun ja viimeisen päälle 'hyviä'; mutta silti niissä mielestäni on tosi paljon ajatuksia herättävää ja pohtimisen arvoista. Teksteinä ne mielestäni ovat sellaisia, että ne tarjoavat lukijalle mahdollisuuden käydä toinen toistaan parempia ja hyödyllisempiä keskusteluja tekstin kanssa.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 03.02.2011 23:59

Psykopatologia kirjoitti:Eikö Mirri osaa sanoa mitään seuraavasta kahdesta:

1.
Ei ole olemassa tutkimuksia, joiden perusteella voitaisiin väittää, että heidän elämänlaatunsa olisi jollain tapaa oleellisesti huonompi kuin ei-vammaisten ihmisten, varsinkaan jos oireyhtymään ei liity oheistauteja, kuten epilepsiaa tai sydäntauteja. Eettisestä näkökulmasta katsoen Downin oireyhtymän seulonnalle on siksi vaikea löytää perusteluja. Kuitenkin valtaosa, noin 90 prosenttia raskauksista, joissa Downin oireyhtymä todetaan, keskeytetään etenkin Etelä-Suomen alueella", sanoo Louhiala.
2.

En osaa sanoa, koska en tiedä miten asiat ovat.

Silti olen sitä mieltä, että eettisestä näkökulmasta katsoen on todella vaikea löytää perusteluja downin oireyhtymän seulonnalle - jos siis on tavoitteena seuloa eliminoimistarkoituksessa.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kuutar » 04.02.2011 00:01

Mirri kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:Mirri:

Kuopion yliopistosta löytynyt linkki oli mielestäni hyvä, koska se oli kärjekäs ja provosoiva; sellaisena vähintäänkin ajatuksia herättävä.

Oiva-Antti Mäki taas on tehnyt merkittävän elämäntyön lääketieteilijänä, jolla on henkilökohtaista kokemusta kehitysvammaisuudesta; siinä mielessä hänenkin ajatuksensa ja näkemyksensä ovat mielestäni tutustumisen ja ajattelemisen arvoisia. Lisäksi hän oli Kehitysvammaisten Tukiliiton puheenjohtaja, joten senkin puoleen hänen pohdiskelunsa ovat lukemisen arvoisia - jos halutaan tietää mitä Tukiliitossa ajatellaan näistä asioista.

Sitten se 'Pekka-parka', jonka järkevyyttä Psykopatologia epäili... Kyseinen Pekka on kuitenkin aika oppinut, ja vaikuttaa yhteiskunnassa aika korkealla paikalla; hän kenties myös on kehitysvammaislääketieteen asiantuntija. Joten vaikka hän olisi miten menettänyt järkensä ja haastattelussa puhuisi päättömiä, minusta hänenkin näkemyksissään voisi olla jokin ajattelemisen arvoinen järjen ja ymmärryksen hiven...

Tänne laittamani linkit ja sitaatit eivät omasta mielestäni todellakaan ole alusta loppuun ja viimeisen päälle 'hyviä'; mutta silti niissä mielestäni on tosi paljon ajatuksia herättävää ja pohtimisen arvoista. Teksteinä ne mielestäni ovat sellaisia, että ne tarjoavat lukijalle mahdollisuuden käydä toinen toistaan parempia ja hyödyllisempiä keskusteluja tekstin kanssa.

Tarkoitin että miten itse perustelisit mielipidettäsi? Ainakin minä sain sen käsityksen tässä keskustelussa, että olisit samaa mieltä näiden linkittämiesi kirjoittajien kanssa.
Kuutar

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 04.02.2011 00:02

Klo 23.04
Minä kysyin kantaasi kahdesta suhteellisen spesifistä asiasta.

PS Eikö sinulla ole kantaa Downien keskimääräisestä elämänlaadusta?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kuutar » 04.02.2011 00:10

Psykopatologia kirjoitti:Eikö Mirri osaa sanoa mitään seuraavasta kahdesta:

1.
2.

1. Heidän elinajan odotteensa on normaalia 10-30 vuotta lyhyempi, sydänvika on noin puolella ja lisäksi on koko joukko erilaisia fyysisiä sairauksia joihin on kohonnut riski ja joitakin fyysisiä vammoja, joita löytyy melkein kaikilta:
http://www.saunalahti.fi/kup/syndroma/down.htm

2. Niin, kun on olemassa monia muitakin kehitysvammoja, eikä kaikkea voi todeta sikiötutkimuksissa. Kaukana ollaan vielä siitä, että voitaisiin ennalta todeta kaikki geneettiset sairaudet.
Viimeksi muokannut Kuutar päivämäärä 04.02.2011 00:14, muokattu yhteensä 2 kertaa
Kuutar

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 04.02.2011 00:12

Klo 23.14
ks: Ei missään, koska asia on niin selvä. Pekka-parka ei ole tätä ole hoksannut ja vetäytyy, koska ei ole tutkimuksia.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista