Kyllästynyt kirjoitti:Hyvä on. Sinut on siis kolmen lääkärin lausunnolla arvioitu työkyvyttömäksi. Entä minkälaiseksi itse arvioit työhaluttomuutesi?
Täysin asiaton kysymys; ei ole Kyllästyneen asia udella täällä keneltäkään moista asiaa; vain Kyllästynyt itse ei ymmärtämättömyyksissään näköjään käsitä asiaa.On jo pitkään tiedetty, että monen todellisuudessa työkyvyttömän ihmisen kohtalona on leimautua työhaluttomiksi, koska monimutkaiset eläkelait - niin erilaiset työeläke- kuin kansaneläkelait - estävät heitä pääsemästä työkyvyttömyyseläkkeelle. Siinä missä yhden eläkelain mukaan henkilö on oikeutettu niin kuntoutustukeen kuin työkyvyttömyyseläkkeeseenkin, jonkin toisen eläkelain mukaan hän ei olekaan sitä. On aika tavalla sattuman kauppaa, että yksi ohjautuu tietyssä tilanteessa kuntoutustuelle ja toinen vastaavassa tilanteessa todetaan vakuutuslaitoksen asiantuntijalääkäreiden toimesta työkykyiseksi. Päätökset tehdään eri eläkevakuutuslaitoksissa erilaisten työkyvyttömyyslakien mukaan.
Totta kai vakuutuslääkärit ovat asiantuntijoita, mutta heidän asiantuntemuksensa koskee vain sitä eläkelakia, jota edustavan laitoksen palveluksessa he ovat. Siksi niin usein käy sillä tavoin, että potilaan lääkäri pitää häntä työkyvyttömänä, mutta esim. Kelan (toisin kuin vaikkapa Kevan) vakuutuslääkäri ei pidä.
Ja vielä: on suoranainen lottovoitto olla julkisten alojen palkkalistoilla ja päätyä työkyvyttömyyseläkkeelle julkisten alojen eläkelain kautta; se on työkykynsä menettäneen työntekijän kannalta paras eläkelaki. Esimerkiksi sen vuoksi, että siellä ei ole uudelleenkouluttautumisvelvollisuutta, vaan saadaan jäädä työkyvyttömyyseläkkeelle suoraan omasta ammatista. Kevalaisille ammatillinen kuntoutus on kirjaimellisesti oikeus ei velvollisuus.
Toisin sanoen Keva ei saa evätä työkyvyttömyyseläkettä sillä perusteella, että työntekijä ei ole halukas ammatilliseen kuntoutukseen. Yksityispuolen eläkelaitokset, samoin kuin Kela (kansaneläkelain perusteella), voivat tehdä juuri niin. Näin minun käsitykseni mukaan.
Niinpä se, että tällä foorumilla joku yrittää arvioida toisten työkyvyttömyyttä (tai 'työhaluttomuutta', kuten hän itse ilmaisee asian), on mielestäni törkeän ja toisia loukkaavan nettikäyttäytymisen huippu.