Koirien höperyys vrt sairaudet.

Koirien höperyys vrt sairaudet.

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.04.2021 13:15

Kuva
Maailman vanhimpien koirien arvioidaan saavuttaneen jopa 30 vuoden iän. Kuvan Chanel todettiin vuonna 2009 vanhimmaksi koiraksi, jonka ikä voitiin todistaa. Chanel oli silloin 21-vuotias. Kuva Erik Pendzich/AOP
Koirien vanhenemisoireiden hoidosta ollaan valmiita maksamaan aiempaa enemmän – myös koirat potevat dementiaa ja saattavat unohtaa jopa omistajansa - Joskus koira voi vanhentua kuin silmissä. Oireita ei kannata laittaa suoraan vanhenemisen piikkiin, sillä ne voisivat olla helposti hoidettavissa.
- Koirat / Johannes Blom 24.4.2021 https://yle.fi/uutiset/3-11893018 (- -)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Re: Koirien höperyys vrt sairaudet.

ViestiKirjoittaja Mirri » 25.04.2021 15:11

Mirri

Re: Koirien höperyys vrt sairaudet.

ViestiKirjoittaja Mirri » 25.04.2021 21:44

Pitkäikäisyyteen taipuvaisen perhoskoiran omistajana tämän ketjun aihe alkoi huolestuttaa minua.

Kumpi meistä vanhenee ja dementoituu ennemmin ja kumpi myöhemmin? Mitä jos ollaankin molemmat yhtä sekopäisiä, huonokuuloisia ja likinäköisiä ulkona liikkuessamme, eikä kumpikaan enää muista missä päin koti on?
Periaatteessa minä kai voisin vanhuuden höperönäkin luottaa siihen, että yhtä vanhuudenhöperön koirani hajuaisti vielä pelaa: löytäisimme takaisin kotiin hänen hajuaistinsa avulla, vaikka kuulomme ja näkömme, ja muukin havainnointikykymme olisi aika tavalla mennyttä - vai miten?

Viime kesänä istuttiin monet kerrat yhdessä omalla pihapenkillämme, ja siinä juttelin Vikkikselle, että tässä me sitten istutaan parinkymmenen vuoden päästä - kaksi vanhusta - ja muistellaan menneitä. Kuinka löysimme toisemme ja muutimme yhteen, ja vaikka mitä ihanaa yhteiseltä taipaleeltamme. Oikeastaan minulle riittäisi ihan se, että löytäisin yhdessä koirani kanssa yhdestä ulko-ovesta ulos, pieni kävely talon toiselle puolelle ja tutulle pihapenkille, toisesta ovesta sisälle ja takaisin kotiin. Kyllä kai sellainen sujuisi koiravanhuksen hajuaistin varassa?
Toki sekin olisi tärkeää, että Vikkis vielä ymmärtäisi minun olevan hänen ihmisensä - vaikka haistaisi, jos ei muuten enää tajuaisi.
Mirri

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa