Kasvomaskit

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Kasvomaskit

ViestiKirjoittaja eea » 29.11.2020 02:23

Haluaisin uimaan. Selvitän huomenna olisiko uimahalli vielä huomisen auki.
Enemmän tai vähemmän sekopäinen
eea

ViestiKirjoittaja Noolan » 29.11.2020 09:59

Luulen että sinua auttaisi kaikkien eniten jos työstäisit ajatusluuppiasi kiusatuksi ja komennelluksi tulemisesta. Ymmärrän että se osuu kipukohtiisi ja on sinulle ominainen tulkinta, mutta se ei ole totta, kuten ei myöskään se että sinua henkilökohtaisesti syytettäisiin koronasta. Sinulta toivotaan vain samaa kuin muiltakin yhteisön täysivaltaisilta jäseniltä; hyvää hygieniaa. Sinulla on edelleen oma turvattu toimeentulosi, kaikki ne viihdykkeet joita yhteiskunta voi antaa ilman taudin levittämistä, hyvä ruokapalvelu jne. Onneksesi et kuulu siihen ryhmään joka menettää valtaosan / kokonaan toimeentuloaan tai joutuu hoitamaan sairaita /kuolevia. Me kaikki joudumme sopeutumaan vallitseviin olosuhteisiin emmekä pysty sopeuttamaan ympäristöä omiin tunnetarpeisiimme.

Mitä enemmän käytämme efforttia "epäreiluuden" kokemuksen ruokkimiseen ja sisäisen raivon lietsomiseen, sitä vaikeampaa teemme asiasta itsellemme. Keväällä minulta katkaistiin lapsettomuushoidot mikä osui minuun paljon kipeämmin ja epäreiluuden tuntuisesti kuin muut toimet jotka nekin muuttivat arkeani monelta osalta. En kuitenkaan voinut jäädä asiaan jumiin, tai toki olisin voinut, mutta se olisi vahingoittanut vain minua itseäni.
Yritin jo aiemmin vinkata tilanteen seuraamisesta Suomen ulkopuolella, se voisi auttaa ymmärtämään miten etuoikeutettua elämää on saanut elää kun on aina aiemmin voinut heittää "ei koske minua"-asenteen päälle koskien mitä hyvänsä humanitaarista kriisiä, sotaa tms.
On ihan totta että Suomen kuolinluvut ovat matalat, kiitos tehokkaan toiminnan. Sairaaloiden kapasiteetin pettämisen katastrofia pelätäänkin kaikkein eniten ja ikävä kyllä viime viikon leviämisvaiheen vauhti ennakoi sitä pelottavalla tavalla, siksi uudet rajoitukset olivat välttämättömiä. Ruotsin sairaaloiden kapasiteetti on paljon omiamme suurempi, silti siellä on paikoitellen todella tukala tilanne ja vanhempaa väestöä rajataan surutta hoidon ulkopuolelle. Venäjän totuutta taas ei tänne tule virallisesti koskaan kantautumaan, mutta lienee se on jotain yhtä surullista kuin Italiassa keväällä mutta paljon suuremmassa mittakaavassa.
What's coming will come and we'll just have to meet it when it does.
-J. K. Rowling
Noolan

ViestiKirjoittaja Mirri » 29.11.2020 10:17

Noin on kuin Noolan sanoi.

Lisäksi vielä se, että Suomessa jo pohditaan valmiuslain ottamista uudelleen käyttöön. Silloin rajoituksia voi tulla paljon nykyistä enemmän, eikä mikään estä määräämästä esimerkiksi maskipakkoa tai ulkonaliikkumiskieltoa. Tai kauppoja ja ostoskeskuksia suljettaviksi.
Tilanne taitaa olla nyt edellistä vakavampi senkin vuoksi, että talvi on vasta edessä. Keväällä oli toivoa siitä, että kesä hiljentäisi viruksen vauhtia, mutta nyt on pitkä matka aikaan, jolloin virukset rauhoittuvat luonnostaan.

Vakavasta tautitilanteesta piittaamattomat ihmiset kurjistavat toistenkin elämää. Kärsitään porukalla seuraukset siitä, että jotkut tahtovat elää kuin koronaa ei olisikaan. Minusta vaihtoehtoja on tässä vaiheessa valittavana tasan kaksi: pysytään kotona, tai liikutaan julkisissa tiloissa maskit kasvoilla sekä huolehditaan turvaväleistä ja käsihygieniasta.
Joku jossakin kyseli, että eikö nyt voitaisi määrätä maskittomille ihmisille omat kaupassakäyntiaikansa. Minusta idea on oikein hyvä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 29.11.2020 11:38

eea kirjoitti:Mua turhauttaa se kuinka kaikki tää metakka tehdään noin "harmittoman" taudin takia...

Korona/Covid-19 ei ole harmiton tauti, ei edes "harmiton".
Jos tietäisit missä kunnossa henkiin jääneidenkin koronapotilaiden keuhkot saattavat sairastamisen jäljiltä olla, et sinäkään (toivottavasti) enää puhuisi harmittomasta taudista.

Koronatartunnan pitkäaikaisvaikutuksista ei vielä tiedetä tarpeeksi, mutta ainakin on raportoitu pitkäaikaisia ongelmia kognitiivisissa toiminnoissa sekä heikentyneestä hengitysfunktiosta.

Onneksi sikiövaurioita koronaa sairastaneilla odottavilla äideillä ei ole todettu, toisin kuin zika-viruksen kohdalla on ollut.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja eea » 29.11.2020 15:01

Joo tämä osuu kipukohtiin. On niin yksinäinen olokin. Nyt kun ihmiset karsivat kontaktejaan eikä kuulu kenenkään lähipiiriin tajuaa kuinka yksin sitä on. Yllättävää kuinka vaikeaa tämä on ollut vaikka olen introvertti. Olen hulluna askarrellut journaling cardseja. En vaan tiedä mihin ne kaikki laitan kun olen niin tuottelias. Taloudellisesti ja muutenhan ei ole mitään huolta ja tiedän että monilla on paljon huonommin. Kun tuo Mirri vaan pitäisi leipäläpensä ummessa..
eea

ViestiKirjoittaja Palle » 29.11.2020 15:46

Virtuaaliset jaxuhalit Tristanille.

Kuva
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Palle

ViestiKirjoittaja Noolan » 29.11.2020 16:36

Yksinäisyyden kipu on ymmärrettävää. Oletko selaillut facen yksinäisten ryhmiä tai vastaavia? Varmasti on muitakin kaupungissa yksin asuvia jotka kärvistelevät saman tunteen kanssa.
Jos jaksaisit omaksua maskin arkiseksi varusteeksi muiden joukossa, huomaisit sen vaativan aika vähäisesti, omaksuisit rutiinit sen ja käsidesin kanssa toimimiselle, olisi kavereidenkin kanssa pieni muotoinen tapaaminen esim kahvilassa kaikille turvallista.
Kavereiden tykönä kyläily puolin tai toisin voisi myös onnistua jos molemmat tietävät toisen eläneen hyvin varovaisesti ja olevan mitä todennäköisimmin terve.

Olen itsekin tavannut yksittäisiä kavereita joilla on myös hyvin pieni määrä kontakteja ja varovaisuus julkisissa tiloissa. Tiiviin maskin ja välimatkojen tarkkailun turvin tapasimme vielä perjantaina kauppakeskuksen kirjakaupassa, samalla kiinnitin huomiota myös kahviloiden tehneen huomattavia parannuksia omiin turvajärjestelyihinsä.
-J. K. Rowling
Noolan

ViestiKirjoittaja eea » 29.11.2020 16:46

Ei se maski kaverien suhteen mikään kynnyskysymys ole. Ne jotka tapaavat tapaavat maskitta ja ne jotka eivät eivät tapaa. Mua ei vaan huvita pitää niitä maskeja.
eea

ViestiKirjoittaja Noolan » 29.11.2020 17:00

Sen olen ymmärtänyt, mutta onko siitä ”huvittamisesta” mahdollista päästä ylitse? Maski mahdollistaisi enemmän osallistumista ja varovaisemmatkin ihmiset uskaltautuisvat enemmän seuraasi.
Muutamissa omissa ryhmissäni on ilmoitettu joidenkin tapahtumien edelleen järjestettävän, mutta ne ovat muutettu porrastetuksi ja maskilliseksi. Uskoisin, että joulun lähestyessä maski on yhä enenevissä määrin edellytys erinäisille kokoontumisille, rakentaisit vain itsellesi kärsimystä nojaamalla itsepäisyyteen ja jättäytymällä pois.
-J. K. Rowling
Noolan

ViestiKirjoittaja eea » 29.11.2020 17:29

Ystäväryhmistä on muutenkin vaikea löytää seuraa tapaamisiin ja tälläisenä aikana vielä ei henki ja terveys kestäisi sitä jahkailua ja empimistä. Kyllä mä voin maskia pitää jos jonkun tapaaminen on siitä kiinni. Muttei vielä ole ollut. Pidin perjantainakin maskia jalkahoidon ajan kun vaadittiin.

Ystävä tulee tiistaina kylään. Maskitta.
eea

ViestiKirjoittaja Mirri » 29.11.2020 18:53

eea kirjoitti:Joo tämä osuu kipukohtiin. On niin yksinäinen olokin. Nyt kun ihmiset karsivat kontaktejaan eikä kuulu kenenkään lähipiiriin tajuaa kuinka yksin sitä on. Yllättävää kuinka vaikeaa tämä on ollut vaikka olen introvertti. Olen hulluna askarrellut journaling cardseja. En vaan tiedä mihin ne kaikki laitan kun olen niin tuottelias. Taloudellisesti ja muutenhan ei ole mitään huolta ja tiedän että monilla on paljon huonommin. Kun tuo Mirri vaan pitäisi leipäläpensä ummessa..

En taatusti pidä. Minua kiukuttaa ajatuskin siitä, että joutuisin kollektiiviseen kotiarestiin sinun ylimielisyytesi ja piittaamattomuutesi vuoksi. Miksi minun pitäisi yrittää pätkääkään ymmärtää sinua ja muita koronasta viis veisaavia, jotka aiheuttavat omalla käyttäytymisellään suurta vahinkoa muille ihmisille?

Tehdään toisin päin: sulje sinä leipäläpesi ja lopeta ylimielinen leveilysi omasta suhtautumisestasi koronan varotoimiin. Kuulun niihin henkisesti huonovointisiin ihmisiin, jotka menettävät mielenrauhansa rippeetkin tietäessään, että ympärillä on kaltaisiasi ihmisiä, jotka suhtautuvat tämänhetkisiin karuihin tosiasioihin juuri niin kuin sinä. Tahtovat elää ja liikkua ihmisten ilmoilla kuin koronaa ei olisikaan.

Toisaalta ihan hyvä, että voin kaataa ahdistuneisuuttani ja kiukkuani netin välityksellä sinun niskaasi aukoessasi päätäsi siitä, kuinka sinua kuristetaan koronarajoituksilla. Missään muualla toisten ihmisten piittaamattomuuden aiheuttamaa turhautuneisuutta ei pääsekään purkamaan.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psywo » 29.11.2020 23:26

Palle kirjoitti:Virtuaaliset jaxuhalit Tristanille.

Kuva

Sua on varmaan usein kehuttu empaattiseksi.
Psywo

ViestiKirjoittaja eea » 30.11.2020 00:24

Ostin kuntosalin jäsenyyden tammikuun loppuun asti vain 14,90. Niin pääsen liikkumaan vaikka uimahallit ovatkin kiinni.
eea

Edellinen

Paluu Romulaatikko