Kela: lapsilisätili on ongelma

Kela: lapsilisätili on ongelma

ViestiKirjoittaja ritalin » 30.11.2019 23:20

Kelalta on nyt tullut noottia, että lapsilisätili on ongelma toimeentulotuen suhteen. Lapsilisätili on nimelläni, mutta en pysty sitä käyttämään, enkä ole sitä myöskään koskaan käyttänyt. Minulla ei ole edes tunnuksia tilille. Tilillä on kuulemma pari tonnia rahaa ja siellä on ainakin ollut siskoni lapsilisiä, joiden käytöstä en tiedä mitään. Tili on luotu joko ennen syntymääni, tai pian syntymäni jälkeen.

Onko tosiaan näin, että Kela pelkää, että käytössäni on pari tonnia ylimääräistä rahaa? Toimeentulotuki poikki, kun kerta mulla on tällaisia rahasummia "käytössäni".
ritalin

Re: Kela: lapsilisätili on ongelma

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 30.11.2019 23:44

Jos tili on sinun nimissäsi, luultavasti saat rahat käyttöösi käymällä pankkikonttorissa (voi joutua varaamaan ajan). Henkilöllisyys pitää todistaa.

Kela tuskin maksaa toimeentulotukea ennen kuin olet selvittänyt tilillä olevat rahat. Olet joko ottanut rahat käyttöösi ja ne otetaan huomioon toimeentulotuessa tai sitten järjestät pankista todistuksen että et saa rahoja käyttöösi tai niitä ei ole.
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja Mirri » 01.12.2019 00:48

Asia on noin kuin Valkosiipi kertoi.

Kela ei pelkää mitään, se vain tuijottaa tosiasioita. Kuten sinun nimelläsi (ja omistusoikeudellasi) varustettua pankkitiliä, jossa Kelan tietämyksen mukaan on käyttökelpoista rahaa. Sinun on pankin avustuksella selvitettävä, miten saat tilillä olevat rahat käyttöösi. Tai miten saat todistettua Kelalle, ettei sinulla ole oikeutta käyttää tilin varoja.

Koska tili on sinun nimelläsi, sinulla tietysti pitäisi olla oikeus sen käyttämiseen; näin Kelassa ajatellaan. Jos sinulla ei jostakin syystä ole käyttöoikeutta, asia pitää todistaa ja perustella Kelalle.
Mirri

ViestiKirjoittaja ip-banni » 01.12.2019 14:57

ei mitään
Viimeksi muokannut ip-banni päivämäärä 02.12.2019 08:57, muokattu yhteensä 1 kerran
ip-banni

ViestiKirjoittaja ritalin » 01.12.2019 22:34

Tässä on minulla sellainen tilanne, että Kela vaatii, että nämä lapsilisätilillä olevat pari tonnia pitäisi siirtää toiselle(toisen henkilön) tilille, jos ne eivät ole minun käytössäni. Kyllä ne vaan taitavat pelätä, että minä käyttäisin noita rahoja ja eläisin niillä herroiksi, vaikka saan tukia. Ihmettelen kyllä tilannetta.
ritalin

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 02.12.2019 00:41

Ei siinä mitään ihmeellistä ole. Kela edellyttää sinulta, kuten kaikilta muiltakin, että pitää käyttää omilla tileillä olevat rahat omiin kuluihin ensin. Ja sitten vasta kun omat rahat loppuvat, tulee kysymykseen toimeentulotuki.

Jos rahat eivät ole sinun, silloin ne eivät voi olla sinun tililläsi, jos haluat toimeentulotukea.
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja eea » 02.12.2019 01:56

Et saa mitään tukia ennen kuin oot käyttänyt kaikki tilisi tyhjiin. Sen perusteella että sulla on tilejä joista olet hädintuskin tietoinen ja joihin et ole koskaan joutunut kajoamaan et ole mitenkään toimeentulotuen piirissä. Ajattele asiaa niin että jos noita tilejä ei tarkistettaisi tai toimeentulotuelle riittäisi höveli ilmoitus "öö.. en mä voi käyttää niitä rahoja vaikka mun tilillä näyttääkin teistä olevan 100 000 euroa kun vähän niin kuin lupasin eksälle/siskolle/kumminkaiman koiralle että ne rahat on sen..." niin jokainen upporikaskin voisi huijata itselleen toimeentulotukea.

Se yks häirikkö onki mun kakkostilin tiedot huutonetistä joten nyt mun omat vararahat on äidin nimellä tilille jolla mulla on käyttöoikeus. Jos on tarve huijata toimeentulotukea niin koita mielummin sitä. (Mutta nyt kun niillä on tuo tilisi jo tiedossaan niin et saa mitään ennen kuin olet käyttänyt sen tyhjäksi).
Enemmän tai vähemmän sekopäinen
eea

ViestiKirjoittaja ritalin » 02.12.2019 02:16

^Tili on luotu lapsilisiäni varten ennen, kuin olen syntynyt ja vanhempieni mukaan minun lapsilisät on käytetty, eli tilillä ei ole minun rahoja. Siellä on jotain pari-kolme tonnia rahaa ilmeisesti siskoni lapsilisiä. Myös siskoni lapsilisät on aikoinaan laitettu kuulemma samalle tilille.
Minä en ole ymmärrettävästikään koskaan voinut käyttää tiliä...

Ihmettelen tässä vaan sitä, että kyse on parista tonnista, eikä mistään sadasta tonnista, tai lottovoitosta. Toisekseen ihmettelen tätä, että kun kyse on vanhempieni hallinnassa olevista lapsilisistä, siis vieläpä siskoni lapsilisistä...

Mielestäni on aika luonnollista sekin, että ihmisen tilillä on vähän rahaa... Entä, jos säästän toimeentulotukea niin, että mulle kertyy siitä vaikkapa 800 euroa tilille niistä, mitä jää käyttämättä?
ritalin

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 02.12.2019 08:50

Toimeentulotuki on viimesijainen toimeentulomuoto. Jos pystyt säästämään toimeentulotuesta ja säästöt on tililläsi, sinun on käytettävä rahat samalla tavalla kuin muutkin säästöt omiin kuluihin ennen kuin toimeentulotukea voidaan myöntää lisää.

Voit vääntää asiaa maailman tappiin.Jos haluat että tililläsi on rahaa, sinun pitää hankkia elanto muulla tavalla kuin nostamalla väliaikaiseksi tarkoitettua toimeentulotukea.
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja ip-banni » 02.12.2019 08:59

eea kirjoitti:Et saa mitään tukia ennen kuin oot käyttänyt kaikki tilisi tyhjiin. Sen perusteella että sulla on tilejä joista olet hädintuskin tietoinen ja joihin et ole koskaan joutunut kajoamaan et ole mitenkään toimeentulotuen piirissä. Ajattele asiaa niin että jos noita tilejä ei tarkistettaisi tai toimeentulotuelle riittäisi höveli ilmoitus "öö.. en mä voi käyttää niitä rahoja vaikka mun tilillä näyttääkin teistä olevan 100 000 euroa kun vähän niin kuin lupasin eksälle/siskolle/kumminkaiman koiralle että ne rahat on sen..." niin jokainen upporikaskin voisi huijata itselleen toimeentulotukea.

Se yks häirikkö onki mun kakkostilin tiedot huutonetistä joten nyt mun omat vararahat on äidin nimellä tilille jolla mulla on käyttöoikeus. Jos on tarve huijata toimeentulotukea niin koita mielummin sitä. (Mutta nyt kun niillä on tuo tilisi jo tiedossaan niin et saa mitään ennen kuin olet käyttänyt sen tyhjäksi).

Onko vaan feikkiköyhän oikeus huijata itselleen toimeentulotukea? Et taida sinäkään kuulua toimeentuen piiriin.
ip-banni

ViestiKirjoittaja eea » 02.12.2019 12:46

ritalin kirjoitti:
Mielestäni on aika luonnollista sekin, että ihmisen tilillä on vähän rahaa... Entä, jos säästän toimeentulotukea niin, että mulle kertyy siitä vaikkapa 800 euroa tilille niistä, mitä jää käyttämättä?

Toimeentulotukea ei saa edes säästää. Jos säästää niin täytyy ilmoittaa mihin ja sitten ostaa se juttu. Mä olen saanut kielteisen päätöksen siksi kun on liikaa rahaa tilillä ja puhutaan ihan 200 eurosta joka on kertynyt toimeentulotuesta itsestään ja ylläpitokorvauksesta. Jos säästää pitää tehdä toisen ihmisen tilille tai patjan alle. Kannattais siirtää se tili tai rahat siskolle tai kenelle ne onkaan ja kärsiä kielteisestä päätöksestä joitain kuukausia tai jos se ei ole mahdollista niin selittää siskolle että joutuu kajoamaan niihin.
Enemmän tai vähemmän sekopäinen
eea

ViestiKirjoittaja Tyy » 06.01.2020 00:51

eea kirjoitti:

Toimeentulotukea ei saa edes säästää. Jos säästää niin täytyy ilmoittaa mihin ja sitten ostaa se juttu

Väärin. Koko toimeentulotuen saa säästää.

Kun tarpeeksi säästää niin voi saada vaikka kasaan miljoonan, eikä Kela voi, eikä tuon oikeuskäsittelyn jälkeen edes yrittäisi voida, asialle yhtään mitään. Silloin toki kunnan sossu oli sitä mieltä että yks hailee vaikka olisi säästänyt toimeentulotuesta, mutta laki ja oikeus oli eri mieltä.

https://www.finlex.fi/fi/oikeus/hao/200 ... ao20020317

Mielestäni tuota käsiteltiin myös korkeammassa asteessa mutta en äkkiseltään löytänyt sitä. Lopputulos oli kuitenkin sama, niitä säästettyjä rahoja ei otettu huomioon.

eea kirjoitti:Mä olen saanut kielteisen päätöksen siksi kun on liikaa rahaa tilillä ja puhutaan ihan 200 eurosta joka on kertynyt ylläpitokorvauksesta. Jos säästää pitää tehdä toisen ihmisen tilille tai patjan alle. Kannattais siirtää se tili tai rahat siskolle tai kenelle ne onkaan ja kärsiä kielteisestä päätöksestä joitain kuukausia tai jos se ei ole mahdollista niin selittää siskolle että joutuu kajoamaan niihin.

Aivan, kuten itsekin sanoit, se on paikkaansapitämätöntä. Ylläpitokorvaus ei ole toimeentulotukea, ja varmastikin varsinaisena ongelmana sun tapauksessa oli ettei ollut selvää mistä ne rahat olivat peräisin. Ihan samalla tavalla kun Kelassa todettaisiin Ritalinin väitteitään siitä ettei hän voi käyttää omalla pankkitilillään olevia rahoja, että voi jestas sentään, niin varmasti myös sun kohdalla voitaisiin todeta noin.
Tyy

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet