Ilman alylaitteita

Ilman alylaitteita

ViestiKirjoittaja eea » 04.03.2019 22:19

Oletko ollut pidempia aikoja (paivasta viikkoihin) ilman nettia ja televisiota? Onko se lisannyt energiaa tai vaikuttanut mihinkaan positiivisesti?
Enemmän tai vähemmän sekopäinen
eea

Re: Ilman alylaitteita

ViestiKirjoittaja Rakkaussoturi » 05.03.2019 00:35

Joo, n. puoli vuotta, ku tuli vesivuotoja uuteen kämppääni naapurista. Silloin, kun täys remppa ei vielä alkanu mulla oli täällä kotona vaan mankka ja kirjoja ja lehtiä. Luin paljon (mulla on ainakin 1000 kirjaa), kuuntelin Radio Deitä (se tapa jatkuu yhä eli oon kuunnellu k.o kanavaa päivittäin 8 vuotta), kirjoitin paperista päiväkirjaani. Netissä kävin vertaismestoissa ja kirjastossa. Ja kun jouduin n. 2 kk:n ajaksi evakkoon vanhemmille, niin siellä netinkäyttöni oli rajoitettua (ei pääsyä millekään kirjautumista vaativalle sivulle, etenkään Tukarille ym., ihan tietoturvan takia, koska koneella äiti maksoi laskut ym.).
Televisiota ilman olen pärjännyt pitkiäkin aikoja (jopa vuosia), jos on ollu tietokone ja nettiyhteys (Areena, Ruutu, Katsomo jne. ovat sellaisia joista näkee kaiken tarvittavan) ja lisäksi mulla on useita dvd-leffoja ja dvd-boxeja.
Positiivista oli se, että tuli käytyä tapaamas tuttuja, ku ei kotona huvittanu niin pal olla ja Dein löytäminen oli hyvä juttu. Olen liberaali kristitty, mutta olen ollut lapsen uskossa 4-vuotiaasta lähtien ja 21-vuotiaana psykoosin jälkeen uskoni muuttui aikuisen uskoksi.
Ja selkäni oli paremmassa kunnossa, ku en notkunu netis.Ps. Älykännyä mul ei o vieläkään.
Born in Heideken
Rakkaussoturi

ViestiKirjoittaja Psywo » 05.03.2019 00:42

Joo lataamossa. Auttohan se.
Ja sitten 2000-luvun alussa.
TV on kyllä aina ollut mutta varmaan sekin on joskus ollut esim. 2 päivää kiinni.
Kuten ehkä aavistatkin, joillekin voisi sopia jopa se, ettei nettiä olisi edes keksitty.
Psywo

ViestiKirjoittaja Hilppa » 05.03.2019 21:18

Ei hassumpi ajatus. Maalla mökillä tauko älylaitteista on kouriintuntuvin ja joka kerralla ollut vapauttava kokemus.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Katla » 05.03.2019 21:46

Sen jälkeen, kun sain ekan kännykän, en ole ollut päivääkään ilman! Telkku ja läppäri kuuluvat jokaiseen päivääni. Kauhistuttaa ajatuskin siitä, että verkko kaatuisi. Jos yhteydet katkeaisi en osaisi tehdä mitään, kuolisin paniikki- ja sydänkohtaukseen. En ymmärrä mitä tavoiteltavaa on olla yhteyksien tavoittamattomissa.
Katla

ViestiKirjoittaja Mirri » 05.03.2019 22:34

Minulla vähän samanlaisia ajatuksia kuin Katlalla. Ilman nettiä olisin hirmuisen avuton, koska sieltä löydän nopeasti ja helposti monenlaista arjessani tarvitsemaani tietoa niin, ettei tarvitse soitella ja kysellä eri paikoista.

Telkkarista katson monenlaisia ohjelmia ja kännykkääkin käytän, mutta jos pitäisi valita, nettiyhteys olisi ehdottomasti tärkein. Sitä ilman en tule toimeen.
Mirri

ViestiKirjoittaja eea » 05.03.2019 22:57

Ehka teilla kaytto on sopivaa mutta ainakin mulla liiallista - ihan joutavaa hyppelya lahes 16 tuntia vuorokaudesta. Nuorena kun luin enemman en muista olleeni koskaan nain vasynyt. (Ehka televisio ei kuulu tuohon listaan. Olen tanaan katsonut hyvaa netflix-sarjaa eika se ole vasyttanyt.)
eea

ViestiKirjoittaja vibeke » 06.03.2019 18:12

En pysty olemaan poissa netistä. Kärsin tästä.

Yhteiskunnan pitäisi kehittää jotain interventioita.
vibeke

ViestiKirjoittaja eea » 06.03.2019 19:14

Joku lapsilukko aikuisille (jotka sitä haluavat). Esim 2 tuntia nettiä päivässä ja sitten ei pääse nettiin kuin seuraavana päivänä.
eea

ViestiKirjoittaja ip-banni » 06.03.2019 19:28

Tai toimeentulossa ei annettaisi rahaa nettiyhteyteen.
ip-banni

ViestiKirjoittaja eea » 06.03.2019 19:41

Ei siellä annetakaan. Ja esim. minulla nettiyhteys pöytäkoneella on taloyhtiön laajakaistan vuoksi täysin ilmainen.
eea

ViestiKirjoittaja ip-banni » 06.03.2019 19:48

https://www.kela.fi/toimeentulotuki-mihin-menoihin
puhelimen ja tietoliikenteen käyttö
ip-banni

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.03.2019 21:30

ip-banni kirjoitti:Tai toimeentulossa ei annettaisi rahaa nettiyhteyteen.

Olisi kohtuutonta, koska nettiyhteys on nykyisin tärkeä, ellei korvaamaton. Ilman nettiyhteyttä (tai ilman verkon käyttöön tarvittavia taitoja) elävät ihmiset ovat kuin säkissä ja sitä pahemmin mitä hankalampaa heidän on pitää yhteyttä kotinsa ulkopuoliseen maailmaan. Siksi vanhuksillekin halutaan opettaa verkon käyttöä; heidän loppuelämänsä voi olla hyvin riippuvainen netistä.
Mirri

ViestiKirjoittaja eea » 06.03.2019 22:24

Tärkeä tai ei niin ei toimeentulotuessa myönnetä yhtään mitään tukea älylaitteiden laskuihin taikka puhelinlaskuihin. Ne rahoittavat itse toimeentulotuen perusosalla ne jotka haluavat niitä pitää.
eea

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet