Mirri kirjoitti:
Hoidon ulottumattomiin jääneiden persoonallisuushäiriöisten ihmisten kohdalla taas mielestäni pitäisi harkita työkyvyttömyyseläkettä.
Työkyky
Toimintakyvyn huonontumiseen liittyy usein myös työkyvyn heikentymistä.
Työkyky saattaa olla eniten heikentynyt nuoruudessa ja varhaisessa aikuisiässä, jolloin työelämään siirtyminen voi olla uhattuna.
Työelämävalmiuksia voidaan kohentaa aikuisten ammatillisilla kuntoutuskursseilla, joita on kohdennettu myös vajaakuntoisille nuorille ja aikuisille. Kurssien ryhmiä on muodostettu myös nuorille aikuisille (18–25-vuotiaat). Kurssien tavoitteena on muun muassa lisätä nuorten ja aikuisten elämänhallintaa ja aktiivisuutta sekä tukea työelämään tai koulutukseen pääsyä.
Nuorilla syrjäytymisen vaara on suuri sekä työelämään siirryttäessä että työelämän alussa, jolloin työkyvyttömyyseläkeoikeutta ei vielä lyhyellä työhistorialla ole kertynyt ja työsuhteet ovat usein määräaikaisia.
Syrjäytymiskehityksen ehkäisemiseksi mahdolliset sairauslomajaksot tulisi yleensä rajoittaa koskemaan akuutteja samanaikaisten psykiatristen häiriöiden vaikeaoireisia jaksoja.
Ohjaaminen tehostettuun ammatilliseen kuntoutukseen tai sen arvioon ja tarvittaessa psykiatriseen kuntoutukseen on samasta syystä paikallaan.
Jos potilas on häiriöstään huolimatta ollut aiemmin työkykyinen, voidaan ensisijaisesti katsoa, ettei hän ole tullut työkyvyttömäksi pelkästään epävakaan persoonallisuuden perusteella.
Lääkärinlausunnoissa, joissa otetaan kantaa potilaan työkykyyn, tulee kuvata huolellisesti
- oireet
- elämänkaaritiedot
- diagnoosin perusteet
- työ- ja toimintakyky konkreettisesti
- hoitoyritykset ja niiden tulokset
- koulutus- ja työhistoria
- ammatillisen kuntoutuksen suunnitelma.

trisse kirjoitti:... "Vittupää kehtasi muutaman perutun ajan jälkeen helvetti sairastua viikon kestävään 40-asteen kuumeeseen! Ei jumalauta - tätä me ei enää sulateta!!!"
Kyllästynyt kirjoitti:trisse kirjoitti:... "Vittupää kehtasi muutaman perutun ajan jälkeen helvetti sairastua viikon kestävään 40-asteen kuumeeseen! Ei jumalauta - tätä me ei enää sulateta!!!"
Minun laskujeni mukaan sinä olet perunut aikoja vähintään neljä kertaa.
Rane kirjoitti:Kokemuksesta tiedän, että voi olla liian vaikeata käydä työssä ja terapiassa samaan aikaan. Olisi ehkä silti kannattanut yrittää jaksaa. Ehkä se olisi auttanut pysymään työelämässä pitempään.
trisse kirjoitti:... Olen kyllä mutta se kuvaa kuinka se Itähelsingin työ viivästyneen unirytmin kanssa teki etten mä päässyt Laaksoon mitenkään työaikana...
Kyllästynyt kirjoitti:- -
En osaa sanoa onko minulla "viivästynyt unirytmi" vai jokin muu syy nukkumisvaikeuksiini, mutta omasta kokemuksesta tiedän, kuinka hankalaa ja raskasta on herätä ja saapua paikalle esimerkiksi klo 8:00 aamulla, kun on mennyt nukkumaan klo 02 - ja loppuyön heräillyt parinkymmenen minuutin välein.
trisse kirjoitti:(Hilpalle)--
Mutta olisi melkoista oikaisemista sanoa kaiken johtuneen persoonallisuushäiriöstä - varsinkaan kun minulla ei ole selkeästi mitään nimenomaista persoonallisuushäiriötä.
Mirri kirjoitti:Onneksi nykyisin on alettu oivaltaa, että persoonallisuushäiriöisyys oireineen voi olla työkyvyttömyyden aiheuttaja. Asian ymmärtäminen lisää tarvetta persoonallisuushäiriöiden mahdollisimman varhaiseen tunnistamiseen ja hoitamiseen, jotta työkyvyttömyys olisi estettävissä ja persoonallisuushäiriöinen ihminen kuntoutettavissa työelämään.
Taitavat nuoret ihmiset olla tässä asiassa riskiryhmässä, mutta toisaalta juuri heitä voitaisiin auttaa ja tukea niin, ettei persoonallisuushäiriöisyys vaikeuttaisi työelämään sopeutumista.
Hoidon ulottumattomiin jääneiden persoonallisuushäiriöisten ihmisten kohdalla taas mielestäni pitäisi harkita työkyvyttömyyseläkettä.
Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa