Lapsen oikeudet

Re: Lapsen oikeudet

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.10.2017 17:46

Mutta järjellä ajatellen ei kukaan viranomainen laita palvelutalossa asuvaa huolehtimaan läheisestään.
Ei Mirrin lapsia, kuten ei minuakaan, kukaan viranomainen laittaisi huolehtimaan omista vanhemmistamme.

Näyttää siltä, ettei m-vaiva oikein tiedä onko hän edunvalvonnassa, asuuko palvelutalossa, vai kenties molempia.
Palvelutalossa asuminen on yksi asia, edunvalvonnassa oleminen taas aivan toinen. Kanat ja munat menevät sekaisin ainakin, jos nuo kaksi toisistaan täysin erillistä asiaa niputetaan yhteen.
Mirri

ViestiKirjoittaja m-vaiva » 24.10.2017 18:01

Jonkun lapset eivät pärjää elämässä ilman toisten apua. Yksi voi olla edunvalvonnassa ja asuu palvelutalossa.
Toinenkaan ei kovin hyvin pärjää eikä äidistä pystyisi huolehtimaan.
Toisaalta miksi kumpaankaan pitäisi, kun äitikään ei heistä huolehdi.

Joku on muuten vaan yksinkertainen eikä pysty vanhemmistaan huolehtimaan.

ps. kirjoitus runkattu ettei ole tunnistettavissa.
Viimeksi muokannut m-vaiva päivämäärä 24.10.2017 19:12, muokattu yhteensä 1 kerran
m-vaiva

ViestiKirjoittaja Sateentekijä1 » 24.10.2017 19:02

Aloittamani ketju, vaikka se taas trisseä raivostutti, loi kuitenkin pohjaa keskustelulle ja se sen tarkoitus olikin. Ikävää vaan että tämäkin ketju kääntyi Mirriin ja hänen lapsiinsa kun minä haluaisin keskustella yleisellä tasolla. Ei kaiken mitä täällä kirjoitetaan tarvitse olla Mirri-kohtaista. Kenenkään taholta.
Sateentekijä1

ViestiKirjoittaja Sateentekijä1 » 24.10.2017 19:08

Valkosiipi kirjoitti:Sateentekijä. Minkähänlaisia oikeuksia ja velvollisuuksia esim. minulla on äitiäni, aikuisia lapsiani ja lastenlapsiani kohtaan, kun itse en keksi ensimmäistäkään?

Lisäys: Kuka ne mahdolliset oikeudet ja velvollisuudet määrittelee?

Jos sinä Valkosiipi olet heidän ainoa lähiomaisensa on sinulla lakisääteisiä velvollisuuksia huolehtia siitä että he tarpeen vaatiessa saavat asianmukaista hoitoa. Samoin on aikuisten lastesi laita halusitte tai ette.
Voit tarkistaa googlesta kun täällä ei näköjään saa googlettaa ilman että joku taas repii pelipaitansa.
Sateentekijä1

ViestiKirjoittaja m-vaiva » 24.10.2017 19:09

Tämä on vertaistuki-osasto eikä mikään yleinen keskustelu jostain aiheesta.
m-vaiva

ViestiKirjoittaja Sateentekijä1 » 24.10.2017 19:22

m-vaiva kirjoitti:Tämä on vertaistuki-osasto eikä mikään yleinen keskustelu jostain aiheesta.

Käsittääkseni tämä on sekä vertaistuki-että keskusteluosio, kumpaakaan ei voi tehdä olman toista.
Sateentekijä1

ViestiKirjoittaja m-vaiva » 24.10.2017 19:22

Sateentekijä1 kirjoitti:
Valkosiipi kirjoitti:Sateentekijä. Minkähänlaisia oikeuksia ja velvollisuuksia esim. minulla on äitiäni, aikuisia lapsiani ja lastenlapsiani kohtaan, kun itse en keksi ensimmäistäkään?

Jos sinä Valkosiipi olet heidän ainoa lähiomaisensa on sinulla lakisääteisiä velvollisuuksia huolehtia siitä että he tarpeen vaatiessa saavat asianmukaista hoitoa. Samoin on aikuisten lastesi laita halusitte tai ette.
Voit tarkistaa googlesta kun täällä ei näköjään saa googlettaa ilman että joku taas repii pelipaitansa.

Tuohon voisi laittaa sen google-linkin missä on määritelty isovanhempien velvollisuudet lastenlapsia kohtaan? Heillä ei ole edes oikeuksia vielä vaan asiasta juuri keskustellaan eduskunnassa.
m-vaiva

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.10.2017 20:37

Sateentekijä1 kirjoitti:

Googlailin, mutten löytänyt mitään todistetta siitä, että laki määräisi lähiomaisille velvollisuuksia. Huoltajuussuhteet ovat asia erikseen; huoltajalla on lain sanelema huolenpitovelvollisuus. Siihen sisältyy myös aviopuolisoiden keskinäinen huoltosuhde.

Laki tuntee käsitteen heitteillejättö/heitteillepano, mutta se asia minun käsitykseni mukaan koskee yhtä hyvin naapuria tai ketä muuta hyvänsä: kukaan ei saa panna tai jättää ketään heitteille.

Sateentekijä, eihän sinun tarvitse netin sisältöä tänne kopioida; laita linkki, jos tiedät missä mainitsemasi asia on luettavissa. Päästään sitten itse katsomaan mitä siellä sanotaan.
Mirri

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 24.10.2017 20:43

Toivon todella Sateentekijä että etsit minulle tänne linkin jossa lukee että minulla on jotain lakisääteisiä velvollisuuksia huolehtia täysi-ikäisyyden saavuttaneista läheisistäni.

Miehestä minulla on lakisääteinen velvollisuus huolehtia kun olemme naimisissa ja asumme yhdessä, mutta haluaisin lakipykälät joissa näkyy että minulla on jotain velvollisuuksia äitiäni tai aikuisia lapsiani kohtaan..

Ihan varmasti kukaan ei auo päätään, jos tällaisen linkin tänne laitat.
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja Katla » 24.10.2017 21:03

Saltsu puhuu omiaan, ei sellaista velvoitetta ole. Googlasin käskystä ja tälläinen artikkeli aiheesta osui.
https://journal.fi/gerontologia/article/view/63421
Vanhuksen oikeus hoivaan ja omaisolettama
Laura Kalliomaa-Puha
Tampereen yliopisto
DOI: https://doi.org/10.23989/gerontologia.63421
Abstrakti

Jokaisella vanhuksella on Suomessa yksilöllinen, viime kädessä perustuslaissa taattu, oikeus riittävään hoivaan ja huolenpitoon. Silti tämä oikeus on usein käytännössä riippuvainen siitä, onko vanhalla ihmisellä omaisia tukenaan. Tässä artikkelissa tarkastellaan sitä, miten oikeus hoivaan ja hoitoon taataan lainsäädännössä. Omaisilla ei lain mukaan ole vastuuta hoivan järjestämisestä, mutta silti lainsäädäntö monessa kohdin ikään kuin olettaa omaisten olevan vanhuksen tukena. Vaikka omaiset usein ovatkin tukena, miten perusoikeus hoivaan ja huolenpitoon toteutuu niillä vanhuksilla, joilla ei ole omaisia? Artikkeli nostaa vakavimpana omaisolettaman riskinä esiin ne vanhukset, joilla on omaisia, mutta joiden omaiset eivät osaa tai halua auttaa.
Katla

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 24.10.2017 22:24

Näin Kissi.

Odotan edelleen Sateentekijältä linkkiä.

Kukaan ei luultavasti pistä pahakseen myöskään linkin sisällön kopioimista, koska tieto on meille uutta.
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja Katla » 24.10.2017 22:32

Samoin odotan Sateenteijän tulevan selittämään, miksi antoi värää tietoa?
Katla

ViestiKirjoittaja Katla » 24.10.2017 22:37

Seuraava voi olla lapsistakin, ei ainostaan vanhuksista. Ja onhan niitä vanhempiakin, jotka eivät halua auttaa.

"Artikkeli nostaa vakavimpana omaisolettaman riskinä esiin ne vanhukset, joilla on omaisia, mutta joiden omaiset eivät osaa tai halua auttaa.
Katla

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 25.10.2017 00:13

.Kissi kirjoitti:Samoin odotan Sateenteijän tulevan selittämään, miksi antoi värää tietoa?

Minusta kohtuullista olisi tulla myöntämään, että tuli kirjoitettua mitä sattuu.

Potaskan kirjoittaminen vilpittömällä mielellä ei minua häiritse. Mutta se, että jää kiinni ja kieltäytyy myöntämästa olleensa väärässä, se saa minun ärsytyskynnykseni ylittymään.
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja Tyy » 26.10.2017 05:39

m-vaiva kirjoitti:Sullahan tuosta on jo kokemusta.
Mutta järjellä ajatellen ei kukaan viranomainen laita palvelutalossa asuvaa huolehtimaan läheisestään.

Ei muuten laita omillaan asuvaakaan. Ei edes voisi. Hautajaisten järjestäminen on ainoa velvollisuus.
Tyy

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 26.10.2017 09:13

Vainajan hautaaminen on kotikunnan lakisääteinen velvollisuus.

Omaisilla tai ystävillä on vapaaehtoisuuteen perustuva oikeus haudata vainaja. Mutta jos kukaan ei pysty tai halua oikeutta käyttää, kunta hoitaa hautaamisen.
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja Tyy » 26.10.2017 13:44

Tarkoitin normaalia tapausta jossa omaiset ryhtyvät kuolinpesään.
Tyy

ViestiKirjoittaja m-vaiva » 26.10.2017 14:46

Tyy kirjoitti:Tarkoitin normaalia tapausta jossa omaiset ryhtyvät kuolinpesään.

Mitähn tuo tarkoittaa? Kuolinpesään ei ole pakko ryhtyä ja vaikka sihen ryhtyisi, ei silti ole pakko haudata. Hautajaiskulut on maksettava, jos kuolinpesällä on rahaa.
Perunkirjoitus on pakko tehdä. Jos omainen ei sitä tee, verottaja määrää jonkun ulkopuolisen sen tekemään ja omainen maksaa kulut.
m-vaiva

ViestiKirjoittaja Mirri » 26.10.2017 16:48

.Kissi kirjoitti:Saltsu puhuu omiaan, ei sellaista velvoitetta ole. Googlasin käskystä ja tälläinen artikkeli aiheesta osui.
https://journal.fi/gerontologia/article/view/63421
Vanhuksen oikeus hoivaan ja omaisolettama
Laura Kalliomaa-Puha
Tampereen yliopisto
DOI: https://doi.org/10.23989/gerontologia.63421
Abstrakti

Jokaisella vanhuksella on Suomessa yksilöllinen, viime kädessä perustuslaissa taattu, oikeus riittävään hoivaan ja huolenpitoon. Silti tämä oikeus on usein käytännössä riippuvainen siitä, onko vanhalla ihmisellä omaisia tukenaan. Tässä artikkelissa tarkastellaan sitä, miten oikeus hoivaan ja hoitoon taataan lainsäädännössä. Omaisilla ei lain mukaan ole vastuuta hoivan järjestämisestä, mutta silti lainsäädäntö monessa kohdin ikään kuin olettaa omaisten olevan vanhuksen tukena. Vaikka omaiset usein ovatkin tukena, miten perusoikeus hoivaan ja huolenpitoon toteutuu niillä vanhuksilla, joilla ei ole omaisia? Artikkeli nostaa vakavimpana omaisolettaman riskinä esiin ne vanhukset, joilla on omaisia, mutta joiden omaiset eivät osaa tai halua auttaa.

Kissi, vertaa sinun viestissäsi olevia kahta linkkiä tähän linkkiin:
https://journal.fi/gerontologia/article ... 3421/26700

Näetkö mitään eroa?
Mirri

ViestiKirjoittaja m-vaiva » 26.10.2017 16:57

Meinaako tappelu loppua ja Mirri yrittää hämmentävää savuavaa tulta.
m-vaiva

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet