Valkosiipi kirjoitti:Sateentekijä. Minkähänlaisia oikeuksia ja velvollisuuksia esim. minulla on äitiäni, aikuisia lapsiani ja lastenlapsiani kohtaan, kun itse en keksi ensimmäistäkään?
Lisäys: Kuka ne mahdolliset oikeudet ja velvollisuudet määrittelee?
trisse kirjoitti:Samoin voi ajatella että aikuisilla lapsilla on tietty velvollisuus pitää huolta ikääntyvästä vanhemmastaan tai siitä että tälle järjestyy heikentymisen ja sairastumisen jälkeen tarvittavat palvelut jos vanhus ei itse niitä osaa itselleen järjestää. Kyllä minä tuollaiset näkisin inhimillisinä velvollisuuksina ja hassua jos Valkosiipi on eri mieltä. Lapsella ei ole velvollisuutta käydä vanhempansa luona mutta pitää huolta että tarvittavat palvelut järjestyvät jos ei ole jotain erityisen painavaa syytä joka oikeuttaa piittaamattomuuden vanhempansa hyvinvoinnista.

Valkosiipi kirjoitti:Minä en usko, että yksikään aikuinen katkaisee suhdetta läheiseensä tai läheisiinsä ilman hyvää syytä.Enkä usko että kukaan jättää täysin huolehtimatta läheisestään ilman hyvää syytä.
Mirri kirjoitti:Yksi ratkaisu voi olla tässä: muutto ajoissa tarpeeksi etäälle aikuisista lapsista, jotteivät viranomaiset sitten tulevaisuudessa pääse sanomaan, että onhan sinulla lapset, eivätkös he voisi huolehtia...

Mirri kirjoitti:M-vaiva, minä en olisi tuosta asiasta ihan varma. Ainakin moni vanha äiti/isä huolehtii psyykkisesti sairaasta ikääntyvästä lapsestaan, vaikka on itse jo liian sairas ja toimintarajoitteinen huolehtimaan kenestäkään muusta kuin itsestään. Vanhus ei välttämättä pärjää enää oman ja/tai puolisonsa sairauksien kanssa, eikä arki suju, mutta silti on lapsi hoivattavana.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa