Oireita

Re: Puutunut suu

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 05.10.2016 23:21

Onhan se saattanut olla hyvin lievän laatuinen kasvohermon halvaus joka menee aina ohi eikä välttämättä edes aiheuta kovia oireita puutumisen lisäksi.
Nythän me emme koskaan saa sitä tietää koska et oireinesi käynyt lääkärissä.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 06.10.2016 20:48

S: Nythän me emme koskaan saa sitä tietää koska et oireinesi käynyt lääkärissä.

Mielestäni ei ole oleellisinta saavatko palstan lukijat tyydytettyä uteliaisuutensa, mikä erikoisuus/tavallinen tekijä aiheutti minun suupuutumiseni. Sen sijaan minulle itselleni kyseisellä tiedolla olisi ollut arvoa. Nyt vaan kävi niin, että puutuneisuuden ollessa pahimmillaan (jolloin lääkärissä käynti olisi ollut paikallaan) en voinut lääkäriin lähteä, koska olin täystyöllistetty muista syistä. Enkä itse asiassa tiedostanut syyn voivan olla lääkärissä käynnin väärti, kunnes oire oli jo poistumassa ja aloin ihmetellä sen syytä, jolloin lääkärissäkäynnistä ei enää olisi ollut apua. Jälkeenpäin pään kuvauksista ei ole hyötyä puutumisen syyn selvittämisessä, eikä sellaisia kalliita tutkimuksia enää tehdä, kun oire on jo väistynyt.
Hilppa

ViestiKirjoittaja sade » 11.10.2016 21:08

Hilppa,
itselläni puutui suu kun söin jäätelöä tuoreen ananaksen kanssa. Sama tapahtui tutulleni.
Tuli myös mieleeni kun olet joskus kertonut syöväsi Geishaa (tummaa), että jos oletkin allerginen hasselpähkinöille? Muistaakseni ko. suklaa sisältää hasselpähkinää, mikä on aika allergisoivaa ja voisi aiheuttaa suun puutumisen / kutiamisen.
sade

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 11.10.2016 21:41

Tervetuloa taas, sade!
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja sade » 12.10.2016 09:26

Kiitos taas, Psykopatologia!
sade

ViestiKirjoittaja Hilppa » 12.10.2016 17:32

Se on tullut takaisin. Niskassa voi olla jotain kökköä. Menen parin päivän päästä lekuriin. Huomenna en pääse, kun on muuta.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 12.10.2016 17:48

sade kirjoitti:Hilppa,
itselläni puutui suu kun söin jäätelöä tuoreen ananaksen kanssa. Sama tapahtui tutulleni.
Tuli myös mieleeni kun olet joskus kertonut syöväsi Geishaa (tummaa), että jos oletkin allerginen hasselpähkinöille? Muistaakseni ko. suklaa sisältää hasselpähkinää, mikä on aika allergisoivaa ja voisi aiheuttaa suun puutumisen / kutiamisen.

Olen syönyt viime aikoina pähkinöitä jokseenkin paljon, ja olen epäillyt niitäkin. Eiköhän tuo jossain vaiheessa selviä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja trisse » 12.10.2016 18:01

Tai sit olet joogannut itsellesi jonkun hermon pinteeseen.
trisse

ViestiKirjoittaja sade » 12.10.2016 18:07

No voi harmi, että vaivasi on tullut takaisin, Hilppa.
Jos / kun menet lääkäriin niin muista mainita myös sormiesi puutuminen. Ehdota lääkärille, että sinulle tehtäisiin pään magneettikuvaus, mikäli lääkäri ei itse ymmärrä ehdottaa asiaa.
sade

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 12.10.2016 23:37

Kyllä nyt Hilppa on jo viimeistään aihetta mennä lääkärille ja sulkea pois pahemmat mahdollisuudet.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Kaapo » 13.10.2016 09:29

Hilppa kirjoitti:Se on tullut takaisin. Niskassa voi olla jotain kökköä. Menen parin päivän päästä lekuriin. Huomenna en pääse, kun on muuta.

Tää voi olla paljon mahdollista.
Esim. mulla "puutuu" vasemman käden pikkusormi ja puolikas nimettömästä jos kyykään raskailla painoilla.
Tanko selässä ilmeisesti painaa vasemmalla puolella käteen menevään hermorataan.
Kyykkään silti koska edut voittaa haitat.

Yleensä suositeellan venyttelyä, mutta kai se venyttelykin voi itse olla joskus syyllinen mikäli kovin "laajoja" liikkeitä tekee ja mukana vaikka rangan kiertoa. Niska voi kipeytyä joskus ihan huonolla tyynyllä nukkumisestakin.
Kaapo

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 13.10.2016 12:45

Sateentekijä kirjoitti:Kyllä nyt Hilppa on jo viimeistään aihetta mennä lääkärille ja sulkea pois pahemmat mahdollisuudet.

Mikä tällaisen älytönviestin tarkoitus on? Ko. päätökset jatkotoimistahan on jo tehty.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja trisse » 13.10.2016 12:49

Kaapo kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Se on tullut takaisin. Niskassa voi olla jotain kökköä. Menen parin päivän päästä lekuriin. Huomenna en pääse, kun on muuta.

Tää voi olla paljon mahdollista.
Esim. mulla "puutuu" vasemman käden pikkusormi ja puolikas nimettömästä jos kyykään raskailla painoilla.

Mulla kanssa puutui jossain vaiheessa käsi ihan soutulaitteella soutamisesta ja erityisesti vesijumpassa painojen käyttämisestä. Se oli se puristusliike. Ja saattoi aamuyöllä oireilla että toinen käsi oli ihan tunnoton ja kuollut. Piti virvoittaa toisella kädellä. Sitten juttu meni itsellään ohi.
trisse

ViestiKirjoittaja Kaapo » 13.10.2016 13:17

Tossa vähän kuvia kuinka ne hermot menee.
Parempiakin kuvia on mutta en jaksa kaivaa.
Eli jos painetta tai vauriota tulee hartian tai niskan seudulle niin voi käsissä tuntua.
Eli sulla olis sitten ollu jumi C5-8 kohdalla (T1) jos koko käsi oli tunnoton.

Kuva
Kuva
Kuva
Kaapo

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 13.10.2016 21:27

Psykopatologia kirjoitti:
Sateentekijä kirjoitti:Kyllä nyt Hilppa on jo viimeistään aihetta mennä lääkärille ja sulkea pois pahemmat mahdollisuudet.

Mikä tällaisen älytönviestin tarkoitus on? Ko. päätökset jatkotoimistahan on jo tehty.

Itse olet älytönviesti koko ukko! Ensin ehdotat lievästi puuduttavaa Betadine huuhtelua puutuneeseen suuhun! ja sitten tulet kommentoimaan minun viestiäni tuohon tyyliin. Käsitin, ettei Hilppa ole kovin hanakka menemään lääkäriin. Siitä minun kommenttini.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 13.10.2016 21:34

Sateentekijä kirjoitti:

Itse olet älytönviesti koko ukko! Ensin ehdotat lievästi puuduttavaa Betadine huuhtelua puutuneeseen suuhun! ja sitten tulet kommentoimaan minun viestiäni tuohon tyyliin. Käsitin, ettei Hilppa ole kovin hanakka menemään lääkäriin. Siitä minun kommenttini.

Olet käsittänyt väärin, ja olin jo ilmaissut meneväni.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 13.10.2016 21:37

Hilppa kirjoitti:
Sateentekijä kirjoitti:

Olet käsittänyt väärin, ja olin jo ilmaissut meneväni.

Asia selvä! Silti en pidä PPn viestiä asiallisena, hyvä kun menet lääkärille:)
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 13.10.2016 22:08

Lukisit ja muistelisit kirjoitettua tarkemmin.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 13.10.2016 22:11

Psykopatologia kirjoitti:Lukisit ja muistelisit kirjoitettua tarkemmin.

Olisit sinäkin edes yhden kerran vittuilematta
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 17.10.2016 10:34

irmeli kirjoitti:Niin se onkin yksi oire diabeetikolle ja tilanne korjaantuu, kun korjaa verensokerit.
Mutta nuo muut Hilpan oireet ei kyllä sovi alhaiseen verensokeriin.

Tuo pitää poissulkea. Koska on sekä käden sormenpäissä että kasvonosassa, epäilen tuot sokeriarvoa nyt. Miten tarkemmin ilmenee? Onko epämääräisempi tuntemus esim. pistelynomainen yhden tarkkarajaisen kohdan puutuminen ja miten nopeasti palautuu normaaliksi, kun sokeriarvot ovat tasaantuneet?
Hilppa

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet