Hautajaiset ja häät

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Hautajaiset ja häät

ViestiKirjoittaja Tyy » 27.09.2016 17:14

Mä olen viimeksi ollut hautajaisissa -99, kun isoäitini kuoli. En osallistunut arkun kantoon.

Viimeisiä häitä en edes muista, ehkä joskus 90-luvun alussa tai korkeintaan puolivälissä. En edes muista kenen häät ne olivat, paikan muistan suurin piirtein.

Tälläistä tuli mieleen tuosta keskustelusta vainajien silmistä. Ehkä "seuraavat" hautajaiset ovat isäni tai isoäitini, tosin en ole ajatellut kumpaankaan osallistua. Isäni kuoleminen olisi erikoisempi juttu koska olen ainoa omainen. En olisi kuitenkaan kiinnostunut koko asiasta. Saakohan siitä sitten uhkasakkoa jos ei tee mitään. Se jää nähtäväksi.

Millaisia kokemuksia muilla on tälläisistä juhlista?

Nyt huomasin että täällä oli jo hiljattain ketju häistä, en ehtinyt lukemaan kaikkia viestejä. Näkökulmani oli kuitenkin hiukan eri. Mä en ole haikaillut häitä tai hautajaisia.
Viimeksi muokannut Tyy päivämäärä 27.09.2016 18:34, muokattu yhteensä 1 kerran
Tyy

Re: Hautajaiset ja häät

ViestiKirjoittaja trisse » 27.09.2016 18:33

Juhlia ei ole pakko pitää mutta ois hyvä vaivautua kuitenkin toimittamaan se vainaja hautaan tai tuhkattavaksi. Ja senhän perijä maksaa. Menis muuten elo aika likaiseksi jos vainajat vain jätettäis lojumaan minne sattuu.
trisse

ViestiKirjoittaja Tyy » 27.09.2016 18:37

Kyllä yhteiskunta tuntuu hyvin osaavan tuhkata kaikki omaisettomat kuolleet, aina välillä on niistä lehtijuttuja, ei siitä tarvitse murehtia. Kenties sinutkin aikanaan? Mutta sellaista en ole lukenut että ainoa omainen ei olisi kiinnostunut koko asiasta.

Eikä mun isälläni ole perittävää eikä siten perijää. Mutta perunkirjoitus ja se kaikki muu silti kai täytyisi minun hoitaa, saa nähdä hoidanko mikä tietysti riippuu siitä millaisia seurauksia on sillä etten.
Tyy

ViestiKirjoittaja irmeli » 27.09.2016 18:57

En ymmärrä, jos ei mene läheisen omaisensa hautajaisiin.
Olkoon ollut kuinka paska omainen tahansa.
irmeli

ViestiKirjoittaja trisse » 27.09.2016 19:04

Tyy kirjoitti:Kyllä yhteiskunta tuntuu hyvin osaavan tuhkata kaikki omaisettomat kuolleet, aina välillä on niistä lehtijuttuja, ei siitä tarvitse murehtia. Kenties sinutkin aikanaan? Mutta sellaista en ole lukenut että ainoa omainen ei olisi kiinnostunut koko asiasta.

Eikä mun isälläni ole perittävää eikä siten perijää. Mutta perunkirjoitus ja se kaikki muu silti kai täytyisi minun hoitaa, saa nähdä hoidanko mikä tietysti riippuu siitä millaisia seurauksia on sillä etten.

Perinnöstä voi kieltäytyä mutta jos perinnön ottaa niin saa hoitaa omilla rahoillaan sen vainajan hautaan, (Toivoisin ettet spekuloisi sillä kuka minut aikanaan pääsee hautaamaan. Sinulla ei ole oikeutta siihen ja ainoa motiivi mikä spekulointisi takana voi olla on pahan mielen aiheuttaminen minulle.)
trisse

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 27.09.2016 20:39

Minun molemmat vanhempani tuhkattiin aikoinaan ja uurnan laskivat lähiomaiset uurnalehtoon. Näin olen toivonut myös omalle kohdalleni ja olen sen pojalleni kertonut. Hautajaiskustannukset korvaa tämä asunto, jonka poika perii ja voi halutessaan ja varmaan myykin.Tuskin kumminkaan tähän asettuu asumaan.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja irmeli » 27.09.2016 20:49

Sinähän asut asumisoikeusasunnossa, ei siitä voi myydä kuin asumisoikeuden.
irmeli

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 27.09.2016 22:35

irmeli kirjoitti:Sinähän asut asumisoikeusasunnossa, ei siitä voi myydä kuin asumisoikeuden.

Sen oikeuden, minkä aikoinani olen tälle asunnolle ostanut voin antaa perinnöksi tai myydä, en-
hän minä mitään muuta ole edes väittänyt. Tosin tämän asumisoikeuden arvo nousee koko ajan, mitä pitempään tässä asun. Joten toivon mukaan en ihan kohta kuole.
Asuntoasiani ei kuulu ketjuun eikä sen enempää irmelillekään. Anteeksi että tuli mainittua.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Tyy » 28.09.2016 03:40

trisse kirjoitti:
Perinnöstä voi kieltäytyä mutta jos perinnön ottaa niin saa hoitaa omilla rahoillaan sen vainajan hautaan, (Toivoisin ettet spekuloisi sillä kuka minut aikanaan pääsee hautaamaan. Sinulla ei ole oikeutta siihen ja ainoa motiivi mikä spekulointisi takana voi olla on pahan mielen aiheuttaminen minulle.)

Tähän haluan tähdentää että mä en missään nimessä halua aiheuttaa mielipahaa kenellekään. Monien herkempien kohdalla myös pyrin välttämään ikäviä voimakkaita sanoja. Sua nyt en erityisen herkkänä kyllä pidä.

Miksi sä tälläistä väität? Olenko mä sen verran epäselvä että tuollaista voisi perustellusti ajatella? Viittasin vain sellaisten ihmisten hautaamisiin/tuhkaus joita ei kukaan muukaan hoida, tyypillisesti siis vanhana kuolevat lapsettomat.

Miksei ihminen halua mennä jonkun lähisukulaisen hautajaisiin tai järjestää oman vanhempansa hautajaisia ja sitä muuta(perunkirjoitus tms.)? Samasta syystä kun ihminen ei halua mennä ventovieraiden ihmisten hautajaisiin tai ylipäätään osallistua millään tavalla ventovieraiden ihmisen elämään.

Mun siteeni mun sukulaisiini ovat lähinnä geneettiset. Juuri mitään sosiaalisia suhteita ei ole. Ei ihminen halua olla sellaisten ihmisten kanssa tekemisissä jotka eivät hänestä välitä. Mä uskoisin että mun odotettaisiin mun isoäitini hautajaisiin mutta ei mua kauheasti kiinnostaisi osallistua muiden ihmisten näytelmiin, jos joku ei halua myöntää ettei mitään siteitä ole niin vetäköön sitä showta vaan sitten niin hyvin kuin pystyy sellaisessa tilanteessa jossa toivon mukaan joku vieraampi ihmettelisi miksen minä ole paikalla.

Mun isäni kohdalla on ja näissä tulevissa velvolllisuuksissa on myös kyse siitä että mun isänä on niin kusessa kuin ylipäätään voi olla. Hän on todella P.A, ja kyvytön hoitamaan omiaan asioitaan. Hän ei ole edes saanut järjestettyä itselleen vuokra-asuntoa vaikka hän luultavasti saisi sen lähes ilmaiseksi (toimeentulotuki) tai hyvin vähäisellä omavastuulla(asumistuki). Mä olen yrittänyt saada hänelle edunvalvojan joka hankkisi hänelle edes asunnon, mutta kun yhteiskuntaa ei kiinnosta. Niin siitä syystä mua ei kiinnosta hoitaa mitään sellaista joka yhteiskunnan mielestä kuuluisi minun hoitaa, hänen suhteensa.

Perinnöstä ei voi kieltäytyä jos ei sellaista ole. Mutta mua enemmän kiinnosti se että onko muita joilla on vastaavisti todella vähän tälläisiä tilaisuuksia.
Tyy

ViestiKirjoittaja irmeli » 28.09.2016 06:15

Sateentekijä kirjoitti:
irmeli kirjoitti:Sinähän asut asumisoikeusasunnossa, ei siitä voi myydä kuin asumisoikeuden.

Sen oikeuden, minkä aikoinani olen tälle asunnolle ostanut voin antaa perinnöksi tai myydä, en-
hän minä mitään muuta ole edes väittänyt. Tosin tämän asumisoikeuden arvo nousee koko ajan, mitä pitempään tässä asun. Joten toivon mukaan en ihan kohta kuole.
Asuntoasiani ei kuulu ketjuun eikä sen enempää irmelillekään. Anteeksi että tuli mainittua.

Eihän se arvo nyt mihinkään nouse eikä lapsesi sitä asumisoikeutta voi periä, jos ei täytä kriteerejä.
Tietenkin tästä saa keskustella kun toit asian tähän ketjuun.
irmeli

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 28.09.2016 08:57

Kyllä asumisoikeuden voi saada perimällä, vaikka ei kriteereitä täyttäisikään.
En kyllä ole koskaan kuullut, että asumisoikeutta voisi myydä, paitsi takaisin asumisoikeusyhtiölle.
Ehkä sekin silti on mahdollista...
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja irmeli » 28.09.2016 14:15

http://setlementtiasunnot.fi/wp-content ... 5.2016.pdf
Voi sen näköjään periä
" Asumisoikeuden haltija voi luovuttaa asumisoikeutensa varsin vapaasti puolisolleen,
suoraan etenevässä tai takenevassa polvessa olevalle sukulaiselleen taikka sellaiselle
perheenjäsenelle, joka luovutushetkellä vakinaisesti asuu huoneistossa"

"Asumisoikeuden haltijan kuollessa asumisoikeus voi siirtyä perintönä tai testamentilla
eteenpäin. Jos luovutuksensaaja ei ole 23.1
kohdassa tarkoitettu henkilö, on talon
omistajalla oikeus lunastaa asumisoikeuden".
irmeli

Paluu Romulaatikko