Mirri kirjoitti:Helmenkalastaja kirjoitti:Mistä keksit, että kaksi oota olisi virhe kirjoitusasussa? Onhan olemassa myös esimerkiksi nimet Noora, Oona ja Moona. Yhden oon versiot ovat vain rinnakkaismuotoja.
Taisit sekoittaa sääntöön, jossa vierasperäisessä sanassa on oon jälkeen yksi konsonantti ja i-kirjain, kuten vaikkapa makaroni.
Päättelin asian siitä, että sana auroora ei tarkoita mitään, aurora taas tarkoittaa aamuruskoa. Jos sana aurora kirjoitettiin kahdella oolla, tehtiin kirjoitusvirhe.
Arvelen, että entisinä aikoina aika moni Aurora äännettiin suomessa (ja etenkin ruotsissa?) Aurooraksi, vaikka nimen kirjoitusasussa olisikin ollut vain yksi o. Harvoinhan ihmiset näkivät nimiä kirjoitettuina, puhekielisinä ne olivat tutumpia.
Esimerkiksi Eva Aurora ääntyi herkästi puheessa Eeva Auroora, ja Auroran sairaalaakin sanottiin ennen Aurooran sairaalaksi; näin minun muistini mukaan.
Psykopatologia kirjoitti:En tiennyt ko. asioita tarkkaan. - Luulin, että Sateentekijä kirjoitti väärin tarkoittaessaan Auroraa.
Mirri kirjoitti:Psykopatologia kirjoitti:Tuskin kukaan on Auroora (ei myöskään Räntäsade).
Jaa, tarkoitit, että tuskin kukaan poika on Auroora.
Naisten nimenä Auroora on vanha ja tunnettu, joten luultavasti Aurooria on entisinä aikoina ollut nykyistä enemmän. Aurora taas on ollut hienostuneempi versio suomalaistuneesta Auroorasta. Nykyisin tiedetään, että kaksi oota on virhe kirjoitusasussa, joten Aurora on päihittänyt Aurooran.

Mirri kirjoitti:Mirri kirjoitti:Psykopatologia kirjoitti:Tuskin kukaan on Auroora (ei myöskään Räntäsade).
Jaa, tarkoitit, että tuskin kukaan poika on Auroora.
Naisten nimenä Auroora on vanha ja tunnettu, joten luultavasti Aurooria on entisinä aikoina ollut nykyistä enemmän. Aurora taas on ollut hienostuneempi versio suomalaistuneesta Auroorasta. Nykyisin tiedetään, että kaksi oota on virhe kirjoitusasussa, joten Aurora on päihittänyt Aurooran.
Sanoin asian yllä olevassa viestissä huonosti. En tarkoittanut, että nimi Auroora olisi virheellinen, vaan että sana aurora on väärin kirjoitettu, jos siihen laitetaan kaksi oota.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa