Ruokahaaste

Re: Ruokahaaste

ViestiKirjoittaja irmeli » 17.09.2016 13:06

Kiitoksia opastuksesta.
Ennen maksoin aika rutkasti puheterapeutille ja nyt saan ohjeita ilmaiseksi.
irmeli

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 17.09.2016 17:37

--
Viimeksi muokannut Sateentekijä päivämäärä 21.09.2016 23:26, muokattu yhteensä 1 kerran
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja trisse » 17.09.2016 18:06

Ostin tauolla seurakunnan lahjakortilla banaani-mansikka ja karviaismarjakeiton, litran ananasjugurtin, maidon, jätskin ja sikamaisen hintaisen litran oliiviöljyn.
trisse

ViestiKirjoittaja irmeli » 17.09.2016 18:20

Eikö sulla ole nyt niin paljon ruokaa ettei ainakaan ostaa tarvisi mitään enää tässä kuussa?
irmeli

ViestiKirjoittaja trisse » 17.09.2016 20:18

Varmaan mutta oon aika huono suunnittelemaan. Ja seurakunnan toinen 15 euroa pitää käyttää ens sunnuntaihin mennessä.
trisse

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 18.09.2016 18:44

--
Viimeksi muokannut Sateentekijä päivämäärä 21.09.2016 23:26, muokattu yhteensä 1 kerran
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Katla » 19.09.2016 07:43

entäs neste?
Katla

ViestiKirjoittaja trisse » 19.09.2016 12:59

Eilen söin keittoani. Myös ananasjugurttiin kun sekoitti mansikkabanaanikiisseliä tuli maukasta. Maku muistutti etäisesti jotain drinkkiä.
trisse

ViestiKirjoittaja irmeli » 19.09.2016 14:35

Banana slipiä ehkä? Siihen ei kyllä tule ananasta.
Mie en saattaisi syödä noin paljon erilaisia ruokia sekaisin. Tulisi yrjö.
irmeli

ViestiKirjoittaja trisse » 19.09.2016 14:58

Ei tulisi yrjö tuosta herkusta. Olet vain ennakkoluuloinen. Vai etkö pysty juomaan smoothietäkään?
trisse

ViestiKirjoittaja irmeli » 19.09.2016 15:07

En mie kyllä juo smoothieteitä.
irmeli

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 19.09.2016 15:50

--
Viimeksi muokannut Sateentekijä päivämäärä 21.09.2016 23:35, muokattu yhteensä 1 kerran
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 19.09.2016 17:21

--
Viimeksi muokannut Sateentekijä päivämäärä 21.09.2016 23:35, muokattu yhteensä 1 kerran
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Katla » 19.09.2016 22:41

On tänä aikana yleistä hakeutua seurakuntaan, ruoka-avun ja muunkin avun tarpeessa. Et ole ainoa. Itse olen käynyt 2v.sitten ja silloin seurakunta jakoi Eu:n ruoka-avustus muonaa. Se oli pääasiassa juurikin kuivamuonaa. Nyt, kun itse olen vapaaehtoisena jakajana paikallisessa ryhmittymässä, en ole käynyt seurakunnassa. Olen kyllä tutustunut aiheeseen. Heillä on myös vaatteita, joita saa ostaa heidän varastoistaan, muutamalla eurolla. Siihen saa ostomääräys summan, sitä voi käyttää siellä heidän vaate varastolla. Mitä siinä on häpeemistä, kun suuri osa suomalaisista ei tule toimeen ilman tälläistä tukea, vaikka kuinka maksaa laskunsa, ei silti pärjää ruuan kanssa. Parempihan se onn, että yrittää selättää laskut ajantasalle ja hakea ruoka jonosta, kuin että maksut jää maksamatta.
Katla

ViestiKirjoittaja trisse » 20.09.2016 00:52

Ehkäpä minun kerjääminen rohkaisi vähän sateentekijääkin. :) Vähän kummallinen sattuma että viikko-pari sitten puhui kerjuulle menemisestä halventavasti ja nyt jo koitti yllättäin sama kohtalo itsellekin. No, ylpeys käy lankeemuksen edestä...

Pelkään vähän noita ruokajakoja kun siellä on lähinnä kai niitä kuivamuonia - erilaisia edullisia jauhoja, hiutaleita, riisejä joiden suhteen tilanne on nyt hyvä itselläkin. Ja onko paljon lihasäilykkeitä kun olen niiden suhteen tosi nirso.

Tänään söin aamulla toissapäiväsen keiton lopun, reissussa seurakunnalta saadun pakastetun ja sulatetun kolmioleivän. Kerjäsin henkilökunnalta elokuvatyössä vielä yhdeksältä että saisinko ottaa muutamia irtokarkkeja kun alkoi seisoskelu heikottaa jotenkin. Lompakkokin oli säilössä heidän huoneessaan eikä viitsinyt vaivata jotakuta tulemaan avaamaan ovea. Sain ja sanoivat että jos on paha olo voin lähteä kotiinkin. (Luulivat kai että mulla on diabetes). Nyt illalla jälkiuunipaloja ja oliiveja ja salaattijuustoa. Ja vähän viskiä.
trisse

ViestiKirjoittaja Katla » 20.09.2016 01:03

nii, ne EU- kassit on kuivamuonaa, mutta ne yksityisten ryhmittymien jaot on kauppojen ylijäämä ruokaa. Siis ihan kaikkea mitä pistetään poistoon, sekä kauppiaat lahjoittavat myöskin hyväntekeväisyys meinigissä ihan priimaa ruokaa ja ruoka tarvikkeita. Kokoajan kasvava ruokajono tulee kyllä jossain vaiheessa siihen pisteeseen, että harva käy kaupassa, kun jonostakin saa ja sitten touhu lopuu. Kauppiaat huomaa, ettei juuri kukaan enää hae kaupasta, vaan jakelusta ja mites sitten käy? Pistäävät ruuat roskiin ja saavat asiakkat takaisin. Tää jakelu tulee jossain vaiheessa tiensä päähän. Otetaan nyt, kun vielä saadaan, se mitä annetaan. Mikään ei kestä ikuisesti.
Katla

ViestiKirjoittaja trisse » 20.09.2016 01:33

Luulen että se kierre menee toiseen suuntaan. Ihmiset heräävät siihen että ruuan haaskaus on hirveä synti ja älytöntä että kaupat lukitsevat roskiksensa etteivät dyykkaajat pääse ja ruuat homehtuvat. Nyt on perustettu kaikkia hävikkiruokaloita ym. Useimmat jaot ovat päivällä ja se pitää huolen "väärinkäytöistä". Ei keskituloisen (tai usean heikkotuloisenkaan) kannata ottaa miinustunteja työstä noihin jakoihin päästäkseen. Matkoineen ja jonotuksineen ruoka tulee aika kalliiksi kun huomioi menetetyn palkan.
trisse

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 20.09.2016 16:17

--
Viimeksi muokannut Sateentekijä päivämäärä 21.09.2016 23:36, muokattu yhteensä 1 kerran
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja irmeli » 20.09.2016 17:43

Minulle ei ainakaan synny sellaista tilanne, että kaksi viikkoa ennen haukkusin muita muka-köyhiksi ja sitten ihan pokkana kirjoittaisin itsekin käyneeni kerjäämässä.
irmeli

ViestiKirjoittaja Mirri » 20.09.2016 20:35

irmeli kirjoitti:Minulle ei ainakaan synny sellaista tilanne, että kaksi viikkoa ennen haukkusin muita muka-köyhiksi ja sitten ihan pokkana kirjoittaisin itsekin käyneeni kerjäämässä.

Hieno homma!
Mirri

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet