Persoonallisuustestit rekrytoinnissa

Re: Persoonallisuustestit rekrytoinnissa

ViestiKirjoittaja Kaapo » 18.09.2016 13:02

Psykopatologia kirjoitti:Erinomainen esimerkki! - Kaapo ei näytä ymmärtävän olennaista.

Lue nyt ensin mitä mä oon sulle rautalangasta vääntänyt. SItä korrelaatiota ei ole jota sinä väität.
Kaapo

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 18.09.2016 13:04

L. K.-J. on eniten temperamenttien tutkija. Hän näyttää käsittävän persoonallisuuden suppeasti, minä taas laajasti.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 18.09.2016 13:05

Kaapo kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Tuokin viestisi on vain uusi todiste ja osoitus huonosta käytöksestäsi.

Joo, mä olen, urpo, tyhmä, rahvasta jne. Ihan mitä sä haluat, mutta suksi nyt penaaliin.

Ei minulla ole pienintäkään aikomusta mennä juuri nyt minnekään.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 18.09.2016 13:07

13:06
Kaapo kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Erinomainen esimerkki! - Kaapo ei näytä ymmärtävän olennaista.

Lue nyt ensin mitä mä oon sulle rautalangasta vääntänyt. SItä korrelaatiota ei ole jota sinä väität.

Älä hermostu. - Mitä korrelaatiota minä mielestäsi väitän?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kaapo » 18.09.2016 13:09

Psykopatologia kirjoitti:13:06
Kaapo kirjoitti:

Älä hermostu. - Mitä korrelaatiota minä mielestäsi väitän?

Se näkyy boldattuna tuossa alla.

Psykopatologia kirjoitti:Olen täysin päinvastaisella kannalla. Mitä vaativampi tai korkeampi johtajuus, sitä tärkeämpi on persoonallisuuden merkitys. Emmehän vaativissa tehtävissä edes pyri spesifeihin ennusteisiin samalla tavalla kuin hanttihommissa, että "tuo myy hyvin" tai "katsoo tarkasti mittareita". Korkeissa tehtävissä etsitään kypsää ja tervettä persoonallisuutta, joka "tekee hänet joustavaksi käyttäytymään erilaisissa tilanteissa". "Persoonallisuus on" tuntuvan suuri "osa tätä kokonaisuutta".

Okee, otetaan sama uusiksi. Minä siis väitän että johtajat enemminkin pyrkii sopeuttamaan ympäristöä itseensä eikä tulla "joustavaksi", niinkuin sinä viittaat. Väitän myös, että "kypsä ja terve" persoonallisuus ei ole mikään välttämättömyys, eikä välttämättä kovin usein edes toteudu.
Niistä on kyllä etua, mutta eivät ole mitään ehdottomia edellytyksiä edes huippujohtajille. (Ja tähän ne pari karua esimerkkiä).
Kyllä minä tunnen "kypsiä ja teveitä" esimiehiä ja johtajia, mutta myös paljon päinvastaisia tapauksia. Eli noilla ominaisuuksilla ei ole välttämättä korrelaatiota johtajuudessa.
Kaapo

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 18.09.2016 13:13

"Niistä on kyllä etua"
Tuossahan itse todistat ko. korrelaation.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kaapo » 18.09.2016 13:17

Psykopatologia kirjoitti:"Niistä on kyllä etua"
Tuossahan itse todistat ko. korrelaation.

Ei ole sen enempää korrelaatiota kuin missään muussakaan tehtävässä vastaavista ominaisuuksista.
Kaapo

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 18.09.2016 13:22

Emme nyt puhuneetkaan korrelaation suuruudesta.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kaapo » 18.09.2016 13:30

Psykopatologia kirjoitti:Emme nyt puhuneetkaan korrelaation suuruudesta.

Samalla kaikki muutkin ominaisuudet korreloi. Eli ei tuota voi silloin nostaa, niinkuin nostit, merkittävänä ominaisuutena.
Tuli mielikuva, että kaivoit jotain oman mielikuvasi mukaista ideaalitapausta johtajuudesta, mutta käytännössä tyylit ja ominaisuudet vaihtelee hyvin paljon ja noita mainitseiasi ominaisuuksia voi olla tai olla olematta, ihan niinkuin muissakin ammateissa.
Kaapo

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 18.09.2016 13:57

Keltikangas: Persoonallisuus ei määrää käyttäytymistä, koska ihmisellä on sisäinen autonomia.

Mutta ko. sisäinen autonomia on juuri persoonallisuuden ydintä! - Vastakohtana olisi behaviorismi, jossa painottuu ympäristön vaikutus ja usein myös tietynlainen S - R -automaatio.

Johtajuudessa persoonallisuus contra ympäristö -"osuutta" on vaikea tutkia, koska johtajat valitsevat - kuten Kaapokin totesi - itsensä kaltaisia tai muuten sopivia alaisia.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 18.09.2016 23:47

(- -)
[Keltikangas:] Huonoin vaihtoehto henkilövalinnassa on pelkkä perinteinen haastattelu.
”Se mittaa vain haastattelijan ja haastateltavan yhteensopivuutta. Sillä taas ei ole käyttöä työelämässä.”

Samaa mieltä tavanomaisen haastattelun huonoudesta ovat psykologit, jotka tekevät henkilöarviointeja tai kehittävät niiden menetelmiä. He kuitenkin puolustavat persoonallisuustestejä.

(- -)

Erimielisyyttä on siis lähinnä akselilla persoonallisuustestit (Hederström, Honkaniemi) vrt. kykytestit (Keltikangas). - Itse esitin, että kykytesteillä ei johtavalla tasolla ole paljon merkitystä (ellei kyse ole neuropsykologiasta).
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Katla » 19.09.2016 23:24

Huomasin tämän nyt :
.Kissi kirjoitti:Tässä sinun kirjoituksessasi on niin paljon sellaisia sanoja, joiden merkitystä en tiedä, ilman että pitäisi hakea vastineet niille. Eli minä ainakaan en tajua mitä kerrot.

*
Tuo oli minulta huolimaton kommentti, jonka olisin voinut jättää kirjoittamatta. Sen syy oli se, että ärsyynnyin omaan tietämättömyyteeni. Luukkonen vastasi, ei kai jne. mua lähinnä nauratti, kun toinen valittaa tietämättömyyttään ja toinen huvittuneena siitä vastaa: ei kai, sinä vai? Kun tietää hyvin, etten pysy perässä. En kokenut litsariksi.
Katla

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 19.09.2016 23:41

Joo, välillä huvitan lukijoita tällaisilla pikku "jekuilla".
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja trisse » 20.09.2016 00:55

No mutta kerro kis mikä hämmensi. Jos sitä ei ole selvennetty.
trisse

ViestiKirjoittaja Katla » 20.09.2016 01:14

Psykopatologia kirjoitti:(- -)
HENKILÖARVIOINTEJA tekevän Psyconin tutkimusjohtaja Mikael Nederström vetoaa hänkin meta-analyyseihin. Niissä tunnollisuus ennustaa poikkeuksetta työmenestystä. Korrelaatio on 0,3, mikä prosenteiksi muutettuna tarkoittaa sitä, että tunnollisuus selittää yhdeksän prosenttia työssä pärjäämisestä.
(- -)

Korrelaatio (r) +0,30:n neliö, R2 on 9 %; "tunnollisuuden" selittävä osuus vrianssista.

Vaikka referenssi-materiaalia on tuhansia, ne auttavat vain testin reliabiliteen selvittelyssä. - On eri asia tutkia validiteettia. Tällöin tulisi seurata tutkittujen de facto -menestymistä kautta vuosien ja katsoa ennustuksen hyvyyttä. Tällaista ei yleensä ole tehty.

Teille tämä on tuttua, minulle kieli on oppimattomuuttani outo. Olisin voinut, jos viitsisin hakea tiedon, mutta oli mukavampi pyytää valmista.
meta-analyysi? Korrelaatio? releabilitee? validiteeti? de facto? . Eikä tarvia vaivautua selittämään, koska pohja tuon ymmärtämiselle minulta puuttuu. Olisin pitänyt pääni kiinni tästä, mutta oli tultava vastaamaan.
Katla

ViestiKirjoittaja Kaapo » 20.09.2016 03:08

Eli juuri se viesti mitä ounastelin.
Kaapo

ViestiKirjoittaja Kaapo » 20.09.2016 03:11

Psykopatologia kirjoitti:Joo, välillä huvitan lukijoita tällaisilla pikku "jekuilla".

Jep, sulla on niin "hyvä" huumorintaju. Näitä pikku jekkuja, koukkuja ja piikkejä pistelet sinne tänne...
Tässä kävi nyt juuri niinkuin aiemmin sanoin. Kysyjä jopa "pyytelee" anteeksi tietämättömyyttään ja nöyristelee.
Onko nyt ison miehen olo?
Kaapo

ViestiKirjoittaja trisse » 20.09.2016 03:54

Olet hölmö!
trisse

ViestiKirjoittaja Kaapo » 20.09.2016 04:23

trisse kirjoitti:Olet hölmö!

Olet kännissä!
Kaapo

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 20.09.2016 11:48

Kaapo kirjoitti:Eli juuri se viesti mitä ounastelin.

Minusta ei. - .Kissille tuli keskustelusta hyvä mieli.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa