Oletko kuin kapteeni Haddock, jonka suusta lentelee kirosana toisensa jälkeen? Jos olet, niin voit hykerrellä itseesi tyytyväisenä.
Uuden yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukaan nimittäin värikäs kirosana-arsenaali viittaa siihen, että henkilö on älykäs ja hänellä on hyvä kielitaju ja hyvin kehittynyt sanavarasto. Hän on toisin sanoen kaikkea muuta kuin mitä äitisi luultavasti väitti kiroilevan ihmisen edustavan.
Älykkyys näkyy kiroiluna
Tutkimuksessa psykologit Kristin L. Jay, Marist Collegessta ja Timothy B. Jay Massachusetts College of Liberal Artsista perehtyivät 60 koehenkilöön, joilla oli erilaiset taustat. Heidän päätelmänsä oli selvä:
Henkilöillä, joka käyttävät puheessaan runsaasti kirosanoja, on normaalia parempi sanavarasto, ja älykkyys ja sanavarasto taas liittyvät yhteen.
Poikkeuksen muodostavat kuitenkin seksuaalisesti toisia ihmisiä – erityisesti naisia – halventava kielenkäyttö. Tutkijoiden mukaan se ei viitannut älykkyyteen vaan pikemminkin älykkyyden vastakohtaan.
Kaapo kirjoitti:Arvasin että tartut tuohon...
Kaapo kirjoitti:... Halveksinko minä naisia?...
Kaapo kirjoitti:... Myöskään panemin, nussiminen, naiminen, kiksiminen, pöksiminen jne. ei ole naista halventavaa...
Kaapo kirjoitti:... Eikä kyrpä tai vittu ole sukupuolta halventavia sanoja.
Kaapo kirjoitti:Tutkimuksessa psykologit Kristin L. Jay, Marist Collegessta ja Timothy B. Jay Massachusetts College of Liberal Artsista perehtyivät 60 koehenkilöön, joilla oli erilaiset taustat. Heidän päätelmänsä oli selvä:
Henkilöillä, joka käyttävät puheessaan runsaasti kirosanoja, on normaalia parempi sanavarasto, ja älykkyys ja sanavarasto taas liittyvät yhteen.
Yhteinen asia oli siis kiroilu, erilaisista taustoista huolimatta.
Voihan kikkelis kokkelis, kyllä nyt palstamitätöijiä kismittää.
... Poikkeuksen muodostavat kuitenkin seksuaalisesti toisia ihmisiä – erityisesti naisia – halventava kielenkäyttö. Tutkijoiden mukaan se ei viitannut älykkyyteen vaan pikemminkin älykkyyden vastakohtaan...
Kyllästynyt kirjoitti:Kaapo kirjoitti:Tutkimuksessa psykologit Kristin L. Jay, Marist Collegessta ja Timothy B. Jay Massachusetts College of Liberal Artsista perehtyivät 60 koehenkilöön, joilla oli erilaiset taustat. Heidän päätelmänsä oli selvä:
Yhteinen asia oli siis kiroilu, erilaisista taustoista huolimatta.
Voihan kikkelis kokkelis, kyllä nyt palstamitätöijiä kismittää.
Jos minua tarkoitat, ei kismitä lainkaan, vaan totean sinun ampuneen omaan jalkaasi:... Poikkeuksen muodostavat kuitenkin seksuaalisesti toisia ihmisiä – erityisesti naisia – halventava kielenkäyttö. Tutkijoiden mukaan se ei viitannut älykkyyteen vaan pikemminkin älykkyyden vastakohtaan...
Kaapo kirjoitti:Jobbajumalauta - se on tieteellisesti todistettu. Tänne kaikki kunnon vuodatukset kun siltä tuntuu.
Tämä on älykkäiden ihmisten ketju ja nyt jokaisella on mahdollisuus todistaa se, sekä kehittää älykkyyttään tai vain muuten nussia pillkua.
irmeli kirjoitti:Hevon vitun perse, kortto, jumalan pyssy ja puukuorma, suksi vittuun, haista paska, saatanan vittu perkele-- ilman pilkkuja.
Kaapo kirjoitti:En minä halveksi naisia. Minä halveksin tietyn tyyppisiä ihmisiä sukupuolesta riippumatta. Jos minä sanon esim sinua kotkoksi, niin se kuvastaa tapaasi argumentoida...
Kaapo kirjoitti:... Voin sanoa ihan saman miespuolisesta toista nimitystä käyttäen...
Kyllästynyt kirjoitti:]Mikäs se "kotko" sitten on? Jos tarkoitat kanaa, sekin on feminiini.
Kaapo kirjoitti:Tietyssä tilantessa miestä voi hyvinkin kutsua "ämmäksi"...
Kyllästynyt kirjoitti:Kaapo kirjoitti:Tietyssä tilantessa miestä voi hyvinkin kutsua "ämmäksi"...
Eli käytät selkeästi naiseen/naiseuteen viittaavaa sanaa halventavassa ja loukkaavassa tarkoituksessa.
Sinähän ammut sarjatulta omaan jalkaasi.
Kaapo kirjoitti:Oletko sinä mies?
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa