Iltasatuideoita

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Iltasatuideoita

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 08.09.2016 14:11

Kaapo kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Minä puolestani luulen, ettei 7-vuotias ole kypsä ymmärtämään muumitarinoita muuten kuin sillä kaikkein ilmeisimmällä juonitasolla.

Jos noin on niin silloin ne "virtahevot" ei ehkä puhuttele.

Puhuttele ketä?

Siinähän olisi sinulle esittelijän ja selventäjän paikka tyrkyllä.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 08.09.2016 14:17

Uteliaisuudesta kysyn:
Puhutko sinä Kaapo omasta mielestäsi parempaa englantia kuin suomea?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 08.09.2016 14:40

Kaapo kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Eli sinnikkäästi samalla asialla kuin ennenkin - markkinoimassa täällä jotakin, jota pidät hyvänä, ja jota uskot tämän foorumin käyttäjien tarvitsevan (sinulta).

Mitä sinä sitten "markkinoit"?
Pitääkö täällä markkinoida "hulluutta" tai pitääkö olla "hullu" saadakseen olla?

Kai jokainen on hullu, jossain määrin ja jokainen tuntee eriasteisia mielenterveydellisiä kriisejä joskus.
Se kuinka niiden kanssa pärjää ja toimii kai vetää rajaa siihen onko avun tarpeessa vai ei.

Minä tiedän tarvitsevani tällaista vertaistukifoorumia oman (sairaan) mieleni hoidoksi ja tueksi elämäni kriiseissä. Sinä taas uskot ja luulet tämän foorumin tarvitsevan sinua, näin olen ymmärtänyt.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kaapo » 08.09.2016 14:47

Mirri kirjoitti:Minä tiedän tarvitsevani tällaista vertaistukifoorumia oman (sairaan) mieleni hoidoksi ja tueksi elämäni kriiseissä. Sinä taas uskot ja luulet tämän foorumin tarvitsevan sinua, näin olen ymmärtänyt.

Minä luulen, että "sairas" mielesi koittaa todistella minun motiiveitani jotenkin epäeettisiksi.
Kyse voi olla pelkästään halusta ilmaista itseään tiettyjen asioiden kautta joita minä puolestani uskon eettisiksi ja jopa hyödyllisiksi.
Se että tarvitseeko joku sitä tai omaksuuko joku jotain, on epäoleellista, varsinkin kun se ei ole mitenkään mitattavissa.
Kaapo

ViestiKirjoittaja Kaapo » 08.09.2016 14:49

Kyllästynyt kirjoitti:Uteliaisuudesta kysyn:

En. Suomi on äidinkieleni, mutta olen asunut suomen ulkopuolella n.30 vuotta.
Kaapo

ViestiKirjoittaja Kaapo » 08.09.2016 14:50

Kyllästynyt kirjoitti:
Kaapo kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Minä puolestani luulen, ettei 7-vuotias ole kypsä ymmärtämään muumitarinoita muuten kuin sillä kaikkein ilmeisimmällä juonitasolla.

Jos noin on niin silloin ne "virtahevot" ei ehkä puhuttele.

Puhuttele ketä?

Siinähän olisi sinulle esittelijän ja selventäjän paikka tyrkyllä.

Lueppa yksi hyvä "muumi" tässä ja "tulkkaa" se. Haluaisin kuulla asiantuntevaa kerrontaa ja tulkkausta.
Kaapo

ViestiKirjoittaja Hilppa » 08.09.2016 14:52

Onhan niissä Muumeissa hattivatteja, joita seitsenvuotias saattaa pelätä. Ehkä nekin pitäisi lapsentaa tarpeen mukaan, että ei tule turhia painajaisia ja levottomia öitä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kaapo » 08.09.2016 14:56

Hilppa kirjoitti:Onhan niissä Muumeissa hattivatteja, joita seitsenvuotias saattaa pelätä.

Mitä ne on?
Kaapo

ViestiKirjoittaja Hilppa » 08.09.2016 15:00

Kaapo kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Onhan niissä Muumeissa hattivatteja, joita seitsenvuotias saattaa pelätä.

Mitä ne on?

Hattivatit ovat pelottavia monen mielestä. Usein lapset eläytyvät kertomuksiin vahvasti.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kaapo » 08.09.2016 15:02

Kyllästynyt kirjoitti:Kyse ei ole oppimisesta vaan valinnasta. Olen tietoisesti valinnut sen vaihtoehdon, etten väistele ihmisiä joiden käytös on epäasiallista ja/tai hyökkäävää.

Tähän vielä hieman.
Minun mielestäni motiivisi on huomattavasti moninaisempi, kuin "epäasiallisten ihmisten väistely tai tietoinen valinta" .
Kaapo

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 08.09.2016 15:16

Kaapo kirjoitti:Lueppa yksi hyvä "muumi" tässä ja "tulkkaa" se. Haluaisin kuulla asiantuntevaa kerrontaa ja tulkkausta.
Jos tarkoituksesi on viitata siihen, että uskoisin olevani hyvä esittelijä tai selventäjä, olet väärässä: en lue, enkä tulkkaa, koska minusta olisi väärin julkisesti peukaloida jonkun teosta (ilman tekijän lupaa).
Kaapo kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Uteliaisuudesta kysyn:

En. Suomi on äidinkieleni, mutta olen asunut suomen ulkopuolella n.30 vuotta.

Jos poikasi äitikään ei puhu lapsellenne äidinkieltään, säälin poikaasi, koska Ilman kunnollista äidinkielentaitoa on hyvin vaikeaa oppia ajattelemaan käsitteellisesti, ja jos vanhempi puhuu lapselleen jotakin muuta kieltä kuin omaa äidinkieltään, lapsen on myös hyvin vaikeaa oppia kielen eri vivahteita, merkityksiä ja sävyjä.

Minua mietityttää se, että koska sinun suomen kielen taitosikin tuntuu olevan huteralla pohjalla, kuinkahan ohut, kapea ja kalpea se onkaan englannin kielen suhteen.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kaapo » 08.09.2016 15:29

Päätit sitten mennä asioiden edelle ja tehdä pahantahtoisia oletuksia ja lopussa taas panetella minua.
Hieno ihminen!
Vaimoni puhuu äidinkieltään.
Mutta sinä olet totaalinen idiootti, vaikka ehkä hallitsetkin kielen teoreettisen muodon. Jokainen kommenttisi todistaa sitä.
Harmi että fiksu seurasi ei ole pystynyt siinä sinua auttamaan.
Idiootit tekee lapsilleen ja ympäristölleen suurinta vahinkoa, korjaan pahantahtoiset idiootit joka sinä mitä ilmeisemmin olet.

Kyllästynyt kirjoitti:Jos poikasi äitikään ei puhu lapsellenne äidinkieltään, säälin poikaasi, koska Ilman kunnollista äidinkielentaitoa on hyvin vaikeaa oppia ajattelemaan käsitteellisesti, ja jos vanhempi puhuu lapselleen jotakin muuta kieltä kuin omaa äidinkieltään, lapsen on myös hyvin vaikeaa oppia kielen eri vivahteita, merkityksiä ja sävyjä.
koska sinun suomen kielen taitosikin tuntuu olevan huteralla pohjalla, kuinkahan ohut, kapea ja kalpea se onkaan englannin kielen suhteen.
Kaapo

ViestiKirjoittaja Kaapo » 08.09.2016 15:36

Kyllästynyt kirjoitti:
Kaapo kirjoitti:Lueppa yksi hyvä "muumi" tässä ja "tulkkaa" se. Haluaisin kuulla asiantuntevaa kerrontaa ja tulkkausta.
Jos tarkoituksesi on viitata siihen, että uskoisin olevani hyvä esittelijä tai selventäjä, olet väärässä: en lue, enkä tulkkaa, koska minusta olisi väärin julkisesti peukaloida jonkun teosta (ilman tekijän lupaa).

En minä uskonut sinu olevan hyvä esittelijä tai selventäjä, olen oikeassa. Vastasit juuri niinkuin oletin.

Julkisesti peukaloida?
Jumalauta, se on julkinen kirja ja sitä saa kuka tahansa peukaloida kuka viitsii tai kykenee.
Ei se mitään "lupia" tarvitse.
Ontuva pakoretti vain osaamattomuudelle.
Kaapo

ViestiKirjoittaja Hilppa » 08.09.2016 15:43

Minusta vanhempien olisi hyvä lukea lapsilleen satuja ja kokonaisia kirjoja. Harva vanhempi kykenee varsinaiseen tarinaniskentään, tarinoiden uudelleensanoitukseen tai peräti kielestä toiseen kääntämiseen.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 08.09.2016 15:45

Kaapo kirjoitti:Päätit siitten menna asioiden edelle ja tehdä pahantahtoisia oletuksia.
Vaimoni puhuu äidinkieltään...

Jos luet mitä viestissäni sanotaan, huomaat siinä lukevan "jos poikasi äitikään...".

Eli se tuosta asioiden edelle menemisestä ja pahantahtoisista oletuksista.
Kaapo kirjoitti:... Mutta sinä olet totaalinen idiootti, vaikka ehkä hallitsetkin kielen teoreettisen muodon. Jokainen kommenttisi todistaa sitä.
Harmi että fiksu seurasi ei ole pystynyt siinä sinua auttamaan.
Idiootit tekee lapsileen ja ympäristölleen suurinta vahinkoa, korjaan pahantahtoiset idiootit joka sinä mitä ilmeisemmin olet.

Sanavarastosi vaikuttaa kovin niukalta. Ahkera lukeminen saattaisi hyvinkin korjata asiaa - ainakin jonkin verran.
Suosittelen, että aloittaisit vaikka Tammen keltaisen kirjaston kirjoista, ne eivät yleensä tuota lukijalleen pettymystä.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 08.09.2016 15:52

Kaapo kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Minä tiedän tarvitsevani tällaista vertaistukifoorumia oman (sairaan) mieleni hoidoksi ja tueksi elämäni kriiseissä. Sinä taas uskot ja luulet tämän foorumin tarvitsevan sinua, näin olen ymmärtänyt.

Minä luulen, että "sairas" mielesi koittaa todistella minun motiiveitani jotenkin epäeettisiksi.
Kyse voi olla pelkästään halusta ilmaista itseään tiettyjen asioiden kautta joita minä puolestani uskon eettisiksi ja jopa hyödyllisiksi.
Se että tarvitseeko joku sitä tai omaksuuko joku jotain, on epäoleellista, varsinkin kun se ei ole mitenkään mitattavissa.

Voi olla? Varmaan itse tiedät, miksi haluat kirjoitella tällä foorumilla.
Eettisyysasiaan en ota kantaa, mutta sitä mieltä olen, että kirjoitustesi lukijana on hyvä tietää sinun tarvitsevan niitä eniten. Silti, vaikka ilmeisen mielelläsi uskotkin hyödyttäväsi täällä muita.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 08.09.2016 16:03

Tässä yksi iltasatuidea; Papu ja Kaija myyräkoulussa:
http://papujakaija.pikakirjakauppa.fi/t ... 9529372270
Mirri

ViestiKirjoittaja trisse » 08.09.2016 18:14

Kaapo kirjoitti:Sinulla on painolastia erityisesti Sateentekijän ja Trissen tapauksessa. Mielestäni et analysoi kyseisten kirjoittajien tekstejä erillisinä vaan kaikenaikaa nimenomaan omaan tunnesisältöösi verraten.

Tuo nyt on totta.
trisse

ViestiKirjoittaja trisse » 08.09.2016 18:31

Kaapo kirjoitti:Ehkä valinnat johtuu myös siitä koska itse luin lapsena "aikuisten kirjoja". Siis jostain yhdeksästä vuodesta eteenpäin.

Samoin minäkin. Myöhemmin olen toivonut että olisin lukenut lastenkirjoja vähän myöhempään. Jotain jäi väliin. Ehkä se olisi auttanut myös toisten lasten kanssa toimeen tulemisessa,
trisse

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 08.09.2016 19:21

Tuhannen ja yhden yön tarinat ovat ikivihreitä kaikenikäisille.
Sateentekijä

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko