Iltasatuideoita

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Iltasatuideoita

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 07.09.2016 22:16

Sateentekijä kirjoitti:Mistähän sinä kuvittelet minun motiivini tietäväsi?

Kirjoituksestasi.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 07.09.2016 22:46

Sateentekijä kirjoitti:Ovatko Grimmin sadut, Hannu ja Kerttu, Punahilkka ym sitten sopivia lasten iltasatuja?

Miksi esimerkiksi sudesta saduissa tehdään se ilkiö ja konna, eikö näin aseteta lapselle ennakkoasenteita ja lietsota häneen jo pienestä pitäen asiatonta vihaa jotakuta täysin viatonta luontokappaletta kohtaan?

Maailma - ja metsä susineen ja muine vaaroineen - oli pelottava aikana, jolloin mainitsemasi sadut on kirjoitettu. Luulen, että nykyaikainen sadunkertoja osaa selittää kuuntelijoille mistä tuolloin on ollut kysymys; miksi entisaikojen saduissa on kerrottu lapsille kauhutarinoita esimerkiksi susista.

Minä tuskin ryhtyisin välkyllekään lapselle muokkaamaan satuja aikuisille tarkoitetusta kirjallisuudesta, vaan antaisin lapsen kokea oikean satujen maailman. Lapsi tahtoo sitä mitä hänen vanhempansa arvostavat. Näin, vaikka vanhemmat miten kuvittelevat lapsensa vaativan/tarvitsevan jotakin 'aikuisempaa'. Jos lapsille suunnattu kirjallisuus on vanhempien mielestä mitätöntä, ei lapsikaan sitä arvosta - sillä seurauksella, että hän menettää sen.

Tässä ketjussa lienee kysymys Kaapon - ei hänen lapsensa - tarpeista, vaatimuksista ja arvottamisista.
Todellisuudessa mikään ei estäisi vanhempia tarjoilemasta lapsille kirjoitettuja kirjoja niin kiinnostavalla tavalla, että lapsi kuin lapsi uppoutuu niihin ja lumoutuu niiden äärellä. Eikä mikään estäisi vanhempia sepittämästä itse satuja, kuten Kyllästynyt jo kertoikin. Jos vain vanhemmat arvostaisivat lapsille kirjoitettuja tekstejä ja haluaisivat välittää niitä omille lapsilleen. Ja jos vanhemmat arvostaisivat lapsille suunnatun sadunkerronnan perinnettä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 07.09.2016 23:12

No kai sen nyt jokainen ymmärtää, että itseään varten Kaapo tämänkin ketjun perusti.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 07.09.2016 23:29

Mutta esitit, että hän ei perustanut ketjua oppiakseen, minkä Kaapo ignoroi. so. ymmärsi (kokonaisen) viestisi väärin. (Kaapo tulkitsi viestin kannaltaan myönteiseksi.)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kaapo » 08.09.2016 05:03

Psykopatologia kirjoitti:Moittia Kaapoa oppisen halun puutteesta.

Muistako kun sanoit, että jokainen kirjoiitus on sinulle kuin uusi. Et anna menneisyyden painaa.

Analyysisi kuitenkin kertoo muuta. Menneisyys painaa hauomattavasti ja se peilaa omaa henkilökohtaista suhdettasi vasten.
Minulla ei ole negatiivista suhdetta Sateentekijään eikä historian painolastia, joten minun tulkintani on positiivisempi.
Sinulla on painolastia erityisesti Sateentekijän ja Trissen tapauksessa. Mielestäni et analysoi kyseisten kirjoittajien tekstejä erillisinä vaan kaikenaikaa nimenomaan omaan tunnesisältöösi verraten.
Kaapo

ViestiKirjoittaja Kaapo » 08.09.2016 05:10

Psykopatologia kirjoitti:Mutta esitit, että hän ei perustanut ketjua oppiakseen, minkä Kaapo ignoroi. so. ymmärsi (kokonaisen) viestisi väärin. (Kaapo tulkitsi viestin kannaltaan myönteiseksi.)

Boldasin molemmat asiat. En minä usko että täällä monikaan minua pystyy opettamaan. Utelias tosin olen ja oppimiseni syntyy itse havaitsemistani asioista, esim. havainnoida kirjoittajia. Se ei ole läheskään aina se mitä he sanovat, vaan se miten ihmiset reagoi eri aiheyhteyksissä. Kaikki tietohan on myös itse saatavaissa haravoimalla. Pidän kuitenkin järkevänä käyttää muiden ihmisten tietoja ja kapasiteettia hyödykseni. Eli jos joku suosittelee jotain niin hänellä luultavasti on siihen tunneside jolloin se ehkä myös on lähemmän tutkimuksen arvoinen.
Kaapo

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 08.09.2016 09:51

Kaapo kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Mutta esitit, että hän ei perustanut ketjua oppiakseen, minkä Kaapo ignoroi. so. ymmärsi (kokonaisen) viestisi väärin. (Kaapo tulkitsi viestin kannaltaan myönteiseksi.)

Boldasin molemmat asiat. En minä usko että täällä monikaan minua pystyy opettamaan...

Minä puolestani uskon, että sinulla(kin) olisi paljon opittavaa tämän palstan kirjoittajilta - jos vain suostuisit uskomaan olevasi opin tarpeessa.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 08.09.2016 10:24

Mielestäni kyllä tulkitsin Sateentekijän ko. viestin "uutena". Viestissä viitattiin Kaapon haluttomuuteen oppia uutta, mikä teki viestin kokonaissävyn "negatiiviseksi". Kaapon yleinen uteliaisuus todettiin, mistä hän itse nappasi kiinni. - Sateentekijä itse ei vastauksissaan selvennä esiin tuotua mahdollista epäselvyyttä vaan puhuu asian ohi.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kaapo » 08.09.2016 11:14

Jaa, niinku hengaamalla autovarkaiden kanssa oppii rehelliseksi?
Kaapo

ViestiKirjoittaja Kaapo » 08.09.2016 11:21

Psykopatologia kirjoitti:Mielestäni kyllä tulkitsin Sateentekijän ko. viestin "uutena". Viestissä viitattiin Kaapon haluttomuuteen oppia uutta, mikä teki viestin kokonaissävyn "negatiiviseksi". Kaapon yleinen uteliaisuus todettiin, mistä hän itse nappasi kiinni. - Sateentekijä itse ei vastauksissaan selvennä esiin tuotua mahdollista epäselvyyttä vaan puhuu asian ohi.

Voi sen tietysti noinkin tulkita jos haluaa.
Sinä muuten tulkitset Sateentekijän viestejä muissakin tapauksissa vastaavalla tavalla. (Näin yleisenä havaintona.)
En nyt jaksa kaivaa esimerkkejä, mutta historian panolastia tuntuu olevan. Tällainen kuva on piirtynyt mieleeni.
Luultavasti joskus on menty riittävän henkilökohtaiselle tasolle, etkä pääse siitä irti.
Riitatilanteissa se erityisesti näkyy. Siis jos Sateentekijä ja joku muu riitelee on sinun tulkintasi lähes poikkeuksetta toista osapuolta puoltava vaikka likikään aina ei olisi aihetta.
Kaapo

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 08.09.2016 12:39

Kaapo kirjoitti:Jaa, niinku hengaamalla autovarkaiden kanssa oppii rehelliseksi?

Jos tuo on vastaus minulle, niin vertauksesi on huono. Esimerkiksi sanavaraston, kieliopin sekä kielenkäytön vivahteikkuuden suhteen olisit ehdottomasti saamapuolella - jos vain osaisit asiaa objektiivisesti arvioida.

Korjaus klo 12:44 (+t).
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 08.09.2016 12:43

Kaapo kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Mielestäni kyllä tulkitsin Sateentekijän ko. viestin "uutena". Viestissä viitattiin Kaapon haluttomuuteen oppia uutta, mikä teki viestin kokonaissävyn "negatiiviseksi". Kaapon yleinen uteliaisuus todettiin, mistä hän itse nappasi kiinni. - Sateentekijä itse ei vastauksissaan selvennä esiin tuotua mahdollista epäselvyyttä vaan puhuu asian ohi.

Voi sen tietysti noinkin tulkita jos haluaa.
Sinä muuten tulkitset Sateentekijän viestejä muissakin tapauksissa vastaavalla tavalla. (Näin yleisenä havaintona.)
En nyt jaksa kaivaa esimerkkejä, mutta historian panolastia tuntuu olevan. Tällainen kuva on piirtynyt mieleeni.
Luultavasti joskus on menty riittävän henkilökohtaiselle tasolle, etkä pääse siitä irti.
Riitatilanteissa se erityisesti näkyy. Siis jos Sateentekijä ja joku muu riitelee on sinun tulkintasi lähes poikkeuksetta toista osapuolta puoltava vaikka likikään aina ei olisi aihetta.

Esittämäsi on täysin tuulesta temmattua.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 08.09.2016 12:51

Kaapo kirjoitti:Jaa, niinku hengaamalla autovarkaiden kanssa oppii rehelliseksi?

Aina vain ihmettelen, mikä sinua houkuttelee hengaamaan tälle foorumille, ja millä tavoin täällä hengailu on sinulle palkitsevaa. Käsittääkseni omasta mielestäsi et tarvitse tällaista foorumia mihinkään.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 08.09.2016 12:52

Luovuudesta vielä:

Minun mielestäni on paljon enemmän luovuutta vaativaa (sekä kummankin osapuolen luovuutta kehittävää!) keksiä itse omia iltasatuja, kuin ryhtyä "lapsentamaan" esimerkiksi Tuntematonta sotilasta tai Raamattua.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kaapo » 08.09.2016 12:56

Mirri kirjoitti:Aina vain ihmettelen, mikä sinua houkuttelee hengaamaan tälle foorumille, ja millä tavoin täällä hengailu on sinulle palkitsevaa. Käsittääkseni omasta mielestäsi et tarvitse tällaista foorumia mihinkään.

Jos minä haluan oppia "pöllimään autoja" tai suojaamaan "autoni"?

Minä en muuten hengaa täällä jatkuvasti.
Kaapo

ViestiKirjoittaja Mirri » 08.09.2016 13:04

Et hengaa jatkuvasti, vaan palaat uudelleen ja uudelleen. Mikä sinua vetää tänne kerta toisensa jälkeen, sitä en oikein käsitä.
Olisikohan jonkinlainen toisten yläpuolella ja huomion keskipisteenä olemisen tunne, jonka koet täällä saavasi. Sehän voi olla palkitseva tunne ja siihen voi myös koukkuuntua. Tai sitten tunnet olevasi mielenterveysaiheisella vertaistukifoorumilla omiesi joukossa, vaikket sitä asiaa myönnäkään itsellesi.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kaapo » 08.09.2016 13:05

Kyllästynyt kirjoitti:Luovuudesta vielä:

Minun mielestäni on paljon enemmän luovuutta vaativaa (sekä kummankin osapuolen luovuutta kehittävää!) keksiä itse omia iltasatuja, kuin ryhtyä "lapsentamaan" esimerkiksi Tuntematonta sotilasta tai Raamattua.

Olen samaa mieltä. Itsekkin voisin kertoa tarinaa vaikka neljästä kollikissasta ja yhdestä nartusta.
Kuinka he nuorena kasvoivat yhdessä ja tekivät kaikenlaista. En kuitenkaan ole nähnyt tarpeelliseksi "eläimellistää" ihmishamoja seitsemän vuotiaalle. Tarina olisi kaiken lisäksi ehkä väritettyä ja yhdisteltyä totuutta omasta nuoruudesta ja ystäväpiirin kehityksestä, siihen mahtuisi monia käänteitä ja analyysia myös toiminnan taustalla ja paljon moraalisia kysymyksiä lapselle mietittäväksi. Poika kysyykin multa usein, että "kerro tarina kun sinä olit pieni poika..."

Joku aika sitten kerroin kuinka me "juotiin" muurahaisten kusta ja kuinka kaverin kanssa tehtiin "pilluja".
Pillutarinan olen kertonut täällä. Toki monia muitakin tarinoita.
Kaapo

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 08.09.2016 13:06

Kaapo kirjoitti:Jos minä haluan oppia "pöllimään autoja" tai suojaamaan "autoni"?...

En ymmärrä? Ensin sanot, ettet usko tällä monikaan pystyisi sinua opettamaan, mutta nyt kerrot haluavasi (täältä?) jotakin oppia.
Viestisi ovat taas keskenään ristiriitaisia.
Kaapo kirjoitti:... Minä en muuten hengaa täällä jatkuvasti.

Eipä ole sellaista kukaan väittänytkään!
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kaapo » 08.09.2016 13:09

Mirri kirjoitti:Et hengaa jatkuvasti, vaan palaat uudelleen ja uudelleen. Mikä sinua vetää tänne kerta toisensa jälkeen, sitä en oikein käsitä.
Olisikohan jonkinlainen toisten yläpuolella ja huomion keskipisteenä olemisen tunne, jonka koet täällä saavasi. Sehän voi olla palkitseva tunne ja siihen voi myös koukkuuntua. Tai sitten tunnet olevasi mielenterveysaiheisella vertaistukifoorumilla omiesi joukossa, vaikket sitä asiaa myönnäkään itsellesi.

Ihan sama mitä sinä uskot. Minä kyllä saan huomiota aikaiseksi muuallakin. Ei sen takia tarvitse tänne tulla.

Tai ehkä minä vain "markkinoin" asioita joista olen itse hyötynyt.
Kaapo

ViestiKirjoittaja Mirri » 08.09.2016 13:13

Eli sinnikkäästi samalla asialla kuin ennenkin - markkinoimassa täällä jotakin, jota pidät hyvänä, ja jota uskot tämän foorumin käyttäjien tarvitsevan (sinulta).
Mirri

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko