Iltasatuideoita

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Iltasatuideoita

ViestiKirjoittaja Kaapo » 06.09.2016 11:53

Olen nyt kertonut pojelle iltasatuna Seitsemän veljestä ja lähes koko kalevalan. Kertominen on hieman mutkikasta koska kommunikoin poikani kanssa englanniksi ja kirjallisuus on suomeksi. Seitsemän veljestä kuitenkin oli jymymenestys ja voi sanoa että poju jäi "koukkuun". Sama jatkuu Kalevalan kanssa. Kohta kelevala on ohi, pari päivää vielä sammon ryöstön jälkeen kuvaelmaa riittää.

Mitä seuraavaksi?

Poika on kiinnostunut raamatusta, aatamista ja eevasta jne. Ajattelin kertoa raamatun suraavaksi.
Lisäten omaa tulkintaa ja ajattelua.

Mitä ideoita teillä on?
Aikuisten kirjallisuus käy jos se on netistä saatavissa, osaan "lapsentaa" tarinat ja tehdä kiinnostaviksi.
Ehdotuksia peliin. Kalevala loppuu kohta ja tilalle tulee raamattu.
Viimeksi muokannut Kaapo päivämäärä 06.09.2016 13:56, muokattu yhteensä 1 kerran
Kaapo

Re: Iltastuideoita

ViestiKirjoittaja trisse » 06.09.2016 11:56

miksi englanniksi?
trisse

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 06.09.2016 12:04

Suosittelen Roald Dahlin lastenkirjoja.
Itse käännettynä menettävät varmasti parhaan teränsä, mutta englanninkieliset alkuteoksethan lienee helppo hankkia.

Esimerkiksi "George's Marvelous Medicine" (suom. Ilmarin ihmelääke) on mainio tarina.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kaapo » 06.09.2016 12:08

trisse kirjoitti:miksi englanniksi?

En asu suomessa ja poikani ei ole siinä mielessä "suomalainen" vaikka omaa myös suomen kansalaisuuden.
Olen asunut suomen ulkopulella jo n. 30 vuotta.
Kaapo

ViestiKirjoittaja Kaapo » 06.09.2016 12:16

Kyllästynyt kirjoitti:Suosittelen Roald Dahlin lastenkirjoja.
Itse käännettynä menettävät varmasti parhaan teränsä, mutta englanninkieliset alkuteoksethan lienee helppo hankkia.

Esimerkiksi "George's Marvelous Medicine" (suom. Ilmarin ihmelääke) on mainio tarina.

Löytyykö noita jostain netistä ja minkä "tasoisia" ne on?

Pojulle ei enää ihan mikään lasten juttu uppoa.

Tänä aamuna autossa se otti puheeksi tapahtuman kalevalasta jolla lemminkäinen lauloi vahvan sonnin litkimään kaljan lattialta ennen kaksintaistelua pohjolan isännän kanssa. Sonni kuihtui kaljaa litkiessä ja lopulta jäi vain läjä paskaa.
Poikaa kiinnosti tuo kohta joten tulkitsin sen hänelle oman mieleni mukaan.

"Voit olla vahva kuin "sonni", mutta riittävästi "kaljaa" litkittyäsi jää jäljelle vain läjä "paskaa"".
Erittäin symbolinen kohta jonka toki voi tulkita muutoinkin.
Kaapo

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 06.09.2016 12:25

Kaapo kirjoitti:Löytyykö noita jostain netistä ja minkä "tasoisia" ne on?...

Tilaamalla ainakin saa (netistä).
"Taso" on jokaisen arvioitava itse. Jos et itse tunne Dahlia lainkaan, tutustu arvosteluihin.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kaapo » 06.09.2016 14:02

Kyllästynyt kirjoitti:"Taso" on jokaisen arvioitava itse. Jos et itse tunne Dahlia lainkaan, tutustu arvosteluihin.

Kiitos linkistä. Kaivelin jo jotain.
Kaapo

Re: Iltasatuideoita

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 06.09.2016 15:08

Kaapo.
Kerro pojallesi Tuntematon Sotilas englanniksi! Tosin mehukkaimmat kohdat menettävät käännöstekstissä, sillä suomenkieli on sanavarastoltaan melko ainutlaatuinen.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 06.09.2016 15:10

Sateentekijä kirjoitti:Kaapo.
Kerro pojallesi Tuntematon Sotilas englanniksi! Tosin mehukkaimmat kohdat menettävät käännöstekstissä, sillä suomenkieli on sanavarastoltaan melko ainutlaatuinen.

Joo, realistista sodan ja tappamisen kuvailemista 5-vuotiaalle!
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 06.09.2016 15:20

Kyllä se poika tuon kaiken tulee pikapuoliin ihan omakohtaisesti kokemaan ja näkemään. Ainakin kuulee varmaan jo nyt uutisisata, mitenb ihana paikka tämä maailma on elää.
Tuntemattoman voisi muuttaa sotaseikkailukertomukseksi, kun Kaapo muutenkin on niin luova!
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Kaapo » 06.09.2016 15:21

Kyllästynyt kirjoitti:
Sateentekijä kirjoitti:Kaapo.

Joo, realistista sodan ja tappamisen kuvailemista 5-vuotiaalle!

Ei se pelkkää tappamista ole, ei enempää kuin sadutkaan. Kun rokka heittää konepistoolin nurkkaan ja sanoo " mä osaan tän jo".
Opetan muuten poikaa ampumaan joka viikonloppu.(jos se haluaa)
Kaapo

ViestiKirjoittaja Kaapo » 06.09.2016 15:24

Tuntematon sotilas on muuten erittäin tärkeä kansallisidentiteetin vuoksi.
Sitä ei pidä vähätellä.
Kaapo

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 06.09.2016 15:26

Sateentekijä kirjoitti:Kyllä se poika tuon kaiken tulee pikapuoliin ihan omakohtaisesti kokemaan ja näkemään...

Ehkä kuitenkin olisi syytä malttaa mielensä ja antaa lapsen olla lapsi niin kauan kuin mahdollista.
Sateentekijä kirjoitti:... Tuntemattoman voisi muuttaa sotaseikkailukertomukseksi, kun Kaapo muutenkin on niin luova!

Tietenkin voi, mutta onko siinä Tuntemattomasta sotilaasta enää mitään jäljellä?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 06.09.2016 15:33

Kaapo kirjoitti:Ei se pelkkää tappamista ole, ei enempää kuin sadutkaan...

Minusta on outoa verrata Tuntematonta lastensatuihin.
Ja vaikka kirja ei olekaan pelkkää tappamista, sen sanoma on selvä.
Kaapo kirjoitti:... Opetan muuten poikaa ampumaan joka viikonloppu.(jos se haluaa)

Sinun valintasi.
Ammutteko elävään maaliin?
Kaapo kirjoitti:Tuntematon sotilas on muuten erittäin tärkeä kansallisidentiteetin vuoksi.
Sitä ei pidä vähätellä.

Ei sitä ole kukaan vähätellytkään!
Päinvastoin; minun mielestäni niin merkittävää teosta ei pitäisi vesittää 5-vuotiaalle sopivaksi versioksi.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kaapo » 06.09.2016 15:34

Osaan kertoa tutemattoman sotilaan lapselle sopivasti. Oneglma vain on löytää sopivia tekstejä tai kuunnelmia joita voi netistä aikaihminen lukea tai kuunnella.
Kaapo

ViestiKirjoittaja Kaapo » 06.09.2016 15:36

Kyllästynyt kirjoitti:
Kaapo kirjoitti:... Opetan muuten poikaa ampumaan joka viikonloppu.(jos se haluaa)

Sinun valintasi.

Juu, pääkohde on idiootit!
Kaapo

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 06.09.2016 15:46

Kaapo kirjoitti:Osaan kertoa tutemattoman sotilaan lapselle sopivasti. Oneglma vain on löytää sopivia tekstejä tai kuunnelmia joita voi netistä aikaihminen lukea tai kuunnella.

Minulle on herännyt epäily, ettei Väinö Linna tunnistaisi kirjaansa sinun käsittelysi jäljiltä.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 06.09.2016 15:47

Kaapo kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:

Sinun valintasi.

Juu, pääkohde on idiootit!

Teilläpäin taitaa niitä olla kovinkin runsaasti.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kaapo » 06.09.2016 15:51

Kyllästynyt kirjoitti:
Kaapo kirjoitti:Osaan kertoa tutemattoman sotilaan lapselle sopivasti. Oneglma vain on löytää sopivia tekstejä tai kuunnelmia joita voi netistä aikaihminen lukea tai kuunnella.

Minulle on herännyt epäily, ettei Väinö Linna tunnistaisi kirjaansa sinun käsittelysi jäljiltä.

Tuottaako sinulle suurta tuskaa?
Kaapo

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 06.09.2016 15:52

Kaapo kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:

Tuottaako sinulle suurta tuskaa?

Kyllä.
Kyllästynyt

Seuraava

Paluu Romulaatikko