Löytyykö täältä halua vertaistukeen?

Re: Löytyykö täältä halua vertaistukeen?

ViestiKirjoittaja Kuutar » 21.08.2016 14:21

Esitän vastakysymyksen otsikkoon. Mitä on vertaistuki? ( kertokaa oma näkökulmanne)
Kuutar

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 21.08.2016 20:38

Kuutar kirjoitti:Esitän vastakysymyksen otsikkoon. Mitä on vertaistuki? ( kertokaa oma näkökulmanne)

Oma käsitykseni vertaistuesta on hyvinkin moniulotteinen.
Minun mielestäni vertaistuki on sitä ,että antaa toiselle ihmiselle tukea vertaisena, siis tasavertaisena, samanarvoisena, samalla tasolla. Se on toisen tukemista ja
myös asettumista toisen tasolle joko samaa kokeneena tai muuten empatiakykyisenä.
Parhaimmillaan vertaistuki on vuorovaikutteista, jossa sekä saadaan, että annetaan. Jotenkin näin itse määrittelisin vertaistuen.
Terapia, jossa käytetään ammattitaidon keinoja sekä työkaluja on vertaistuen tärkeä osa.
Se, että opetetaan ihmistä käyttämään niitä työkaluja, joita jokaisella löytyy oman mielensä hallitsemiseen.
Sitten voi olla "vertaistukijana" ihan vaan olemalla "keittiöpsykologi" , kuuntelemalla.

Monasti tämmöiset vertaustuelliset tilanteet saattavat syntyä ihan ennalta arvaamatta. Siinä vaan koetaan jonkinlaista sielunkumppanuutta sekä yleistä avautumisen sekä auttamisen tarvetta.

Mielestäni sillä ei ole suurta merkitystä, koetaanko vertaisuutta ryhmässä, kasvokkain tai erilaisten nettifoorumien kautta. Mielestäni tärkeintä on , että voi kokea saavansa ja antavansa.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 21.08.2016 20:42

irmeli kirjoitti:Haista siekin paska.
Nytkö, kun olympialaiset loppuivat, voisinkin pitää täältä tauon ensi vuoden tammikuuhun asti.
Kiitos ja hyvää joulua.

Parasta vertaistukea mitä olen aikoihin lukenut.
Parhainta joulua sinulle!
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 21.08.2016 20:46

trisse kirjoitti:
Sateentekijä kirjoitti: Olenko muitten mielestä väärässä kaikessa mitä täällä julkaisen

Jotakuinkin.

Sinun sanaasi ei lasketa :shock:
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 21.08.2016 20:50

Kyllästynyt kirjoitti:
irmeli kirjoitti:Sateentekijä on narsisti joka väkisin nyt haluaa pitää ihan omaa ketjunsa esillä ja siirtelee tähän toisesta ketjusta viestejä tarpeen mukaan, että tämä ketju olisi esillä.

Narsissi tai ei; tämänkin ketjun esille nostamisessa sinä häntä kiitettävän ahkerasti avustat.

Prinsessa lähtee nettilomalle ja päästelee lähtijäisiksi ihan parastaan! :lol:
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.08.2016 21:09

Mielestäni Sateentekijän kirjoitus vertaistuesta on muuten ok, mutta tämä asia ei pidä paikkaansa: Terapia, jossa käytetään ammattitaidon keinoja sekä työkaluja on vertaistuen tärkeä osa.

Hoitaminen (terapia) on aivan eri asia kuin vertaistuki kaikkinensa. Ihminen voi olla niin vertaistuettava kuin -tukijakin riippumatta siitä, onko hän antanut hoitoa tai saanut sitä itse.
Mirri

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 21.08.2016 21:15

.Kissi kirjoitti:Trisse sanoi töksäyttäen, itse vastaisin että kuuntele ja lue ja pohdi ja valaistu ja hyväksy. Kommunikoi positiivisesti ja muita kunnioittaen. Esitä omat asiasi yleisluontoisena, jolloin kaikki voivat osallisua esillä olevaan. Älä sorru loukkantumaan ja älä anna esimerkkejä omasta elämästäsi, pyri esittämääm esiin tuomasi jutut niin, että siihen voi osallistua ja samaistua.

Kuva
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 21.08.2016 21:23

Mirri kirjoitti:Mielestäni Sateentekijän kirjoitus vertaistuesta on muuten ok, mutta tämä asia ei pidä paikkaansa: Terapia, jossa käytetään ammattitaidon keinoja sekä työkaluja on vertaistuen tärkeä osa.

Hoitaminen (terapia) on aivan eri asia kuin vertaistuki kaikkinensa. Ihminen voi olla niin vertaistuettava kuin -tukijakin riippumatta siitä, onko hän antanut hoitoa tai saanut sitä itse.

Tiedän kyllä mitä sana "terapia" tarkoittaa.
Mielestäni koulutettu terapeuttikin voi olla vertaistukija, hänen kanssaanhan käsitellään moninaisia mielen vaiheita. Liitin terapian tähän ihan tarkoituksella.
Kysyttin, mitä itse ymmärrän vertaistuella. Riippumatta siitä, mitä nimitystä erilaisista tukitoimista käytetään, ne voi kokea vertaistueksi. Ei kysytty mikä on virallisesti vertaistukea ja mikä ei.
Toin oman kantani esiin,sellaisena kuin asian itse koen ja näen.
Ihmisen voi kokea vertaiseksi hyvin monella tavoin.Riippumatta koulutustasosta tai muusta.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 21.08.2016 21:37

Kuva

Ihmiset ovat sellaisia merkillisiä olioita, että heitä( kun täällä ei saa kirjoittaa meitä )
ärsyttää milloin mikäkin juttu ja useimmat antavat sen myöskin näkyä ja kuulua ajattelematta jälkiseurauksia. Itse kuulun tuohon ryhmään- sanovat ensin, ajattelevat sitten-
Sen jälkeen onkin sitten huono olo ihan omasta syystään.

Loukkaaminen ja satuttaminen on helppoa, anteeksi pyytäminen ei.
Ei. En minä nyt ala nyyhkien anomaan anteeksiantoa keneltäkään, myönnän vain omat heikot kohtani. Minä olen minä, sinä olet sinä kaikki olemme ihmisiä.

~~~~~~~~~~

Pieni laulu ihmisestä

Ihminen tarvitsee ihmistä
ollakseen ihminen ihmiselle,
ollakseen itse ihminen.
Lämpimin peitto on toisen iho,
toisen ilo on parasta ruokaa.
Emme ole tähtiä, taivaan lintuja,
olemme ihmisiä, osa pitkää haavaa.
Ihminen tarvitsee ihmistä.
Ihminen ilman ihmistä
on vähemmän ihminen ihmisille,
vähemmän kuin ihminen voi olla.
Ihminen tarvitsee ihmistä.

Tommy Tabermann 1987)
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 21.08.2016 22:21

Sateentekijä:
Mielestäni koulutettu terapeuttikin voi olla vertaistukija, hänen kanssaanhan käsitellään moninaisia mielen vaiheita. Liitin terapian tähän ihan tarkoituksella.
Kysyttin, mitä itse ymmärrän vertaistuella. Riippumatta siitä, mitä nimitystä erilaisista tukitoimista käytetään, ne voi kokea vertaistueksi. Ei kysytty mikä on virallisesti vertaistukea ja mikä ei.
Ihmisen voi kokea vertaiseksi hyvin monella tavoin.Riippumatta koulutustasosta tai muusta.

Tuo ei ole pitävä perustelu. Myös oma kokemus perusteluna on kyseenalainen. Määritelmäsi on kernaammin "tuki" (yleensä).
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 21.08.2016 22:43

Psykopatologia kirjoitti:Sateentekijä:

Tuo ei ole pitävä perustelu. Myös oma kokemus perusteluna on kyseenalainen. Määritelmäsi on kernaammin "tuki" (yleensä).

On se näinkin, miten nyt vaan haluaa sen ymmärtää. Tarkoitukseni oli vaan sanoa, ettei vertaistuen määritelmä ole ihan yksioikoinen. Sitä voi saada ja antaa niin monimuotoisesti.

Muuten asiaan liittyen, kokemusasiantuntijuus jäi pois tuosta mitä vertaistuki käsittää.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.08.2016 22:56

Kokemusasiantuntijuus itsessään ei tee ihmisestä vertaistukijaa/vertaistuettavaa.
Ennen kaikkea: kokemusasiantuntijuus ei ole sama asia kuin vertaistukeminen, eikä kokemusasiantuntijuudella ole välttämättä vertaistuen kanssa mitään tekemistä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 21.08.2016 23:06

Mirri kirjoitti:Kokemusasiantuntijuus itsessään ei tee ihmisestä vertaistukijaa/vertaistuettavaa.
Ennen kaikkea: kokemusasiantuntijuus ei ole sama asia kuin vertaistukeminen, eikä kokemusasiantuntijuudella ole välttämättä vertaistuen kanssa mitään tekemistä.

Sanot sinä, mutta onko tuo sanomasi välttämättä oikea vaiko ainostaan se, mitä itse käsität vertaistuella? Kuten tuossa totesin, ihminen voi kokea vertaustueksi monenlaisia asioita. Mielestäni ei voi mennä sanomaan, mitä joku voi tuntea vertaistueksi.
Kokemusasiantuntija voi mielestäni joissakin tapauksissa olla hyvä vertaistukija kertoessaan omia kokemuksiaan samaa tuntevalle tai samaa sairastavalle.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 21.08.2016 23:54

vertainen tuki
Sateentekijän mielestä vertaistukija voi olla kuka vaan ja tuki voi olla mitä vaan.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 21.08.2016 23:57

Psykopatologia kirjoitti:vertainen tuki
Sateentekijän mielestä vertaistukija voi olla kuka vaan ja tuki voi olla mitä vaan.

Miksei voisi? Miksei tukija voi olla ihan kuka vaan? Ei siihen mielestäni tarvita mitään erikoiskoulutusta tai erityisosaamista. Luonnollisesti siihen tarvitaan myötäelämisen kykyä ja sitähän kaikilla ei ole.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 22.08.2016 00:31

Kyse on v e r t a i s tuesta, ei tuesta, per se. Olet perustellut vain kokemuksen pohjalta, mutta kyseessä ei ole kokemus-asia (kuten "mielestäni sitruuna on maukkain ruoka-aine").
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 22.08.2016 00:33

Sateentekijä,

Kerropa jo vihdoinkin, missä minä olen sanonut/väittänyt oman tapani kirjoittaa olevan paras - tai ainoa oikea!

Jos et pysty osoittamaan minun sellaista sanoneen, ole hyvä ja poista perätön väitteesi.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Tyy » 22.08.2016 00:35

Ja heitä voltti päälle.
Tyy

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 22.08.2016 00:40

Tyy kirjoitti:Ja heitä voltti päälle.

Sinähän voit auttaa Sateentekijää ja tehdä sen hänen puolestaan.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Ryysy » 22.08.2016 00:43

Kun Kyllästynyt, tapasi kirjoittaa nyt vaan ei ole se ainut oikea ja paras. Sateentekijä vaan ei ilmeisesti hoksannut, että otat repsonssit niin kirjaimellisesti...? Tuo on varmaan ollut jokin tukan heilautus-/loukkaantumiskommentti.
Ryysy

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet