Väärä sukupuoli

Re: Väärä sukupuoli

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 19.07.2016 21:59

.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Kuutar » 19.07.2016 22:03

Sateentekijä kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:Minä tarkoitin kysymykselläni, mikä tekee naisesta naisen tai miehestä miehen?
Jos mitään standardeja naiseudelle tai mieheydelle ei voida asettaa, niin millä perusteella joku voi pitää sukupuoltaan vääränä?

Sinun kannattaa opiskella sukupuolisuuden moninaisuudesta esim http://www.seta.fi sivustosta.

Ei tuo ole mikään vastaus. Minä kysyin, mikä teidän palstalaisten mielestä tekee miehestä miehen tai naisesta naisen? Jos pitäisi jatkaa seuraavaa lausetta:
Ihmisestä naisen tekee:
Ihmisestä miehen tekee:
Naisen identiteettiin kuuluu:
Miehen identiteettiin kuuluu:
Kuutar

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 19.07.2016 22:28

Kuutar kirjoitti:
Sateentekijä kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:Minä tarkoitin kysymykselläni, mikä tekee naisesta naisen tai miehestä miehen?
Jos mitään standardeja naiseudelle tai mieheydelle ei voida asettaa, niin millä perusteella joku voi pitää sukupuoltaan vääränä?

Sinun kannattaa opiskella sukupuolisuuden moninaisuudesta esim http://www.seta.fi sivustosta.

Ei tuo ole mikään vastaus. Minä kysyin, mikä teidän palstalaisten mielestä tekee miehestä miehen tai naisesta naisen? Jos pitäisi jatkaa seuraavaa lausetta:
Ihmisestä naisen tekee:
Ihmisestä miehen tekee:
Naisen identiteettiin kuuluu:
Miehen identiteettiin kuuluu:

Fyysiset psyykkiset
sekä hormonaaliset tekijät, perimä ja genoomiset ominaisuudet muodostavat kokonaisuuden mies tai nainen tai eri sukupuolinen, sukupuoleton jne.
Jos joku osaa selittää, mitkä ovat miehen tai naisen identiteettiin kuuluvat sekä sen määrittelevät tekijät, olisin itse myös utelias kuulemaan nuo tekijät
Siitäkin on miksi joku kokee olevansa väärän sukupuolinen on olemassa monenlaista selitystä.
Yleinen uskomus jopa psykiatrien piirissä on, että ihmisen kokemus "väärästä sukupuolesta" on mielenterveydellinen. Kromosomihäiriöstäkin puhutaan.
Siihen en usko.Ei erilainen sukupuolisuus tai kokemus olevansa " väärässä kehossa" ole nykytietämyksen mukaan sairaus. Ihmisen sukupuolisia variaatioita on lukemattomia

Eihän ihmisen identiteetti ole yksinomaan sitä, onko nainen vai mies vai eri sukupuolinen.
Mielestäni sukupuolisuus on vain osa ihmisen identiteettiä, joten kysymyksen asettelu on väärä

Millainen vastaus sinua tyydyttäisi?

Muokattu klo 22.45. lisätty muutamia seikkoja.
Viimeksi muokannut Sateentekijä päivämäärä 19.07.2016 22:39, muokattu yhteensä 2 kertaa
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Kuutar » 19.07.2016 22:31

Minä kysyin henkilökohtaista vastausta. Kun mietin omalla kohdallani, en oikeastaan osaa vastata, mikä se naisen identiteetti on. Määrittelen itseni naiseksi koska minulla on naisen keho, muutoin en voisi sitä perustella.
Kuutar

ViestiKirjoittaja Kuutar » 19.07.2016 22:34

Psykopatologia kirjoitti:Täälläkin on joskus ollut "feminiinisyyttä" ja "maskuliinisuutta" käsitteleviä ketjuja viewtopic.php?f=8&t=185 ja vastaavia vanhanaikaisia kyselylomakkeita, joista olen saanut suhteellisen korkeita feminiinisyys-pisteitä. Silti koen olevani mies, en miehimys tms.

Mikä tekee sinusta miehen?
Kuutar

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 19.07.2016 22:36

Kuutar kirjoitti:Minä kysyin henkilökohtaista vastausta. Kun mietin omalla kohdallani, en oikeastaan osaa vastata, mikä se naisen identiteetti on. Määrittelen itseni naiseksi koska minulla on naisen keho, muutoin en voisi sitä perustella.

Omalta kohdaltani annoin jo aikaisemmin vastauksen siihen, mikä tekee minusta naisen ja miten naiseuteni olen kokenut. Mielestäni mitään yleistä määritystä ei ole.Olemmehan kaikki yksilöitä.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Ryysy » 19.07.2016 22:38

Sateentekijän pitkä vastaus oli ihan hyvä. Paha sitä, artikkeliin viitaten, on kokemuksia lokeroida. Paitsi psykologit ehkä osaavat. Eikä pysty kuvittelemaan elelyä kikkelin kanssa, että ahdistaisiko se kapine siinä vai ei. Iltalehdessä oli juttuja, jotka vähän liittyy aiheeseen, ikään kuin tehdään sairauksia asioista, joista ei tarvitsisi.

Nainen: 8 merkkiä siitä, että kehosi tuottaa liikaa testosteronia http://www.iltalehti.fi/terveys/2016070 ... 4_tr.shtml
Ryysy

ViestiKirjoittaja Kuutar » 19.07.2016 22:42

Sateentekijä kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:Minä kysyin henkilökohtaista vastausta. Kun mietin omalla kohdallani, en oikeastaan osaa vastata, mikä se naisen identiteetti on. Määrittelen itseni naiseksi koska minulla on naisen keho, muutoin en voisi sitä perustella.

Omalta kohdaltani annoin jo aikaisemmin vastauksen siihen, mikä tekee minusta naisen ja miten naiseuteni olen kokenut. Mielestäni mitään yleistä määritystä ei ole.Olemmehan kaikki yksilöitä.

Niin, ei minustakaan voi olla. Mutta jos ei ole yleistä määritystä mieheydelle tai naiselle, niin mistä joku voi sitten tietää olevansa väärää sukupuolta?
Mihin silloin voi verrata?
Kuutar

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 19.07.2016 22:45

Ryysy kirjoitti:Sateentekijän pitkä vastaus oli ihan hyvä. Paha sitä, artikkeliin viitaten, on kokemuksia lokeroida. Paitsi psykologit ehkä osaavat. Eikä pysty kuvittelemaan elelyä kikkelin kanssa, että ahdistaisiko se kapine siinä vai ei. Iltalehdessä oli juttuja, jotka vähän liittyy aiheeseen, ikään kuin tehdään sairauksia asioista, joista ei tarvitsisi.

Nainen: 8 merkkiä siitä, että kehosi tuottaa liikaa testosteronia http://www.iltalehti.fi/terveys/2016070 ... 4_tr.shtml

Transmiehet samoin kuin transnaisetkin saavat hormonaalista korvaushoitoa mikäli näin haluavat. Ilman, että korjausoperaatioita olisi tehty lainkaan tai ainosataan osaittain.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 19.07.2016 22:47

Kuutar kirjoitti:
Niin, ei minustakaan voi olla. Mutta jos ei ole yleistä määritystä mieheydelle tai naiselle, niin mistä joku voi sitten tietää olevansa väärää sukupuolta?

Tämä jaotteluhan pohjautuu ainoastaan kahteen sukupuoleen tai sitten siihen, mikä on lähinnä omaa kokemusta sukupuolestaan.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Kuutar » 19.07.2016 23:03

Sateentekijä kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:

Tämä jaotteluhan pohjautuu ainoastaan kahteen sukupuoleen tai sitten siihen, mikä on lähinnä omaa kokemusta sukupuolestaan.

Eivätkö he jotka kokevat olevansa väärää sukupuolta, juuri ajattele, että on olemassa kaksi sukupuolta? Siis jos vaihtaa sukupuoltaan miehestä naiseksi tai naisesta mieheksi, niin silloinhan täytyy lähtökohtaisesti olettaa, että on olemassa miehen ja naisen sukupuoli, jotka ovat jotakin pysyvää.
Kuutar

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 19.07.2016 23:08

Tuo ilmaisu" väärä sukupuoli" on kaikin tavoin harhaanjohtava.Ei ole olemassa mitään väärää tai oikeaa sukupuolta, on vain ihmisen henkilökohtainen kokemus siitä mihin ryhmittymään hän kuuluu.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Kuutar » 19.07.2016 23:24

Sateentekijä kirjoitti:Tuo ilmaisu" väärä sukupuoli" on kaikin tavoin harhaanjohtava.Ei ole olemassa mitään väärää tai oikeaa sukupuolta, on vain ihmisen henkilökohtainen kokemus siitä mihin ryhmittymään hän kuuluu.

Niin, mutta millä perusteella? Mikä luo ihmiselle käsityksen näistä " ryhmittymistä"?
Kuutar

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 19.07.2016 23:47

Kuutar kirjoitti:
Sateentekijä kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:

Eivätkö he jotka kokevat olevansa väärää sukupuolta, juuri ajattele, että on olemassa kaksi sukupuolta? Siis jos vaihtaa sukupuoltaan miehestä naiseksi tai naisesta mieheksi, niin silloinhan täytyy lähtökohtaisesti olettaa, että on olemassa miehen ja naisen sukupuoli, jotka ovat jotakin pysyvää.

Ilmaisu " vaihtaa sukupuoltaam on täysin väärä. Ei sukupuolta vaihdeta, vaan se korjataan sellaiseksi, miksi ihminen sen alunperin kokee, vrt mies naisen kehossa ja nainen miehen kehossa.
Sukupuolen korjaus tehdään silloin kun tuntee olevansa väärässä kehossa.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Kuutar » 19.07.2016 23:53

Sateentekijä kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:
Sateentekijä kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:

Ilmaisu " vaihtaa sukupuoltaam on täysin väärä. Ei sukupuolta vaihdeta, vaan se korjataan sellaiseksi, miksi ihminen sen alunperin kokee, vrt mies naisen kehossa ja nainen miehen kehossa.
Sukupuolen korjaus tehdään silloin kun tuntee olevansa väärässä kehossa.

Minä en vain tajua, mitä tuo tarkoittaa. Miten niin alun perin? Sukupuoli-identiteetti voi muuttua ja kehittyä elämänkokemusten myötä. Ja mistä se alkuperäinen kokemus tuli?
Kuutar

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 20.07.2016 00:07

Kuutar kirjoitti:Minä en vain tajua, mitä tuo tarkoittaa. Miten niin alun perin? Sukupuoli-identiteetti voi muuttua ja kehittyä elämänkokemusten myötä. Ja mistä se alkuperäinen kokemus tuli?

Ihmisen sukupuolisuus on synnynnäinen ominaisuus joten sitä ei vaihdeta vaan korjataan.
Ihminen joko syntyy tiettyyn sukupuoleen tai sukupuoliset ominaisuudet identifioituvat tiettyyn sukupuoleen, mikä ei välttämättä ole mies tai nainen.

muokattu klo0:34. korjattu kirjoitusvirheitä
-Sateentekijä
Viimeksi muokannut Sateentekijä päivämäärä 20.07.2016 00:32, muokattu yhteensä 2 kertaa
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 20.07.2016 00:13

0:12 Kuuttarelle
Minusta tuntuu, että juuri sinä tajuat. Esittämäsi kysymys on toinen tällä foorumilla esiin tullut originaali ajatus ja kysymys. Toinen oli .Kissin pari vuotta sitten esittämä ajatus, joka liittyi siihen, kuinka kauaksi näkee.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kuutar » 20.07.2016 00:16

Sateentekijä kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:Minä en vain tajua, mitä tuo tarkoittaa. Miten niin alun perin? Sukupuoli-identiteetti voi muuttua ja kehittyä elämänkokemusten myötä. Ja mistä se alkuperäinen kokemus tuli?

Ihmisen sukupuolisuus on synnynnäinen ominaisuus joten sitä ei vaihdeta vaan korjataan.
Ihminen joko syntyy tiettyyn sukupuoleen tai sukupuoliset ominaisuudet suuntautuvat tiettyyn sukupuolisuuteen, mikä ei välttämättä ole mies tai nainen.

Ei ihmisellä ole syntyissään mitään sukupuoli-identiteettiä, ei identiteettiä ylipäätään. Identiteetti kehittyy koko elämän ajan.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Identiteetti
Viittaan tuohon identiteetti psykologiassa artikkeliin, jostain syystä ei pysty laittamaan suoraa linkkiä.
Kuutar

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 20.07.2016 01:03

Kuutar kirjoitti:
Kirjoittaja Kuutar » 20 Heinä 2016, 00:16

Sateentekijä kirjoitti:

Ihminen joko syntyy tiettyyn sukupuoleen tai sukupuoliset ominaisuudet
identifioituvat* tiettyyn sukupuolisuuteen, mikä ei välttämättä ole mies tai nainen.

Ei ihmisellä ole syntyissään mitään sukupuoli-identiteettiä, ei identiteettiä ylipäätään. Identiteetti kehittyy koko elämän ajan.

Seksuaalinen identiteettihän on osa ihmisen identiteettikokonaisuutta, omakohtaista kokemusta omasta minuudestaan. Seksuaalinen suuntautuminen taas kertoo siitä, kehen ihminen ihastuu, rakastuu, tuntee emotionaalista tai eroottista vetovoimaa.
Ihminen voi identifioida itsensä suuntautumisensa perusteella.
Esim.transsuuntautunut henkilö tuntee vetovoimaa transihmisiä kohtaan. Transsuuntautunut henkilö voi identifioida itsensä myös muun suuntautumisen perusteella (homoksi, bi-ihmiseksi tai heteroksi). Seksuaalisen suuntautumisen identiteetti on aina itsemäärittelykysymys.
Aseksuaalisuus ei kaikille ole seksuaalinen suuntautuminen, koska homo, bi, hetero tai transsuuntautunut voi olla aseksuaali; tällöin hän tuntee emotionaalista vetoa henkilöön, mutta ei halua seksuaalista kanssakäymistä. Toisille se voi olla seksuaalinen suuntautuminen ja identiteetti.
Seksuaalinen identiteetti ja minäkuva eivät koskaan tule täysin valmiiksi vaan kehittyvät koko elämän ajan.
Muokattu klo 1:10 korjattu sana *suuntautuvat sanaan identifioituvat
-Sateentekijä.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Kuutar » 20.07.2016 01:34

Toisin sanoen, identiteetti ei voi koskaan olla synnynnäinen, jolloin tämä keskustelu palautuu kysymykseen, ovatko feministit kuitenkin oikeassa siinä, että sukupuoli, silloin kun sillä tarkoitetaan identiteettiä, on sosiaalinen konstruktio.
Kuutar

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa