Sateentekijä kirjoitti:Kuutar kirjoitti:Minä tarkoitin kysymykselläni, mikä tekee naisesta naisen tai miehestä miehen?
Jos mitään standardeja naiseudelle tai mieheydelle ei voida asettaa, niin millä perusteella joku voi pitää sukupuoltaan vääränä?
Sinun kannattaa opiskella sukupuolisuuden moninaisuudesta esim http://www.seta.fi sivustosta.
Kuutar kirjoitti:Sateentekijä kirjoitti:Kuutar kirjoitti:Minä tarkoitin kysymykselläni, mikä tekee naisesta naisen tai miehestä miehen?
Jos mitään standardeja naiseudelle tai mieheydelle ei voida asettaa, niin millä perusteella joku voi pitää sukupuoltaan vääränä?
Sinun kannattaa opiskella sukupuolisuuden moninaisuudesta esim http://www.seta.fi sivustosta.
Ei tuo ole mikään vastaus. Minä kysyin, mikä teidän palstalaisten mielestä tekee miehestä miehen tai naisesta naisen? Jos pitäisi jatkaa seuraavaa lausetta:
Ihmisestä naisen tekee:
Ihmisestä miehen tekee:
Naisen identiteettiin kuuluu:
Miehen identiteettiin kuuluu:
Psykopatologia kirjoitti:Täälläkin on joskus ollut "feminiinisyyttä" ja "maskuliinisuutta" käsitteleviä ketjuja viewtopic.php?f=8&t=185 ja vastaavia vanhanaikaisia kyselylomakkeita, joista olen saanut suhteellisen korkeita feminiinisyys-pisteitä. Silti koen olevani mies, en miehimys tms.
Kuutar kirjoitti:Minä kysyin henkilökohtaista vastausta. Kun mietin omalla kohdallani, en oikeastaan osaa vastata, mikä se naisen identiteetti on. Määrittelen itseni naiseksi koska minulla on naisen keho, muutoin en voisi sitä perustella.
Sateentekijä kirjoitti:Kuutar kirjoitti:Minä kysyin henkilökohtaista vastausta. Kun mietin omalla kohdallani, en oikeastaan osaa vastata, mikä se naisen identiteetti on. Määrittelen itseni naiseksi koska minulla on naisen keho, muutoin en voisi sitä perustella.
Omalta kohdaltani annoin jo aikaisemmin vastauksen siihen, mikä tekee minusta naisen ja miten naiseuteni olen kokenut. Mielestäni mitään yleistä määritystä ei ole.Olemmehan kaikki yksilöitä.
Ryysy kirjoitti:Sateentekijän pitkä vastaus oli ihan hyvä. Paha sitä, artikkeliin viitaten, on kokemuksia lokeroida. Paitsi psykologit ehkä osaavat. Eikä pysty kuvittelemaan elelyä kikkelin kanssa, että ahdistaisiko se kapine siinä vai ei. Iltalehdessä oli juttuja, jotka vähän liittyy aiheeseen, ikään kuin tehdään sairauksia asioista, joista ei tarvitsisi.
Nainen: 8 merkkiä siitä, että kehosi tuottaa liikaa testosteronia http://www.iltalehti.fi/terveys/2016070 ... 4_tr.shtml
Kuutar kirjoitti:
Niin, ei minustakaan voi olla. Mutta jos ei ole yleistä määritystä mieheydelle tai naiselle, niin mistä joku voi sitten tietää olevansa väärää sukupuolta?
Mihin silloin voi verrata?
Sateentekijä kirjoitti:Kuutar kirjoitti:
Niin, ei minustakaan voi olla. Mutta jos ei ole yleistä määritystä mieheydelle tai naiselle, niin mistä joku voi sitten tietää olevansa väärää sukupuolta?
Tämä jaotteluhan pohjautuu ainoastaan kahteen sukupuoleen tai sitten siihen, mikä on lähinnä omaa kokemusta sukupuolestaan.
Sateentekijä kirjoitti:Tuo ilmaisu" väärä sukupuoli" on kaikin tavoin harhaanjohtava.Ei ole olemassa mitään väärää tai oikeaa sukupuolta, on vain ihmisen henkilökohtainen kokemus siitä mihin ryhmittymään hän kuuluu.
Kuutar kirjoitti:Sateentekijä kirjoitti:Kuutar kirjoitti:
Tämä jaotteluhan pohjautuu ainoastaan kahteen sukupuoleen tai sitten siihen, mikä on lähinnä omaa kokemusta sukupuolestaan.
Eivätkö he jotka kokevat olevansa väärää sukupuolta, juuri ajattele, että on olemassa kaksi sukupuolta? Siis jos vaihtaa sukupuoltaan miehestä naiseksi tai naisesta mieheksi, niin silloinhan täytyy lähtökohtaisesti olettaa, että on olemassa miehen ja naisen sukupuoli, jotka ovat jotakin pysyvää.
Sateentekijä kirjoitti:Kuutar kirjoitti:Sateentekijä kirjoitti:Kuutar kirjoitti:
Eivätkö he jotka kokevat olevansa väärää sukupuolta, juuri ajattele, että on olemassa kaksi sukupuolta? Siis jos vaihtaa sukupuoltaan miehestä naiseksi tai naisesta mieheksi, niin silloinhan täytyy lähtökohtaisesti olettaa, että on olemassa miehen ja naisen sukupuoli, jotka ovat jotakin pysyvää.
Ilmaisu " vaihtaa sukupuoltaam on täysin väärä. Ei sukupuolta vaihdeta, vaan se korjataan sellaiseksi, miksi ihminen sen alunperin kokee, vrt mies naisen kehossa ja nainen miehen kehossa.
Sukupuolen korjaus tehdään silloin kun tuntee olevansa väärässä kehossa.
Kuutar kirjoitti:Minä en vain tajua, mitä tuo tarkoittaa. Miten niin alun perin? Sukupuoli-identiteetti voi muuttua ja kehittyä elämänkokemusten myötä. Ja mistä se alkuperäinen kokemus tuli?
Sateentekijä kirjoitti:Kuutar kirjoitti:Minä en vain tajua, mitä tuo tarkoittaa. Miten niin alun perin? Sukupuoli-identiteetti voi muuttua ja kehittyä elämänkokemusten myötä. Ja mistä se alkuperäinen kokemus tuli?
Ihmisen sukupuolisuus on synnynnäinen ominaisuus joten sitä ei vaihdeta vaan korjataan.
Ihminen joko syntyy tiettyyn sukupuoleen tai sukupuoliset ominaisuudet suuntautuvat tiettyyn sukupuolisuuteen, mikä ei välttämättä ole mies tai nainen.
Kuutar kirjoitti:Minä en vain tajua, mitä tuo tarkoittaa. Miten niin alun perin? Sukupuoli-identiteetti voi muuttua ja kehittyä elämänkokemusten myötä. Ja mistä se alkuperäinen kokemus tuli?
Ihmisen sukupuolisuus on synnynnäinen ominaisuus joten sitä ei vaihdeta vaan korjataan.
Ihminen joko syntyy tiettyyn sukupuoleen tai sukupuoliset ominaisuudet
identifioituvat* tiettyyn sukupuolisuuteen, mikä ei välttämättä ole mies tai nainen.
Ei ihmisellä ole syntyissään mitään sukupuoli-identiteettiä, ei identiteettiä ylipäätään. Identiteetti kehittyy koko elämän ajan.
Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa