Suomalaiset perinneruoat

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Suomalaiset perinneruoat

ViestiKirjoittaja irmeli » 09.07.2016 06:24

Samoin poronkäristys on kevyt ja lihaisa, jos ei lisää voita.
irmeli

ViestiKirjoittaja Kuutar » 09.07.2016 14:28

irmeli kirjoitti:Viili, lappapuuro, leipäjuusto hillalla, mustikkapiirakka.
Tänä kesänä on erityisen vaikea saada onnistumaan kotitekoinen viili, kun ilmat on mitä on.

Miten niin?
Kuutar

ViestiKirjoittaja irmeli » 09.07.2016 14:37

Kun viili tekeytyy huoneenlämmössä puolitoista vuorokautta eikä saisi olla ukkosta, koska silloin viili juoksettuu. Niin meillä on ollut paljon ukkosia ja huoneenlämpökin aika tavalla vaihdellut.
irmeli

ViestiKirjoittaja trisse » 09.07.2016 15:33

Poronkäristyksestä lähtee niin kauhea lemukin että ruokahalu menee jos joku toinen syö sitä samassa pöydässä.
trisse

ViestiKirjoittaja popi » 09.07.2016 19:30

Sinen lemkki paistettuna paistinpannussa ja mausteeksi Turun mietoa sinappia.
popi

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 09.07.2016 19:31

Meidän äiti teki aina itse viilit.
Erityisen hyviä ne olivat kesällä, kun maito tuli naapurin navetasta.
Alkukesästä niissä tosin maistui ruoho, hetken aikaa sen jälkeen, kun lehmät oli
laskettu laitumelle.

Viili taitaa olla sellainen ruoka, johon en kyllästy ikinä.
Mieheni taas ei suostu syömään sitä ollenkaan.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja irmeli » 09.07.2016 19:41

Mulla ei kyllä täällä onnistu viilin teko vaan taas juoksettui. Ei se olekaan niin yksinkertaista mitä olen katsonut muilta mallia.
irmeli

ViestiKirjoittaja irmeli » 09.07.2016 19:42

popi kirjoitti:Sinen lemkki paistettuna paistinpannussa ja mausteeksi Turun mietoa sinappia.

Parempaa se kyllä on raakana ruisleivän ja sinapin kanssa.
irmeli

ViestiKirjoittaja Mirri » 09.07.2016 19:48

Minäkin tein usein viilit itse ollessani vielä perheenäiti. Astioina käytin tavallisia muovisia pakastusrasioita; ne olivat käteviä, koska niihin sai kannet kiinni ja rasiat jääkaappiin. Maito tosin oli ihan tavallista kaupan punaista ja viilipohjana purkki kaupan viiliä. Paitsi innostuttuani tekemään enemmän, jolloin viilin siemen jäi talteen omista viileistä. Hapattamispaikkana toimi yksi keittiön yläkaappi.

Ukkosen vaikutuksesta viilin tekemiseen olen kuullut, mutten muista havainneeni. En ehkä ole tehnytkään viiliä ukkoskausina, ja toisaalta olen asunut paikassa, jossa ukkosti harvoin ja vaatimattomasti.
Mirri

ViestiKirjoittaja irmeli » 09.07.2016 19:51

Älä provoisoi minua ukkosella ja viilillä.
irmeli

ViestiKirjoittaja Kuutar » 09.07.2016 20:59

irmeli kirjoitti:Kun viili tekeytyy huoneenlämmössä puolitoista vuorokautta eikä saisi olla ukkosta, koska silloin viili juoksettuu. Niin meillä on ollut paljon ukkosia ja huoneenlämpökin aika tavalla vaihdellut.

Aika jännä. Samoin kun sanotaan, että kerma ei vatkaudu ukkosella.
Kuutar

ViestiKirjoittaja trisse » 09.07.2016 22:16

Tehtiinkö se niin että laitettiin maitolasilliseen lusikallinen viiliä ja annettiin olla huoneenlämmössä yön yli?
trisse

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 10.07.2016 00:15

Äidiltäni opin" oikean" viilinteon. Siihen tarvitaan noin ruokalusikallinen "pohjapiimää " viiliä kohti edellisestä viilistä ja pari desiä mieluiten kokomaitoa joka on kermaista.Pohjapiimä sekoitetaan hyvin maitoon . Jokaiseen parin desin kippoon oma pohjapiimänsä. ja sitten jätetään tekeytymään päiväksi/ vuorokaudeksi peitettynä esim puhtaalla pyyheliinalla.
Me mökillä haimme läheisestä maalaistalosta kermaisen maidon ja viilistä tuli tosi hyvää.
Olen kokeillut itsekin, on mieluummin oltava kermaviiliä se pohjapiimä ainakin ensimmäisiin viileihin ja tosiaan punaista maitoa.
Onnistuu kyllä jos sen pitää tasaisessa lämmössä valmistumisavaiheessa ja laittaa jääkaappiin kun on valmista.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 10.07.2016 00:31

Kuutar kirjoitti:
irmeli kirjoitti:Kun viili tekeytyy huoneenlämmössä puolitoista vuorokautta eikä saisi olla ukkosta, koska silloin viili juoksettuu. Niin meillä on ollut paljon ukkosia ja huoneenlämpökin aika tavalla vaihdellut.

Aika jännä. Samoin kun sanotaan, että kerma ei vatkaudu ukkosella.

Sanotaan, että viilin valmistukseen ukkosella vaikuttaa ukkossäällä muodostuva sähkömagneettinen säteily , joka saa maidon happanemaan ja viilin "juoksettumaan".
Tutkimusten mukaan jo ennen ukkosta ja salamointia syntyy voimakkaita laaja-alaisia sähkövarauksia, jotka voivat vaikuttaa maidon ominaisuuksiin.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Kuutar » 13.07.2016 13:59

Voiko piimää tehdä itse?
Kuutar

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 13.07.2016 15:44

Kotitekoisesta viilistä saa piimää käyttämällä pohjapiimää vähemmän ja vatkaamalla näin syntyneen viilin juoksevaksi
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja irmeli » 13.07.2016 15:56

Piimää saa niin, että kiehauttaa 1 litra maitoa, antaa maidon jäähtyä ja lisää siihen 1dl piimää ja sitten antaa sen tekeytyä vuorokausi.
irmeli

ViestiKirjoittaja Kuutar » 13.07.2016 22:34

irmeli kirjoitti:Piimää saa niin, että kiehauttaa 1 litra maitoa, antaa maidon jäähtyä ja lisää siihen 1dl piimää ja sitten antaa sen tekeytyä vuorokausi.

No mutta, jos on jo valmiiksi kaupasta ostettua piimää, niin eihän tuossa nyt ole oikein järkeä.
Kuutar

ViestiKirjoittaja Rane » 13.07.2016 22:53

Ennen vanhaan ei tainnut olla kauppoja eikä jääkaappia.
Rane

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 13.07.2016 23:20

Viilistä ja maidosta on valmistettu hapanmaitotuotteita kautta aikojen ja taidetaan jossain päin valmistaa vieläkin.
Sateentekijä

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko