Kommunikaatio (viestintä)

Re: Kommunikaatio (viestintä)

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 28.06.2016 11:10

Kuva
Fingerpori - HS 28.6.2016
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 28.06.2016 12:34

Mirri kirjoitti:... Sateentekijän luomassa - käsittääkseni kiintoisassa - katsauksessa ihmisten välisen viestinnän historiaan...

Mikä asia tai tieto siinä katsauksessa oli sinulle uutta asiaa?
Mirri kirjoitti:... oli joidenkin mielestä jotakin niin pahasti ärsyttävää, että se piti (kommunikaation keinoin?) savustaa täältä ulos...

Ei sitä pyritty savustamaan ulos. Päinvastoin.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 28.06.2016 12:42

karsee huuli kirjoitti:Asiasta keskusteleminen tuppaa huonossa seurassa menemään jähnäämiseksi. Keskustelusta keskusteleminen menee jähnäämiseksi vaikka mukana olisi fiksumpiakin kuin Mirri. M.O.T.

Viestintä on monin tavoin keskustelua laajempi käsite.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 28.06.2016 12:50

Psykopatologia kirjoitti:Kuva
Fingerpori - HS 28.6.2016

Taisi tulla väärinkäsitys. Tapahtuikohan virhe viestin lähettäjän vai vastaanottajan päässä?
Mirri

ViestiKirjoittaja Ryysy » 28.06.2016 12:54

Eniten ärsyttää viestinnän tukahduttaminen. Enkä tarkoita haukkumisen ynnä muun. Ymmärrän kyllä, että ärsyyntyäkin voi allt mellan himmel och jord. T: Sos.foobikko
Ryysy

ViestiKirjoittaja Hilppa » 28.06.2016 13:07

Ryysy kirjoitti:Eniten ärsyttää viestinnän tukahduttaminen. Enkä tarkoita haukkumisen ynnä muun. Ymmärrän kyllä, että ärsyyntyäkin voi allt mellan himmel och jord. T: Sos.foobikko

Tieteen päivillä 2015 oli äärimmäisen mielenkiintoinen esitelmä Estonia-onnettomuuden pieleen menneestä viestinnästä.
Kommentoin tuota esitystä täällä tuolloin.
viewtopic.php?f=5&t=14038&p=202856&hilit=Estonia#p202856
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 28.06.2016 13:37

1) Kun viestitään, viestin tulisi olla selkeä ja ymmärrettävissä oleva. 2) Viestin vastaanottajalla tulisi olla riittävästi älliä, että hän ymmärtäisi (toivottavasti) selkeän viestin sanoman.
Kun keskustellaan tai vastataan viestiin, 3) vastaanottajan tulisi kommentoida viestissä esiin tuotua eikä vastata "olhi". Jos vastaanottaja tuo esiin omia ajatuksiaan, niidenkin tulisi täyttää 1 & 2 -kohdat.

Kun viestintää tukahdutetaan, 1) vähemmän "vaarallinen" keino on ignorointi ("hiljaisuus"). 2) Häijympi keino on monenlainen arkipäivän sadismi (iva, pilkka, lyttääminen, ylemmäksi (= viisaammanksi) asettuminen ym.).
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 28.06.2016 13:56

Minun mielestäni toisten yläpuolelle asettumista on se, että joko uskoo muiden olevan joko niin tietämättömiä, että mikä tahanasa Googlesta ongittu tieto on heille uutta ja outoa, tai että muu väki on niin armottoman tyhmää, ettei osaa itse hakea ja löytää tarvitsemaansa tietoa.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja trisse » 28.06.2016 14:06

Kyllästynyt kirjoitti:Mutta vielä pahempia ovat Googlesta poimitut itsestäänselvyyksien pläjäytykset.

Eikö se ikinä opi? :shock: Porttikielto Googleen tuollaiselle. Ei tässä mukaan auta! :(
trisse

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 28.06.2016 14:30

Kyllästynyt kirjoitti:Minun mielestäni toisten yläpuolelle asettumista on se, että joko uskoo muiden olevan joko niin tietämättömiä, että mikä tahanasa Googlesta ongittu tieto on heille uutta ja outoa, tai että muu väki on niin armottoman tyhmää, ettei osaa itse hakea ja löytää tarvitsemaansa tietoa.

Useissa tapauksissa ei ole olleenkaan kyse "uskosta" (tai arvioinneista tms.).
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 28.06.2016 15:09

Vaan mistä?
Pätemisentarpeestako?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Ryysy » 28.06.2016 16:18

Kyllästynyt kirjoitti:Minun mielestäni toisten yläpuolelle asettumista on se, että joko uskoo muiden olevan joko niin tietämättömiä, että mikä tahanasa Googlesta ongittu tieto on heille uutta ja outoa, tai että muu väki on niin armottoman tyhmää, ettei osaa itse hakea ja löytää tarvitsemaansa tietoa.

Tämä oli omakohtaisen tulkintani mukaan taas sarjasta ihmeellisiä tulkintoja... mutta selvisipä, miksi koet moiset (googlepastetukset) niin ärsyttävinä.
Ryysy

ViestiKirjoittaja irmeli » 28.06.2016 17:02

Minä koen taas niin, että googlekopioida on itse tyhmä eikä juuri mitään mistään tiedä vaan kaikki pitää googlettaa.
irmeli

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 28.06.2016 17:11

Ketjuhan on edennyt otsikon ytimeen; viestit voidaan lukea ja tulkita aivan toisin kuin alunperin oli viestijän tarkoitus, ja lopputulema on aina kuulijan/lukijan kokemusten ja mielipiteiden läpi suodatettua.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 28.06.2016 17:19

Laitanhan minäkin välillä viestejä foorumille (melkein vain) omaksi ilokseni - ikään kuin helmiä sijoille -, vaikka tiedän, ettei niitä kukaan (muu) juuri ymmärrä.

Sitäpaitsi kertaus on opintojen äiti.

Se, että vituttaa, on varsin huono lähtökohta mollaamiselle. Vaikka tämä on osin myös tiede-palsta, on vain hyvä, jos täällä voi myös tyhmyys kukkia.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 28.06.2016 17:36

Psykopatologia kirjoitti:... Se, että vituttaa, on varsin huono lähtökohta mollaamiselle...

Tuskin mollaamiselle koskaan hyvää syytä löytyy.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja irmeli » 28.06.2016 17:55

Psykopatologia kirjoitti: Vaikka tämä on osin myös tiede-palsta, on vain hyvä, jos täällä voi myös tyhmyys kukkia.

Voi olla myös tyhmä vaikka luulee kirjoittavansa tiedettä.
irmeli

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 28.06.2016 18:22

irmeli kirjoitti:Minä koen taas niin, että googlekopioida on itse tyhmä eikä juuri mitään mistään tiedä vaan kaikki pitää googlettaa.

Oletko sinä Irmeli ja Kyllästynyt niin huippuälykkäitä , että teillä on kaikki tieto kaikista maailman asioista ilman mitään ulkopuolisia lähteitä? Epäilen. Trissekin esitti oman mielipiteensä, mikä ei ollut millään tavoin asiaan liittyvä.Ainoastaan saadakseen räksyttää.
On vähintäinkin kyseenalaista ilmaista täällä toisen kirjoittajan älyyn mm liittyviä huomautuksia. Mielestäni se kertoo enemmänkin kommentoijan omasta älykkyystasosta.

Viestinnän historiikin, joka mielestäni on hyvinkin kiintoisa, olin tuossa yrittänyt koota lähteen mainiten erilaisista osasista historialliseksi kokonaisuudeksi, kronologiseksi jatkumoksi. Olin kursivoinut asiat, jotka eivät olleet omia ajatuksianí, joten viesti oli ilmaistu niin , kuten täällä on toivottu.Ainakin itselleni siinä oli paljon asiaa jota en itse kouluajoiltani edes muistanut.

Olenkin todella pahoillani, että viestini käsitettiin joidenkin älyllisiä lahjoja aliarvioivaksi,
tai alettiin suorastaan minua sen lähettämisestä irviä ja mollata.

Minä olen ymmärtänyt, että täällä on jokaisella oikeus kirjoittaa ja kommentoida omalla tyylillään, myös lähteitä hyväksikäyttäen, kunhan ilmoittaa, mistä ne ovat peräisin.
Ilmeisesti olen sen(kin) asian käsittänyt täysin väärin.
-Sateentekijä.
P.S.
PP. kirjoitti:Kun viestintää tukahdutetaan, 1) vähemmän "vaarallinen" keino on ignorointi ("hiljaisuus"). 2) Häijympi keino on monenlainen arkipäivän sadismi (iva, pilkka, lyttääminen, ylemmäksi (= viisaammanksi) asettuminen ym.).

Olisikohan itsekunkin syytä mennä vähän itseensä?

-viestiä muokattu klo 19, lisätty lainaus
- Sateentekijä.
Viimeksi muokannut Sateentekijä päivämäärä 28.06.2016 19:01, muokattu yhteensä 3 kertaa
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja irmeli » 28.06.2016 18:26

Kuinkahan usein sinä olet esittänyt lausuntojasi mun älykkyydestä?
irmeli

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 28.06.2016 18:30

Minun mielestäni muitten kirjoitusten mitätöinti on pahimpia mokia mitä keskusteluissa täällä voidaan tehdä. Juuri sinä olet ensimmäisenä osoittamassa kuinka älyttömiä itsestäänselvyyksiä muut täällä kirjoittavat.

Keskusteluhan pohjustetaan varsin usein jollakin aloitustapauksella tai asialla joka saa keskustelua aikaan. Näin ole ainakin kuvitellut. Jos avaukseksi heitetään joku otsake, ilman muuta avaustekstiä,käsittääkseni se antaa vapaat kädet sille, miten asiaa lähdetään lähestymään. Ehkä olen sitten käsittänyt koko keskustelun idean aivan toisin kuin sinä.

Esimerkiksi PP. itse laittaa aloitukseen jonkun sanoman tai kirjoittaman siteerauk-
sen tai lainaa koko jutun. Millä tavoin mielestäsi keskustelu tulisi aloittaa, että se olisi mielestäsi älyllisesti keskustelua herättävää?
Sateentekijä

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa