Ihmisjoukkoon sukeltaminen auttaa ahdistunutta

Re: Ihmisjoukkoon sukeltaminen auttaa ahdistunutta

ViestiKirjoittaja Mirri » 31.05.2016 11:17

Kaapo kirjoitti:
Kaapo kirjoitti:Ihmisiä on kiva tarkkailla vaikka kahvilan ikkunasta tai puiston penkiltä.
Kyllästynyt kirjoitti:Itse istun mieluummin kannonnokassa kuin puiston penkillä tai kahvilassa, ...Mutta kukin tyylillään.

Suomen kielen vivahteita tuntevana en voi sanoa Kaapon tulkinnan olevan virheellinen, koska tietääkseni juuri noin sanontaa kukin (taaplaa) tyylillään usein käytetään - arvottavasti ja vähättelevästi. Ainakin aiemmin kyseinen taaplaamiseen liittyvä lausahdus on ollut vahvasti arvottava, koska taaplaustyyleillä kilpailu ja niiden asettaminen paremmuusjärjestykseen oli tiedetty ja tunnettu asia.

Mutta toki voin arvella, ettei Kyllästynyt tullut ajatelleeksi Kaapon esittämän tulkinnan mahdollisuutta. Ja ehkä kyseisen sanonnan nykyinen, lyhyempi, muoto kukin tyylillään on neutraalimpi kuin sen taaplaamistyyleihin ja niiden arviointiin viittaava edeltäjä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 31.05.2016 11:18

Kaapo kirjoitti:En tiedä kohdistuiko myös sinuun, mutta minä sanoin ensin yllä, jonka jälkeen Kyllästynyt käytti täsmälleen samoja sanoja...

Voisitko tarkentaa ja kertoa mihin "samoihin sanoihin" viittaat?
Kaapo kirjoitti:... Homma olisi muuten ollut ihan asiallinen ja neutraali kommenti ILMAN tuota loppukaneettia...
Loppukaneettieni tarpeellisuuden ja asiallisuuden arviointi on ensisijaisesti minun oma tehtäväni - ja lopuksi Psykopatologian arvioinnin varassa.
Vaikka sinä et viestini rakenteesta tai sisällöstä pitäisikään, se ei tee viestistäni huonoa, perätöntä tai muuten epäkorrektia.
Kaapo kirjoitti:... Tulkitsen sanojen käytöstä että hän viittasi minuun, koska käytti nimenomaisesti samoja sanoja...

Vaikka en sinua edes maininnut, vaan vastasin niin kuin olisin kenen tahansa kirjoittamaan saman sisältöiseen viestiin tehnyt.
Kaapo kirjoitti:... Riippumatta siitä teenkö itseni naurettavaksi aion jatkossakin osoittaa nälvimiset parin kirjoittajan osalta jos sellaista ilmenee...

Osoita toki jos haluat, mutta toivottavasti silloin esität parempia perusteita kuin tässä keskustelussa käyttämäsi ovat olleet.
Olen myös saanut sen käsityksen, että aiot jatkossakin käyttää sellaisia sanoja ja nimittelyjä jotka eivät ole kenellekään kunniaksi. Jos noin tapahtuu. tulen todennäköisesti sinun sanojasi ja niiden merkitystä sekä sisältöä kommentoimaan.
Kaapo kirjoitti:... En minä tuohon kuole, mutta jos pientä nälvimistä tulee tuubista jatkuvasti niin kyllä se hieman juilii.
Ehkä sen osoittaminen panee hieman yrittämään.

Ja minua juilivat sinun käyttämäsi halventavat ja riitaahaastavat sanat ja termit kuten "länkyttää", "nillittää","kotko", "ämmä", "kusipää" jne. Nuo kaikki nimittelyt ovat olleet minulle suunnattuja ja minuun kohdistettuja. Ne eivät ole nälvimistä vaan suoraa ja selkeää riidanhaastamista, nimittelyä ja solvaamista, ja siksi minun onkin kovin vaikeaa ymmärtää, minkälaisia vastauksia olet ajatellut sanavalintojesi siivittäminä viesteihisi saavasi.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 31.05.2016 11:25

Kaapo kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Lauseeni "Mutta kukin tyylillään" viittasi siihen, ettei mitään yleispätevää ohjetta voi antaa; joillakin ahdistus kasvaa yksin luonnossa - ja joillekin ihmisvilinässä. Mielestäni suurin merkitys on sillä mihin ihminen on tottunut ja missä hän on eniten "kotonaan". Mitään arvolatausta tai arvioita jommankumman keinon paremmuudesta ei viestiini sisältynyt.

Se riippuu täysin henkilöstä joka sen sanoo...

Tuo on hyvin outo ja ehdottomasti vaikeuksiin johtava tapa lukea ihmisten viestejä ja tulkita niiden sisältöä.
Kaapo kirjoitti:... Jos henkilöllä ona yleensä positiivinen ja valoisa asenne niin lausahdus on helposti tulkittavissa positiiviseksi ja juuri tuoksi mitä selitit...

Mutta silloinhan virhe ei ole viestin kirjoittajan vaan sen tulkitsijan tekemä.
Kaapo kirjoitti:... Jos taas päinvastoin niin negatiivinen tulkinta on looginen seuraus...

Totta, mutta siitä huolimatta virhe tapahtuu viestiä tulkittaessa eikä sitä kirjoittaessa.
Kaapo kirjoitti:... Nimittäin EN muista että olisit koskaan sanonut minun ketjussani mitään positiivista.

Sangen mahdollista. En nimittäin muista, että olisit koskaan sanonut mitään sellaista josta minulle olisi syntynyt positiivisia ajatuksia.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 31.05.2016 11:30

Mirri kirjoitti:
Kaapo kirjoitti:
Kaapo kirjoitti:Ihmisiä on kiva tarkkailla vaikka kahvilan ikkunasta tai puiston penkiltä.
Kyllästynyt kirjoitti:Itse istun mieluummin kannonnokassa kuin puiston penkillä tai kahvilassa, ...Mutta kukin tyylillään.

Suomen kielen vivahteita tuntevana en voi sanoa Kaapon tulkinnan olevan virheellinen, koska tietääkseni juuri noin sanontaa kukin (taaplaa) tyylillään usein käytetään - arvottavasti ja vähättelevästi...

Voi taivaan talikynttilät... Enhän minä ole puhunut mitään taaplaamisesta!
On absurdia, että minun pitäisi puolustella tai selitellä lausettani sen takia, että sinä olet sisällyttänyt siihen sanoja ja merkityksiä joita siinä ei ole koskaan ollutkaan.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 31.05.2016 11:38

Kyllästynyt, ei sinun ainakaan minulle tarvitse puolustella tai selitellä käyttämääsi sanontaa.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 31.05.2016 11:42

Mirri kirjoitti:Kyllästynyt, ei sinun ainakaan minulle tarvitse puolustella eikä selitellä käyttämääsi sanontaa.

Eihän sellaiseen kaiken järjen mukaan pitäisi mitään tarvetta syntyä, mutta koska sinä olet liittänyt/sisällyttänyt minun viestiini sanan jota siinä ei ole ollut, on minun vaikeaa jättää ihmisiä siihen uskoon, että viestini olisi sisältänyt niitä aineksia, sanoja ja merkityksiä joita sinä väitit siinä olleen.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 31.05.2016 11:47

Pinja kirjoitti:Jos on diagnoosina yleinen ahdistuneisuushäiriö, siihen kuuluu paniikkihäiriö mukaan. Paniikkihäiriöinen ahdistuu ihmistungoksesta. Kuinka monella teillä on paniikkihäiriö ahdistuksen lisäksi, te jotka vastaatte ahdistuvanne ihmisvilinässä? Mulla on itselläni paniikkihäiriö ahdistuksen lisäksi ja siksi tungokset ahdistavat vain lisää.

Minusta ei kuulu mukaan. u
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 31.05.2016 11:57

Kaapo kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Kyllästynyt, ei sinun ainakaan minulle tarvitse puolustella tai selitellä käyttämääsi sanontaa.

Eikä minulle...

Enhän minä sinulle selitäkään vaan niille lukijoille jotka mahdollisesti erehtyvät luottamaan sinun perusteettoman vapaaseen tulkintaasi minun viestini merkityksestä ja sisällöstä.
Kaapo kirjoitti:... Vaikka kuinka selittäisit niin mielipiteeni ei muutu joten turhaa työtä...

Sen uskon, enkä sen vuoksi ole sanojani sinulle osoittanutkaan.
Kaapo kirjoitti:... Voit tietysti yrittää vakuuttaa motiiveistasi muita.

Ei minun ole tarpeen vakuuttaa ketään motiiveistani koska ne ovat omia valintojani, mutta sinun perättömät väitteesi minun viestieni sisällöstä minua häiritsevät.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Ryysy » 31.05.2016 11:59

Diagnooseissa on paniikkihäiriö, mutta varsinaisia kohtauksia koko elämän aikana on tullut hyvin harvoja. Lasken siis itse "varsinaisiksi paniikkikohtauksiksi" sellaiset täysin absurdit olot, joissa oikeasti pelkää kuolevansa ja miettii jo ambulanssisoittoa. Näitä on tullut ehkä viitisen. Sitten kauhukohtauksia, joihin liittyy hyperventilaatio ja sellainen armoton tuska, josta ei pääse irti, niitä on tullut. Ihmisten kanssa toimiessa kärsin enemmän sosiaalisten tilanteitten pelosta, joka taas ei oireile kohtauksittain (enää), koska on lääkkeet. Ainoat oireet, joita tunnistan ovat käsien vapina, puhumisen ongelma ym. "perus-kahvikuppineuroosi-oireet". Nämä saan yleensä lääkkeillä kitkettyä, mitkä eivät johda paniikkikohtaukseen, vaan purkautuvat poistuessa tilanteesta itkuna, jos siis tilanne yltyykin liian pahaksi. Kuitenkin homma on äkkiä ohi ja päivä jatkuu. Vaikeaa luokitella sitä, mikä on paniikkikohtaus. Niitäkin mielestäni niin erilaisia ja itsellä esim. eritasoisia.

Piti tulla Pinjan / PP:n viestiin liittyen.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Rane » 31.05.2016 12:42

Kyllästyneen viesti, jota Kaapo ja Mirri moittivat ja ruotivat, oli aivan asiallinen. Ymmärrän esitetyt vastaväitteet, mutta ne ovat mielestäni hyvin heppoisia.
Rane

ViestiKirjoittaja Rane » 31.05.2016 12:49

Minulla on ollut muutama paniikkihäiriökohtaus, pari rajua. Ei haitannut ihmiset ympärillä. Toipumisvaiheessa oli hyvä olla toisten seurassa.
Rane

ViestiKirjoittaja Ryysy » 31.05.2016 13:00

Paniikit ei kyllä välttämättä liity ihmisjoukossa olemiseen ollenkaan... voihan sitä kotonakin keskellä yötä moiseen havahtua.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Rane » 31.05.2016 13:04

Olen kuullut, että joillakin paniikkihäiriötä helpottaa kuitenkin ihmisten läheisyys, enkä nyt tarkoita isoa väkijoukkoa.
Rane

ViestiKirjoittaja Ryysy » 31.05.2016 13:07

Samoin olen kuullut. Joskus kiersi netissäkin jokin juttu, jossa bussissa istuva ihminen olisi toivonut paniikkikohtauksessa ihmisten auttavan (nälvimisen sijaan).
Ryysy

ViestiKirjoittaja Rane » 31.05.2016 13:29

Itsekin olen saanut paniikkikohtauksen bussissa. Kaamea tilanne.

Joskus olen saanut lohtua kaupungilla lompsimisesta ihmisten joukossa, ihan väsyksiin asti, kun olin masentunut ja ahdistunut ihmissuhteiden katkeamisesta. Aurinkolasit piti olla silmillä, ettei punaiset silmät ja itkusta turvonneet silmäluomet näy.
Rane

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 31.05.2016 13:49

trisse 31.5.2016 1:02 kirjoitti:En ryhdy siihen koska sitten me kinaisimme sinusta emmekä PP:n puolueellisuudesta. Sanoin vaan että toki hän on ollut puolueellinen jo seitsemän vuotta (ja sitä ennen Tukarilla) ja tulee todennäköisesti olemaan sitä kuolemaansa asti.

(Puolueellisuus -) puolueettoomuus - ainakin tuomioistuinmielessä (jossa siinäkin on lieventäviä asianhaaroja yms.) - on minulla ollut moderoinneissa yleisesti suhteellisen merkityksettömässä asemassa. (Jotkuthan ovat voineet olla jopa "syyntakeettomassa" tilassa.) Olen pyrkinyt omaan ja foorumin hyvään ja ottamaan huomioon tilanteellisen psykodynamiikan. Välillä tunteet ovat "vieneet" minua liiallisuuksiin tai virheisiin.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 31.05.2016 14:12

Palatakseni ketjun aiheeseen:

Mielestäni ketjun otsikko "Ihmisjoukkoon sukeltaminen auttaa ahdistunutta" lupaa liikaa.

Muotoilu "Ihmisjoukkoon sukeltaminen saattaa auttaa ahdistunutta" olisi parempi, koska mielestäni on kiistatonta, että kaikkia ahdistuneita väkijoukossa uiminen ei miellytä lainkaan, vaan päinvastoin ahdistus saattaa silloin kasvaa jopa eksponentaalisesti (tilanteen, väkijoukon suuruuden sekä sijainnin mukaan).
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 31.05.2016 15:16

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Kyllästynyt, ei sinun ainakaan minulle tarvitse puolustella eikä selitellä käyttämääsi sanontaa.

Eihän sellaiseen kaiken järjen mukaan pitäisi mitään tarvetta syntyä, mutta koska sinä olet liittänyt/sisällyttänyt minun viestiini sanan jota siinä ei ole ollut, on minun vaikeaa jättää ihmisiä siihen uskoon, että viestini olisi sisältänyt niitä aineksia, sanoja ja merkityksiä joita sinä väitit siinä olleen.

Jospa voisitkin luottaa lukijoiden ajattelu- ja harkintakykyyn. Niin minä ajattelin tehdä sinun syyttäessäsi minua jostakin sinua vastaan suuntaamastani agendasta, jonka olemassaolosta en tiedä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 31.05.2016 15:42

Mirri kirjoitti:Jospa voisitkin luottaa lukijoiden ajattelu- ja harkintakykyyn. Niin minä ajattelin tehdä sinun syyttäessäsi minua jostakin sinua vastaan suuntaamastani agendasta, jonka olemassaolosta en tiedä.

Sinun tulkintasi viestieni sisällöstä ja sanomasta nävertää luottamustani muidenkin lukijoiden arviointikykyihin.
Kuten jo sanoin, sinä olet hyvin hanakasti epäillyt, tulkinnut, syyttänyt ja tuominnutkin minua sekä viestejäni oman agendasi mukaan.
Milloin on nimimerkkini väri väärä ja "lävähtää sinun silmillesi" tai kerrot olevasi epätietoinen milloin kirjoitan valvojana ja milloin rivikirjoittajana (vaikka olen asian sinulle useita kertoja selittänyt). Olet myös julistanut minun olevan pukki kaalimaan vartijana ja ettei sinun mielestäsi minun pitäisi olla valvoja lainkaan. Olet myös julkisesti arvioinut minun terveydentilaani ja sairauteni astetta ja laatua.
Sinun toimintasi on luonut vahvan mielikuvan siitä, että sanoinpa tai teinpä minä mitä tahansa, jotakin valittamisen aihetta sinä viesteistäni yrität esiin kaivaa.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 31.05.2016 16:11

Kyllästynyt, viestistäsi tuli mieleeni, että mahtaako sinulla olla jokin toisiin kirjoittajiin - kuten minuun - liittyvä agenda.
Mirri

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa