"Mä näin unta..."

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: "Mä näin unta..."

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 11.10.2015 14:50

Mieluummin olin - oli (meetvurstia)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Ryysy » 11.10.2015 14:54

Vielä mukavampi, että joku ottaa kantaa, niin ei tarvitse vain mielessään pähkylöidä.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 11.10.2015 15:14

Psykopatologia kirjoitti:Mieluummin olin - oli (meetvurstia)

Kuva
Muoto "meetvursti" viittaa minusta kokonaiseen pötkylään.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 13.10.2015 22:18

Näin unta...

Että olin työkaverini vanhempien häissä ja hänen äitinsä oli erittäin miellyttävä ihminen. Istuin pöydässä työkaveriani vastapäätä, koska olimme ikään kuin naimisissa keskenään ja pariskunta. Voi helvetti, että pitää olla kummallisia unia. Kaikenlaista sekavaa, kuten unissani yleensä.

Taannoin olin pirtin tuvassa nukkumaan käymässä siis melkein unessa. Näin, että vastapäisestä massiivihirsiseinästä oksan kohdalta tuli jokin aseen piippu minua kohti. Luulin, että kohta kuolen ja herätin itseni. Hullua. Olisin voinut kuitenkin käydä tuonpuoleisessa samalla, jos vaikka olisi päässyt saunaan.

Saunahulluus on kai periytyvää. Isoisälläni oli se. Kävi kymmenesti lauantaisin saunassa. Heillä olikin kertalämmitteinen kiuas ja hän sai usein raivareita, jos ei ollut tarpeeksi kuuma saunaillan koittaessa. Tavallaan nyt ymmärrän häntä. On raivostuttavaa, jos löylyhuone on kuin lehmän henkäys.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Ryysy » 14.10.2015 22:19

Kävin hakemassa Champixia, nyt on kovat odotukset erikoisista, oudoista, painajaismaisista ja kaikin puolin epätavallisista unista. Oire "poikkeavat unet" esiintyy useammalla kuin yhdellä kymmenestä lääkkeen popsijasta, kertoo seloste.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Ryysy » 16.10.2015 09:29

Näin unta, että olin jollakin kehitysvammaluennolla tai jossakin 'suuressa keskustelupaneelissa' luentosalin tapaisessa. Istuin aika edessä ja puhuja otti minut esimerkiksi. Kysyi äitini nimeä ja kysymyksessään toisti sen "entä jos sinun äitisi, Maija Meikäläinen, olisi kehitysvammainen?" Paneeli-istunnossa keskusteltiin mm. siitä, että arvostetaanko yhteiskunnassa liian korkealla asioita, joihin kehitysvammaiset eivät pysty (tietojen omaksuminen, taitojen oppiminen). Puhuttiin sellaisista 'hienoista kulttuurityyppisistä taidoista' ja yleisesti siitä, mitä kulttuurissamme pidetään hyvänä (hienosto)arvostettuna ja onko se todella hyvä asia, miksi hyvät asiat ovat valikoituneet hyviksi ja vähän paremmat vähän paremmiksi eivätkä esimerkiksi pahoiksi tai neutraaleiksi tai yhteismitattomiksi...

Tämän johdosta mietin aamulla sitä, että jos tulisi sota, niin ensimmäisenä pelastettaisiin arvostetuimmat ja hienoimmat henkilöt. Mietin myös Nooan 'ihmisarkkia', että ketä sinne otettaisiin tai voidaanko sinne valita ketä otetaan ylipäätään. Mietin myös, että mielestäni PP on sanonut joskus ihmisten olevan eri arvoisia laajan ihmisarvon mielessä, ei pelkästään olioina sinänsä. Kauheita aivoituksia.

Ei ole tallentunut vielä muistiin mitään hulppeita seikkailu-unia, vaikka katsoinkin eilen The Box -elokuvan ja menin illalla jo siitä ylikierroksille eli hieman ylivalppaaksi. Onneksi ei näkynyt mörköjä, vaikka tunne niiden mahdollisesta läheisyydestä tulikin. Vaikka elokuva ei ollutkaan loistava, niin saan tuon tapaisista 'kauhuväreitä'.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Ryysy » 28.10.2015 17:34

Näin unta, että minut yritettiin jotenkin ikään kuin lavastaa mielenterveysongelmaiseksi eli ihmisyhteisö otti esille minulle vaikeita asioita, joita koetin samaan aikaan väistellä. Lisäksi tuossa tuoksinnassa oli mukana eräs kahden oikean tuttuni sekoite-nainen, johon olin ihastunut ja jonka kanssa unessa suutelimme ja halailimme. Tosielämässä toisella näistä on naisystävä ja toiselle ns. perinteinen perhe; mies ja lapsia.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Hilppa » 30.10.2015 19:31

Tuo oli tyypillinen sekoittelu-uni, joka useimmiten perustuu päivän tapahtumiin. Minäkin näin eläinunen tai siis unen, jossa oli kuolleita hevosia. Meidän piti ajaa autolla joku lenkki, joka muistutti erään työpisteen, joka sijaitsee maakunnissa, maastoa. En voinut ajaa sitä reittiä, koska tiellä makasi pitkittäin kuolleita hevosia. Tuo kuollut elän tuli kuvastoon aivan varmasti sen vuoksi, että viime päivinä on ollut niin paljon kuolleita eläimiä uutisissa, kun aktivistit ovat taas saaneet lisää julkaistavaa materiaalia. En pysty katsomaan niitä ja vaihdan kanavaa, ja silti ahdistun niistä. Kai siksi pomppaavat uniinkin.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 30.10.2015 21:04

Hilppa kirjoitti:Tuo oli tyypillinen sekoittelu-uni, joka useimmiten perustuu päivän tapahtumiin.

Onko tulkintasi luotettava?
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 30.10.2015 22:43

Tai mielessä pyörineisiin ihmisiin, asioihin. Voithan sinä aivan rauhassa pitää tulkintojani epäluotettavina. Ei mielenrauhani siitä järky.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 25.11.2015 00:57

..., että kävin läheisellä järvellä, jonka rannalla kävin joskus muutama vuosi sitten keväällä, kun uivelopari uiskenteli sen vastarannalla. Siellä on myös siirtolapuutarhayhdistyksen kesämökkejä. Kysyin tietä sinne ja sain neuvoja yhdeltä nuorelta mieheltä. Järven luoteisosassa oli soinen lahti, jota siinä ei oikeasti ole, mutta unessa oli. Ja siinä ruovikkoisessa poukamissa oli joutseperhe, jolla viisi poikasta (epätavallisen paljon) ja pariskunta. Niillä oli kyhmyt. Kysyin, oliko uiveloita näkynyt ja paikallinen vastasi, että on ollut tänäkin keväänä. Eräät tutut viljelivät maata, viljaa ja mansikoita viereisellä pelloilla. Söimme niitä mansikoita pellolta. Jotenkin kummassa ne olivat valmiiksi poimittuja. Jotain häikkää oli auton kanssa, kun piti lähteä pois, mutta en muista enää mitä. Siinä oli vielä paljon muitakin tapahtumia, mutta en enää muista niitä. Työpaikkoja ja työhuoneita yms...
Hilppa

ViestiKirjoittaja Rane » 03.12.2015 10:07

Näin taas unta Psykopatologiasta. Hän otti minun vanhan kuluneen tyynyliinani itselleen ja hymyili tyytyväisenä. Ajattelin, että olisi nyt ottanut jonkun paremman.
Rane

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 06.12.2015 14:08

Olen ilmeisesti ollut liikaa koneella, koska unessakin oli "näytön" alalaidassa palkki.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Hilppa » 27.05.2016 21:20

Selailin yhtä metsistä kertovaa kirjaa. Sitten seuraavana yönä näin unta.

Unessa olin työssä ja asuinkin samassa paikassa. Vahtimestari, joka sattumalta oli joku samoista henkilöistä, jotka ovat saunalla työssä, löysi käärmeitä työhuoneesta, jossa minun piti nukkua. Ne käärmeet levittivät jotain vaarallista tautia ja piti pyydystää pois. Samalla huone saastui niistä käärmeistä. Paikalla asui myös koira, jonka piti saalistaa ne käärmeet ja tehdä samalla vaarattomiksi ne ja koko huone. Sitten minulla oli joku ihme kirjanpito, joka aina välillä sekosi.

Täysin hullua, kuten yleensä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 27.05.2016 21:36

Omat uneni ovat merkillisiä ja usein sekavia kuten unet usein ovat. Niissä esiintyy tuttuja henkilöitä, joita ei kuitenkaan koskaan ole tavannut ja tuttuja paikkoja joissa ei kumminkaan koskaan ole käynyt.Usein toistuu sama uni,sama paikka, samat tapahtumat, joilla ei kuitenkaan ole mitään yhteyttä todellisuuteen.
Näen harvoin unta oikeasta menneisyydestäni. Ehkä en sinne paluuta kaipaa.
Jonkunlaisia pakkotilanteita, väkivaltaakin sekä välähdyksenomaisesti tapahtumia joita en tiedä olenko niitä elänyt vai en. Saattavat viitata jollain tavoin elettyyn elämäänkin. Ahdistavat unet tulevat ajoittain, nykyisin niitä ei ole ollut. Johtuu varmaan siitä, että minulla on tällä hetkellä jonkinmoinen mielenrauha.
Painajaiset ovat aina ennakoineet henkisen tilani huononemista. Se kai on ihan luonnollista. Niitä on ollut riittämiin.Ja olen myös oppinut käsittelemään mielentilojani niin, etteivät ne tunkeudu jatkuvasti alitajuntaani.

Useimmat unet tulevat ja menevät eikä niitä edes muista.Joku kuitenkin syystä tai toisesta jää mieltä askarruttamaan.
Enneunia en ole nähnyt kuin kerran. Suhtautudun niihin skeptisesti yleensä. Eräs uni on kuitenkin jäänyt mieleeni.Varmaan olen kertonut täälläkin kuinka näin isäni hänen kuolinyönään. Nyt joku sanoo, että mielikuvitusta. No ehkä niin, mutta en tiennyt hänen juuri sillä hetkellä kuolleen.Hän vaan ilmestyi vuoteeni viereen, oli aivan valkoinen, sanoi, että hänen on hyvä olla.Ja sitten hän vaan katosi.Seuraavana aamuna sisareni soitti, että isä oli yöllä kuollut...
Se oli ainut kerta kun tämmöistä on minulle tapahtunut. Mutta hämmentävä ja mieleenpainuva tapahtuma, jonka muistan edelleenkin vuosien jälkeen.

P.S. Saako tähän liittää kuvia? Mielestäni tämä on vallan upea unimaailmakuva:

Kuva
Kuva on blogista http://pitsitsekaisin.blogspot.fi/2011/ ... jatar.html

Muokattu klo22:14, lisätrty kuva.
Viimeksi muokannut Sateentekijä päivämäärä 27.05.2016 22:08, muokattu yhteensä 3 kertaa
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 27.05.2016 21:42

Minulla painajaisia, lievempiä, on aika usein. Aina, kun on jotain vilkkaampaa tapahtumassa, tai jos tapaan paljon ihmisiä.

Vanhemmistani ja isovanhemmistani ja muista kuolleista sukulaisistani näen usein unta. Eivät ne ole pahoja unia.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 27.05.2016 22:17

Rane kirjoitti:Näin taas unta Psykopatologiasta. Hän otti minun vanhan kuluneen tyynyliinani itselleen ja hymyili tyytyväisenä. Ajattelin, että olisi nyt ottanut jonkun paremman.

Tiedätkö mitä minulle tuli tuosta unestasi mieleen? Se oli symbolinen, joku tulee ja ottaa sinulta vanhat kuluneet muistot ja antaa hyvää tilalle---Se, miksi uni henkilöityi PP.hen ei minulle täysin selvinnyt. Tai varmaan kumminkin juuri siksi, että hän on tällä foorumilla suuri vaikuttaja.
Sateentekijä

Edellinen

Paluu Romulaatikko