http://yle.fi/uutiset/villivihannesten_ ... =leiki-uup
Todella paljon hyvää ravintoa kasvaa ihan kätemme ulottuvilla, kotipihallamme.
Yrttien tuntemus toki on paikallaan. Esim herkullisen vuohenputken saattaa sekottaa syömäkelvottomiin muihin putkiloihin, etenkin pieninä, jolloin ne ovat herkullisimmillaan.
Kasvikirja käteen ja yrttiseikkailulle!
Itse olen pihastani kerännyt voikukan nuoria lehtiä, kukintoja,
nuppuja sekä juuri näitä vuohenputkia jotka tunnistan ,kun ovat vuosia kasvaneet samassa paikassa,sekä nokkosen pieniä lehtiä, jotka polttavat ihan hemmetisti jos yrittää niitä paljain käsin kerätä. Nokkonen pitääkin kiehauttaa ennen salaattiin laittamista.Tai kuivattaa. Siitä saa myös pinaatin kanssa herkullista keittoa! Piharatamo, ihan nuorena sopii salaateihin( enemmänkin silloin, kun olet nokkosen lehtiä kerätessäsi polttanut kätesi, ratamo toimii kuten aloe, hiero sillä polttamia, se helpottaa ja rauhottaa), ja poimulehti, näitäkin kasvaa joka pihassa. Metsämansikan kukat ja lehdet, keto-orvokit ym ym. Kuitenkin kannattaa välttää yrttien keräämistä teiden varsilta, koirien pissatuspaikoilta ym likaisista paikoista.
Aamusmoothien sekaan näitä ilmaisia yrttejä ja päivä alkaa mitä parhaiten!
Harva tulee edes ajatelleeksi, mitä hyvää omalta pihalta saattaa löytyä.
Alottelijan yrttivalikoima kasvaa kun oppii tunnistamaan ja käyttämään erilaisia luonnon antimia.
Monet ravintolat ovat ottaneet valikoimiinsa luonnonyrteistä tehtyjä salaatteja ym. mutta ovat hintavia verrattuna siihen, että itse kerättyinä niitä saa ilmaiseksi.
Ravinnoksi ei koskaan pidä käyttää tuntemattomia kasveja tai sieniä!
Tuntemattomat kasvit kuten sienetkin saattavat olla kuolettavan myrkyllisiä!