Kirjoittaja Ryysy » 14.04.2016 17:02
Pakko sanoa ensimmäisenä, että varaa aika lääkäriin "lääkekontrollia" varten tai millä nimellä ikinä onkaan... no, siis että haluaa "päivitystä lääkekäyttöön" tai vastaavaa.
Omasta kokemuksesta voin kertoa, että vaati kärsivällisyyttä, mikä tarkoitti omalla kohdalla sitä, että sattuu nyt olemaan tätä taipumusta tehdä asiat äkkiä ja heti ja kaikki kerralla, mutta se ei tosiaan onnistunut. Ekanakin halusin siitä (Sertalin, sertraliini) pienimmän mahdollisen annoskoon, mikä oli muistaakseni 50mg. Tuota 50 mg olin syönyt jo about kymmenen vuotta. Joten en aluksi edes tehnyt niin, että olisin vain puolittanut lääkkeen, vaan leikkasin siitä minipalan minisaksilla pois. Sitä söin kolme kuukautta (tai taisin vähän kiirehtiä siinäkin). Sitten vasta myöhemmin pystyin/uskalsin vähentää niin, että söin puolikkaan.
Tässä välissä kävin lääkärissä. Lääkäri sanoi, että jos aijon vähentää, niin tulee odottaa ainakin se kolme kuukautta ennen kuin puolikasta alkaa vähentämään. Mielessäni ei käynyt, että olisin kerralla vähentänyt sen puolikkaankaan pois, sen sijaan pikkusakset taas käyttöön ja leikkasin puolikkaasta noin puolikkaan pois, sitä taas kolme kuukautta tms. Sitten vielä lopulta leikkelin vieläkin pienemmäksi sitä puolikkaan puolikasta ennen kuin lopetin.
Olen jonkin verran miettinyt, että tulikohan väkivaltaiset ajatukset tuosta lopullisesta lopetuksesta (kolmen kk sisällä lopullisesta lopetuksesta) vai liittyivätkö elämäntilanteeseen. No, niitäkään ajatuksia ei ole nyt niin näkynyt.
Omalla kohdallani ei todellakaan mikään nopea lopetus olisi tullut kyseeseenkään. Sitä kun testasin, niin tuli täysin kaoottinen ja fyysisestikin kestämätön olo, psyykkistä puolta unohtamatta.
Joillakin onnistuu nopea lopetus, toisilla ei. Siksi juuri lääkärin pitäisi olla tietoinen tuosta lopettamisesta, että voidaan seurata tilannetta edes jotenkin. Tuolla (koskas sen lopetuksen aloitinkaan - kai siitä on jokin ketju tallessa) hitaalla tavalla onnistui minulla. Nyt kun tuosta viimeisen murusen ottamisesta on yli se kolme kk, niin uskallan ehkä jo puhua lopettamisesta. Vaikkakin olen alkanut miettiä jo "pitäisiköhän ehkä testata jotakin muuta lääkettä". Luin jostakin... hm... mikähän se oli... no, sanon, jos muistuu mieleen. Mutta luotettavasta wikipediasta luin, että auttaisi jopa add-oireisiin, tupakoinnin lopettamiseen ja vaikka mihin. En muista oliko edes ssri...
Mielestäni SSRI:n lopettamisesta ei ole ainakaan maalikoille saatavana tarpeeksi tietoa, siksi juuri tuo lääkäri tai edes sairaanhoitajan tai vastaavan kontakti/käynnit onkin ainoa järkevä vaihtoehto... luulisi heillä jotakin tietoa asioista olevan.