Masennus ja ahdistus

Re: Masennus ja ahdistus

ViestiKirjoittaja Pinja » 03.12.2015 20:37

Katsoo, että syöminen on kohdallaan, vitamiinit. Riittävät yöunet. Kaverit ja heidän tapaaminen. Riittävästi tekemistä, mutta lepoakin.
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 03.12.2015 21:39

Mun mielestä sä oot kiva.
Pinja

ViestiKirjoittaja Mirri » 03.12.2015 22:05

Kokeneena masennuspotilaana tiedän ainakin omalta kohdaltani, että masennus synnyttää 'asenteiden' huononemista. Ajatukset alkavat vääristyä negatiiviseen suuntaan; ikään kuin kaikki kääntyisi nurinpäin. Eikä sille asialle mitään itse mahda, se on masennuksen oire. Vielä hankalammaksi menee, jos ympärillä olevat ihmiset eivät osaa yhdistää 'nurjamielisyyttä' masennukseen, vaan tahtovat henkilön muuttavan negatiivisuuttaan myönteisempään suuntaan.

Kysyit mitä itse voi tehdä masennuksensa hoitamiseksi. Hyviä asioita on jo ehdoteltukin, joten minä niiden jatkoksi ehdotan lisäksi liikuntaa ja ulkoilua; sellaista, jonka teet yksin, kaikessa rauhassa ja ihan itsesi kanssa.

Toivottavasti et kuitenkaan sinnittele liian pitkään yrittäen parannella itseäsi 'kotikonstein', vaan menet lääkäriin. Haluaisitko kertoa miksi sinulla on lääkärin luokse niin korkea kynnys?
Onneksi on muitakin ammattilaisia; neuvolan terveydenhoitaja, terveyskeskuksen sairaanhoitaja... Jollekin ammattilaiselle sinun täytyisi uskaltaa puha tilastasi mieluummin 'liian' aikaisin kuin 'liian' myöhään. Ajattelen, että jos kerran jo keväällä alkoi, ja vieläkin tunnistat itsessäsi masennusta/ahdistuneisuutta, kenties lisääntyvääkin, niin ei enäää kannattaisi pitkittää ammattiavun hakemista.
Mirri

ViestiKirjoittaja Pinja » 03.12.2015 22:09

Liikuntaa piti munkin ehdottaa, mutta unohdin.
Pinja

ViestiKirjoittaja Ryysy » 04.12.2015 06:01

Varmaan luen sitten jotenkin väärin näitä kirjoituksiasi, koska omasta mielestäni kirjoituksistasi usein paistaa tai vähintäänkin pilkistää sellainen avarakatseisuus, että ihmettelen miten on edes mahdollista pyllistää johonkin suuntaan.

Itse en välttämättä huomaa masennustani, ahdistuneisuuden huomaan. Oikeastaan vasta jossakin vaiheessa tätä vuotta tajusin, että olisin jossakin vaiheessa saattanut olla hieman masentunut _sillä hetkellä_. Siinä masennustilanteessa sitä en tajua yleensä, vaan tajusin sen aikoinaan vasta jälkikäteen, kuinka sekaisin olin. (Voihan olla, että olen nytkin ja tajuan sen kahden vuoden kuluttua.) Ja jos tajusinkin tänä vuonna, niin tajusin myös, että kyseessä ei ole lääkkeillä hoidettavissa oleva tila, vaan ennemminkin olosuhteisiin, itsetuntoon ja tuollaiseen liittyvä. Jos nuo nyt olisi menneet tosi pahaksi, niin ehkä sitä sitten lääkkeillä olisi voinut hoitaa. Mutta lääkkeethän eivät poista tiettyjä ongelmia. Ehkä ne vaikuttavat ongiemista / omista aatoksista koettavien tunteiden voimakkuuteen ja ehkä sitä kautta siihen, että on voimia päästä masennuksen yli. Joillakin masennus on tietenkin sellainen ns. biologista laatua, jolloin lääkkeistä on suurempi apu, kai?

Katsoin Inhimillisen tekijän kannabis-jakson, siinä sanottiin (minulle) oikein sopivasti, että ihmiset eivät välttämättä osaa kuvata tunteitaan. Esim. jos on alakuloinen tai on paha mieli, sanookin olevansa masentunut. Eli enimmikseen, koska olen herkkä tietyille ulkoisille ja sisäisille tekijöille, niin saan hetkellisen pahan mielen jostakin herkästi, mutta nyt kun sen jotenkin joskus itsekin tajusin, niin tajuan myös, että se kuuluu asiaan ja menee myös ohi. Masennus on pelottava asia, koska siihen liittyy pitkäaikaisuus.

Onko masennuksesi millaista? Entä ahdistuneisuus?

Tunnistan monentasoisia 'lääketieteellisiä' ja 'ei-lääketieteellisiä' (tai -hoidollisia) ahdistuksenmuotoja itsessäni. Masennuksen, eikun mielipahan tunne, näihinkin tulee kylkiäisenä tai jälkikäteen joskus, mutta se on sellaista mielipahaa, jonka saan raivattua tai raivottua pois.

(Anteeksi turha vuodatus, näpyttelen, koitan elvytellä kirjoituskykyäni postaamalla jaarituksia.)
Ryysy

ViestiKirjoittaja Pinja » 04.12.2015 14:50

Mistä huomaat, että sulla on masennusta, onko se tunne vai näetkö oireita ja mitkä oireet ovat? Mulla on jaksamattomuutta ja voimattomuutta, en tiedä johtuuko masennuksesta, jos ei johdu voi olla, että mulla ei ole masennusta. C-pitkävaikutteinen ja D-vitamiini ovat jonkin verran piristäneet ja tuoneet lisävoimaa.
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 04.12.2015 15:54

Monivitamiineissä en tiedä c-tä olevan pitkävaikutteisena (YA ei löytynyt pitkävaikutteisena monivitamiinissä), pitkävaikutteinen on parempi vatsalle sekä liukenee vereen pitkin päivää.
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 04.12.2015 18:50

Miten hyvin pärjäät ahdistuksen kanssa, sulla ei taida olla siihen mitään psyykelääkettä? Vaikuttaako ahdistus toimintakykyysi?
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 04.12.2015 21:25

Se on minullakin niin, että välillä on rankempaa ja välillä helpompaa. Uskon, että tuo on vain väliaikaista ja vie jonkun ajan.
Pinja

ViestiKirjoittaja Ryysy » 06.12.2015 09:55

(Nythän on käynyt niin, että esimerkiksi sielunmusiikkin on laitettu piisejä vain oman mieltymyksen mukaan, ei otsikon mukaan.) (Mahdollinen kommentti johon viitataan? viewtopic.php?f=9&t=16746#p247631)

Minulle taas pitäisi antaa tarkempi kuvaus siitä, mitä tarkoittaa sielullisuus tai sieluttomuus musiikillisessa mielessä. Esim. jos otsikko olisi "tunteisiin vetoavaa musiikkia", niin tämä olisi helpompi. Ketjuun tarkoitettu sisältö vaatisi siis tarkempaa määrittelyä, koska ainakaan nyt kai mitään kriteerejä ts. mitään kritisoitavaa, ei ole annettu. Henk. koht. en ymmärrä mitä sinne olisi pitänyt / ei pitänyt laittaa, enkä tiedä onko siitä aiemmin juteltu. En siis usko, että tarkoitettiin Floweria, vaikkakin saatettiin tarkoittaa mm. Floweria. Itse en muista olenko moiseen hoosianna-ketjuun koskaan osallistunutkaan, vaikka olenkin joskus sanonut, että ihmiset vaikuttavat täysin tunteettomilta lätkiessään merkityksetöntä musiikkia sinne tänne. Vaikka mistäs minä tiedän, jos jollakin on vaikka räjähtänyt sielu kesken jonkin kappaleen...

Miten muut ajattelette mitä tarkoittaa "sielunmusiikki" erotuksena näistä "omista soittolistoista"? Pitäisikö sielunmusiikin olla jotenkin sellaista, mikä avautuu kaikille vai mitä ihmettä?
Ryysy

ViestiKirjoittaja Ryysy » 06.12.2015 13:41

Koska musiikilla (ja videoilla) on samankaltainen terapeuttinen vaikutus kuin rakkaan kosketuksella iholla, sopivat YouTube-videot (yms.) hyvin terapia-osioon. Tällöin kyseessä on ("hyvän mielen") terapia, per se, netin keinoin. Edellytetään tietoa kappaleesta ja esiintyjästä. viewtopic.php?f=13&t=91#p687

Jospa se sielullisuuden pointti olikin jossakin hyvässä mielessä ja hyvässä hengessä? Toisessa ("omat soittolistat") ketjussa puhuttiin siitä, että jollekin voi tulla jopa paha mieli, jos hänen lempimusiikistaan ei pidä tai sitä arvostelee kovin sanoin. (Mikä on ihan hyvä tieto, koska en tätä ole tajunnut.) Eli jospa sielullisuus viittaa siihen, että asioista tai kappaleista tai niiden sielullisuudesta ei pitäisi alkaa riitelemään tms. Onko näin ehkä käynyt joskus?

Esim. minulle lapsuuden Maija Mehiläinen (ja muut piirrettyjen tunnarit) voisivat olla oikein sielukkaita... itse asiassa jopa luulen, että ne hyväksyttäisiin ko. ketjuun. Oman "sielukkuus"-määritelmän mukaan tietysti hyväksyttäisiin ja tapahtuisi suuri vääryys, jos musiikin sieluttomuus yritettäisiin kaivella esiin. Alkuun mietin, että viittaako sielunmusiikki johonkin klassiseen musiikkiin tms. Mutta ei kai näin hulluja sentään olla ; )

No Perttikö sen (sielunmusiikin pulmien) ratkaisun vain tietää?
Ryysy

ViestiKirjoittaja Lauri » 06.12.2015 13:51

Jospa Pertti tarkoittikin Soul musiikkia?

Best of the Best 70's Classic Soul Music Mix 1:31:11
https://www.youtube.com/watch?v=rS3O_T7woCs
Lauri

ViestiKirjoittaja Ryysy » 06.12.2015 13:53

No nyt selkeni tämäkin!
Ryysy

ViestiKirjoittaja Lauri » 06.12.2015 13:57

Minä taas ymmärrän, että sielunmusiikki on jotain muuta kuin renkutuksia.

Musiikin lajit:

Renkutukset :Iskelmät & jatsi

Sielun musiikki: Hengellinen musiikki, Klassinen musiikki jne....

PS. Ero on häilyvä kuin veteen piirretty viiva.
Lauri

ViestiKirjoittaja Maaria » 06.12.2015 14:56

Yksinkertaisesti (koen itse tämän näin)sielunmusiikki on se mikä koskettaa itseä ja omia tunteita. En ymmärrä miksi se ei saisi olla esim klassista, jos se koskettaa itseä. Jos se on jotain muuta, se on ok tietenkin. Luulin ainakin, että siinä ketjussa olisi ollut kyse siitä, mikä itseä koskettaa, eikä muiden mielipiteistä. Minua ainakin ovat hyvinkin paljon koskettaneet ne melodiat, jotka olen sinne laittanut. En vain lätki sinne jotain. Ja minulle on paskan hailee, jos joku ei niitä minään pidä. Mutta jos tämäkin alkaa käydä näin vaikeaksi, niin ehkä on parempi, etten sinne enää laita mitään. Kaikillahan on erilainen sielu, jos nyt voidaan sanoa, että sellaista on, mutta se on jo toinen tarina. Flower et sinä voi mitenkään pilata sitä ketjua, eikä kukaan.
Maaria

ViestiKirjoittaja Maaria » 06.12.2015 15:27

Ilmeisesti olen käsittänyt väärin. En laita siihen ketjuun enää musiikkia.
Maaria

ViestiKirjoittaja Maaria » 06.12.2015 15:43

Ja miksi vitussa ei saisi tulla paha mieli, jos joku arvostelee jotain omaa musiikkia. Miksi vitussa tällä palstalla täytyy olla kovanahkainen .
Maaria

ViestiKirjoittaja Pinja » 06.12.2015 15:46

Saa tulla paha mieli ja musiikkia saa myös arvostella. Minulle voi tulla paha mieli jonkun musiikista, miksi ei saisi tulla paha mieli ja sanoa siitä.
Pinja

ViestiKirjoittaja Maaria » 06.12.2015 15:47

Poistin asiattomana
Viimeksi muokannut Maaria päivämäärä 06.12.2015 16:04, muokattu yhteensä 1 kerran
Maaria

ViestiKirjoittaja Pinja » 06.12.2015 15:49

Ei saa sanoa noin, tuo on aivan eri asia kuin musiikista puhuminen lähteä haistattelemaan henkilökohtaisesti ihmistä, musiikin haistattelu on sallittua.
Pinja

Seuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet