Väärinkirjoituksen ärsyttävyys

Re: Väärinkirjoituksen ärsyttävyys

ViestiKirjoittaja Mirri » 02.11.2015 00:23

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Miksi haluat harkitusti ärsyttää ja tahallisesti kirjoittaa väärin?

Minun pitäisi tällä foorumilla opetella kirjoittamaan hetekka hetekaksi, jotta en 'harkitusti ärsyttäisi' sinua - vai miten?...

Kyllä, eikä minun mielestäni voi olla kovin vaikeaa opetella käyttämään oikeaa muotoa virheellisen sijaan.

Toivottavasti hetekka ei tule mieleeni tällä foorumilla muualla kuin päiväkirjassani. Hetekka on minulle hetekka ja pysyy sellaisena, ei mahda mitään.
Kyllästynyt, näin asia on, vaikken halua ärsyttää sinua harkitsemattomasti enkä harkitusti.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 02.11.2015 00:25

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Miksi haluat harkitusti ärsyttää ja tahallisesti kirjoittaa väärin?

Minun pitäisi tällä foorumilla opetella kirjoittamaan hetekka hetekaksi, jotta en 'harkitusti ärsyttäisi' sinua - vai miten?...

Kyllä, eikä minun mielestäni voi olla kovin vaikeaa opetella käyttämään oikeaa muotoa virheellisen sijaan.

Toivottavasti hetekka ei tule mieleeni tällä foorumilla muualla kuin päiväkirjassani. Hetekka on minulle hetekka ja pysyy sellaisena, ei mahda mitään.
Kyllästynyt, näin asia on, vaikken halua ärsyttää sinua harkitsemattomasti enkä harkitusti.

Aivan yhdentekevää mitä jokin on sinulle yksityisesti.
Se, että sinun piti tulla taas ilmoittamaan asiasta käyttämällä virheellistä muotoa on silkkaa vittuilua.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Ryysy » 02.11.2015 00:30

Kuva
Ryysy

ViestiKirjoittaja Mirri » 02.11.2015 00:32

Ryysy kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Minä Kyllästyneen herkkähermoisuutta uhmaten olen vuosien varrella rohjennut kirjoittaa niin down-lapsista kuin peräti dauniaisista ja tauniaisistakin. Nuo kaksi viimeksi mainittua ovat nykyisten vanhempien keksimiä lempinimiä omille lapsilleen. Kyllästyneen mielestä aivan sopimattomia ja loukkaavia...

Down isolla on kai virallinen muoto. Olisiko esim. down-lapsi tms. sitten ei-virallinen. Vähän niin kuin Asperger onkin yhtäkkiä assi jne.

Noin on. Minulle lapseni oli down-lapsi ja sellaisena olen niin hänestä kuin kyseisestä asiasta kirjoitellut näillä mt-aiheisilla vertaistukifoorumeilla. Jotka käsittääkseni ovat epävirallisia ja joihin sopii muutakin ilmaisua kuin oikeaoppinen, virallinen ja asiakirjamuotoinen.

Sitä paitsi isoissa kirjaimissa on näppiksellä kirjoitettaessa yksi rassaava juttu: niiden kirjoittamiseen tarvitaan aina pikkusormea. Ihan järkevää jättää pikkurillien kuormittaminen mahdollisimman vähiin. Nykyiset näppikset tosin ovat aika kevyitä, mutta 80-luvun kirjoituskoneiden kanssa oli toinen juttu; ei ihme, että minun kirjoittelussani Downista tuli down...
Mirri

ViestiKirjoittaja Ryysy » 02.11.2015 00:33

Vieläkö jossakin valmistetaan hetekoita? Voi nimittäin olla, että jos ei, niin ongelma katoaa kyllä aikanaan. Entä onko joitakin kriteerejä sille, millaista sänkyä saa sanoa hetekaksi? Jos kriteerit ovat väljät, saattaa kyseinen sana vielä jatkaa eloaan.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 02.11.2015 00:39

Mirri kirjoitti:... Sitä paitsi isoissa kirjaimissa on näppiksellä kirjoitettaessa yksi rassaava juttu: niiden kirjoittamiseen tarvitaan aina pikkusormea. Ihan järkevää jättää pikkurillien kuormittaminen mahdollisimman vähiin...

Jos pelkää sormiensa vaurioituvan, ei kannata uhmata rampautumisuhkaa lainkaan, vaan jättää suosiolla kokonaan kirjoittamatta.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Ryysy » 02.11.2015 00:42

En käytä vasenta pikkurilliä kirjoittaessa ollenkaan. Vasemmasta nimettömästä en ole ihan varma (kuin tasan yhden merkin kohdalla), mutta asia ehkä selviäisi, mikäli videoisin kirjoittamistani. Käytän käsittääkseni niemetöntä vain ja ainoastaan 'isonnukseen' tai 'isonnokseen' (eli shiftiin, jos saanen asian näin ilmaista). Kuitenkin: pikkurilli on turha, se vain roikkuu mukana.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 02.11.2015 00:48

23:48
Lääketieteeseen tulleita poikkeuksia ovat mm. Downin syndrooma ja Alzheimerin tauti. Muissa yhteyksissä vastaavanlaiset kirjoitetaan tavallisimmin pienellä, esimerkiksi ranskanleipä; kuitenkin Eiffel-torni.

Ko. genetiivi voi joissain yhteyksissä tuottaa ongelmia: minusta tuntuisi luontevammalta kirjoittaa "minun down-lapseni" kuin "minun Down-lapseni".
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 02.11.2015 00:52

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:... Sitä paitsi isoissa kirjaimissa on näppiksellä kirjoitettaessa yksi rassaava juttu: niiden kirjoittamiseen tarvitaan aina pikkusormea. Ihan järkevää jättää pikkurillien kuormittaminen mahdollisimman vähiin...

Jos pelkää sormiensa vaurioituvan, ei kannata uhmata rampautumisuhkaa lainkaan, vaan jättää suosiolla kokonaan kirjoittamatta.

Nivelrikko kai kymmensormijärjestelmällä kirjoitettaessa on vaarana - etenkin pikkusormien kohdalla. Nykyisin toki vähemmän näppäimistöjen kevenemisen myötä, mutta minun aikanaan kirjoitellessani down-lapsista tilanne oli toinen. Kirjoittamisen lopettaminen kokonaan on huono vaihtoehto, koska muitakin ratkaisuja on.

Mielestäni turhien isojen kirjainten jättäminen pois näppäillystä tekstistä on nykyisinkin ihan järkevää. Mitään ei menetetä vaikka Aspergeristakin tehtäisiin asperger tai peräti assi...
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 02.11.2015 00:59

Mirri kirjoitti:... Kirjoittamisen lopettaminen kokonaan on huono vaihtoehto, koska muitakin ratkaisuja on...

Niin on; voi esimerkiksi käyttää isovarvasta.
Mirri kirjoitti:... Mielestäni turhien isojen kirjainten jättäminen pois näppäillystä tekstistä on nykyisinkin ihan järkevää...

Miltä kannalta järkevää? Pitääkö kaikki aina tehdä mahdollisimman yksinkertaiseksi?
Mirri kirjoitti:... Mitään ei menetetä vaikka Aspergeristakin tehtäisiin asperger tai peräti assi...

Menetetäänpä.
Menetetään tapa osoittaa kunnioitusta sekä tehdään hankalaksi tietää milloin on kyse eponyymistä ja milloin akronyymistä.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 02.11.2015 01:16

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:... Mitään ei menetetä vaikka Aspergeristakin tehtäisiin asperger tai peräti assi...

Menetetäänpä.
Menetetään tapa osoittaa kunnioitusta sekä tehdään hankalaksi tietää milloin on kyse eponyymistä ja milloin akronyymistä.

Ketä kohtaan on epäkunnioittavaa kirjoittaa esimerkiksi asperger-henkilö, down-lapsi ja alzheimer-potilas pienellä?
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 02.11.2015 01:25

Mirri kirjoitti:Ketä kohtaan on epäkunnioittavaa kirjoittaa esimerkiksi asperger-henkilö, down-lapsi ja alzheimer-potilas pienellä?

Hans Aspergeria, John Downia, Alois Alzheimeria - sekä niitä ihmisiä joilla kyseinen sairaus tai oireyhtymä on.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 02.11.2015 01:26

eponyymiset sairaudet ja ilmaukset (kr. ep(i) jäljessä, onyma nimi)

1) Adams'in – Hakim'in *syndrooma (*normaalipaineinen hydrokefalia); 2) *Alzheimerin *tauti; 3) *Apgar'in pisteet; 4) *Aspergerin syndrooma; 5) *Bellin pareesi; 6) *Binswangerin tauti; 7) *Briquet'n *hysteria; 8) Brocan *afasia; 9) *Capgras'in syndrooma; 10) *Charcot'n *sairaus (eli *Lou Gehrig'in sairaus; *ALS); 11) (de) *Clémbault'n syndrooma; 12) *Cyrano'n syndrooma; 13) *Dacostan syndrooma; 14) *Delilan syndrooma; 15) Diana-*kompleksi; 16) *Downin syndrooma; 17) Ebstein'in – Barr'in virussyndrooma (*krooninen väsymysoireyhtymä); 18) *Ekbomin sairaus (*delusionaalinen parasitoosi); 19) Elektra-*kompleksi; 20) *eonismi (Charles Eon de Beaumont; transves-tismi); 21) *Fregoli'n syndrooma; 22) *Ganserin syndrooma; 23) *Guillain'in – Barré'n syndrooma; 24) Gräfenbergin piste (*G-piste); 25) *Huntingtonin tauti; 26) Kannerin syndrooma (*autismi); 27) Kaposi'n sarkooma (*AIDS); 28) Klinefelterin syndrooma (*XXY-syndrooma); 29) *Korsakovin *psykoosi; 30) *Lewyn kappale -*dementia; 31) *Lou Gehrig'in sairaus (eli *Charcot'n sai-raus; *ALS); 32) *Madama Butterflyn fantasia; 33) masokismi (von Sacher-Masoch); 34) mesmerointi (*Mesmer); 35) *Moro-*refleksi; 36) *Münchhau-senin syndrooma; 37) *Napoleon-kompleksi; 38) *Oidipus-kompleksi; 39) *Okkamin partaveitsi; 40) *onania (Oonan); 41) *Otellon syndrooma; 42) *Parkinsonin tauti; 43) *Pickin tauti; 44) Ranvier'in kurouma (*hermosolu *kuva); 45) Rett'in syndrooma (*autismi-spektrin *häiriöt); 46) *Röntgen-säteily (X-säteily; *aivojen kuvantaminen *rtg ym.); 47) *sadismi (markiisi de Sade); 48) Strauss'in syndrooma (*AD/HD); 49) Turnerin syndrooma (*X-mono-somia); 50) *Wernicken afasia; 51) *Wernicken enkefalopatia; 52) *Wernicken – Korsakovin syndrooma; 53) *Winston Churchill -argumentti; 54) Witt-maack'in – *Ekbom'in syndrooma (restless legs syndrome, RLS). (Kokoomaan on *oireyhtymät muutettu yhtenäisyyden vuoksi syndroomiksi.)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 02.11.2015 01:35

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Ketä kohtaan on epäkunnioittavaa kirjoittaa esimerkiksi asperger-henkilö, down-lapsi ja alzheimer-potilas pienellä?

Hans Aspergeria, John Downia, Alois Alzheimeria - sekä niitä ihmisiä joilla kyseinen sairaus tai oireyhtymä on.

Onneksi sentään syöpää saadaan sairastaa ja siitä kirjoittaa miettimättä, että ollaanko epäkunnioittavia taudin keksijää tai sitä sairastavia kohtaan, kun kirjoitetaan syöpä pienellä... Ei kunnioitus sairautta ja potilaita kohtaan lisäänny, vaikka miten alettaisiin kirjoittaa Syöpä isolla.
Mirri

ViestiKirjoittaja Ryysy » 02.11.2015 01:38

Onneksi kukaan ei ole keksinyt sosiaalista fobiaa! Toisaalta, jos skitsofrenia olisi keksitty, kuulostaisi hienolta sanoa "Tämä on Frenjan tauti".

("Tämä on Sossun tauti.")
Viimeksi muokannut Ryysy päivämäärä 02.11.2015 01:40, muokattu yhteensä 1 kerran
Ryysy

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 02.11.2015 01:39

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:

Onneksi sentään syöpää saadaan sairastaa ja siitä kirjoittaa miettimättä, että ollaanko epäkunnioittavia taudin keksijää tai sitä sairastavia kohtaan, kun kirjoitetaan syöpä pienellä... Ei kunnioitus sairautta ja potilaita kohtaan lisäänny, vaikka miten alettaisiin kirjoittaa Syöpä isolla.

Minun mielestäni on merkitystä, vaivaudutaanko kirjoittamaan oikein vai laiskuuttaan vain roiskaistaan jotakin sinnepäin.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja toope » 02.11.2015 10:18

Tällä foorumilla on kai sanottu, että hyväksytään murteella kirjoittaminen, jopa tässä ketjussa?????
Sitten kai hyväksytään minulta, että kirjoitan esim. menttori, koska Lapin murteeseen olennaisena kuuluu kaksoiskonsonantit joita valtaväestö pitää vääränä?
Eli Gabriel kerro olevasi lappalainen, niin loppuu tämäkin jänkytys sinusta.
toope

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 02.11.2015 10:36

Gabriel kirjoitti:Tässä nähdään hyvin kuinka asiat saa aivan toisen merkityksen kun niitä tulkitaan pelkästään oman perspektiivin kautta.
"Koska, vittuilu!" Siis tarkoitti Kyllästyneen minuun kohdistamaa iänikuista nokkimista...

Eli sinä katsot sinulla olevan oikeus vittuilla minulle, koska minä huomautin sinun säännönmukaisesti väärin kirjoittaman sanan oikeasta kirjoitustavasta?
Ja jos et halua "nokkimista", älä nimittele.
Vaikka oikeastaan vahinko on sinun kohdallasi jo tapahtunut; ensivaikutelman voi tehdä vain yhden kerran.
Gabriel kirjoitti:... Minä siis koen että Kyllästyneen kirjoitusvirheistä vinoilu on epäasiallista, aiheeseen kuulumatonta, epäoikeudenmukaista ja tarkoitushakuista varsinaisen asian vesittämistä...

Ja minä koen nimittelyt sekä "Panisitko" -ketjun tyyliset seksikyselyt kirjoitukset epäasiallisiksi ja loukkaaviksi.
Gabriel kirjoitti:... Siitä johtuen koen sen vittuiluna. Sävy on yleensä halventava ja aggresiivinen. Eli kyseisessä tilanteessa haluan osoittaa, että tapa kommunikoida ja korjata virheitä ei ole asiallinen, rakentava tai missään määrin kannustava.

En pidä kohtuullisena edellyttää, että minun pitäisi jopa kannustaa ihmistä joka on minua nimitellyt mm. mulkuksi.
Gabriel kirjoitti:... Seuraava on että MIKSI ärsyttää?
Siihen ei ole kukaan hakenut ainotakaan syytä itsensä sisäpuolelta.
Jos sinua, minua tai jotakuta toista ärsyttää niin se on oma tunteemme ja siihen on joku syy.
Se syy EI ole ulkoinen. (Eli jos minä olen ärsyttävä niin se ei ole syy. Vaan joku ominaisus minussa kutkuttaa kohtaa sisälläsi jossa on "vamma".)

Väitteesi, ettei kukaan ole vastannut miksi kirjoitus- ja kielioppivirheet ovat niin ärsyttäviä, ei pidä paikkaansa.
Ainakin minä olen vastannut, mutta näköjään minä olen "ei kukaan".
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 02.11.2015 11:07

Gabriel kirjoitti:... "Panisitko menttoria?"
Keskisormi ja persereikä vielä tähän perään.

Näyttää ja tuntuu siltä, ettet koe omassa toiminnassasi olevan tai olleen mitään epäasiallista tai loukkaavaa.

Selvyyden vuoksi sanon vielä, ettei kenenkään tarvitse olla minun kanssani samaa mieltä, mutta mielipiteeni eivät anna kenellekään oikeutta ryhtyä nimittelemään minua.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 02.11.2015 11:47

Gabriel kirjoitti:Tässä nähdään hyvin kuinka asiat saa aivan toisen merkityksen kun niitä tulkitaan pelkästään oman perspektiivin kautta.
"Koska, vittuilu!" Siis tarkoitti Kyllästyneen minuun kohdistamaa iänikuista nokkimista.

Minäkin ymmärsin tuon lauseesi samoin kuin Kyllästynyt. Ehkä olisi kannattanut olla vähän tarkempi. Sinä kuitenkin jatkoita mentori-sanan kirjoittamista väärin, vaikka olit tietoinen oikeasta muodosta. Mitä muuta sekään oli kuin vittuilua...
Helmenkalastaja

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa