"Mä näin unta..."

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: "Mä näin unta..."

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 29.09.2015 13:39

Gabriel kirjoitti:... Puotaminen mielestäi heijastaa saavutettujen asioitten menettämistä tai kadottamista tai pelkoa siitä. Riippuu toki siitä minkälainen putoaminen on kyseessä, onko se mielyttävää vai sisältyykö siihen pelkoa.

Kauheaa.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 29.09.2015 14:09

Gabriel kirjoitti:Tämä tuntuu minusta siltä että henkilöllä on jotain erityistaitoja joko todellisia, kuviteltuja tai toivottuja. Asiat etenee ja luistaa. Jos tiloissa on muita jotka eivät liiku samalla tavoin kuvastaa se kyvykkyyttä muihin nähden.

Eivät ne eläimet loiki portaissa, ja ihmisiä unissani esiintyy hyvin harvoin, joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 29.09.2015 14:24

Ahaa. Kiitos tiedosta.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Ryysy » 29.09.2015 16:00

Uskotteko tai pidättekö ns. perustulkintoja / merkityksiä hyödyllisinä unien pohtimisen suhteen?

Tulkitse unesi: Unien avainsanat Lifestyle > Tunteet Julkaistu 28.01.2010 19:02 (Päivitetty 10.08.2015 16:01) http://www.mtv.fi/lifestyle/tunteet/art ... at/3327024

Mm. ylläolevasta löytyy. Itse pidän noita jotenkin hirveän tylsinä ja no... huonoina.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 29.09.2015 16:19

Gabriel kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Rohkeudesta en tiedä, mutta olen kerran tehnyt itselleni ruumiinavauksen Fiskarsin oransseilla keittiösaksilla.

Halua nähdä itsensä sisälle ja yritystä ymmärtää kuka tai mikä minä olen. Miksi teen asioita näin tai noin. Itsetutkiskelun paikka.

Tuo on ilmeisin ja yksinkertaisin selitys, mutten usko sen kattavan koko sisältöä.
Ketjun tarkoitus ei ole olla arvauskilpailu, eikä hakea "oikeita" ratkaisuja, koska silloin pitäisi tietää ja tuntea unennäkijän elämän koko kirjo. Kunhan lörpötellään pelottavista, oudoista tai huvittavista unista ja unen logiikasta.

Esimerkki: Näin unta työtoveristani. Hän pyysi apuani kuolleen ruumiin sisältävän jätesäkin nostamisesta auton tavaratilaan. Kun kauhistelin asiaa, hän vastasi tuttuun tapaansa päättäväisesti: "Näin minä aina ennenkin olen tehnyt".

Kun kerroin hänelle unesta, (hän nauroi vedet silmissä) ja alkoi sitten muistella, että eilenhän me ajoimme (yhdessä) Malmin hautausmaan ohi. Vaikka kumpikaan ei maininnut hautausmaata tai hautajaisia, jonnekin piilotajuntaan se oli rekisteröitynyt. Ja kun saavuimme työpaikalle, siivooja kulki käytävällä siivouskärrynsä kanssa.

Uni ei siis sisältänyt mitään dramaattisia aineksia tai merkityksiä, piilotajunta vain teki päivän saaliista kollaasin.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 29.09.2015 16:21

Ryysy kirjoitti:Uskotteko tai pidättekö ns. perustulkintoja / merkityksiä hyödyllisinä unien pohtimisen suhteen?

Tulkitse unesi: Unien avainsanat Lifestyle > Tunteet Julkaistu 28.01.2010 19:02 (Päivitetty 10.08.2015 16:01) http://www.mtv.fi/lifestyle/tunteet/art ... at/3327024 ...

Ääh. En usko moisiin.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 29.09.2015 16:31

Gabriel kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Uni ei siis sisältänyt mitään dramaattisia aineksia tai merkityksiä, piilotajunta vain teki päivän saaliista kollaasin.

Ihan oikein...

Juuri äskenhän minä sanoin, ettei tämä ole mikään arvauskilpailu jossa on oikeita ja vääriä vastauksia tai tulkintoja.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 29.09.2015 16:39

Ei ole olemassa oikeita tai vääriä vastauksia. Eikä myöskään ole syytä asettua toisten yläpuolelle. Se ei ole kivaa.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 29.09.2015 16:41

Gabriel kirjoitti:Sitähän minäki. Älä sitten asetu. Kysyit tulkintoja, sait tulkintoja.

Voi pyhä Sylvi taaskin.
Kyse on sanoista "ihan oikein".
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Ryysy » 29.09.2015 16:52

Jotkut ne sentään muistavat unensa, toiset eivät. Varmaan muistaminen (kuten myös heräämisen vaikeus tai helppous) riippuu jonkin verran siitä, missä unirytmin vaiheessa herää. Joskus on sellaista, että yritän herätä, minkä jälkeen yritän herätä vielä monta kertaa, siirryn jopa sängyltä pikku hiljaa kohti reunaa, mutta aina nukahdan uudestaan ja uni sen kun jatkuu samasta kohdasta. Jänskää tuokin.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 29.09.2015 16:58

Minulla putoamisunet ovat useimmiten sellaisia, että tikkaat irtoavat seinästä, kun olen lähes huipulla, ja lähden kaatumaan taaksepäin. Aina olen muistaakseni herännyt ennen kuin olen iskeytynyt maahan.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 29.09.2015 17:02

Näen myös usein unia, joissa päädyn johonkin tilaan (huoneeseen, luolaan tms.), josta en sitten enää pääsekään pois, enkä ymmärrä, miten olen sinne ylipäätään alun perinkään päässyt.

Viime vuosina olen katsellut monia hissiunia. Yleensä kyseessä on iso talo, tavaratalo, hotelli tai laiva, jossa on monta hissiä, enkä meinaa millään löytää oikeaa. Ja aina on tunne yksin ja ulkopuolelle jäämisestä.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Ryysy » 29.09.2015 17:08

Itselleni tulee näitä putoamis- ja liukastumisunia yleensä siinä vaiheessa, kun on melkein nukahtanut - tällöin myös nytkähtää helposti ja herää. Vissiin aika normaalia? Syvemmässä unessa (tai kaiketi REM-unessa) ei muistaakseni putoamisia ole ainakaan ihan hirveästi ilmennyt.

Joskus siinä nukahtamisen rajamailla havahtuu todella jänniin ajatusrakennelmiin, on tavallaan melkein unessa, mutta ei ihan. On ikään kuin puoliuneksinut jotakin, esim. havahtuu siihen, kun miettiminen on muuttumassa uneksinnaksi. Eli huomaa, että 'mitä tämä nyt on, olin ajatuksissani ison pöydän ääressä ison ihmisjoukon keskellä'.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 29.09.2015 17:32

Minä etsin usein lapsiani. Unessa he ovat aina pikkulapsia ja jonkinlaisessa pulassa tai suorastaan hädässä.
En löydä heitä tai en pääse liikkumaan (muillekin tuttu "jalaton"-tunne) ja he ovat jossain määrittelemättömässä vaarassa.
Ne ovat eri unityypeistäni kaikkein ahdistavimpia.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja jupe » 29.09.2015 18:06

Ovatko unet muuttuneet terapian aikana/jälkeen? Minulla ovat tulleet konkreettisemmiksi.
jupe

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 29.09.2015 18:08

Olen minä Psykopatologiastakin unta nähnyt. Hän huristeli Jaguaarilla, mutta (unen logiikan mukaan) se näytti Messrsmithiltä:
Kuva
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 29.09.2015 18:14

jupe kirjoitti:Ovatko unet muuttuneet terapian aikana/jälkeen? Minulla ovat tulleet konkreettisemmiksi.

Vaikeaa sanoa, ei ainakaan selvää muutosta.

Mutta terapian aikana olen usein nähnyt terapiassa esiin nousseisiin asioihin tai terapeuttiin liittyviä unia.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Pinja » 29.09.2015 18:45

Kyllästynyt aloitusviestiisi, kun pohdit sitä, kun sinun unissasi on yleensä eläimiä kuin ihmisiä. Ainakin tuossa unessasihan olit sinä kätilönä ja nuo eläimet, siis sekä ihminen että eläimiä. Mietin, oletko jotenkin eläinrakas ja haluaisit huolehtia eläimistä. Onko sinulla sitten myös unia, missä on vain pelkkiä eläimiä ja missä et ole itse mukana?
Pinja

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 29.09.2015 18:51

Pinja kirjoitti:... Onko sinulla sitten myös unia, missä on vain pelkkiä eläimiä ja missä et ole itse mukana?

En ainakaan muista, mutta muistan yhden jossa olin sekä ihmisenä että eläimenä samanaikaisesti.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Pinja » 29.09.2015 18:54

No sitä eläintä on sitten kohdeltava kuin ihmistä. Vai kohtelitko hyvin siinä, kun olit ihmisenä sitä eläintä jona olit?
Pinja

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko