Jouduin sairauslomalle!

Re: Jouduin sairauslomalle!

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.09.2015 07:45

Trisse kirjoitti: Minkä takia sinun pitkä terapiasi ei millään tavalla pystynyt pidentämään työkykyisyysaikaasi?
toope kirjoitti:Samaa asiaa ihmettelen Mirrin kohdalla, kun tälläiset ihmettelyt nyt kerran on sallittua. Muuten en viitsisi ihmetellä.

Toope, minä taas ihmettelen, että mistä ihmeestä sinä päättelet ja luulet tietäväsi, ettei psykiatrinen hoitoni psykoterapioineen ole pidentänyt työssäoloaikaani.
Pyydän sinua kertomaan ihmettelysi perusteet.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 24.09.2015 09:27

Trisse kirjoitti:No eläkkeeni on (tulee olemaan) ainakin tonnin pienempi kuin sinun. Sitä et voi kiistää...

Taatusti voin - ja kiistänkin.
Eläkkeesi/sairauspäivärahasi lisäksi saanet myös asumistukea. Toisin sanoen, sinä saat asumis- ym. muina tukina + eläkkeenä/sairauspäivärahana suurinpiirtein saman summan kuin minäkin eläkkeenä - ellet jopa enemmän.

Ja onko niin, että asuntosikin on ei-vapailta markkinoilta peräisin, eli asumisesi on jotakin kautta subventoitua muutenkin kuin vain asumistuen kautta?
Trisse kirjoitti:... Minkä takia sinun pitkä terapiasi ei millään tavalla pystynyt pidentämään työkykyisyysaikaasi?

Onhan se pidentänyt sitä jo tähän mennessä ainakin 18 vuotta!
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja toope » 24.09.2015 12:57

Mirri kirjoitti:Trisse kirjoitti: Minkä takia sinun pitkä terapiasi ei millään tavalla pystynyt pidentämään työkykyisyysaikaasi?
toope kirjoitti:Samaa asiaa ihmettelen Mirrin kohdalla, kun tälläiset ihmettelyt nyt kerran on sallittua. Muuten en viitsisi ihmetellä.

Toope, minä taas ihmettelen, että mistä ihmeestä sinä päättelet ja luulet tietäväsi, ettei psykiatrinen hoitoni psykoterapioineen ole pidentänyt työssäoloaikaani.
Pyydän sinua kertomaan ihmettelysi perusteet.

Perusteeni on se, että jos hyväksytään että Kyllästyneen terapiaa ihmettellään, samoin voi ihmetellä sun terapiaasi.
Jos et hyväksy ihmettelyä, paina punaista mutta paina myös muita ihmettelyjä tasavertaisesti.

Minua ei kuitenkaaan kiinnosta lukea sairauskertomusta tai terapiakäyntejäsi, joten elä niitä kerro.
toope

ViestiKirjoittaja Maaria » 24.09.2015 13:17

Moni asia on minua tänään ihmetyttänyt, ettei suorastaan hämmästyttänyt.
Maaria

ViestiKirjoittaja toope » 24.09.2015 14:51

Jill kirjoitti:Moni asia on minua tänään ihmetyttänyt, ettei suorastaan hämmästyttänyt.

Alammekohan odottomaan kuuta nousevaksi?
toope

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 24.09.2015 17:09

Trisse kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
Trisse kirjoitti:No eläkkeeni on (tulee olemaan) ainakin tonnin pienempi kuin sinun. Sitä et voi kiistää...

Taatusti voin - ja kiistänkin.
Eläkkeesi/sairauspäivärahasi lisäksi saanet myös asumistukea. Toisin sanoen, sinä saat asumis- ym. muina tukina + eläkkeenä/sairauspäivärahana suurinpiirtein saman summan kuin minäkin eläkkeenä - ellet jopa enemmän.

Eläkkeeni asumistukineen olisi n. 1100. Maksimissaan. Väitätkö tosiaan ettei oma eläkkeesi olisi tuota suurempi? ...

Jos se ei intimiteettisuojani takia olisi poissuljettu vaihtoehto, laittaisin sinulle linkin tai kopion työeläkeyhtiöni lähettämästä arviosta työeläkkeeni määrästä.
Jos minulle ei enää kerry/kertyisi työeläkettä, työeläkkeeni määrä on pienempi kuin sinun 1100 €. Asumistukea en tule koskaan saamaan.
Korjaus klo 18:46 Oikaistu virhe omistusasunnon asumistuen myöntämisperusteista

Toisin sanoen, sinä saat yhteiskunnalta eläkkeellä ollessasikin enemmän kuin minä.
Trisse kirjoitti:... Olet käynyt 18v tuetussa terapiassa veronmaksajien rahoilla? :shock: ...

Ei.
Trisse kirjoitti:... Joku tässä ei nyt täsmää. Olet ollut 18 vuotta terapiassa veronmaksajien rahoilla mutta silti olet "nettomaksaja"...

Jos polkupyörästäsi puhkeaa kumi keväällä ja se silloin paikataan, väitätkö sinä, että jos syksyllä tulee rengasrikko, sinä olet paikannut pyöränkumejasi koko kesän???

Psykoterapiani kustannukset ovat olleet n. 4500 €/vuosi. Veroja olen samassa ajassa maksanut yli kolminkertaisen määrän.
Trisse kirjoitti:... Nettomaksajuudestasi huolimatta sinulle ei ole kertynyt eläkettä kuin tonni? Minun on pakko päätellä antamasi informaation pohjalta että olet tehnyt duunisi pimeästi!

En ole tehnyt kuutamourakoita tai muitakaan harmaan talouden hommia, ja eläkettä minulle on kertynyt alle tonnin. Sinulla näyttää olevan täysin epärealistinen käsitys eläkekertymistä ja eläkkeiden suuruudesta.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja toope » 24.09.2015 17:15

Keskieläkkeet ovat tätät luokkaa
http://www.taloustaito.fi/Elake-ika/Kes ... ukaudessa/

Ja tuohon on pitänyt aika tavalla kuukaudessa tienata.
toope

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 24.09.2015 17:19

Trisse kirjoitti:Minun mielestäni Kyllästyneen terapian ei pitäisi saada jatkoa mikäli hän nyt eläköityy. Terapiahan on selkeästi epäonnistunut päätavoitteessaan eikä kenelläkään muullakaan ole etuoikeutta käydä vuosia (vai vuosikymmeniä jos uskomme sitä että terapia on ylläpitänyt hänen työkykyään jo 18 vuotta!)...

Järki hoi, äly älä jätä!
Se, että terapia on jatkanut työuraani ja työkykyäni ainakin 18 vuotta, ei todellakaan tarkoita sitä, että olisin käynyt terapiassa 18 vuotta!
Trisse kirjoitti:... Valtava-terapiaa pitäisi tarjota muille ihmisille tuo 2-3 vuotta eikä niin että joku jatkaa sitä noin pitkään. Se on muilta hakijoilta pois. Eikä terapia ole edes toiminut!...

Millä mittarilla sinä olet minun psykoterapiani hyödyn ja toimivuuden mitannut?
Trisse kirjoitti:... (Näin Kyllästynyt olisi epäilemättä perustellut itsekin minun kohdallani asian jos olisin roikkunut töissä terapian avulla ja sitten luovuttanut terapiasta huolimatta. Että terapia ei ole pitänyt minua työkykyisenä ja tulisi näin ollen antaa muille mahdollisuus tuettuun terapiaan joka heidän työkykynsä parantaa mikäli jään saikulle ja eläkkeelle)

Jos olisit luovuttanut terapian jälkeen, se olisi ollut ikävää - mutta eipä sillä mitään voi; aina ei voi voittaa.
Sinä kuitenkin olet luovuttanut jo ennen terapiaa, etkä ole sitoutunut omaan hoitoosi tai suostunut vastaanottamaan sinulle tarjottua hoitoa, koska sitä ei ole järjestetty tai tarjottu sinun hyväksymälläsi tavalla.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.09.2015 18:02

Kela maksaa asumistukea omistusasuntoon:
Kela voi maksaa asumistukea osakeasunnon asumismenoihin.

Osakeasunnon asumismenoiksi hyväksytään asunnon hoito- ja rahoitusmenot eli:

- vastike (myös ylimääräinen vastike)
- erikseen maksettavat vesimaksut ja lämmityskustannukset
- 73 % asunnon hankkimiseksi otettujen henkilökohtaisten lainojen kuukausittaisista koroista.

Erikseen maksettavana vesimaksuna hyväksytään 19 e/kk henkilöä kohden.
http://www.kela.fi/kohtuulliset-asumismenot_osakeasunto

Kela voi maksaa asumistukea omakotitaloon. Rakennus voi sijaita ruokakunnan omistamalla tai vuokraamalla tontilla.

Omakotitalon asumismenoiksi hyväksytään

- omakotitalon hoitomenot
- 73 % asunnon hankkimiseksi otettujen henkilökohtaisten lainojen koroista.

Hoitomenoilla tarkoitetaan vedestä, lämmityksestä ja muista omakotitalon kuluista aiheutuvia menoja. Omakotitalon todellisia vesi- ja lämmitysmenoja tai kiinteistön muita menoja, esimerkiksi kunnossapidosta aiheutuvia menoja, ei tarvitse selvittää Kelalle erikseen.
http://www.kela.fi/kohtuulliset-asumismenot_omakotitalo

Myös asumisoikeus- ja osaomistusasuntoihin maksetaan asumistukea.
Jos eläkkeensaajan asumistuen edellytykset eivät täyty, eläkkeensaaja voi hakea yleistä asumistukea.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 24.09.2015 18:36

Mirri kirjoitti:Kela maksaa asumistukea omistusasuntoon:..

... Jos eläkkeensaajan asumistuen edellytykset eivät täyty, eläkkeensaaja voi hakea yleistä asumistukea.

Eivät täyty yleisen asumistuen eivätkä eläkkeensaajan asumistuen edellytyksetkään.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.09.2015 18:42

Ei minullakaan. On silti hyvä tietää, etteivät omistusasujat ole suljettu asumistukijärjestelmän ulkopuolelle sillä perusteella, että omistavat asuntonsa.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 24.09.2015 18:44

Mirri kirjoitti:Ei minullakaan. On silti hyvä tietää, etteivät omistusasujat ole suljettu asumistukijärjestelmän ulkopuolelle sillä perusteella, että omistavat asuntonsa.

Kiitos oikaisuista. Olen ollut siinä luulossa, että omistusasuntoon ei asumistukea saa.
Minun kohdallani on kuitenkin edelleen niin, etten mitään asumistukea tulo koskaan saamaan.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Ryysy » 24.09.2015 18:58

Eli siis, omistusasuntoon voi saada, mutta omakotitaloon ei?

Minä ihmettelen, miksi joku menee terapiaan, jos sen tarkoituksena on työkykyisyys. Oksettava lähtökohta. Olen ajatellut ihmisenä, että sinne mennään siksi, että oma (ja ehkä sitä kautta myös läheisten) hyvinvointi paranee noin yleisesti. Tietysti jonkun koko elämä voi koostua työnteosta ja näin ollen työnarkkarin kyseessä ollessa, olisi viisainta lopettaa työskentely kokonaan.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 24.09.2015 19:05

Ryysy kirjoitti:Eli siis, omistusasuntoon voi saada, mutta omakotitaloon ei? ...

Ilmeisesti omakotitaloonkin voi saada asumistukea.
Ryysy kirjoitti:... Minä ihmettelen, miksi joku menee terapiaan, jos sen tarkoituksena on työkykyisyys. Oksettava lähtökohta. Olen ajatellut ihmisenä, että sinne mennään siksi, että oma (ja ehkä sitä kautta myös läheisten) hyvinvointi paranee noin yleisesti...

Ei tarvitse olla työnarkomaani ajatellakseen, että ihmisen on syytä tehdä työtä.
Ryysy kirjoitti:... Tietysti jonkun koko elämä voi koostua työnteosta ja näin ollen työnarkkarin kyseessä ollessa, olisi viisainta lopettaa työskentely kokonaan.

Kuka sitten kustantaisi kaiken, kuten terveydenhuollon, koulut, tieverkoston, asumistuet, eläkkeet, sairauspäivärahat jne.? Verot valtion maksettavaksi - vai miten?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.09.2015 19:15

Ryysy kirjoitti:Eli siis, omistusasuntoon voi saada, mutta omakotitaloon ei?

Omakotitaloon siinä kuin muihinkin omistusasuntoihin.

http://www.kela.fi/kohtuulliset-asumismenot_omakotitalo

Kyllästyneen kanssa olen samaa mieltä, että työikäisten ihmisten kohdalla sairauksien hoidon ja kuntoutuksen ensisijaisena tavoitteena pitäisi olla työkyvyn saavuttaminen ja ylläpito. Mutta aina se tavoite ei ole saavutettavissa eikä edes realistinen; silloin hoidetaan ja kuntoutetaan muilla perusteilla, esimerkiksi arkielämän vaatiman toimintakyvyn turvaamiseksi.
Mirri

ViestiKirjoittaja Ryysy » 24.09.2015 19:22

Työnarkomania on vakava sairaus ja johtaa usein ennenaikaiselle eläkkeelle (työstä joutuu eläkkeelle herkemmin kuin työttömyydestä) ja kuormittaa terveydenhuoltosysteemiä. En vielä tiedä kuka ne kustantaa. Ehkä työntekoa voisi verottaa vähän enemmän, sillä se kuitenkin aiheuttaa paljon sairauksia.

Terapian tavoitteena voisi olla esimerkiksi se, että ihminen jaksaa olla olemassa.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.09.2015 19:29

Ryysy, niinhän se joskus onkin tavoitteena, esimerkiksi vaikean masennuksen kohdalla. Sen lisäksi tietysti, että hoidettavan toimintakyky säilyisi niin, ettei lamaannus kovin pahasti ja pysyvästi rajoita omassa elämässä selviytymistä.

Mutta kun niitä veronmaksajiakin tarvitaan... On oikein hyvä syy hoidattaa itseään säilyttääkseen työkykyisyytensä tai parantaakseen sitä.
Luojan kiitos, psyykkisesti terveet ja myös toipilaat yleensä halajavat itsekin itsensä elättäjiksi; pyrkimys eteenpäin, ylöspäin ja itsenäisyyteen on yksi psyykkisen toipumisen ja terveyden merkki. Paranemisen merkkejä tuntevat ihmiset alkavat kaipailla pärjäämistä ja omillaan toimeen tulemista. Vähän samaan malliin kuin flunssapotilas tuskastuu, jos häntä yritetään makuuttaa pitempään kuin hänen kroppansa vaatii...
Mirri

ViestiKirjoittaja Ryysy » 24.09.2015 19:31

Kyllä nyt nuo tajuan, kai. Oksettaa vaan, että ihmiset joutuvat perustelemaan terapiassa käyntejä toisilleen tai työkykyisyyttä toisilleen ja terapian onnistumista mitataan työvuosissa ja mitä vielä...

Nyt meen kattomaan Salkkareita ja laitan aivon lepotuoliin.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 24.09.2015 19:33

Ryysy kirjoitti:Työnarkomania on vakava sairaus ja johtaa usein ennenaikaiselle eläkkeelle (työstä joutuu eläkkeelle herkemmin kuin työttömyydestä) ja kuormittaa terveydenhuoltosysteemiä...

Työnarkomania ei taatusti ole mikään merkittävä taakka tai rasite terveydenhuoltojärjestelmälle. Työhaluttomuus ja työkyvyttömyys ovat.
Ryysy kirjoitti:... En vielä tiedä kuka ne kustantaa...

On aika turkasenmoinen kiire ottaa asiasta selkoa.
Ryysy kirjoitti:... Ehkä työntekoa voisi verottaa vähän enemmän, sillä se kuitenkin aiheuttaa paljon sairauksia...

Sinun logiikkasi mukaan yhteiskunta voisi paremmin jos vielä nykyistäkin useampi jättäisi työnteon kokonaan!?!? Palkansaajien veroprosentti on jo nykyisellään kipurajan yläpuolella.
Ryysy kirjoitti:... Terapian tavoitteena voisi olla esimerkiksi se, että ihminen jaksaa olla olemassa.

Sekin, mutta jostain varoista se terapiakin on kustannettava. Mistä ne rahat saataisiin?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Pinja » 24.09.2015 19:37

Kyllästynyt kirjoitti:Äänin 6 - 2 minut kirjoitettiin sairauslomalle vuoden loppuun. Sairauslomaani jatkettiin, vaikka itse olisin voinut ainakin testata, olenko työkykyinen vai en.

Kaksi psykiatria, kaksi neurologia, yksi neuropsykologi ja työterveyslääkäri suosittelivat sairausloman jatkamista, ainakin siihen saakka kunnes TMS-hoito on toteutettu.

Terapeutti suositteli töihinmenoa, mutta näin asia nyt kuitenkin päätettiin.

Kannattaisi kuunnella terapeuttia.
Pinja

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet