Parhaat lastenkirjat kautta aikojen

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Parhaat lastenkirjat kautta aikojen

ViestiKirjoittaja toope » 20.09.2015 12:57

On.
toope

ViestiKirjoittaja Mirri » 20.09.2015 13:01

Mikä Harry Potterista tekee lastenkirjan?
Mirri

ViestiKirjoittaja toope » 20.09.2015 13:02

Mirri kirjoitti:Mikä Harry Potterista tekee lastenkirjan?

En sitä huomannut tuolla aikaisemmin mutta nuorten kirja sekin kyllä on.
Ja vieläpä huono sellainen.

Samoin taitaa olla Narnia-sarja nuorten kirjoja mutta sitä en ole lukenut, joten en sano varmasti.
toope

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 20.09.2015 13:10

Kyllästynyt kirjoitti:
Gabriel kirjoitti:Pekka Töpöhäntä kertoo pienimunaisuudesta. Se on kirja aikuisille.

Sinä kai sen(kin) tiedät.
Gabriel kirjoitti:Ajattelinkin että joku käyttää tilaisuuden piikitellä. Pakko tuottaa senkin suhteen sinulle pettymys.

"Pienimunaisuus" on ennen kaikkea ja pahimmillaan psyykkinen ominaisuus.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 20.09.2015 13:13

Se on mielestäni kirjoitettu lapsille, vaikka monet aikuisetkin (mm. minä) niitä mielellään ja innolla lukevat.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 20.09.2015 13:19

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Minun lapsuudessani olivat ainakin Tiina-kirjat, Viisikko, Tarzan, Pekka Töpöhäntä, Anna-sarja, Lotta-sarja, Kiljuset... muutamia mainitakseni. Nämä varmaan ovat olleet sinunkin lapsuudessasi, sen verran vanhoja ovat.

Toki olivat, ja olen ne kaikki lukenutkin, mutta Pekka Töpöhäntää lukuun ottamatta (en muistanut), en pidä noita erityisen hyvinä kirjoina.

Kaikkiko olet lukenut; Tiina-sarjan ja Lotta-sarjankin alusta loppuun?
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 20.09.2015 13:20

toope kirjoitti:

En sitä huomannut tuolla aikaisemmin mutta nuorten kirja sekin kyllä on.
Ja vieläpä huono sellainen.

Samoin taitaa olla Narnia-sarja nuorten kirjoja mutta sitä en ole lukenut, joten en sano varmasti.

Harry Potterit sekä Narnia-sarja luetaan lastenkirjoihin. Joskin niitä, niin kuin monia muitakin hyviä lastenkirjoja, lukee aikuinenkin mielellään.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja toope » 20.09.2015 13:22

Ne luetaan kyllä nuorten kirjoiksi.
toope

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 20.09.2015 13:23

Mirri kirjoitti:Kaikkiko olet lukenut; Tiina-sarjan ja Lotta-sarjankin alusta loppuun?

Olen, ja melkein kaikki useampaan kuin yhteen kertaan.
Lotta-sarjan kirjat eivät ole koskaan olleet suosikkejani.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 20.09.2015 13:24

toope kirjoitti:Ne luetaan kyllä nuorten kirjoiksi.

Missä niin sanotaan?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja toope » 20.09.2015 13:25

Kirjastossa.
toope

ViestiKirjoittaja toope » 20.09.2015 13:30

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Minun lapsuudessani olivat ainakin Tiina-kirjat, Viisikko, Tarzan, Pekka Töpöhäntä, Anna-sarja, Lotta-sarja, Kiljuset... muutamia mainitakseni. Nämä varmaan ovat olleet sinunkin lapsuudessasi, sen verran vanhoja ovat.

Toki olivat, ja olen ne kaikki lukenutkin, mutta Pekka Töpöhäntää lukuun ottamatta (en muistanut), en pidä noita erityisen hyvinä kirjoina.

Kaikkiko olet lukenut; Tiina-sarjan ja Lotta-sarjankin alusta loppuun?

Minäkin olen molemmat sarjat lukenut alusta loppuun. Tiina-sarja on äitini vanha. Lottaa olen lainannut.
Yleensä, kyllä jos ei pidä jotain kirjasarjaa hyvänä, ei siitä lue enää seuraavaa kirjaa vaan se jää siihen ekaan.
toope

ViestiKirjoittaja Mirri » 20.09.2015 13:34

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Kaikkiko olet lukenut; Tiina-sarjan ja Lotta-sarjankin alusta loppuun?

Ok. Tosiaan kyllähän niin Tiina- kuin Lotta-sarjankin etenkin uusimmat kirjat varmaan sopivat aikuisillekin. Tiina-sarjan viimeinen kirja on ilmestynyt joskus 80-luvun lopussa, ja Lotta-sarjan viimeinen kirja ilmeisesti samoihin aikoihin.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 20.09.2015 13:36

Wikipedia:
"Narnian tarinat on seitsemän lapsille suunnatun fantasiakirjan muodostama sarja..."

https://fi.wikipedia.org/wiki/Narnian_tarinat

Harry Potterin viimeiset osat ovat melko vaikeaselkoisia sekä synkkiä lapsille, ja ovatkin ehkä lähempänä nuoriso- kuin lastenkirjoja, mutta lastenkirjoina sarja kuitenkin kirjakaupoissa esitetään.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 20.09.2015 13:45

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:

Ok. Tosiaan kyllähän niin Tiina- kuin Lotta-sarjankin etenkin uusimmat kirjat varmaan sopivat aikuisillekin. Tiina-sarjan viimeinen kirja on ilmestynyt joskus 80-luvun lopussa, ja Lotta-sarjan viimeinen kirja ilmeisesti samoihin aikoihin.

80-luvulla (ja sen jälkeen) ilmestyneitä Tiina-kirjoja en ole lukenut (en ole niistä tiennyt), mutta Lotta-sarjan kirjat luin - ja myöhemmin myös kuvakirjoja Tyylipoliisille.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja toope » 20.09.2015 13:48

Kyllästynyt kirjoitti:Wikipedia:
"Narnian tarinat on seitsemän lapsille suunnatun fantasiakirjan muodostama sarja..."

https://fi.wikipedia.org/wiki/Narnian_tarinat

Harry Potterin viimeiset osat ovat melko vaikeaselkoisia sekä synkkiä lapsille, ja ovatkin ehkä lähempänä nuoriso- kuin lastenkirjoja, mutta lastenkirjoina sarja kuitenkin kirjakaupoissa esitetään.

Wikipedia tieto on mitä on mutta ainakin Lapin kirjastoissa se on luokiteltu Nuorten osastolle ja kirjaston väki on minusta ammatttitaitosempaa kuin wikipedia-kirjoittajat.
toope

ViestiKirjoittaja Mirri » 20.09.2015 13:58

Kyllästynyt kirjoitti:80-luvulla (ja sen jälkeen) ilmestyneitä Tiina-kirjoja en ole lukenut (en ole niistä tiennyt), mutta Lotta-sarjan kirjat luin - ja myöhemmin myös kuvakirjoja Tyylipoliisille.

Mikä sinut on saanut lukemaan Lotta-sarjan kaikki 47 kirjaa, vaikket pitänyt niistä? Viimeinen Lotta-kirja on ilmestynyt niinkin myöhään kuin vuonna 1991, jolloin sinä taisit olla jo aikuinen.
Mirri

ViestiKirjoittaja toope » 20.09.2015 14:03

Liselott, Lotan tytär. kirjoitettiin kyllä 1991 mutta ilmestyi suomeksi vasta 1993.
toope

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 20.09.2015 14:05

toope kirjoitti:Wikipedia tieto on mitä on mutta ainakin Lapin kirjastoissa se on luokiteltu Nuorten osastolle ja kirjaston väki on minusta ammatttitaitosempaa kuin wikipedia-kirjoittajat.

Wikin tietoon ei tosiaankaan kannata sokeasti luottaa, ja minun mielestäni Harry Potterit ovat rajatapauksia luokittelussa lasten- ja nuorten kirjoihin.
Narnia-sarjan kirjan "Taikurin sisarenpoika" sain palkintona eräässä kansakoulun kilpailussa (muistaakseni 9-vuotiaana). En usko koulun palkintolautakunnan erehtyneen niin pahasti, että kyseinen kirja kuitenkin olisi suunnattu nuorille eikä lapsille.
Jos lukisit sarjan, huomaisit asian varmaan itsekin.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 20.09.2015 14:08

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:80-luvulla (ja sen jälkeen) ilmestyneitä Tiina-kirjoja en ole lukenut (en ole niistä tiennyt), mutta Lotta-sarjan kirjat luin - ja myöhemmin myös kuvakirjoja Tyylipoliisille.

Mikä sinut on saanut lukemaan Lotta-sarjan kaikki 47 kirjaa, vaikket pitänyt niistä? Viimeinen Lotta-kirja on ilmestynyt niinkin myöhään kuin vuonna 1991, jolloin sinä taisit olla jo aikuinen.

Mielestäni Lotta-sarjassa on vain 2-3 kirjaa. Kuvakirjoja olen lukenut Tyylipoliisille, mutta alkuperäisiä kirjoja ei mielestäni ole noin monta kuin sinä sanot.
Kyllästynyt

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko